En dan vindt je het nog gek dat de hakken in het zand gaanKenai schreef:Het is gewoon dat gezeur over katten, waar ik doodziek van word.

Moderator: moderatorteam
Ik begrijp wel dat het bij sommige katten misschien moeilijker is, maar ik zou ze dus echt never nooit niet zo maar op straat laten lopen. De eerste jaren hebben ze hier aan 'n lijn gezeten en zou ik in de toekomst 'n kat krijgen die hier toch uit zou gaan, ja dat komt er denk ik 'n voliere achtig iets of zo, waar de kat toch in naar buiten kan, maar niet weg. Ik zou geen moment meer rustig zitten als ik wist dat m'n kat buiten zou lopen. Maar ik denk niet dat het aan het ras ligt, ik heb ook gewone huis tuin en keuken katten uit het asiel en m'n eerste kat had ook nog eens gezworven.Stang schreef:Okejjj.... Lotje had ik vanaf 8 weken en heb ik binnengehouden totdat ze één jaar was omdat ik het doodeng vond om haar naar buiten te laten gaan. Tegen die tijd sprong ze letterlijk tegen de ramen tot verwondingen aan toe.Neeltje schreef:Amen!MoniqueDM schreef: Een kat is heus wel binnen te houden, als je het maar van kitten af aanleert.
Ze is dus in een jaar tijd nooit buiten geweest en toch vertoonde ze dit gedrag.
Dan heb ik dus nog Nobby, uit het asiel gehaald alszijnde binnenkat. Dat moest ook, want ik woonde op een flat, hij was circa 6 maanden toen ik hem kreeg.
Hem heb ik ruim 1,5 jaar daar binnengehouden: een enorm valse kat die bezoek tot bloedens toe aanviel.
Toen hij eenmaal naar buiten kon (dus toen ik ergens anders ging wonen) werd het een normale rustige kat.
Vertel het me maar wat ik fout doe![]()
Overigens heb ik gelukkig ook een binnenkat hoor. Dat is een raskat en die heeft helemaal niet de drang om naar buiten te gaan.
Ik heb echt het idee dat de EK veel moeilijker (en soms zelfs onmogelijk) binnen te houden is.
Gelukkig wonen wij niet middenin de stad, maar aan een park en de katten zijn daar meestal te vinden.
Ook komen ze regelmatig binnen en mogen ze in principe, zeker Lotje, niet in het donker naar buiten en moeten dus 's nachts binnen zijn.
Maar ik hou die twee dus echt met geen mogelijkheid binnen en geloof maar dat ik het wilde en bij beiden dus lange tijd heb volgehouden.
O, absoluut! Ik kan de irritatie zeker begrijpen en zelf zou ik dus nooit meer een kat nemen als ik middenin een stad woon, want ik weet nu dat het dus niet altijd mogelijk is om een kat binnen te houden (ook niet een zgn 'binnenkat' uit het asielRoelfien schreef:Ik weet ook dat er katten zijn, die niet binnen te houden zijn.
Maar heel eigenlijk betekent het dus dat zo'n kat in een omgeving moet wonen waar hij ook de ruimte heeft om buiten te zijn. Waar hij niet direct de kans loopt om doodgereden te worden, waar ze de buren niet over de zeik helpen omdat vogeltjes en vissen uit de tuinen gehaald worden door katlief.
En ik weet ook dat het een groot probleem is, want er zijn zo ontzettend veel katten in asiels en herplaatsing dat we allang blij mogen zijn als ze ergens een lekker huisje kunnen krijgen. Dus voor iedere kat de optimale omgeving zoeken die bij hem past, is heel moeilijk.
Maar ik kan me ook de irritatie voorstellen van mensen die niet op andermans katten zitten te wachten in hun tuin.
En ik probeer alleen te laten zien dat ik géén kattenhaatster ben maar doodgewoon andermans huisdier niet in mijn tuin wil hebben.En dat andermans huisdier is dan toevallig een kat waar ik last van heb als ie mijn vijver leeg hengelt of zijn ontlasting in mijn tuin deponeert.Kenai schreef: katten worden het mikpunt.
Dat probeer ik te laten zien.
Hier ben ik het helemaal mee eensmarian* schreef:En ik probeer alleen te laten zien dat ik géén kattenhaatster ben maar doodgewoon andermans huisdier niet in mijn tuin wil hebben.En dat andermans huisdier is dan toevallig een kat waar ik last van heb als ie mijn vijver leeg hengelt of zijn ontlasting in mijn tuin deponeert.Kenai schreef: katten worden het mikpunt.
Als je er niet voor kunt zorgen dat jouw huisdier geen overlast veroorzaakt kun je ook de keuze maken om geen huisdier te nemen.
Ik zeg niet dat je iets fout doet. Mijn buuf heeft drie jaar geleden een kitten gekregen van 6,5 weken oud. Beestje komt alleen in de tuin aan een lijntje en voor de rest is ze gewoon binnen. Ik hoor haar nooit over een "drang" van de kat dat ze naar buiten wilt.Stang schreef:Okejjj.... Lotje had ik vanaf 8 weken en heb ik binnengehouden totdat ze één jaar was omdat ik het doodeng vond om haar naar buiten te laten gaan. Tegen die tijd sprong ze letterlijk tegen de ramen tot verwondingen aan toe.Neeltje schreef:Amen!MoniqueDM schreef: Een kat is heus wel binnen te houden, als je het maar van kitten af aanleert.
Ze is dus in een jaar tijd nooit buiten geweest en toch vertoonde ze dit gedrag.
Dan heb ik dus nog Nobby, uit het asiel gehaald alszijnde binnenkat. Dat moest ook, want ik woonde op een flat, hij was circa 6 maanden toen ik hem kreeg.
Hem heb ik ruim 1,5 jaar daar binnengehouden: een enorm valse kat die bezoek tot bloedens toe aanviel.
Toen hij eenmaal naar buiten kon (dus toen ik ergens anders ging wonen) werd het een normale rustige kat.
Overigens heb ik gelukkig ook een binnenkat hoor. Dat is een raskat en die heeft helemaal niet de drang om naar buiten te gaan.
Net als bij honden is er bij katten een behoorlijk verschil tussen de rassen. Het karakter van bijvoorbeeld een Pers is totaal anders dan die van een Tonkanees.MoniqueDM schreef:Ik zeg niet dat je iets fout doet. Mijn buuf heeft drie jaar geleden een kitten gekregen van 6,5 weken oud. Beestje komt alleen in de tuin aan een lijntje en voor de rest is ze gewoon binnen. Ik hoor haar nooit over een "drang" van de kat dat ze naar buiten wilt.Stang schreef:Okejjj.... Lotje had ik vanaf 8 weken en heb ik binnengehouden totdat ze één jaar was omdat ik het doodeng vond om haar naar buiten te laten gaan. Tegen die tijd sprong ze letterlijk tegen de ramen tot verwondingen aan toe.Neeltje schreef:Amen!MoniqueDM schreef: Een kat is heus wel binnen te houden, als je het maar van kitten af aanleert.
Wel valt het mij op dat het vaak de huis-, tuin en keukenkatten zijn die buiten zwerven. Een goeie raskat waar de nodige euries voor moet worden neergeteld is negen van de tien keer gewoon een "huiskat" en bivakeerd gewoon lekker in huis. Misschien zit 'm daar het verschil en is men zuiniger op een kat waar een fors bedrag voor is betaald.
Ben zelf niet echt een fan van katten ofzo, maar een schot hagel of op een andere manier zo'n beestje pijn o.i.d. doen, dat gaat ook mij te ver!Rataplan schreef:Net als bij honden is er bij katten een behoorlijk verschil tussen de rassen. Het karakter van bijvoorbeeld een Pers is totaal anders dan die van een Tonkanees.MoniqueDM schreef:Ik zeg niet dat je iets fout doet. Mijn buuf heeft drie jaar geleden een kitten gekregen van 6,5 weken oud. Beestje komt alleen in de tuin aan een lijntje en voor de rest is ze gewoon binnen. Ik hoor haar nooit over een "drang" van de kat dat ze naar buiten wilt.Stang schreef:Okejjj.... Lotje had ik vanaf 8 weken en heb ik binnengehouden totdat ze één jaar was omdat ik het doodeng vond om haar naar buiten te laten gaan. Tegen die tijd sprong ze letterlijk tegen de ramen tot verwondingen aan toe.Neeltje schreef: Amen!
Wel valt het mij op dat het vaak de huis-, tuin en keukenkatten zijn die buiten zwerven. Een goeie raskat waar de nodige euries voor moet worden neergeteld is negen van de tien keer gewoon een "huiskat" en bivakeerd gewoon lekker in huis. Misschien zit 'm daar het verschil en is men zuiniger op een kat waar een fors bedrag voor is betaald.
Ik heb zelf twee aangelopen katten en twee asielkatten waaronder een Tonkanees en voor mij maakt het geld wat ik voor betaald heb niet uit, ik zou het zelfs niet eens meer weten wat ze gekost hebben. Ze zijn wel allemaal verschillend qua karakter, de een huiselijker dan de ander. De Tonkanees kwam overigens alleen bij ons in de tuin waar was daar blijkens twee schoten hagel in zijn lijf niet veilig voor een of andere klootzak.
Voor allen in dit topic wil ik ook meegeven laat die haat nooit zo groot worden dat je naar zo'n uitweg zoekt. Het raakt niet alleen een dier maar een heel gezin. Als woorden zwijgen zullen wapens spreken.........
Een kat mag overigens pas met 7 weken (net als bij honden) van zijn moeder/nestgenoten gescheiden worden, onder deze leeftijd is dit strafbaar gesteld.
dus moet ik maar jouw kat in mijn tuin accepteren en mijn honden dus binnehouden omdat jouw kat in mijn tuin zitKenai schreef:Het zijn juist de mensen die dieren houden die daarvoor niet geschikt zijn, die de egoïsten zijn......
Die dieren zijn niet geschikt om als huisdier te houden, het is gemeen.Je moet zo'n dier opsluiten om bij je te houden, het zou uit eigen vrije wil niet bij jou blijven.
Mijn katten en mijn hond doen dat wel.
Denken ze dat hun konijn tam is, omdat die rustig blijft zitten als ze hem oppakken.Terwijl zo'n beest een hartaanval van angst nabij is.....
Het is gewoon dat gezeur over katten, waar ik doodziek van word.
Je kunt op allerlei manieren last hebben van je buren, katten worden het mikpunt.
De last die ik ondervindt van buren ontneemt hen het recht over die paar drollen te zeuren!
Je quote mij, maar ik neem maar aan dat je het niet persoonlijk bedoeltMoniqueDM schreef:Ik zeg niet dat je iets fout doet. Mijn buuf heeft drie jaar geleden een kitten gekregen van 6,5 weken oud. Beestje komt alleen in de tuin aan een lijntje en voor de rest is ze gewoon binnen. Ik hoor haar nooit over een "drang" van de kat dat ze naar buiten wilt.Stang schreef:Okejjj.... Lotje had ik vanaf 8 weken en heb ik binnengehouden totdat ze één jaar was omdat ik het doodeng vond om haar naar buiten te laten gaan. Tegen die tijd sprong ze letterlijk tegen de ramen tot verwondingen aan toe.Neeltje schreef:Amen!MoniqueDM schreef: Een kat is heus wel binnen te houden, als je het maar van kitten af aanleert.
Dan zullen we daarover praten en een oplossing vinden.tbeast schreef:Maar wat nu als die nieuwe mensen er wel problemen mee hebben?Stang schreef:Laatst zijn hier nieuwe mensen komen wonen en dan maak ik ook een babbeltje over m'n twee katten en áls ze er last van hebben dan wil ik dat graag weten.
Nee, honden zijn het mikpunt. Katten tot mijn verbazing niet, ondanks alles wat ze aanrichten.Kenai schreef: katten worden het mikpunt.
Ik ben het met je eens dat veel konijnen niet op de correcte manier gehouden worden. MAar als je bij mij komt kijken, zie je dat ze heel geschikt zijn als huisdier (alleen niet voor kinderen). Mijn konijnen zijn heel rustig en helemaal neit bang. En ze zitten in groepsverband in een ren waar ze kunnen graven.Kenai schreef:Het zijn juist de mensen die dieren houden die daarvoor niet geschikt zijn, die de egoïsten zijn......
Die dieren zijn niet geschikt om als huisdier te houden, het is gemeen.Je moet zo'n dier opsluiten om bij je te houden, het zou uit eigen vrije wil niet bij jou blijven.
Mijn katten en mijn hond doen dat wel.
Denken ze dat hun konijn tam is, omdat die rustig blijft zitten als ze hem oppakken.Terwijl zo'n beest een hartaanval van angst nabij is.....
Het is gewoon dat gezeur over katten, waar ik doodziek van word.
Je kunt op allerlei manieren last hebben van je buren, katten worden het mikpunt.
De last die ik ondervindt van buren ontneemt hen het recht over die paar drollen te zeuren!
Dan moeten kattenliefhebbers net als veel hondenliefhebbers zouden moeten doen, kiezen voor een dier dat past bij hen en de omstahdigheden die ze het dier kunnen bieden. Een energieke buitenkat nemen terwijl je woont in een drukke woonwijk bij een doorgaande weg is hetzelfde als een sukkel die zo nodig een bordercollie of een husky wil hebben terwijl hij 8 uur op een dag werkt 5 dagen in de week en er verder ook geen tijd voor neemt.Rataplan schreef: Net als bij honden is er bij katten een behoorlijk verschil tussen de rassen. Het karakter van bijvoorbeeld een Pers is totaal anders dan die van een Tonkanees.
Ik heb zelf twee aangelopen katten en twee asielkatten waaronder een Tonkanees en voor mij maakt het geld wat ik voor betaald heb niet uit, ik zou het zelfs niet eens meer weten wat ze gekost hebben. Ze zijn wel allemaal verschillend qua karakter, de een huiselijker dan de ander. De Tonkanees kwam overigens alleen bij ons in de tuin waar was daar blijkens twee schoten hagel in zijn lijf niet veilig voor een of andere klootzak.
Voor allen in dit topic wil ik ook meegeven laat die haat nooit zo groot worden dat je naar zo'n uitweg zoekt. Het raakt niet alleen een dier maar een heel gezin. Als woorden zwijgen zullen wapens spreken.........
Een kat mag overigens pas met 7 weken (net als bij honden) van zijn moeder/nestgenoten gescheiden worden, onder deze leeftijd is dit strafbaar gesteld.
Dan ben ik heel benieuwd welke oplossing dat isStang schreef: Dan zullen we daarover praten en een oplossing vinden.
Als je brave katten hebt wel, maar zelfs mijn binnendames laten zich niet door een dergelijk klein obstakeltje bovenop het hek tegenhouden hoor.linlin schreef:kijk! het kan wel! geweldig!Neeltje schreef:![]()
Ik heb jou gequote omdat je vroeg: "vertel mij maar wat ik fout doe".Stang schreef:Je quote mij, maar ik neem maar aan dat je het niet persoonlijk bedoeltMoniqueDM schreef:Ik zeg niet dat je iets fout doet. Mijn buuf heeft drie jaar geleden een kitten gekregen van 6,5 weken oud. Beestje komt alleen in de tuin aan een lijntje en voor de rest is ze gewoon binnen. Ik hoor haar nooit over een "drang" van de kat dat ze naar buiten wilt.Stang schreef:Okejjj.... Lotje had ik vanaf 8 weken en heb ik binnengehouden totdat ze één jaar was omdat ik het doodeng vond om haar naar buiten te laten gaan. Tegen die tijd sprong ze letterlijk tegen de ramen tot verwondingen aan toe.Neeltje schreef: Amen!
![]()
Ik weet niet welke oplossing dat zal zijn, omdat dit ligt aan het probleemmarian* schreef:Dan ben ik heel benieuwd welke oplossing dat isStang schreef: Dan zullen we daarover praten en een oplossing vinden.![]()
Jij woont wat dat aangaat nog erg ideaal,maar als je in een rijtjeshuis in een gewone buurt woont wordt de zaak heel anders.
Stang schreef:Hebben de mensen moeite ermee dat hij het slaapkamerraam binnenkomt (wat ik me bij mijn katten niet kan voorstellen, want die zijn niet zo mens gericht, maar goed) dan zal ik bv overleggen of hun het een oplossing vinden een hor te plaatsen die ik dan betaal.
Gelukkig zijn wij dan geen burenmarian* schreef:Stang schreef:Hebben de mensen moeite ermee dat hij het slaapkamerraam binnenkomt (wat ik me bij mijn katten niet kan voorstellen, want die zijn niet zo mens gericht, maar goed) dan zal ik bv overleggen of hun het een oplossing vinden een hor te plaatsen die ik dan betaal.
Ik zou zo'n hor geen oplossing vinden,want ik vind horren afschuwelijk.
Dat zou in mijn geval betekenen dat ik aan de achterkant van mijn woning alle ramen en deuren zou moeten voorzien van horren die ik daar zelf helemaal niet wil hebben :N: