Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

maximum leeftijd van een teefje voor het eerste nestje?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Hoewel je weet dat ik toch ook altijd vraagtekens daar bij heb gezet Carmen hihi, is het denk ik een groot verschil dat jij werkhonden fokt die ook allemaal gebruikt worden voor het werk waar dat gewoon veel gebruikelijker is. Daar (en nee, ik wil niemand kwetsen hoor) de gemiddelde Boef tegenwoordig niets meer van werk doet en gewoon gezellige huishondjes zijn, heb ik dus ook moeite met het feit dat de pups niet in huis opgroeien.

Verder ben ik ook benieuwd naar je beweegredenen om te fokken, voor mij is namelijk nog steeds de grootste reden dat ik puppies zo verschrikkelijk leuk vind om daar 24 uur per dag mee bezig te zijn dus moet er niet aan denken dat ze niet in de woonkamer opgroeien.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Danielle schreef:Hoewel je weet dat ik toch ook altijd vraagtekens daar bij heb gezet Carmen hihi, is het denk ik een groot verschil dat jij werkhonden fokt die ook allemaal gebruikt worden voor het werk waar dat gewoon veel gebruikelijker is. Daar (en nee, ik wil niemand kwetsen hoor) de gemiddelde Boef tegenwoordig niets meer van werk doet en gewoon gezellige huishondjes zijn, heb ik dus ook moeite met het feit dat de pups niet in huis opgroeien.

Verder ben ik ook benieuwd naar je beweegredenen om te fokken, voor mij is namelijk nog steeds de grootste reden dat ik puppies zo verschrikkelijk leuk vind om daar 24 uur per dag mee bezig te zijn dus moet er niet aan denken dat ze niet in de woonkamer opgroeien.
vind ze ook verschrikkelijk leuk en vind t ook verschikkelijk leuk om er lekker mee bezig te zijn, maar niet in mn woonkamer.....lekker buiten waar een "blind paard geen kwaad kan" en waar ze vaak meer meemaken dan hier binnen, nl geluiden van buren, spelende kinderen etc
verder weet je dat ze vanaf 5 wk minimaal 1x per week (op mn nieuwe club trainen we 3x per week en dan nog een dag op een andere club dus kan voor t komende nest ook wel 4 x per week zijn....) lekker mee naar de club voor alle geluiden, mensen etc....

zit rond die tijd ook wel meer in mn schuur dan in mn huis hoor :wink:

en uit allebei de nesten zit idd alles in de sport maar zijn er ook honden bij die daarnaast gewoon lekker in huis wonen zonder problemen....
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zelfs als de pups verkocht worden met het uiteindelijk doel tereinen te bewaken zou het wel prettig zijn als ze goede heupen hebben.
Het geheel riekt naar onverantwoorde fok: potentiële moeder heeft zg. goede heupen, de dekreu moest nog in allerijl gezocht worden, topicstarter laat haar mooie huis niet slopen door pups of honden en er zijn schuren genoeg.

Kan er niet veel moois van maken.

Anne
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

starfleet schreef:
Hutsje schreef:
Wedden dat je die niet krijgt?
Nee, dat is een bij voorbaat verloren weddenschap.

Anne :evil:
:mrgreen:
little-wolf
Zeer actief

starfleet schreef:Zelfs als de pups verkocht worden met het uiteindelijk doel tereinen te bewaken zou het wel prettig zijn als ze goede heupen hebben.
Het geheel riekt naar onverantwoorde fok: potentiële moeder heeft zg. goede heupen, de dekreu moest nog in allerijl gezocht worden, topicstarter laat haar mooie huis niet slopen door pups of honden en er zijn schuren genoeg.

Kan er niet veel moois van maken.

Anne
jewel, ze weet hoe je pups en honden moet verzorgen, volgens eigen zeggen :idea:
erica24
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door erica24 »

De teef is hd vrij en de ouders zijn hd tc.. Voorouders komen bij bekende en goeie bouvier fokkers vandaan. Zoals Duca vallei , Fabremahof en soeranda's home. Ik weet dat dit allemaal gerespecteerd fokkers zijn en heb me dus wel degelijk verdiept in het fokken. we hadden al een reu gevonden maar dit ging op het laatste moment niet door ( door ongeval) waardoor ik op zoek moest naar een andere reu. maar niet op tijd een goede kon vinden. Ik kon genoeg reuen vinden maar niet die aan mijn eisen voldeden.. Ik snap niet waarom ik hier zo snel veroordeeld wordt zonder dat mensen eigenlijk maar iets weten..
alleen omdat de pups niet in huis komen wordt je hier gelijk veroordeeld..
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik veroordeel je zeker niet gelijk, maar heb gewoon mijn bedenkingen geuit in mijn reactie op jouw vraag. Als dat al niet meer mag... :19:
Ik stelde heel normale vragen en gaf mijn eigen ervaring met pups die gewoon 8 weken lang in huis zijn geweest.

Kun je die gerespecteerde bouvier-fokkers waar jouw hond vanaf stamt niet om raad vragen dan, zij hebben tenslotte ervaring met het fokken van juist jouw ras, en weten vast wel wat de risico's zijn bij bouvier-teven die zo laat nog hun eerste nest krijgen. Dat zijn toch de ervaringsdeskundigen zou je denken.

Verder zal er in het boek over de geboorte van de hond van C. Naaktgeboren wel het een en ander over te lezen zijn denk ik, daar staan ook veel statistieken in (wel iets verouderd inmiddels denk ik) over geboortes en de risico's die daarmee gepaard gaan.

Nog even een vraag: wat heeft jouw bouvier-teefje het ras te bieden als je er een nest mee fokt? Is het een hond die qua karakter en exterieur uitsteekt boven de rest van de populatie, of heeft ze bepaalde (werk)capaciteiten die niet verloren mogen gaan?
Heeft je teefje shows gelopen?
Er worden volgens mij zat bouviers gefokt, ook door gerenommeerde kennels, dus ik vraag me af wat jouw nest voor toegevoegde waarde zal hebben voor het ras.
starfleet
Erelid

erica24 schreef: Ik snap niet waarom ik hier zo snel veroordeeld wordt zonder dat mensen eigenlijk maar iets weten..
alleen omdat de pups niet in huis komen wordt je hier gelijk veroordeeld..
Dat ging niet alleen daarom. Ik begrijp je vraag hier nu al helemaal niet. Als je het allemaal keurig hebt uitgezocht en genoeg weet over fokken, contact hebt met fokkers en eigenaren van dekreuen kun je toch zelf een afweging maken of je ja/nee met je hond van 5 jaar gaat fokken?

Je gaat eerst niet echt op vragen in en vervolgens word je boos omdat mensen dan een bepaalde indruk van het geheel hebben.

Anne
erica24
Vaste gebruiker

Okee als ik het goed begrijp mag ik geen nestje fokken omdat er al genoeg gefokt wordt door fokker/kennels.
Sorry waar slaat dat in hemelsnaam op. Ik wil gewoon een nestje fokken met deze hond. Ze heeft idd een karakter wat ik bij andere boeven nog niet heb gezien.
Ik zal ook zeker nog verder informeren bij die fokkers wat hun vinden van de leeftijd. Maar wilde ook jullie mening hierover hebben. Ik heb nooit gevraagt om hier een hele verantwoording af te leggen wat ik nu wel elke keer moet doen.. Vanaf 2e berichtje wat ik geplaats heb ben ik gelijk veroordeeld. Dit op basis van 5 regels tekst. Wie zegt dat honden per se binnen moeten zitten?. Ik ken zelf onwijs veel dienst honden. Deze zijn bijna allemaal opgegroeid in een kennel en sommige al met 6 weken van hun moeder af gegaan. Dit zijn alle hele lieve sociale honden geworden die ook in huis kunnen..
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

erica24 schreef:Okee als ik het goed begrijp mag ik geen nestje fokken omdat er al genoeg gefokt wordt door fokker/kennels.
Sorry waar slaat dat in hemelsnaam op. Ik wil gewoon een nestje fokken met deze hond. Ze heeft idd een karakter wat ik bij andere boeven nog niet heb gezien.
Waar heb je gelezen dat je geen nestje zou mogen fokken met deze bouvier? :19:
Ik vroeg alleen wat de reden ervan was, wat jouw nestje te bieden heeft boven de rest. Lijkt me heel normaal hoor.

Als er hier kritiek neergezet wordt naar aanleiding van je vraag en summiere antwoorden is het niet goed, als ik nu doorvraag om er achter te komen waarom je dit nest wil fokken is het ook niet goed... :denken:

Blijkbaar had je liever gewild dat we je allemaal naar de mond zouden praten. Dat zal op dit forum niet zo snel gebeuren in dit soort gevallen, sorry.

Maar, als je echt wil:

Natuurlijk kun je met een hond van 5 gerust nog fokken! Moet je zeker doen! Leuk, zo'n nest bouviers, ze zijn dus schuurmak als ze wegmogen? Perfect! :ok: :ok: :ok:
erica24
Vaste gebruiker

Starfleet!! Ik vraag hier gewoon naar jullie ervaringen over het fokken met een teefje van 5 jaar.. Ik wil zeker weten dat ik mijn teefje niet te erg in gevaar breng. Ik weet dat er met elk nest een risico is en wil gewoon weten hoeveel groter dat risico wordt door haar leeftijd. Wordt dit te groot dan zal ik zeker besluiten om niet te fokken.
Jullie als honden bezitters en fokkers zullen misschien in jullie omgeving soort gelijke gevallen hebben meegemaakt en kunnen jullie ervaringen dan misschien delen. Hier is een forum immers voor. dus vandaar mijn vraag.
little-wolf
Zeer actief

erica24 schreef:Starfleet!! Ik vraag hier gewoon naar jullie ervaringen over het fokken met een teefje van 5 jaar.. Ik wil zeker weten dat ik mijn teefje niet te erg in gevaar breng. Ik weet dat er met elk nest een risico is en wil gewoon weten hoeveel groter dat risico wordt door haar leeftijd. Wordt dit te groot dan zal ik zeker besluiten om niet te fokken.
Jullie als honden bezitters en fokkers zullen misschien in jullie omgeving soort gelijke gevallen hebben meegemaakt en kunnen jullie ervaringen dan misschien delen. Hier is een forum immers voor. dus vandaar mijn vraag.
waarom zit je op de kast als er doodnormale vragen gesteld worden?
als je een beetje leest op t forum snap je dat er genoeg mensen komen met vragen voor pretnesten en daar zit dit forum niet op te wachten.
dus waarom doet t zeer om gewoon antwoord te geven?

krijgen je pups een boom?
erica24
Vaste gebruiker

ja natuurlijk krijgen ze die. pa en ma hebben stamboom en alles wordt verder geregeld..
Maar je snapt toch ook wel dat ik niet in 1 keer al die vragen ga beantwoorden terwijl deze niets met de vraag te maken hebben..
Nog steeds heb ik niet echt antwoord gehad op deze vraag. Iedereen zegt wel dat ze het te oud vinden voor een eerste nest of dat het misschien net kan. Maar er is niemand die zijn mening daarover onderbouwd. Er is niemand die spreekt uit ervaring of iets dergelijks. Jullie vallen mij eigenlijk aan over het feit dat ik de pups niet in huis ga houden maar jullie weten ook niet te vertellen wat de risico's zijn om nog te fokken met deze teef.
Waar moet ik dan rekening mee houden??
Aborteren van de embryo's? of is er kan op een zware moeilijke bevalling?? of baarmoeder ontsteking? of misvormde pups? of wat ever??? iedereen hier heeft wat te vertellen maar niks daarover. Dan is het toch niet zo gek dat ik zo reageer of wel!?
starfleet
Erelid

erica24 schreef: Jullie als honden bezitters en fokkers zullen misschien in jullie omgeving soort gelijke gevallen hebben meegemaakt en kunnen jullie ervaringen dan misschien delen. Hier is een forum immers voor. dus vandaar mijn vraag.
Aan ervaringen heb je niet veel in dit geval dat zijn individuele gevallen waarin het goed of fout is gegaan, je hebt meer aan statistieken als je dan echt een afweging wil maken. Suzanne raadt je al een boek aan waarin je het een en ander kunt lezen. De meeste verantwoorde fokkers zullen niet meer beginnen aan een eerste nest als de teef al vijf is, omdat het risico toch stijgt met de leeftijd.

Vul ik het goed in als ik denk dat jullie eerder druk waren met de bouw van een huis en nu dat af is er meer rust is om eventueel een nest te krijgen met je Bouvier? De meeste rasverenigingen houden een maximum leeftijd van vijf jaar aan, je hond is vijf als ze een nest zou krijgen, dus je zit aan de bovengrens. Dat hoeft je op zich niet te weerhouden om met haar te fokken, maar ik blijf net als Suzanne zitten met te vraag wat je denkt toe te voegen aan het ras.

Waar gaan de pups naar toe? Is het de bedoeling dat die de bewaking ingaan of worden het huishonden? Als een gedeelte huishond wordt, heeft moeder daar dan wel het karakter voor aangezien je geen honden meer in je huis wil wegens slopen. En als er wel een gedeelte huishond wordt, dan lijkt het me toch echt verstandiger om de pups ook voor een heel groot deel in huis op te laten groeien. Dat hoeft niet persé in je beste kamer, dat kan ook in je (woon)keuken. Vrijwel geen enkele fokker heeft een nest pups dag en nacht door het hele huis struinen.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 04 okt 2006 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

erica24 schreef:ja natuurlijk krijgen ze die. pa en ma hebben stamboom en alles wordt verder geregeld..
Maar je snapt toch ook wel dat ik niet in 1 keer al die vragen ga beantwoorden terwijl deze niets met de vraag te maken hebben..
Je tweede bericht op het forum is de vraag hoe het zit met de leeftijd van een teef bij het fokken. Dat roep veel vragen op over het waarom en het hoe van fokken. Misschien vind je dat vervelend, maar zo werkt dat op forums, niet alleen op dit forum.

De meeste mensen die dit soort vragen op het forum zetten zonder dat er iets meer bekend is, zijn mensen die een pretnestje met hun oh zo leuke hondje willen, vandaar dat er gelijk kritische vragen worden gesteld.

Anne
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

erica24 schreef: Nog steeds heb ik niet echt antwoord gehad op deze vraag. Iedereen zegt wel dat ze het te oud vinden voor een eerste nest of dat het misschien net kan. Maar er is niemand die zijn mening daarover onderbouwd. Er is niemand die spreekt uit ervaring of iets dergelijks. Jullie vallen mij eigenlijk aan over het feit dat ik de pups niet in huis ga houden maar jullie weten ook niet te vertellen wat de risico's zijn om nog te fokken met deze teef.
Gelukkig spreek ik niet uit ervaring, ik zou mijn teef op die leeftijd niet meer voor het eerst laten dekken (hetgeen ik al eerder gemeld heb, maar je leest een beetje selectief ben ik al achter).
Waar moet ik dan rekening mee houden??
Aborteren van de embryo's? of is er kan op een zware moeilijke bevalling?? of baarmoeder ontsteking? of misvormde pups? of wat ever??? iedereen hier heeft wat te vertellen maar niks daarover. Dan is het toch niet zo gek dat ik zo reageer of wel!?
Ik denk dat je teef meer van alle hierboven genoemde risico's loopt naarmate ze ouder wordt. Verder heb ik je aangeraden eens met andere fokkers van jouw ras hierover te babbelen, aangezien bij jouw ras de grens voor een eerste nest aanzienlijk hoger ligt dan bij het mijne, denk ik dat bij bouvier-fokkers wellicht meer persoonlijke ervaring te vinden zal zijn. Maar dit heb ik ook al eerder genoemd, evenals het zeer goede naslagwerk (en een must voor iedereen die wil gaan fokken of fokt en het nog niet heeft gelezen) van C. Naaktgeboren.
little-wolf
Zeer actief

Re: maximum leeftijd van een teefje voor het eerste nestje?

erica24 schreef:Zou iemand me kunnen vertellen wat de maximum leeftijd van een teefje mag zijn om er het eerste nestje mee te fokken. Het gaat om een bouvier van 4,5 jaar oud waarmee ik volgend jaar zomer een nestje mee wil fokken. Is dit dan te oud of kan dit dan nog?? :denken: :19:
je vroeg ook niet speciek ernaar.
erica24 schreef:Zou iemand me kunnen vertellen wat de maximum leeftijd van een teefje mag zijn om er het eerste nestje mee te fokken. Het gaat om een bouvier van 4,5 jaar oud waarmee ik volgend jaar zomer een nestje mee wil fokken. Is dit dan te oud of kan dit dan nog?? :denken: :19:
er zijn mensen die daarop hun mening gaven. :19:
en nee, niet onderbouwt, daar vroeg je niet naar.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

erica24 schreef: Ik had haar deze zomer willen laten dekken. Maar kon niet op tijd aaneen goeie reu komen. (Ze werd eerder loops dan gedacht)
je zoekt toch van te voren al een reu uit :denken: Ik zit nu al te kijken naar reuen voor mijn teef die volgend jaar gedekt zal worden :19:
erica24
Vaste gebruiker

Starfleet. Ik wil de pups niet in huis omdat ik al eerder pups heb gehad en deze toch wel wat kunnen slopen, plassen en poepen in huis.Onze vorige nesten zijn ook buiten geboren en opgegroeid en we hebben hierna alleen maar goede berichten gehad van de kopers.
Onze bouvier is absoluut geen sloper maar wel redelijk lomp. Dus als deze lekker buiten in de bagger en alles aan het spelen is geweest moet ik er toch niet aan denken dat ze zich binnen even uitschud op nieuw geverfde en gespachtel poetste muren. En dan nog niet te spreken over het nieuwe meubilair en dergelijke. Mijn honden komen echt wel binnen in huis en kunnen daar ook goed functioneren. Ik vind alleen dat een hond ook zonder problemen buiten moet kunnen blijven..
erica24
Vaste gebruiker

je zoekt toch van te voren al een reu uit Ik zit nu al te kijken naar reuen voor mijn teef die volgend jaar gedekt zal worden
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Persoonlijk kan ik nog steeds niet begrijpen waarom je persé met deze teef wil fokken. Geweldig karakter? Dat vindt ongeveer iedereen van zijn/haar eigen hond. Dat is wat ik hier steeds hoor, maar hoe weet je dat ze dat ook zal doorgeven? Verder lees ik nog steeds niet wat de werkelijke uitslag is van haar heuponderzoek. Bovendien vermoed ik dat bij de Bouvier nog wel meer aandoeningen zullen zijn waarvan het te adviseren is om die te onderzoeken. B.v. oogaandoeningen.

Op jouw vraag of je met een teef van 5 jaar nog kan fokken. Tja.... als ik kijk naar wat de GRCN in haar fokreglement heeft staan dan is de maximum leeftijd van een teef ten tijde van de dekking van haar eerste nest 60 maanden. Kortom: 5 jaar is de bovengrens. Dus als een teef ouder is mag het niet meer en dat zal niet voor niets zijn.

Tenslotte vind ik het not done om pups ook buiten geboren te laten worden. De eerste weken zijn ze blind en dus zullen ze verdraaide weinig slopen. Dus dat sloopargument vind ik voor de geboorte niet van toepassing. Wat de oudere leeftijd betreft, zelf zou ik niet beslist niet willen maar daar verschillen de meningen duidelijk over.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

erica24 schreef:Starfleet. Ik wil de pups niet in huis omdat ik al eerder pups heb gehad en deze toch wel wat kunnen slopen, plassen en poepen in huis.Onze vorige nesten zijn ook buiten geboren en opgegroeid en we hebben hierna alleen maar goede berichten gehad van de kopers.
Onze bouvier is absoluut geen sloper maar wel redelijk lomp. Dus als deze lekker buiten in de bagger en alles aan het spelen is geweest moet ik er toch niet aan denken dat ze zich binnen even uitschud op nieuw geverfde en gespachtel poetste muren. En dan nog niet te spreken over het nieuwe meubilair en dergelijke. Mijn honden komen echt wel binnen in huis en kunnen daar ook goed functioneren. Ik vind alleen dat een hond ook zonder problemen buiten moet kunnen blijven..
er is verschil tussen een volwassen hond die alleen buiten ken zitten dan een nest pups :19:

als je zo zuinig bent op je spullen, vraag ik me af hoe je honden binnen zitten :denken:
erica24
Vaste gebruiker

Persoonlijk kan ik nog steeds niet begrijpen waarom je persé met deze teef wil fokken. Geweldig karakter? Dat vindt ongeveer iedereen van zijn/haar eigen hond. Dat is wat ik hier steeds hoor, maar hoe weet je dat ze dat ook zal doorgeven? Verder lees ik nog steeds niet wat de werkelijke uitslag is van haar heuponderzoek. Bovendien vermoed ik dat bij de Bouvier nog wel meer aandoeningen zullen zijn waarvan het te adviseren is om die te onderzoeken. B.v. oogaandoeningen.
Ik heb nooit gezegt dat ik per se met deze teef wil fokken. Ik heb al eerder gezegd dat ik alleen met haar wil fokken als er niet teveel risico's aan verbonden zijn.
Ik heb ook al vermeld dat de teef hd vrij is en de ouders beide hd tc zijn.
De teef is net nog nageken door de dierenarts tijdens haar jaarlijkse contole. Hierbij is niets naar voren gekomen. Er is ook nooit enkele aanwijzing geweest dat er verdere gebreken zijn bij deze teef. Ze is echt kern gezond ook geen vacht en huid problemen. Wat je toch steeds vaker tegen komt bij bouviers. ogen zijn goed.
Ik kijk gewoon op een andere manier tegen fokken aan als de meeste van jullie.
Jullie zoeken een reden om te fokken met een teef. Ik zoek een reden waarom ik niet zou moeten fokken. Als die reden er niet is dan wil ik graag een nestje hebben. Want ik vind het verzorgen en opvoeden van deze dieren echt helemaal top.
Branka
moderator

erica24 schreef:
Ik heb nooit gezegt dat ik per se met deze teef wil fokken. Ik heb al eerder gezegd dat ik alleen met haar wil fokken als er niet teveel risico's aan verbonden zijn.
De teef is net nog nageken door de dierenarts tijdens haar jaarlijkse contole. Hierbij is niets naar voren gekomen. Er is ook nooit enkele aanwijzing geweest dat er verdere gebreken zijn bij deze teef. Ze is echt kern gezond ook geen vacht en huid problemen. Wat je toch steeds vaker tegen komt bij bouviers. ogen zijn goed.
Jullie zoeken een reden om te fokken met een teef. Ik zoek een reden waarom ik niet zou moeten fokken. Als die reden er niet is dan wil ik graag een nestje hebben. Want ik vind het verzorgen en opvoeden van deze dieren echt helemaal top.
Als je het zo top vindt, waarom moet dat nest dan in de schuur worden geboren en opgroeien? :19:
En ik vind dus dat je, gezien de hoeveelheid honden die er al zijn (ook Bouviers), juist moet kijken waarom je wel met een hond moet fokken i.p.v. waarom juist niet. Om alleen jezelf een plezier te doen vind ik dus een hele slechte reden. Zeker als je je bedenkt wat er allemaal mis kan gaan. En hoe ouder de teef des te groter de risico's.
Afbeelding
erica24
Vaste gebruiker

er is verschil tussen een volwassen hond die alleen buiten ken zitten dan een nest pups

als je zo zuinig bent op je spullen, vraag ik me af hoe je honden binnen zitten
De pups zitten dan toch niet buiten. Ze zitten in een stenen schuur in de zomer. Overdag kunnen ze naar buiten en ook enkele uren binnen.

Sorry dat ik zuinig ben op spullen waar we hard voor hebben moeten werken. Maar ik vind dat meer als normaal. Maar ik heb geen zin om elk half jaar m'n muren opnieuw te moeten verven omdat de honden zich binnen hebben uitgeschud..
En dan heb ik het nog geen eens over de gezondheid van de honden. Ik werk met mijn mechelse herder dus deze moet ook tijdens vries kou af en toe 8 uur in de kou werken. Als deze hond dan altijd binnen zou zitten zou ze dit niet overleven omdat haar vacht hier niet geshikt voor is.
En als de mechelaar naar buiten gaat dan gaat de boef mee. Anders is het ook oneerlijk voor deze dieren want ze zijn helemaal gek van elkaar.
little-wolf
Zeer actief

erica24 schreef:
ik neem aan dat hd niet de enige problemen zijn binnen het ras?
welke testen adviseerd de rasveringing voor boefjes?

en d.a kan nooit zeggen door een jaarlijkse checkup dat een hond kerngezond is. m.i kan dat alleen d.m.v o.a bloedtesten.

ik lees dar dit ook bij de boefjes voorkomt: encropion, Stembandverlamming, spierdystrofie.

je voordeel wat je hebt met een oudere hond, is dat mogelijke erfelijke gebreken boven water zijn gekomen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik geloof dat ik in dit topic bij iemand in de negeermodus beland ben... :19:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Op zich ben ik het ermee eens dat wanneer er voldoende vraag naar pups is, dat er dan met zoveel mogelijk verschillende honden gefokt moet kunnen worden. Dit om de genetische varieteit zoveel mogelijk in stand te houden (toch al onmogelijk in een gesloten populatie maar zoveel mogelijk gezonde honden gebruiken is tenminste uitstel van executie).
Als jouw teefje gezond is, goede heupen heeft en geen last heeft van Gonio (daar kun je geloof ik ook op testen toch?) dan kan ik het alleen maar toejuigen dat je een nestje met haar wilt fokken!
Die argumenten van dat je hond 'iets toe moet voegen' is kolder. Het uitsluitend met de 'mooiste' honden fokken heeft er nu al toe geleid dat er complete rassen zijn die het best in het geheel afgespoten kunnen worden, geen gezonde hond meer te vinden. Maar ze doen het wel geweldig op de shows :cheer:
Persoonlijk zou ik gezien de leeftijd van de teef wel overwegen de dekking bij de eerste loopsheid plaats te laten vinden, en de pups in ieder geval de eerste maand in huis op te laten groeien. Wat oudere pups kunnen prima naar de schuur, als daar de voorzieningen OK zijn. Je zult dan flink aandacht aan de socialisatie moeten besteden maar dat weet je zelf ook prima, geloof ik.

Succes dus!

C.
Branka
moderator

LongFields schreef:Ik geloof dat ik in dit topic bij iemand in de negeermodus beland ben... :19:
Geloof dat dat doorgaans de methode is om vragen te omzijlen waar men geen antwoord op heeft :wink:
Afbeelding
erica24
Vaste gebruiker

We hebben een jaar geleden het bloed nog laten onderzoeken. Omdat we toen al van plan waren om te gaan dekken. Alles was toen goed ook zijn in die tijd de foto's genomen.
Het bloed is onderzocht op meerdere factoren. Helaas heb ik de schriftelijke gegevns van dit onderzoek niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”