Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe ga ik dit aanpakken... (update in rood)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Esther en Karzan
Vaste gebruiker

Hoe ga ik dit aanpakken... (update in rood)

Ongelezen bericht door Esther en Karzan »

Hallo allemaal,

't Is een hele tijd geleden dat ik hier geweest ben! Er is dan ook heel veel gebeurd! Karzan is inmiddels ruim 2 jaar. En nog steeds bij ons! Voor wie ons niet meer herrinnert, Karzan hebben wij als pup gekocht bij een boer. Al snel merkten wij dat ie blind was. Enkel de dierenarts erkende dit nog niet. "Hij is nog pup en een pup is nu eenmaal lomp en onstuimig en loopt in zijn enthousiasme overal tegenop!" Dat was wat ik te horen kreeg. Toen ik later weer kwam en nog eens wilde dat er naar gekeken werd, werd het wel erkent en zijn we naar de uithof geweest. Daar hebben ze ontdekt dat Karzan bij beide ogen geen oogzenuwen heeft. Zij adviseerde ook om hem niet te houden ivm met ons zoontje en de reactie van Karzan op hem. Zij wilden hem graag hebben boor onderzoek.
Wij zijn hier niet op ingegaan en Karzan is nog steeds bij ons.

Inmiddels hebben wij ook een 2e kindje, een meisje Jelena, 1/2 jaar nu. Gaat hartstikke goed tussen die 2. Zodra ze huilt, staat Karzan al naast me, en duwt me als ware richting box. Nu gaat ook de tijd komen dat Jelena snel gaat kruipen en de grond op wil. Maar hoe ga ik dit aanpakken? Karzan zal haar niet zien en ze is iets nieuws op de grond. Nu doe ik hem naar het balkon als ze op de grond ligt, maar straks, als de box niet meer in trek is, kan ik dat niet meer doen, dat gaat veels te lang duren. Wie heeft de tip?????
Laatst gewijzigd door Esther en Karzan op 07 sep 2006 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefs Esther
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik kan je helaas niet helpen maar wil wel even zeggen dat ik bewondering heb voor 't feit dat jullie Karzan hebben gehouden :ok:
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

ceciel schreef:Ik kan je helaas niet helpen maar wil wel even zeggen dat ik bewondering heb voor 't feit dat jullie Karzan hebben gehouden :ok:
Dank je! We konden en wilden niet anders, we waren en zijn inmiddels enorm aan hem gehecht. Mocht hij ons om de èèn of andere reden, ooit toch verlaten, zal dit enorm veel verdriet doen!
Liefs Esther
Afbeelding
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Ik zou overwegen een stuk van de huiskamer af te zetten met puppyren waardoor Karzan i.p.v. Jelena in de box zit.
Hier een lekker kleedje bij, voer/drinkbak speeltjes, kluifje en ik weet zeker dat Karzan het prima naar zijn zin zal hebben!
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

LaRep schreef:Ik zou overwegen een stuk van de huiskamer af te zetten met puppyren waardoor Karzan i.p.v. Jelena in de box zit.
Hier een lekker kleedje bij, voer/drinkbak speeltjes, kluifje en ik weet zeker dat Karzan het prima naar zijn zin zal hebben!
yep...en dan nu al aan gaan wennen!! :ok:
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Ten eerste wil ik mijn bewondering uitspreken dat jullie tegen alle adviezen in toch deze gehandicapte hond (om het eventjes zo maar uit te drukken) toch een kans geven op een volwaardig honden bestaan, chapau! :ok:

Ik denk met het kruip gedrag van de kleine in de toekomst, dat je het beste je hond er aan kan laten wennen, zei het wel onder begleiding de eerste aantal keren, en dat er toch een volwassen persoon ietwat de boel in de gaten houdt :wink:
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

ik denk ook dat ik hem er langzaam aan zou wennen ,maar wel onder toezicht en laten wennen aan een puppy ren,want dan weet hij dat het geen straf is om daar te zitten en onder toezicht went hij er aan dat er een kind kruip en ook al was hij niet blind een hond alleen bij een kind laten zou ik niet doen, ik hoop dat je een oplossing zult vinden ,of aan deze antwoorden wat hebt zodat je de hond kunt houden zonder al te veel problemen :ok:
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

Als wij weg gaan of naar bed, dan is de gang en de keuken zijn leefgebied. Dus dat zou wellicht een oplossing kunnen zijn en dan onder begeleiding wat meer loslaten, zodra Jelena kruipt.

Alleen met de kinderen is hij nooit. Als ik naar beneden ga (wij hebben een maisonettewoning) dan gaan ze mee, of Karzan gaat naar balkon of gang. Hoewel ik weet dat Karzan niets zal doen, weet ik niet of Youri wat zal doen, wat iets kan uitlokken.
Liefs Esther
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Misschien een heel dom idee, maar kun je geen belletje om Jelena's pols doen ofzo? Sommige kindjes hebben zo'n naamkettinkje om, als je daar nou een belletje aanmaakt (een kleintje natuurlijk en een goede dus niet eentje die eraf kan en ze in haar mondje kan doen). Ik ken iemand die heeft dat bij haar hond (een Petit Basset Griffon Vendéen) omdat die honden nogal jagen, en zo wordt het wild gewaarschuwd (en weet zij waar de hond is).

Een goede optie zou dus ook zijn om Karzan dan achter een hekje te doen als Jelena kruipt. Maar dan wel zo aanpakken dat Karzan het niet als straf ziet. En dat Jelena Karzan niet kan 'jennen' door constant bij dat hekje te zitten ;)

Ik weet niet hoe je dat kan aanpakken met een 'ziende' hond, maar is het niet zo dat Karzan veel beter hoort dan andere honden? Dus dat hij wel hoort waar ze kruipt?
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

ik zou zeker samen dus met hond en kids op de grond gaan spelen. zo leert je hond ook dat er vanaf dat moment een kindje op de grond kan liggen en gezien kleintjes meestal wel geluid maken (snotteren, zwaar ademen, of kraaien) zal hij snel genoeg in de gaten hebben waar ze ligt en jij leert de hond dan hoe er mee om te gaan.

ik denk namelijk dat als je ze gaat schijden het straks alleen maar moeilijker zal worden om ze samen te leren delen van een ruimte.

ik ben geen expert maar zo zou ik het gedaan hebben.
Groetjes Silvia en Diesel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

cindy1986 schreef:Misschien een heel dom idee, maar kun je geen belletje om Jelena's pols doen ofzo? Sommige kindjes hebben zo'n naamkettinkje om, als je daar nou een belletje aanmaakt (een kleintje natuurlijk en een goede dus niet eentje die eraf kan en ze in haar mondje kan doen). Ik ken iemand die heeft dat bij haar hond (een Petit Basset Griffon Vendéen) omdat die honden nogal jagen, en zo wordt het wild gewaarschuwd (en weet zij waar de hond is).

Een goede optie zou dus ook zijn om Karzan dan achter een hekje te doen als Jelena kruipt. Maar dan wel zo aanpakken dat Karzan het niet als straf ziet. En dat Jelena Karzan niet kan 'jennen' door constant bij dat hekje te zitten ;)

Ik weet niet hoe je dat kan aanpakken met een 'ziende' hond, maar is het niet zo dat Karzan veel beter hoort dan andere honden? Dus dat hij wel hoort waar ze kruipt?
Dat vind ik een geweldig goeie vondst van je Cindy! :ok:

En Esther :ok: wat goed dat je Karzan zo goed hebt kunnen begeleiden! Afbeelding
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

twinmamasilvia schreef:
ik denk namelijk dat als je ze gaat schijden het straks alleen maar moeilijker zal worden om ze samen te leren delen van een ruimte.

.
Daar dacht ik zelf dus ook aan.

Het enige probleem is gewoon, ondanks dat ie goed hoort, ruikt en aanvoelt, dat ie zo onstuimig is, zo enthousiast. Hij kan of wil de grote niet inschatten van de persoon/kind wat op de grond ligt, zit of staat! Of het nu een baby, dreumes, peuter, kleuter of een volwassene is, hij benaderd ze allemaal op zijn eigen enthousiaste en onstuimige manier. Er zit niets kwaads achter, maar door zijn omstuimigheid kan dat weer gevaar opleveren.

Vind het wel moeilijk. Vanmorgen had mijn zoontje de oplossing. Hij had allemaal kussens op de grond gelegd en daarin moest Jelena liggen. En mocht Karzan niet komen.

Eigenlijk denk ik dat het wel los gaat lopen en dat het vanzelf wel gaat.
Maar tips blijven welkom!
Liefs Esther
Afbeelding
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

twinmamasilvia schreef:ik zou zeker samen dus met hond en kids op de grond gaan spelen. zo leert je hond ook dat er vanaf dat moment een kindje op de grond kan liggen en gezien kleintjes meestal wel geluid maken (snotteren, zwaar ademen, of kraaien) zal hij snel genoeg in de gaten hebben waar ze ligt en jij leert de hond dan hoe er mee om te gaan.

ik ben geen expert maar zo zou ik het gedaan hebben.
Je moet ze ook niet schijden maar ik zou toch de hond wel wennen om zich in een afgezet stuk woonkamer prettig te voelen. Je kan nu eenmaal niet altijd met hond en kind tegelijk bezig zijn en oren en ogen van achteren en vanvoren hebben.

Hoewel je in mijn ogen jonge kinderen en honden sowieso nooit alleen moet laten lijkt het me met een dove/blinde hond al helemaal not done.
Gompie
Actief

Ongelezen bericht door Gompie »

:ok:
Super dat Kazan bij jullie mag blijven.
Ik denk dat het reukvermogen en gehoor van Kazan heel erg goed ontwikkeld is. Daarmee kan hij moeiteloos Jelena op de grond waarnemen. Na een gewenningsperiode onder begeleiding verloopt het denk ik prima. Nu is hij al heel zorgzaam voor haar en daar zou ik verder op inspelen met hem. :wink:
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Hier hebben we ook een zot geweld in huis, twee eigenlijk. Onze dochter van 1jaar 3maand, en zotte Dinah. Momenteel hebben we ook een beetje een probleem met de combinatie Dinah/Maude, wat opgelost moet worden. Maude is echt nog te klein om te begrijpen dat hondjes dit niet zo fijn vinden, als ze hun botjes wil gaan afpakken. (niet dat ze dit al gedaan heeft, maar gewoon in Dinah's buurt komen als ze een bijtbotje vastheeft, is al genoeg om een -verdiende- grom te krijgen). Wij zijn van plan om dit op te lossen met zo van die kinderhekjes. Snap je wat ik bedoel? Ik kan even niet op de naam komen. Zo van die hekjes om kindjes in de keuken of living te houden, en weg van de trappen en zo. Als Dinah een botje krijgt, of wij zijn even uit de buurt, dan zorgen we steeds dat ze in een andere kamer zijn. Zo kunnen ze beiden toch rondlopen/kruipen, maar vormen ze geen gevaar voor elkaar. Zou dit bij jullie ook niet mogelijk zijn? Ik kan me moeilijk voorstellen dat Kazan vlotjes over zo'n hekje kan springen. Is dit practisch mogelijk bij jullie?
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

Karzan springt inderdaad niet over een traphekje (hebben wij voor de trap naar beneden, zodat hij niet van die trap kukelt), hij weet immers niet wat hij daarachter kan verwachten. Dat risico neemt hij gewoon niet.

Morgen ga ik me eens extra verdiepen in die 2. Als Youri de ochtend op school is, ga ik lekker met ze spelen en eens zien hoe dat gaat.
Kan natuurlijk ook heel anders uitpakken dan ik verwacht. Kan zomaar zijn dat ie juist niet gaat lopen springen en stuiteren (hetgeen waar ik bang voor ben).

Ik zal morgen avond updaten!
Liefs Esther
Afbeelding
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

Even vertellen hoe het allemaal is gegaan.

Hoewel het gisterochtend niet ging lukken, omdat er natuurlijk van alles tussendoor kwam, ben ik vanavond toch met Youri en Jelena op de grond gaan liggen. Karzan van te voren met een kluifje in zijn mand gelegd. Toen zijn kluifje op was, kwam hij heel voorzichtig even snuffelen. Daarna ging hij naast mij zitten en kreeg ik ook een ontzettende lebber en een poot :I: .
Hij bleef bij Jelena uit de buurt. Maar liet wel merken dat hij eigenlijk ook wel mee wilde spelen. Dus heb hem ook even aangehaald en geknuffeld. Daarna heeft mijn man hem bij zich geroepen en ben ik met de kinderen verder gegaan. Na verloop van tijd merkte ik, dat hij vlak naast me lag. Naar mijn idee vond ie het wel "gezellig" om er gewoon bij te liggen.

Ik ben Youri onder de douche gaan doen, en mijn man hield Karzan en Jelena in de gaten. Toen ik uit de douche kwam, lag daar Jelena alleen op de grond en zat Karzan naast mijn man op de grond.
Denk dus dat het allemaal wel goed gaat komen. :smile1:
't Viel me echt 100% mee.

Telkens als Karzan bij Jelena kwam, en onder der voeten ging likken, begon ze echt te schater lachen!
Liefs Esther
Afbeelding
alma.m
Zeer actief
Mijn ras(sen): Landseer E.C.T.

Ongelezen bericht door alma.m »

Ik wilde vragen, hoe is het met jullie eerste kindje gegaan, hadden jullie de hond toen nog niet toen de kleine ging kruipen?
Caya voor altijd een plekje in ons hart.
6 Januari 1999 -1 Mei 2010

Afbeelding
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

alma.m schreef:Ik wilde vragen, hoe is het met jullie eerste kindje gegaan, hadden jullie de hond toen nog niet toen de kleine ging kruipen?
Nee, Wij hebben Karzan gehaald toen Youri 3 jaar was. Vanaf het begin zijn die een eenheid. :wink:
Liefs Esther
Afbeelding
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Ik denk dat je het heel goed aanpakt op de manier zoals je beschrijft.
En ik heb bewondering voor je dat er zoveel energie in wil steken :ok:
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Wel niet de hond teveel vertrouwen hoor en ze nooit alleen laten, een ongeluk is snel gebeurt. Maar verder gefeliciteert en nog veel geluk
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

loony schreef:Wel niet de hond teveel vertrouwen hoor en ze nooit alleen laten, een ongeluk is snel gebeurt. Maar verder gefeliciteert en nog veel geluk
Hier sluit ik me bij aan :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik vind t zo geweldig dat je hem gewoon de kans geeft om te laten zien dat hij het kan :ok: prima
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

loony schreef:Wel niet de hond teveel vertrouwen hoor en ze nooit alleen laten, een ongeluk is snel gebeurt. Maar verder gefeliciteert en nog veel geluk
Esther en Karzan schreef:Alleen met de kinderen is hij nooit. Als ik naar beneden ga (wij hebben een maisonettewoning) dan gaan ze mee, of Karzan gaat naar balkon of gang. Hoewel ik weet dat Karzan niets zal doen, weet ik niet of Youri wat zal doen, wat iets kan uitlokken.
Dat had ik zelf ook al eerder geschreven. :wink: Hij zal never nooit alleen zijn met de kinderen. Niet omdat ik hem niet vertrouw, maar je weet nooit wat de kinderen bij hem kunnen uitlokken (Karzan zou nooit iets zomaar doen). Of wat hij in zijn lompigheid kan doen. Als is het maar zijn poot te hard op der bolletje ofzo.

Bedankt voor je felicitatie...... :smile1:
Liefs Esther
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Nou, als ik zo de in rood getypte update zo lees, dan gaat het daar helemaal goed komen lijkt me! :ok:
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

Liefs Esther
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”