Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kammen ?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

jesje
Vaste gebruiker

kammen ?

Ongelezen bericht door jesje »

Hallo
Bailey kruising Shih-tzu Malthezer vind het helemaal niet erg om boven op geborsteld te worden alleen is het probleem de oksels en de buik.Hij vind er niets aan en wringt zich in alle bochten om er onder uit te komen. Als ik zijn achter poot optil loopt hij gewoon verder. Omdat ik er zo moeilijk bij kan zaten er klitten en verviltingen. Ik heb bailey op zijn rug liggend alle klitten weggeknipt. wat een geklier en strijd. Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste aanpakken en met welke borstel kun je het beste de buik en oksels kammen?
Groetjes Jessica & Bailey
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Oksels en buik zijn inderdaad plekken waar de meeste honden problemen hebben en er bovendien niet van houden gekamd/geborsteld te worden.

Ik zou helemaal opnieuw beginnen met kammen/borstelen op de buik. Ik bedoel daarmee: opnieuw beginnen met trainen. Leg je hond rustig af op tafel (of op de grond of waar je dan ook borstelt) en kam heel rustig en kort onder de buik, liefst op een klittenvrij plekje. Als hij dat rustig ondergaat beloon je hem met lekkers of je stem, als hij tegenspartelt gewoon doorzetten tot hij het ondergaat. Verleng heel rustigjes aan de tijd dat je onder de buik borstelt of kamt. Forceer niets, beloon als hij braaf is maar blijf doorzetten. Hij moet gewoon leren dat je hem onder de buik borstelt of kamt, of hij dat nu leuk vindt of niet.

Ik denk dat er geen ontkomen aan is dat je hem kamt onder oksels en buik. Het haar is te fijn om met borstelen alle klitten eruit te krijgen. Kies een kam met fijne tanden voor die plekken en gebruik zonodig een anti-klit crèmespoeling (als je je hond ook wast) of een anti-klit spray om het kammen te vergemakkelijken. Borstel eerst de boel een beetje door en werk daarna af met de kam om de laatste knopen eruit te krijgen.

Veel succes ermee!
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

in een hand de twee voorpootjes vasthouden en de hond rechtop zetten zodat hij op zijn achterpoten staat en dan met de andere hand de buik enz. kammen, gewoon doorzetten als hij spartelt ofzo en (met je stem) belonen als hij het goed doet natuurlijk.

groetjes patries
Groetjes Patries
Afbeelding
naikel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door naikel »

zoals patricia het schrijft borstel ik ook de onderkant van chiko haar buik en dan doe ik dit ook nog eens bij de achterpoten. Ik til ze beide op en kam dan ook nog eens goed onder de buik en de binnen kant van de achterpoten. Chiko moest er in het begin niks van weten maar gewoon blijven volhouden en prijzen en nu gaat het borstelen wel goed. :wink:
Afbeelding
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kim bloemen »

patricia schreef:in een hand de twee voorpootjes vasthouden en de hond rechtop zetten zodat hij op zijn achterpoten staat en dan met de andere hand de buik enz. kammen, gewoon doorzetten als hij spartelt ofzo en (met je stem) belonen als hij het goed doet natuurlijk.

groetjes patries
De buik kammen vind bijna geen enkele hond leuk, deze manier vind ik het meest handig bij een kleine hond. En gewoon volhouden en doorzetten.
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

Hanneke schreef:Oksels en buik zijn inderdaad plekken waar de meeste honden problemen hebben en er bovendien niet van houden gekamd/geborsteld te worden.

Ik zou helemaal opnieuw beginnen met kammen/borstelen op de buik. Ik bedoel daarmee: opnieuw beginnen met trainen. Leg je hond rustig af op tafel (of op de grond of waar je dan ook borstelt) en kam heel rustig en kort onder de buik, liefst op een klittenvrij plekje. Als hij dat rustig ondergaat beloon je hem met lekkers of je stem, als hij tegenspartelt gewoon doorzetten tot hij het ondergaat. Verleng heel rustigjes aan de tijd dat je onder de buik borstelt of kamt. Forceer niets, beloon als hij braaf is maar blijf doorzetten. Hij moet gewoon leren dat je hem onder de buik borstelt of kamt, of hij dat nu leuk vindt of niet.

Ik denk dat er geen ontkomen aan is dat je hem kamt onder oksels en buik. Het haar is te fijn om met borstelen alle klitten eruit te krijgen. Kies een kam met fijne tanden voor die plekken en gebruik zonodig een anti-klit crèmespoeling (als je je hond ook wast) of een anti-klit spray om het kammen te vergemakkelijken. Borstel eerst de boel een beetje door en werk daarna af met de kam om de laatste knopen eruit te krijgen.

Veel succes ermee!
Ik sluit me hierbij aan :ok: . Gebruik eventueel nog een klittenhark/kam en probeer hem op de rug of zij te leggen zodat je je handen vrij hebt om de huid tegen te houden zodat het zo min mogelijk pijnlijk is :wink: .
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

ik deed diesel op mijn schoot leggen op zijn rug maar nu wil ie dat niet meer en dus is het op de achterpootjes staan en kammen.
het makkelijkst is als iemand zijn pootjes omhoog houd dan kan je de huid tegen houden anders trekt het zo.
Groetjes Silvia en Diesel
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”