Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bella

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Bella
Vaste gebruiker

Bella

Ongelezen bericht door Bella »

Ik heb heel lang getwijfelt of ik nog wilde reageren. Of ik nog op het forum wilde blijven. Mede door alle kritiek die ik hier heb gekregen. Dat het zolang heeft geduurt komt puur doordat ik het moest verwerken. Mijn wereld was ingestort. Aangezien er toen nog heel veel behoefte was aan een discussie ben ik toch bereid deze aan te gaan. Echter vind ik wel dat het een discussie moet blijven en niet een over en weer gegooi van verwerpingen.

Lang heb ik nagedacht en ben gaan twijfelen of ik het juiste gedaan heb met Bella (zie topic http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=92874). Persoonlijk denk ik dat ik het juiste gedaan heb.

Bella was een hond die binnen kwam als een grote stressbonk en die heb ik van gestresst naar een relaxte hond weten te krijgen. Puur door rust, simpele oefeningen en heel veel liefde.

Een van de dingen die toen speelde was waarom heb je haar niet laten herplaatsen. Bella was al zes keer herplaatst in haar eerste levensjaar. Ik was de 6e baas. Hoe eerlijk was het voor de hond om haar te herplaatsen? Daarnaast hoe zou ik me voelen als ze alsnog een kind te pakken had gekregen? Terug naar de stichting? Die hadden haar aan mij gegeven omdat ze daar al afgemaakt zou worden. Een hond is geen trial and error ding dat je als je het niet lukt zomaar altijd kan herplaatsen. 6 keer vind ik teveel. Zeker als het 6 keer in nog geen jaar tijd is.

Soms moet je nu eenmaal afgaan op dat wat je ziet en wat je gevoel je erbij verteld. Ik had mezelf nooit vergeven als ik niet naar mijn gevoel had geluistert en Bella had vervolgens een kind gegrepen. Dit ging om pure instincten, hoe wil je dat gaan wegtrainen? Hoe train je het instinct van de voorouders van een hond weg? Hoe train je een wolf uit je hond? Kan dat wel? Is dat mogelijk? Of klink ik nu heel erg dom? Begrijp me niet verkeerd, maar als dat zo is zou ik het heel graag willen weten. Dan ben ik de allereerste die zegt dat ik heel erg fout heb gezeten. Dan zal ik de wetenschap mee moeten dragen dat ik mijn wereld, mijn hond heb opgegeven terwijl ik niet alles geprobeert heb.

Achter af (mede na de reacties van hier) ben ik eens gaan peilen bij mensen die haar kenden. Iedereen die de hond kon zei, je hebt het juiste gedaan. Iedereen die de hond niet kende zei van je kon haar muilkorven en aanlijnen?

Dit was geen hond om aangelijnd te houden. Het is heel jammer, maar het is zo. Ze kon niet aan de fiets, puur omdat ze er doodsbenauwd voor was en ik dat niet weg kreeg. Dat zou betekenen dat ze altijd vast moest zitten. Dat viel niet te belopen met die hond. Hoe graag ik het ook wilde.

Soms is een gevoel nu eenmaal het enige wat je hebt. Ik had nog een x aantal mensen om me heen staan die me allemaal los van elkaar hetzelfde advies gaven. Waaronder mensen die er echt voor geleerd en de zogeheten experts heten. Ook ik heb namelijk continu gevraagd, maar kan ze niet? Is het niet? waarom niet?

Kijk het enige nadeel aan een forum is dat je niet kan zien wat er nou precies gebeurt is. Verder kan het een perfect medium zijn voor advies en informatie, dat en gezelligheid. Echter is dat het niet voor mij geval omdat ik me continu aangevallen voel en ook het gevoel krijg dat iedereen het beter weet. Ik probeer niemand op z'n tenen te trappen maar slaag er toch iedere keer weer aardig in. Ergens hoop ik dat ik dat deze keer niet doe.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”