Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tik of geen Tik
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is! 

Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
meppen? Ik mep vliegen, geen honden.Felix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Ken je nagaan hoe er in de rondte gemept wordt!Eline* schreef:meppen? Ik mep vliegen, geen honden.Felix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is!

Maar persoonlijk vindt ik slaan zo wie zo al een teken van onmacht, of dat nou in de richting van dieren of kinderen is, komt op het zelfde neer, de leiding gevende schiet te kort in haar of zijn kunnen om de leiding te dragen!

Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik sla ook niet, ik tik om aandacht te krijgen tijdens een misdaad!Felix schreef:Ken je nagaan hoe er in de rondte gemept wordt!Eline* schreef:meppen? Ik mep vliegen, geen honden.Felix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is!![]()
Maar persoonlijk vindt ik slaan zo wie zo al een teken van onmacht, of dat nou in de richting van dieren of kinderen is, komt op het zelfde neer, de leiding gevende schiet te kort in haar of zijn kunnen om de leiding te dragen!

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Incapabele dierenbeul!Hutsje schreef:Ik schop ook wel eensFelix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is!

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- peggy en vinnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes
- Aantal honden: 1
wie heeft het hier over slaan? tikje kan een hond best hebben als ik zie hoe ze elkaar hier onderling corigeren :N: kan een tikje echt geen kwaadFelix schreef: Maar persoonlijk vindt ik slaan zo wie zo al een teken van onmacht, of dat nou in de richting van dieren of kinderen is, komt op het zelfde neer, de leiding gevende schiet te kort in haar of zijn kunnen om de leiding te dragen!
als vinnie mag zwemmen en dan het water ziet reageerd hij echt niet meer op wat ik zeg nou tik ik hem effe tegen de zijkant dan kijkt ie omhoog van o ja vrouwtje is er ook nog, dan gaat ie zitten en dan mag ie het water injumpen, ik vind wel als dat nog niet mag je wel erg snel te kort schiet als honden bezitter

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik mep alleen kerels die lastig zijn mijn honden krijgen indien nodig een corrigerende tik...Felix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ook :N:Hutsje schreef:Ik schop ook wel eensFelix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
mag je vinden, ik vind van niet....Felix schreef:Ken je nagaan hoe er in de rondte gemept wordt!Eline* schreef:meppen? Ik mep vliegen, geen honden.Felix schreef:En we meppen met ze allen er op los alsof het allemaal maar niks is!![]()

Ligt aan de hond vind ik.
Jagger pubert er inmiddels lustig op los en dan moet ik hem af en toe wel een klein kneepje in z'n nekvel geven. Hij heeft inmiddels zijn middelvinger ontdekt en gebruikt hem regelmatig :N: .
Bij Boudewijn zou ik het nooit doen denk ik en bovendien verwacht ik niet dat het ooit nodig zal zijn
.
Jagger pubert er inmiddels lustig op los en dan moet ik hem af en toe wel een klein kneepje in z'n nekvel geven. Hij heeft inmiddels zijn middelvinger ontdekt en gebruikt hem regelmatig :N: .
Bij Boudewijn zou ik het nooit doen denk ik en bovendien verwacht ik niet dat het ooit nodig zal zijn

-
- Zeer actief
Megan zal ik nooit een tik geven, is ook niet nodig, bij zelfs enige stemverheffing is het al :N:
Bantam zou het misschien soms wel nodig hebben maar werken doet het zeker weten niet, dus gebeurt het ook niet.
Hij kan soms wel zo gefixeerd zijn op iets dat ie helemaal niets meer hoort/ziet, en dan til ik hem gewoon heel snel op en kijk 'm recht in z'n ogen en dat is dan wel weer genoeg om contact te krijgen.
M'n vriend heeft hem wel eens een tik tegen z'n achterste gegeven toe hij iets van tafel pakte maar dan kijkt hij alsof hij zeggen wil van: Ja, en?! En gaat rustig door waar hij mee bezig was
Bij hem helpt gewoon "niet doen" of "nee" zeggen nog het beste.
Zonder stemverheffing, want anders kun je het wel schudden
Bantam zou het misschien soms wel nodig hebben maar werken doet het zeker weten niet, dus gebeurt het ook niet.
Hij kan soms wel zo gefixeerd zijn op iets dat ie helemaal niets meer hoort/ziet, en dan til ik hem gewoon heel snel op en kijk 'm recht in z'n ogen en dat is dan wel weer genoeg om contact te krijgen.
M'n vriend heeft hem wel eens een tik tegen z'n achterste gegeven toe hij iets van tafel pakte maar dan kijkt hij alsof hij zeggen wil van: Ja, en?! En gaat rustig door waar hij mee bezig was

Bij hem helpt gewoon "niet doen" of "nee" zeggen nog het beste.
Zonder stemverheffing, want anders kun je het wel schudden

-
- Zeer actief
- mik
- Vaste gebruiker
Ik heb tijdens gedragskunde op school geleerd dat de beste manier van straffen is zoals de soortgenoten van een dier doen. Een moederhond die haar pup bestraft grauwelt en grijpt in het nekvel. En bij een moederpoes die haar kittens straft die gromt en geeft een tik. Dus ik probeer het vaak zo ook te doen, maar tja soms halen ze zo het bloed ondermijn nagels vandaan en dan geef ik toch wel een tikje tegen de kont hoor. Maar meestal helpt flink je stem verheffen ook gewoon heel goed hoor!! Soms hoeft onze Noa (poes) alleen mijn blik maar te zien en dan weet ze dat ze fout zit. :N:
Groeten Kim
Groeten Kim
- Hutsje
- Zeer actief
Een moederhond grijpt een pup niet in zijn nekvel om te straffen. Ze pakt haar pups wel zachtjes in het nekvel om ze te verplaatsen. Honden grijpen elkaar wel in het nekvel maar dat is dan niet om te bestraffen maar voor de kill, dat gaat dan meestal gepaard met schudden. Een hond bestraffen door hem in zijn nekvel te pakken kan dus heel erg bedreigend voor hem zijn en schiet totaal het doel voorbij. Honden corrigeren elkaar door lichaamstaal (loeren, lip trekken, groot maken, etc.) en door de andere hond laag te dwingen.mik schreef:Ik heb tijdens gedragskunde op school geleerd dat de beste manier van straffen is zoals de soortgenoten van een dier doen. Een moederhond die haar pup bestraft grauwelt en grijpt in het nekvel. En bij een moederpoes die haar kittens straft die gromt en geeft een tik. Dus ik probeer het vaak zo ook te doen, maar tja soms halen ze zo het bloed ondermijn nagels vandaan en dan geef ik toch wel een tikje tegen de kont hoor. Maar meestal helpt flink je stem verheffen ook gewoon heel goed hoor!! Soms hoeft onze Noa (poes) alleen mijn blik maar te zien en dan weet ze dat ze fout zit. :N:![]()
Groeten Kim

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik gaf Wuilus wel eens een tik als ze zich niet liet kammen. Dan moest ze op de grond liggen en dan op haar zij (een houding die ze helemaal niet zag zitten omdat ze best wel dominant was). Als ik dan met de kam kwam ging haar lip omhoog en begon ze te grommen, bij kammen beet ze in de kam of zelfs naar mij. Ik had alles al geprobeerd, koekjes, rustig aanleren etc maar ze bleef protesteren en jammeren. Uiteindelijk verloor ik mijn geduld en was het genoeg. Tikje tegen de wang en tegen de grond drukken met een knie en KLAAR! Daarna kon ik haar gewoon borstelen onder luid protesterend gekerm. Keek ze op om weer te bijten dan was het een klein tikje tegen de wang met de rug van mijn hand en weer KLAAR!
Borstelen is nooit meer een probleem geweest maar werd een dominerende fysieke handeling waarbij ze gewoon niet meer ging bijten. Onderhandelingen bleef ik nl verliezen en een hond met viltplakken in de nek moest gewoon geborsteld worden, geen discussie over mogelijk
Het was overigens geen gezicht, Wuilus helemaal plat "een protestlied zingend" tegen de grond en ik er bovenop met de borstel, grote ogen en een zeer dominante zware stem. Gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks in dit geval. Ik kan me moeilijk laten piepelen door mijn hond of zeggen "tja, borstelen moet onder narcose
"
Mijn mazzel was wel dat ze mij nooit zou bijten bij zoiets. Een ander zou ik dit ook nooit aanraden maar ik kende mijn grenzen prima bij die hond
Borstelen is nooit meer een probleem geweest maar werd een dominerende fysieke handeling waarbij ze gewoon niet meer ging bijten. Onderhandelingen bleef ik nl verliezen en een hond met viltplakken in de nek moest gewoon geborsteld worden, geen discussie over mogelijk

Het was overigens geen gezicht, Wuilus helemaal plat "een protestlied zingend" tegen de grond en ik er bovenop met de borstel, grote ogen en een zeer dominante zware stem. Gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks in dit geval. Ik kan me moeilijk laten piepelen door mijn hond of zeggen "tja, borstelen moet onder narcose

Mijn mazzel was wel dat ze mij nooit zou bijten bij zoiets. Een ander zou ik dit ook nooit aanraden maar ik kende mijn grenzen prima bij die hond

-
- Zeer actief
Dat weet ik nog van Wuil, als ik haar aan haar nekvel had gepakt zou ze me zeker gebeten hebben. Niet bij alleen pakken maar wel met trekken erbij. Dat ze mij dan pakte maakte mij niets uit want dat zou ik toch nooit gedaan hebben. Zij vertoonde nogal duidelijke taal en oergedrag en dan komt zoiets ook oer-achtig over en krijg je dus ook een primitieve reactie terug. Hap!Hutsje schreef:Een moederhond grijpt een pup niet in zijn nekvel om te straffen. Ze pakt haar pups wel zachtjes in het nekvel om ze te verplaatsen. Honden grijpen elkaar wel in het nekvel maar dat is dan niet om te bestraffen maar voor de kill, dat gaat dan meestal gepaard met schudden. Een hond bestraffen door hem in zijn nekvel te pakken kan dus heel erg bedreigend voor hem zijn en schiet totaal het doel voorbij. Honden corrigeren elkaar door lichaamstaal (loeren, lip trekken, groot maken, etc.) en door de andere hond laag te dwingen.mik schreef:Ik heb tijdens gedragskunde op school geleerd dat de beste manier van straffen is zoals de soortgenoten van een dier doen. Een moederhond die haar pup bestraft grauwelt en grijpt in het nekvel. En bij een moederpoes die haar kittens straft die gromt en geeft een tik. Dus ik probeer het vaak zo ook te doen, maar tja soms halen ze zo het bloed ondermijn nagels vandaan en dan geef ik toch wel een tikje tegen de kont hoor. Maar meestal helpt flink je stem verheffen ook gewoon heel goed hoor!! Soms hoeft onze Noa (poes) alleen mijn blik maar te zien en dan weet ze dat ze fout zit. :N:![]()
Groeten Kim

Ik zou haar ook nooit tegengehouden hebben als ze boos werd op een hond aan haar nekvel bij gebrek aan halsband. Ik durfde haar uberhaubt niet aan haar nekvel vast te houden bij agressie naar iets of iemand, dan reageerde ze instinktief extreem fel op de hand in haar nek

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Raisa wordt ook bang van stemverheffing (is gelukkig nauwelijks nodig).Martijn schreef:Misschien is een tikje voor jouw hond dan wel minder ingrijpend dan stemverheffing. Dan zou ik dat gebruiken als ik mijn honden niet de stuipen op het lijf wil jagen.Suuz schreef:Megan zal ik nooit een tik geven, is ook niet nodig, bij zelfs enige stemverheffing is het al :N:
Ook hele kleine tikjes kunnen lekker beledigend zijn. Tegen cleo kun je ook niet schreeuwen maar haar met kleine holtikjes uit de keuken jagen maakt haar niet bang maar ze smeert hem wel.
Zonder erbij na te denken heb ik haar een keer een tikje/zetje op d'r achterwerk gegeven in de situatie 'weg jij bij de voordeur met dat geblaf' en ik niet tot haar kon doordringen, maar van mijn lichamelijke toenadering werd ze ook bang. Misschien dan beter om een klein knietje te geven ipv voorover moeten buigen om haar met je hand te raken?

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- Hutsje
- Zeer actief
- mik
- Vaste gebruiker
Ik heb het ook niet over kei hard vastpakken doorbijten, schudden, enz, enz, ik heb het (misschien valt dan wel in de catagorie verplaatsen wat eerder genoemd werd) over wanneer een pup iets doet dat niet mag dat de moederhond de pup een corrigerende trek aan het nekvel geeft dat de pup meer richting haar komt en zo verder bestraft wordt. Ik had het misschien verkeerd opgeschreven!! Ik weet niet maar ik zag onze york dat ook wel eens doen bij haar pups dat als ze weg liepen ze de pups in het nekvel losjes vast pakte en zo dwong om te stoppen. Vervolgens loodste ze hun weer richting mand.
nou ja in iedergeval heb ik bij onze hond wel eens gecorrigeerd doormiddel van in het nekvel pakken, een kleine tik op de kont en natuurlijk met mijn stem. Geen van alle vond de hond zo verschrikkelijk dat ie aggresief werd of heel angstig ofzo. Leuk vond ie het niet, maarja is dat ook niet het doel van corrigeren
Groeten Kim
nou ja in iedergeval heb ik bij onze hond wel eens gecorrigeerd doormiddel van in het nekvel pakken, een kleine tik op de kont en natuurlijk met mijn stem. Geen van alle vond de hond zo verschrikkelijk dat ie aggresief werd of heel angstig ofzo. Leuk vond ie het niet, maarja is dat ook niet het doel van corrigeren

Groeten Kim
-
- Zeer actief
Beau heeft wel eens een tik op zijn achterwerk gekregen. Wilde een keer de deur uit en hij had het plan, ondanks dat ik had gezegd dat ik zo terug was, om wel even mee te gaan. Had hem inmiddels drie keer terug gestuurd en bij de vierde keer en een grom van zijn kant had ik zoiets opzouten nu!! Verder duw ik ze ook wel eens opzij als ze in de deuropening liggen en geen aanstalte maken om zelf opzij te gaan.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Hutsje
- Zeer actief
Nog een keer, het in het nekvel pakken is geen correctiemiddel bij honden. Een moederhond die een pup in het nekvel pakt om ze weer in het nest te leggen is geen correctie maar verplaatsen. Dit wordt door de pup ook niet als vervelend ervaren. We hebben het hier over hele jonge pups die nog geen correctie nodig hebben, wat oudere pups worden niet meer verplaatst en dus ook niet meer door de moederhond bij het nekvel vastgepakt. Corrigeren gebeurt zoals eerder beschreven, nooit dmv het pakken in het nekvel. Jij kunt het zelf wel gebruiken als correctiemiddel, maar het is geen correctiemiddel bij honden onderling, en dat was jouw insteek.mik schreef:Ik heb het ook niet over kei hard vastpakken doorbijten, schudden, enz, enz, ik heb het (misschien valt dan wel in de catagorie verplaatsen wat eerder genoemd werd) over wanneer een pup iets doet dat niet mag dat de moederhond de pup een corrigerende trek aan het nekvel geeft dat de pup meer richting haar komt en zo verder bestraft wordt. Ik had het misschien verkeerd opgeschreven!! Ik weet niet maar ik zag onze york dat ook wel eens doen bij haar pups dat als ze weg liepen ze de pups in het nekvel losjes vast pakte en zo dwong om te stoppen. Vervolgens loodste ze hun weer richting mand.
nou ja in iedergeval heb ik bij onze hond wel eens gecorrigeerd doormiddel van in het nekvel pakken, een kleine tik op de kont en natuurlijk met mijn stem. Geen van alle vond de hond zo verschrikkelijk dat ie aggresief werd of heel angstig ofzo. Leuk vond ie het niet, maarja is dat ook niet het doel van corrigeren![]()
Groeten Kim

- mik
- Vaste gebruiker
Tja, een tik vind ik zeker kunnen. Met het nekvel doe ik hier zo weinig
. Sem heeft er nooit een nodig gehad en paco ook niet. Een zachte correctie en paco duikt al naar beneden. Bo is een aparte. Zij is heel onderdanig, maar af en toe buit ze dat flink uit en dan is er wel even een flinke correctie (voor haar tik) nodig om te maken dat ze toch mij als baas blijft zien.
Boris is helemaal een aparte. Moet eerlijk zeggen dat ik alles wel gebruik bij boris en hij is nu een geweldige hond. Toen hij hier kwam vloog hij vaak uit niets gewoon mensen aan. Daarvoor heeft hij gerust weleens een schop gehad. Dit kan gewoon NIET hier. (en gezien dit zijn laatste kans is bij mij moest dit gewoon goed eruit Ben namelijk 4de eigenaar en het is een asielhond). Verder heeft hij echt vreselijk dominante aanleg die onderdrukt moet worden. Meneer kijkt helemaal niet op van een nekvel correctie. Een flinke tik wil nog hebben dat hij beledigd op kijkt en daarna wel doet wat moet. Hem iets leren doe ik alleen met clicker en positieve training, maar helaas heeft hij door zijn verleden wel wat kanten waardoor hij gerust een tik kan gebruiken. Hij zal nooit en te nimmer onderdanig worden of bang. Bij hem is deze manier van trainen juist super.
Misschien lijkt het nu wel alsof boris dagelijks geslagen wordt, maar dat is ECHT niet zo. Ik bedoel alleen maar: hij krijgt gerust een tik als hij uitvalt naar vreemden, afwasmachine leeghaalt e.d. verder alles met nee en clicker. Hij is ook niet de hond waar iedereen mee om kan gaan!
Boris is helemaal een aparte. Moet eerlijk zeggen dat ik alles wel gebruik bij boris en hij is nu een geweldige hond. Toen hij hier kwam vloog hij vaak uit niets gewoon mensen aan. Daarvoor heeft hij gerust weleens een schop gehad. Dit kan gewoon NIET hier. (en gezien dit zijn laatste kans is bij mij moest dit gewoon goed eruit Ben namelijk 4de eigenaar en het is een asielhond). Verder heeft hij echt vreselijk dominante aanleg die onderdrukt moet worden. Meneer kijkt helemaal niet op van een nekvel correctie. Een flinke tik wil nog hebben dat hij beledigd op kijkt en daarna wel doet wat moet. Hem iets leren doe ik alleen met clicker en positieve training, maar helaas heeft hij door zijn verleden wel wat kanten waardoor hij gerust een tik kan gebruiken. Hij zal nooit en te nimmer onderdanig worden of bang. Bij hem is deze manier van trainen juist super.
Misschien lijkt het nu wel alsof boris dagelijks geslagen wordt, maar dat is ECHT niet zo. Ik bedoel alleen maar: hij krijgt gerust een tik als hij uitvalt naar vreemden, afwasmachine leeghaalt e.d. verder alles met nee en clicker. Hij is ook niet de hond waar iedereen mee om kan gaan!
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ja soms wel even een verhelderende tik uitgedeeld. bij ruby nooit,die kruipt bij een stem verheffing al in elkaar.met haar moet ik echt voorzichtig zijn en ze doet trouwens ook nooit iets stouts en als ze het doet is een beetje stemverheffing genoeg.
bij canyon is het een ander verhaal.die maakt het geen moer uit hoe je haar straft die vindt alles leuk en gezellig
ze heeft mij wel is te pakken gehad toen ik haar stok vast had,ze wou die stok zo graag van mij afpakken en hapte daarbij hard in mijn duim,als reactie daarop gaf ik haar een lel met die stok en het boeide haar geen ene malle moer die liep gewoon vrolijk door MET stok want die had ze dus wel te pakken gekregen.moet wel zeggen dat dit een incident was en niet dagelijks voorkomt hoor
maar nee wat ik ook doe straffen heeft geen zin bij haar.wat ik dan vaak wel doe is bal afpakken als ze die heeft en dan aanlijnen,flink het appel erop en veel oefeningen doen en pas als ze dan weer op deze aarde terecht is gekomen mag ze weer los met bal.niet echt een straf dus want als ze goed volgt wordt ze uitbundig beloond maar gewoon even de regels en de duidelijkheid aanscherpen.in huis werkt negeren of buiten sluiten voor haar heel goed.
bij canyon is het een ander verhaal.die maakt het geen moer uit hoe je haar straft die vindt alles leuk en gezellig

jemble 5 maanden