Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waaraan herken jij een hondenliefhebber

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

starfleet schreef:
linlin schreef:
starfleet schreef:Het is nu eenmaal een geleidehond, die moet geleiden en dat kan niet los.
nu eenmaal? moet geleiden? dit soort wetmatigheden ontgaan mij, hoor.
Als je tegen het gebruik van hulphonden bent en daar een discussie over wil opstarten, kun je dat zeggen, maar ik vind de opmerking die je maakte " ik lees dat ze liever loopt te struinen, waarom mag ze dat niet" niet recht door zee in dit geval.

Als ik het goed begrijp is het nog een jonge hond, nog niet zo lang geplaatst en moet baas-hond nog een eenheid worden. Dat geldt eigenlijk voor elke hond die als gebruikshond wordt ingezet.

Anne
En niet alleen voor gebruikshonden; voor elke hond die pas bij iemand geplaatst is, niet bij alle honden maar vaak duurt het even voor iemand zijn nieuwe hond durft los te laten...
Gr. Marijke
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Ook hier in het park komt regelmatig een meisje met een blindengeleidehond, en die mag dan lekker samen met de andere honden ravotten, en terug moetie weer aan het werk :E:

Geen probleem dus lijkt me :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

nance schreef:De echte hondenliefhebbers lopen int bos met hun honden bij stortregen en ijskoud weer. :mrgreen:
Nouuuu, als ik met mijn honden in ijskoud weer en stortregen in het bos ga lopen ben ik ze meer aan het mishandelen :mrgreen:

Ik wilde zeggen dat een hondenliefhebber zo iemand is die Moos en Saar gaat staan aaien en mij volledig negeert, maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat hondenliefhebbers zijn, of liefhebbers alleen van kleine schoothondjes :denken:
Meestal zijn het 55 + dames, die volkomen verliefd reageren op Moos en Saar. Alleen, als ik even na ga denken, zullen er ongetwijfeld ook een hele hoop tussenzitten die heel anders zouden reageren als ik met twee Bouviers zou lopen. Vaak roepen ze ook iets van "die kleintjes, die zijn nog wel leuk he?"
Of iets van die strekking :roll: :mrgreen:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

starfleet schreef:
linlin schreef:
starfleet schreef:Het is nu eenmaal een geleidehond, die moet geleiden en dat kan niet los.
nu eenmaal? moet geleiden? dit soort wetmatigheden ontgaan mij, hoor.
Als je tegen het gebruik van hulphonden bent en daar een discussie over wil opstarten, kun je dat zeggen, maar ik vind de opmerking die je maakte " ik lees dat ze liever loopt te struinen, waarom mag ze dat niet" niet recht door zee in dit geval.

Als ik het goed begrijp is het nog een jonge hond, nog niet zo lang geplaatst en moet baas-hond nog een eenheid worden. Dat geldt eigenlijk voor elke hond die als gebruikshond wordt ingezet.

Anne
Waarom geef je antwoord voor Miske. Miske is capabel genoeg om daar zelf uitleg over te geven. Met deze vraag zie ik niet echt in dat iemand meteen tegen het gebruik van geleide honden is. De vraagstelling geschreven door Lin is in mijn ogen juist heel mild :wink: en gewoon een vraag maar door een opmerking van jou daaronder word er weer gereageerd. Het "nu eenmaal een geleide hond zijn" wil niet zeggen dat de hond geen normaal leven heeft, op deze manier praten over een geleide hond maakt dat men niet waardeert wat ze doen en betekenen voor iemand. Het maakt er een gebruiksvoorwerp van.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

chrico schreef: Waarom geef je antwoord voor Miske. Miske is capabel genoeg om daar zelf uitleg over te geven.

Miske zat niet om twee uur 's nachts op het forum en ik wel.
Met deze vraag zie ik niet echt in dat iemand meteen tegen het gebruik van geleide honden is. De vraagstelling geschreven door Lin is in mijn ogen juist heel mild :wink:
Dat las ik anders.

Anne
Miske
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Even wat meer uitleg:

Als Olly @ work is en geaaid wordt, dan:
1) is dat altijd een beloning voor mijn hond. Die hond van mij heeft dan zoiets van: "hé, leuk, ik wil nog meer geaaid/geknuffeld worden, want voor die knuffel heb ik helemaal niks moeten doen". Ze gaat dan naar die persoon/personen toetrekken om dus nog meer aandacht te krijgen. Wat dus concreet wil zeggen: staat er dan voor mij een paal of ligt er een kabel, dan laat ze mij er over struikelen.
2) wordt Olly dus afgeleid. Let op: een geleidehond is en blijft in de eerste plaats een hond, een levend wezen, dat net als ieder ander ander wezen afgeleid kan worden. Ik als geleidehondgebruiker ben dus altijd erg blij dat men ten minste eerst vraagt of men mijn hond wil aaien ipv zomaar naar Olly te grijpen. Een geleidehond is dus zeker geen robot.
3) wordt soms een appelcommando verbroken. Als ik iemand tegenkom die met me wil babbelen, dan zet ik Olly steeds onder appel links naast me aan foot. Zodoende staat ze ook voor niemand in de pad en weet mevrouw in principe dat ze moet blijven zitten. Het is nl. zo dat niet iedereen Olly wil aaien of leuk vindt, of dat Olly wel eens smerig of nat is, en als Olly dan meteen zou willen begroeten (zij is nl. een dolenthousiaste en jonge lab), dan vind ik dat dus ook niet kunnen. Ik doe het dus voor iedereen hetzelfde aan het werk, zowel voor bekende als onbekende personen als voor honden- en niet-honden-liefhebbers. Dan mag ze door niemand geaaid worden, zodat ze niet afgeleid wordt van haar geleidewerk en evt. een appelcommando niet verbreekt. Ik vind dat ook het eenvoudigst.
4) zomaar een hond aaien kan ook gevaarlijk zijn. Ik vind het raar te vertellen maar doe het toch: Een andere geleidehondgebruiker uit mijn
woonplaats heeft een geleidehond van een ANDERE geleidehondenschool die mensen bijt als hij geaaid wordt (Tervuerense herder). Heb ik gelukkig nog nooit gehoord van andere geleidehondgebruikers van mijn school.

En wat dat loslopen betreft: ja, tuurlijk mag ze dan geknuffeld worden! Ook aan de leiband mag het MITS dat ik daar de toestemming voor gegeven heb want ook niet iedereen wil begroet worden.

Olly loopt gemiddeld per week zo'n 7 à 15u volledig los op zowel bekende als onbekende plaatsen, ik doe dat zowel alleen als met mijn ouders, en ook met andere bekende en onbekende hondenvrienden.

Zo ik hoop dat dat voldoende info is, maar stel gerust vragen moesten die er zijn.
Veel groetjes van Xpencer (blindengeleidehond) en Olly (gepensioneerde geleidehond)!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Dank je voor je uitleg Kim :ok:
Ik denk dat het een verschil aan baas is hoe er met een geleide hond word omgegaan, het vertrouwen de afhankelijke opstelling van de baas of een hond lekker vrij kan rennen op zijn tijd en hoeveel. Ook wat een baas prettig vind, zoals je aangeeft de mechelaar die hapt. De een vind dat misschien fijn de ander totaal niet. Zelf moet ik er niet aan denken want er gebeuren nu eenmaal onverwachte dingen die wij als ziende mens missen (bijv een kind wat ineens aan de hond zit). maar als dit baasje daar een middenweg in gevonden heeft en ongelukjes kan voorkomen dan hoeft het geen probleem te zijn.
Een geleide hodn blijft in eerste plaats een hond en dat geef je ook duidelijk aan :ok: :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Miske
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Nanna schreef:
Een andere geleidehondgebruiker uit mijn
woonplaats heeft een geleidehond van een ANDERE geleidehondenschool die mensen bijt als hij geaaid wordt (Tervuerense herder). Heb ik gelukkig nog nooit gehoord van andere geleidehondgebruikers van mijn school.
Op zich vind ik het niet zo gek. Die hond is aan het werk en wil niet door de één of andere klojo afgeleid worden.
Als geleider zou ik zo'n hond wel gemakkelijk vinden. Een herder wordt toch niet zo snel aangehaald door vreemden als een labrador, dát scheelt dus al een hoop gezeur.
En als ie dan nog lelijk doet ook, laten mensen het verder wel uit hun hoofd.
Ja, meningen kunnen daarover verschillen, maar zowel ik als de internationale federatie van geleidehondenscholen (waarvan mijn geleidehondenschool al 15 jaar lid is) vinden dat een geleidehond sociaal moet zijn. Een geleidehond die ook in drukke winkelstraten of in de bus naar alles en iedereen gromt en bijt wat in de buurt van hem komt, ook baby's, vind ik persoonlijk maar niets. Zo ook vind ik het maar niets dat er blinden zijn die hun stok echt als wapen gebruiken en daarmee beginnen te slaan, zowel op de hond als op mensen :(.
Veel groetjes van Xpencer (blindengeleidehond) en Olly (gepensioneerde geleidehond)!
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik zie het aan de manier hoe iemand Vegas begroet/benaderd. Hondenliefhebbers zijn lang niet altijd liefhebbers van Amstaff's (en dat geldt voor zoveel rassen natuurlijk :wink: ) dus doorgaans kom ik óf echte Amstaffliefhebbers tegen óf geen liefhebbers tegen, waarbij ik dus niet weet of dat dan wel hondenliefhebbers in het algemeen zijn.

Voorbeeld van een liefhebber:
Vegas loopt aan de riem door het dorp, een schilder springt van zijn steiger af om hem te komen aaien.

Voorbeeld van geen liefhebber:
Vegas loopt aan de riem in het bos, een vrouw gooit haar kind de bosjes in en gaat over haar kind heen staan ter bescherming.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik herken hondenliefhebbers mede door de reactie van m'n honden.
Komen er mensen over de vloer die honden niet zo leuk/eng/vies vinden zijn Roc en Riba best 'in your face'. Gelukkig, voor de bezoekende partij, ook wel weer om te kopen met een kauwstaaf.
Opvallend vind ik dat mijn honden liefhebbers zijn van hondenliefhebbers, die wisselwerking is leuk om te zien! Mensen die net doen alsof vallen zo door de mand :mrgreen:
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

Aan Selian zn reactie als er iemand op het af komt en hoe die persoon daar op reageert..

Selian wil door sommige mensen niet geaait worden en deinst achteruit, mensen die dan doordrammen en hem willen aaien terwijl hij zn oren achterover doet en zn staart laag zijn wat mij betreft geen hondenliefhebbers, hier springt ik dan ook voor Selian in de bres en kom voor hem op, Selian hoeft niet gedwongen te worden als hij dat neit wil.

Maar als mensen dan niet doorgaan en gewoon even gaan staan kletsen komt Selian even later even rustig snuffelen ed. en dan is het wel goed.

en ook aan hun manier van praten, de echtte hondenliefhebbers blijven maar doorpraten! hihi ik ben er zelf zo een :mrgreen:
Toen ik net geopereerd was, en ik was half bij riep ik aldoor Selian! In het ziekenhuis hadden ze dus gauw door dat ik stapelgek met mijn hondje was hihi

waar het hart van vol is, stroomt de mond van over :wink:

xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Als mensen die hier komen Luka negeren of wegduwen.
Kom nou, zo'n lief venteke :wink:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”