Eline* schreef:bulletjebe schreef:Eline* schreef:bulletjebe schreef:
Even hoor Eline, maar ik raad jou ook helemaal niet aan om twee teven bij elkaar te zetten, dat kan alleen als je de karakters van de honden goed kent. En ik maak het leeftijdsverschil niet zo groot mogelijk, ik weet namelijk wat ik doe.
De kans op misgaan kun je niet zo klein mogelijk maken door er een leeftijdsverschil in te bouwen, dat slaat namelijk helemaal nergens op. Als je dat argument doortrekt dan kun je dus gewoon zeggen dat je bij elke teef van 3 jaar een andere teef kunt zetten.
Er zijn gewoon honden, teef of reu, die niks van geslachtsgenoten moeten weten, dat zit in hun genen en het maakt voor die honden helemaal niks uit of ze 3 jaar zijn en een hond van 2 jaar tegenkomen of eentje van 7 jaar, ze willen die hond alleen maar uit de weg ruimen en verder niks.

Sorry hoor, maar wat je zegt raakt echt kant noch wal. Er zijn honden die niets van geslachtsgenoten moeten weten, maar ook honden die met elkaar aan het knokken raken puur vanuit een onduidelijk rangorde. Met leeftijdsverschil kun je soms de duidelijkheid een handje helpen. Het is niet zwart wit en dat moet je het ook niet willen maken. Ik heb geen zin om hier meer over uit te wijden want ik neem aan dat ieder redelijk lezend mens snapt wat ik bedoel.
Ben blij dat je inziet dat mijn voorbeeld over jouw 3 jaar kant noch wal raakt

Het is inderdaad nooit zwart wit, maar dan moet je ook niet met een leeftijdsverschil aankomen want dan zeg ik dat dat niet terzake doet in alle gevallen, namelijk omdat het nooit zwart wit is. Je moet het inderdaad niet zwart wit willen maken, daar heb je dan weer wel gelijk in.
Je kunt er beter maar niet meer over uit wijden want je maakt het jezelf nodeloos ingewikkeld.
Wat doe je raar zeg! Wil je zeggen dat het niet uitmaakt of je twee evenoude teven bij elkaar gooit of teven met daartussen leeftijdsverschil?Dat het niet uitmaakt of je twee tevenpups tegelijk neemt of pas een pup erbij zet als je weet hoe je volwassen teef reageert op andere teven? En 3 is volwassen?
Ik vind het prima dat je daar anders over denkt maar uitermate flauw dat je me belachelijk zit te maken. Ik snap niet waar dat voor nodig is.
Ik zit je niet belachelijk te maken, dat maak je er zelf van.
Verder doe ik niet raar, ik probeer duidelijk te maken dat je honden op karakter kunt fokken en als je de bloedlijnen van je ras kent, je heel goed weet wat je te wachten staat en dat het dan niet uitmaakt of je teven met of zonder leeftijdsverschil bij elkaar gooit.
Eline* schreef:Ik zou van "dominante" rassen niet snel twee honden nemen van het zelfde geslacht. En zo wel dan zal het leeftijdsverschil minimaal 3 jaar moeten zijn en zul je moeten kiezen voor verschillende karakters..en dat kun je met een pup nooit weten.
Bovengenoemd bericht, daar reageerde ik namelijk op omdat het er stellig staat en het niet per definitie zo gesteld kan worden.
En daarna reageerde ik op jouw argument dat 'als het dan toch perse moet' er een leeftijdsverschil tussen moet zitten.
"maak dan de onderlinge verschillen zo groot mogelijk"
Dat probeer ik dan te weerleggen door voorbeelden. Ik denk daar niet anders over, ik weet het zeker en dat is wel degelijk iets anders dan speculatie van mijn kant omdat je zegt dat ik niet kan weten hoe het met de andere teef is en ik kan niet weten hoe het met mijn pup is, en ja, dat weet ik wel door ervaring en kennis van de lijnen die ik fok.
Ik heb ook gezegd dat ik altijd een reu/teef combi adviseer, dus waar maak je je druk om? Het ging en gaat mij over de stellingnames die je doet terwijl er honderden uitzonderingen op jouw stellingnames kunnen zijn. Ik hoop dat ik een en ander heb verduidelijkt.
Nogmaals, ik maak niemand belachelijk, als jij dat zo voelt dan mijn excuses want dat was niet de bedoeling van mijn reactie op jouw berichten.