Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboom via DNA

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Stamboom via DNA

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik ben nu toch wel benieuwd. Een tijdje geleden sprak ik iemand die een pup uit Duitsland heeft. Ze had geen stamboom bij de hond maar die kon ze met een jaar aanvragen. Ik had zoiets van huh, dat kan toch helemaal niet? Maar nu hoorde ik iets over stamboom aanvragen via het DNA? Theoretisch gezien zou dit natuurlijk wel mogelijk moeten zijn, maar had er nog nooit van gehoord eigenlijk :denken:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik ook niet :19:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Stamboom via DNA

Ongelezen bericht door Inge »

Lysette schreef:Ik ben nu toch wel benieuwd. Een tijdje geleden sprak ik iemand die een pup uit Duitsland heeft. Ze had geen stamboom bij de hond maar die kon ze met een jaar aanvragen. Ik had zoiets van huh, dat kan toch helemaal niet? Maar nu hoorde ik iets over stamboom aanvragen via het DNA? Theoretisch gezien zou dit natuurlijk wel mogelijk moeten zijn, maar had er nog nooit van gehoord eigenlijk :denken:
Volgens mij kan dat niet.
Andersom wel...een stamboom kan ongeldig verklaard worden als uit een DNA-test blijkt dat de "papieren ouders" niet de werkelijke ouders kunnen zijn.
Het is in veel landen wel zo dat rasloze honden kunnen worden aangekeurd en daarna in het bijlage-gedeelte van het stamboek kunnen komen (de rose stamboom in België bv) Een aantal generaties later zullen de nakomelingen weer een volledige stamboom hebben. Zo kan er nieuw bloed in de populatie worden gebracht.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Lysette schreef:Ik ben nu toch wel benieuwd. Een tijdje geleden sprak ik iemand die een pup uit Duitsland heeft. Ze had geen stamboom bij de hond maar die kon ze met een jaar aanvragen. Ik had zoiets van huh, dat kan toch helemaal niet? Maar nu hoorde ik iets over stamboom aanvragen via het DNA? Theoretisch gezien zou dit natuurlijk wel mogelijk moeten zijn, maar had er nog nooit van gehoord eigenlijk :denken:
Volgens mij kan dat niet.
Andersom wel...een stamboom kan ongeldig verklaard worden als uit een DNA-test blijkt dat de "papieren ouders" niet de werkelijke ouders kunnen zijn.
Het is in veel landen wel zo dat rasloze honden kunnen worden aangekeurd en daarna in het bijlage-gedeelte van het stamboek kunnen komen (de rose stamboom in België bv) Een aantal generaties later zullen de nakomelingen weer een volledige stamboom hebben. Zo kan er nieuw bloed in de populatie worden gebracht.
Ja dat had ik ook gelezen ja. Maar van stamboom aanvragen via DNA kan ik niks van vinden :denken:

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Lysette schreef:Ja dat had ik ook gelezen ja. Maar van stamboom aanvragen via DNA kan ik niks van vinden :denken:
Lijkt me onzin. Bij Spoorloos kunnen ze via DNA hooguit verklaren dat het "zeer wel mogelijk is dat Puntje te Puntje, de biologische vader is". Geloof niet dat je op basis van DNA een stamboom kunt krijgen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

In Duitsland gelden andere regels, daar is een DNA test verplicht dacht ik.

Anne
Marion.

starfleet schreef:In Duitsland gelden andere regels, daar is een DNA test verplicht dacht ik
Dan is het dus eigenlijk andersom, zoals Inge zegt. Om te bewijzen dat de papieren ouders inderdaad de ouders zijn? Dat vind ik dan wel een héél goede regel :ok:
starfleet
Erelid

Marion. schreef: Dan is het dus eigenlijk andersom, zoals Inge zegt. Om te bewijzen dat de papieren ouders inderdaad de ouders zijn? Dat vind ik dan wel een héél goede regel :ok:
Klopt. De papieren worden pas afgegeven als het DNA bekend is.

Anne
Marion.

starfleet schreef:Klopt. De papieren worden pas afgegeven als het DNA bekend is.
Is dat in meer landen zo? Waarom in Nederland eigenlijk niet? Zo duur zal een DNA test niet zijn toch?
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:In Duitsland gelden andere regels, daar is een DNA test verplicht dacht ik.

Anne
Volgens mij niet op de stamboom te krijgen, toch? Tenminste, ik heb Jips stamboom nog niet maar een vriendin van mij heeft haar hond uit Duitsland en die heeft de stamboom wel gekregen zonder DNA test.

Maar ik vraag me dus af of je voor een niet-gechipte of getatoëerde hond een stamboom aan kunt vragen puur op basis van een DNA onderzoek.

jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

starfleet schreef:In Duitsland gelden andere regels, daar is een DNA test verplicht dacht ik.

Anne
nee hoot, in duitsland is geen dna test verplicht

het is wel zo dat er bepaalde dna testen zijn voor bepaalde ziektes, bijv de pra test van de engelse cockers of de fucosidose test bij de engelse springer
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
starfleet
Erelid

jores schreef:

Anne
Bij Duitse herders in ieder geval wel, ik dacht dat het voor andere rassen ook gold, maar dan ben ik abuis.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 29 sep 2006 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

nee geld niet bij andere rassen
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Inge
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
jores schreef:

Anne
Bij Duitse herders in ieder geval wel, ik dacht dat het voor andere rassen ook gold, maar dan ben ik abuis.

Anne
Voor de Duitse Herder is het nog niet verplicht, maar als ik het goed begrepen heb verwacht men wel dat het verplicht gesteld zal gaan worden.
De meeste fokkers laten zowiezo het DNA opslaan zodat ze kunnen bewijzen dat de papieren ouders ook de werkelijke ouders zijn. Dit ook omdat er al gesjoemel bewezen is, waarbij hele lijnen hun stamboom kwijtraakten.
Bij de Hollander is ook gepleit voor DNA-testen vanwege de zeer hardnekkige geruchten van gesjoemel (en die geruchten zijn niet uit de lucht gegrepen) maar de rasvereniging wil er helaas niet aan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

starfleet schreef:
jores schreef:

Anne

Anne
Ik ken het ook niet bij de tatra is Duitsland, dus ik denk dat het bij sommige rassen zo is.
Hansel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hansel »

Ik weet dat er in Amerika (waar anders) diepvries en een verse dekking gedaan wordt, van verschillende vaders, en dan later aan de hand van DNA de stambomen afgegeven worden.
Dit om de kans op leeg blijven te minimaliseren.

gr,
H@nsel
New Sensation's Bullmastiffs
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Hansel schreef:Ik weet dat er in Amerika (waar anders) diepvries en een verse dekking gedaan wordt, van verschillende vaders, en dan later aan de hand van DNA de stambomen afgegeven worden.

gr,
H@nsel
En dan dus in één nest 2 verschillende pups, 3 van vader A en 3 van vader B ??????????
Sandra
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

empyree schreef:
Hansel schreef:Ik weet dat er in Amerika (waar anders) diepvries en een verse dekking gedaan wordt, van verschillende vaders, en dan later aan de hand van DNA de stambomen afgegeven worden.

gr,
H@nsel
En dan dus in één nest 2 verschillende pups, 3 van vader A en 3 van vader B ??????????
Yep..
Afbeelding
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Een kennis van iemand van het chihuahua forum had een nestje gefokt met stamboomouders. Ze wouden de pups ook een stamboom geven maar ze waren te laat met gegevens opsturen :roll:
Een fokker had een stuk op het forum gezet waarin stond dat met speeksel van beide ouderhonden een dna test gedaan kan worden, en als daaruit blijkt dat het echt de ouders zijn kon er nog een stamboom aangevraagt worden
Wat daar de maximale leeftijd voor is weet ik niet...
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

starfleet schreef:

Anne
Het is niet verplicht, volgens mij alleen de in duitsland geboren honden. Je ziet het wel steeds meer gelukkig :ok:

En of het duur is? afrontgenen en dna opslaan kost 200-300 euries :N:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
starfleet schreef:

Anne
Het is niet verplicht, volgens mij alleen de in duitsland geboren honden. Je ziet het wel steeds meer gelukkig :ok:

En of het duur is? afrontgenen en dna opslaan kost 200-300 euries :N:
DNA opslaan kost niet zoveel, rond de € 25,--
http://www.gencouns.nl/tariefhond.html
Groetjes Inge
Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

DNA testen is niet verplicht in D en kost ongeveer € 50.00. Althans dat heeft het mij gekost.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”