Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominant gedrag corrigeren?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Dominant gedrag corrigeren?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik sprak vandaag met een eigenaar van twee Hollandse Herders die met een andere eigenaar uit de buurt woorden heeft. Het gaat om dominant gedrag van de ene herderteef naar de labrador teef van de andere eigenaar: kop op rug leggen e.d.

De eigenaar van de lab wil dat de eigenaar van de herder dit gedrag corrigeert. Ze heeft dit met haar hondenschool besproken (mijn hondenschool) en die hebben dat gezegd.

De eigenaar van de herder geeft aan dat het natuurlijk gedrag is en hij het niet gaat corrigeren. Wel roept hij haar en lopen ze door. Ook hij heeft dat met zijn hondenschool besproken die zeggen dat hij het zo goed doet.

Het gaat om honden die veel met elkaar gelopen hebben en elkaar dus goed kennen.

Corrigeren jullie dominant gedrag van je hond? Ikzelf corrigeer het niet, dwz: ik kijk het even aan en duurt het te lang, dan leid ik Bram af. Een heel enkele keer gaat hij rijden (of het dan geilheid of macht is, of een combi daarvan?). Dat mag ook wel even, maar daarna is het klaar en brabbel ik wat correctie woorden eruit. Niet heftig, maar gewoon een soort waarschuwing.

Maar over het algemeen laat ik bij een ontmoeting gebeuren wat er gebeurt en klikt het niet tussen de honden, dan loop ik door en moet Bram ook meekomen. Ik geef hem dus zeker niet op z'n donder als hij z'n kop op de rug van een andere hond legt ofzo. Volgens mij maak je een hond daar alleen maar van in de war.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik doe hetzelfde als jij en ik vind dat ik dat goed doe :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nee, ik corrigeer Moos ook niet. Moos doet eigenlijk nooit kop-opleggen of rijden of iets erg 'actiefs dominants' zeg maar. Moos is meer van het staan als een kleine bodybuilder :roll: :mrgreen:
Als ik het idee heb dat de situatie met de andere hond weleens minder gezellig zou kunnen worden dan roep ik "Moosie, kijk eens!" en dan moet hij dus meekomen. 99% van de tijd komt hij dan meteen. De zeldzame keren dat hij niet komt word ik wel boos, maar dat is dan dus vanwege het negeren van mijn geroep en niet vanwege het stoer erbij staan.

En Saar, tja..... :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik doe ook hetzelfde als jij :wink:
Eindeloos rijden op een andere hond wil ik niet hebben......
òf ik loop door, òf ik rammel even met mijn blikje en zeg "genoeg".
Dat is voldoende :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief

sirene schreef:Ik doe hetzelfde als jij en ik vind dat ik dat goed doe :mrgreen:
:ok: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Vind je het vervelend als een hond z'n kop op haar rug legt en de eigenaar dat niet corrigeert?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Vind je het vervelend als een hond z'n kop op haar rug legt en de eigenaar dat niet corrigeert?
Nee, ik zou het eerder heel vreemd vinden als een eigenaar het wel zou corrigeren.

Wat ik wel vervelend vind is als Saar tot in den treure gedomineerd wordt en de andere baas roept zijn hond niet eventjes weg :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Als de herder vaker problemen heeft met dominant gedrag en de eigenaar weet dat de hond steeds verder gaat tot het echt onaangenaam wordt, dan vind ik gelijk doorlopen ook het beste. Ik zie niet dat je daar als eigenaar voor zou moeten straffen.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Nee, ik zou het eerder heel vreemd vinden als een eigenaar het wel zou corrigeren.

Wat ik wel vervelend vind is als Saar tot in den treure gedomineerd wordt en de andere baas roept zijn hond niet eventjes weg :wink:
Een beetje tegen elkaar opboksen laat ik wel toe, maar dan is er dus een min of meer gelijkwaardige positie. Zou hij een Saar typje gaan domineren, dan roep ik hem weg. Overigens zullen de meeste honden volgens mij niet gaan domineren bij Saar, of wel?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Een beetje tegen elkaar opboksen laat ik wel toe, maar dan is er dus een min of meer gelijkwaardige positie. Zou hij een Saar typje gaan domineren, dan roep ik hem weg. Overigens zullen de meeste honden volgens mij niet gaan domineren bij Saar, of wel?
De meeste honden domineren wel bij Saar, maar heel kort. Vaak is het ook alleen maar een beetje over d'r heen hangen. Je weet hoe Saar zich opstelt als een andere hond komt snuffelen en meestal denken ze dan "nou laat maar, zo'n watje kan ik niks mee hoor" (of tenminste, zoiets gok ik :mrgreen: ).
Er zijn bepaalde honden die graag een beetje 'pesten'. Die duwen dan door en dan gaat bij Saar d'r staart tussen d'r poten, en zou ze zo ongeveer in de grond willen verdwijnen. Eventjes vind ik dat niet erg, maar als een hond door blijft gaan dan vind ik het wel zo fijn als de baas hem/haar even bij zich roept.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik corrigeer het niet maar haal Vegas wel weg als hij een andere, onbekende, hond wil domineren (krijgt hij eigenlijk nooit de kans voor maar goed :mrgreen: ). Hetzelfde doe ik als een andere hond dat bij Vegas doet. Bij bekende honden laat ik het tot op zekere hoogte gaan. Tussen Vegas en Sita bijvoorbeeld, bemoei ik me niet. Tussen Queen en Vegas weer wel. Het ligt aan de hond en de handeling in mijn geval.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Als de herder vaker problemen heeft met dominant gedrag en de eigenaar weet dat de hond steeds verder gaat tot het echt onaangenaam wordt, dan vind ik gelijk doorlopen ook het beste. Ik zie niet dat je daar als eigenaar voor zou moeten straffen.

Anne
Ja, in die zin zie ik beide kanten van het verhaal ook wel. Bram heeft een hekel aan een lab reu die z'n wandelteefje elke keer aanrandt. Als ik die lab zie, lijn ik Bram aan en ik heb geeist dat de lab eigenares dat ook doet. Waarom zou je ze elke keer de confrontatie aan laten gaan totdat het misschien wel een keer tot een vechtpartij leidt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: De meeste honden domineren wel bij Saar, maar heel kort. Vaak is het ook alleen maar een beetje over d'r heen hangen. Je weet hoe Saar zich opstelt als een andere hond komt snuffelen en meestal denken ze dan "nou laat maar, zo'n watje kan ik niks mee hoor" (of tenminste, zoiets gok ik :mrgreen: ).
Ja, dat bedoelde ik :wink: Bram negeert een hond die onderdanige signalen geeft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: De meeste honden domineren wel bij Saar, maar heel kort. Vaak is het ook alleen maar een beetje over d'r heen hangen. Je weet hoe Saar zich opstelt als een andere hond komt snuffelen en meestal denken ze dan "nou laat maar, zo'n watje kan ik niks mee hoor" (of tenminste, zoiets gok ik :mrgreen: ).
Ja, dat bedoelde ik :wink: Bram negeert een hond die onderdanige signalen geeft.
Ja, de meeste honden negeren Saar ook :wink: Saar wil bijvoorbeeld best wel spelen, maar dan moet die andere hond wel even flink uit gaan dagen. Dat gebeurt dus echt zeer zeer zelden omdat ze niks doen met super-onderdanige Saar.

Soms werkt het ook in mijn nadeel; dan zet ik Saar in als afleiding bij grote stoere vreemde reuen, en dan lopen ze na een korte snuffel Saar straal voorbij om alsnog armpje te gaan drukken met Moos :smile:
Afbeelding
Jan40
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Dominant gedrag corrigeren?

Ongelezen bericht door Jan40 »

Zoek stok! schreef:Ik sprak vandaag met een eigenaar van twee Hollandse Herders die met een andere eigenaar uit de buurt woorden heeft. Het gaat om dominant gedrag van de ene herderteef naar de labrador teef van de andere eigenaar: kop op rug leggen e.d.

De eigenaar van de lab wil dat de eigenaar van de herder dit gedrag corrigeert. Ze heeft dit met haar hondenschool besproken (mijn hondenschool) en die hebben dat gezegd.

De eigenaar van de herder geeft aan dat het natuurlijk gedrag is en hij het niet gaat corrigeren. Wel roept hij haar en lopen ze door. Ook hij heeft dat met zijn hondenschool besproken die zeggen dat hij het zo goed doet.

Het gaat om honden die veel met elkaar gelopen hebben en elkaar dus goed kennen.

Corrigeren jullie dominant gedrag van je hond? Ikzelf corrigeer het niet, dwz: ik kijk het even aan en duurt het te lang, dan leid ik Bram af. Een heel enkele keer gaat hij rijden (of het dan geilheid of macht is, of een combi daarvan?). Dat mag ook wel even, maar daarna is het klaar en brabbel ik wat correctie woorden eruit. Niet heftig, maar gewoon een soort waarschuwing.

Maar over het algemeen laat ik bij een ontmoeting gebeuren wat er gebeurt en klikt het niet tussen de honden, dan loop ik door en moet Bram ook meekomen. Ik geef hem dus zeker niet op z'n donder als hij z'n kop op de rug van een andere hond legt ofzo. Volgens mij maak je een hond daar alleen maar van in de war.
Hij doet er dus wel wat aan zo te lezen.Hij leidt dus af door ze te roepen en doorlopen :wink:
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Dat: "reppelen" van honden (of anderen dieren) heeft overigens niks met "sex" te maken :wink:

Wel met dominant gedrag, het heeft iets weg, van als de mensen: "fuck you" tegen elkaar zeggen :wink:
Jan40
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jan40 »

Shiba's laten zich niet domineren,doen ze het liefst zelf :denken: .Maar wij lopen altijd met ze aangelijnd dus krijgen ze geen kans dat te doen.Op het strand waar ze dan wel los mogen heb ik het ze ook nooit zien proberen.Wel onder elkaar herken ik die taferelen,rijen,kop op schouders leggen,bek om nek leggen,tegen elkaar opspringen........... :blah:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ga dominant gedrag niet goed vinden, het risico dat het echt mot wordt is het mij niet waard :denken: dus als er niet gespeeld word gaan we gewoon door,klaar :roll:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Ze mogen van mij best spelen met andere honden maar dominant gedrag laat ik niet toe.
IK ben de baas en als er dominant gedaan moet worden naar andere honden doe IK dat wel.
Ik pik dus niets op dat vlak en verlang van ze dat ze netjes met me meelopen als er niet gespeeld wordt. Geen geflauwekul.
Kan je dat verder uitleggen Nanna?
Ik bedoel....spelen met andere honden is vaak het uittesten wie de sterkste is. Daar komt ook wat dominant gedrag bij om de hoek kijken. De kop of een poot op de schof van de ander leggen. Over elkaar heen rollen, eerst de één boven en dan de ander, bekkiebijten enz.
Ik let daar altijd goed op omdat elk spelletje kàn ontaarden in ruzie, maar doorgaans gaat dat prima :ok:
De honden "verstaan" elkaar en dat is toch alleen maar gunstig?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Natas

Ongelezen bericht door Natas »

Het ligt er een beetje aan wat je met dominant gedrag bedoelt.
Kijk, ik kom regelmatig op de hei een groepje mensen met honden tegen waaronder één witte herder die altijd heel irritant dominant gaat doen tegen Gioia. Hij ziet haar al van verre en komt dan starend en met stramme poten aangelopen. Gioia weet niet zo goed wat ze ermee moet en probeert zich meestal achter mij te verstoppen. Uiteindelijk zet ze het meestal op een rennen en ze is veel sneller, pas na een paar paniekerige rondjes roepen die mensen de herder dan terug, wat meestal ook niet en één keer lukt.
Dat vind ik dus wel echt vervelend. Er gebeurt verder niets, geen knokken ofzo, maar die hond zou mijn hond wel eens een beetje met rust kunnen laten! Ik loop nu even de andere kant op en ben een half uurtje later gaan lopen, omdat ik geen zin heb in iedere dag hetzelfde ritueel.
Maar ik vind dus dat als je dit soort dingen bedoelt met dominant gedrag, die mensen best zouden mogen ingrijpen.
Zoek stok!
Zeer actief

Jan40 schreef:
Hij doet er dus wel wat aan zo te lezen.Hij leidt dus af door ze te roepen en doorlopen :wink:
Maar je kunt het ook voorkomen door te roepen voordat de hond gaat domineren :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Natas

Ongelezen bericht door Natas »

Ja, of gewoon je hond even vastpakken als je weet dat 'ie dat gaat doen (en dat wéét je). Want de meeste honden die irritant gaan doen zijn dan zo geficeerd op de "slachtoffer"hond dat ze hun baas helemaal negeren. Die staat dan misschien wel te roepen maar ondertussen is mijn hond nog steeds de klos!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek stok! schreef:
Jan40 schreef:
Maar je kunt het ook voorkomen door te roepen voordat de hond gaat domineren :wink:
En dat doe ik dus altijd. Voor normale hondentaal kun je mijns inziens niet corrigeren. Dat is zot. Dat is net zo zot alsdat je van iemand een klap krijgt omdat je even iemand op de schouder klopt of over iemand heenhangt. Honden praten zo nou eenmaal. Wel kun je he tgesprek voorkomen of afbreken als je ziet dat de intentie van het gesprek toch niet zo aardig is. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
S@ndr@
Zeer actief

op cursus heb ik dat even gevraagd(want ik heb ook een redelijke etterbak wat dat betreft)en daar zeiden ze dit;een hond die gaat domineren zegt eigenlijk tegen zijn baas ik regel dat wel even(dus gaat hij over jouw grenzen heen.) De baas is degene die behoort te regelen. :19: En inderdaad als jouw hond denkt dat hij het moet regelen denkt hij ook dat hij op dat moment de baas is en luisterd echt helemaal niet meer :denken: Op zo`n moment kun je maar een ding doen aanlijnen en meenemen. maar ze raden eigenlijk gewoon aan voorkomen
Zoek stok!
Zeer actief

Eline* schreef: En dat doe ik dus altijd. Voor normale hondentaal kun je mijns inziens niet corrigeren. Dat is zot. Dat is net zo zot alsdat je van iemand een klap krijgt omdat je even iemand op de schouder klopt of over iemand heenhangt. Honden praten zo nou eenmaal. Wel kun je he tgesprek voorkomen of afbreken als je ziet dat de intentie van het gesprek toch niet zo aardig is. :wink:
Toch laat ik het regelmatig gaan. Bijv. bij die herderteven van vanochtend. Bram kent ze en zit de meest zelfverzekerde altijd een beetje uit te testen door bijv aan de voorkant op te springen tegen haar. Het is nog spel, maar laat zij te veel toe dan zal hij gaan rijden. Daar krijgt hij natuurlijk de kans niet toe, want zij springt terug. En dan is het dus een beetje armpje worstelen tussen die twee.

Als ik zie dat het te gespannen is - dat komt soms voor bij reutjes van dezelfde grootte (macho typjes) - dan laat ik wel doorlopen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

loving bulls schreef:op cursus heb ik dat even gevraagd(want ik heb ook een redelijke etterbak wat dat betreft)en daar zeiden ze dit;een hond die gaat domineren zegt eigenlijk tegen zijn baas ik regel dat wel even(dus gaat hij over jouw grenzen heen.) De baas is degene die behoort te regelen. :19: En inderdaad als jouw hond denkt dat hij het moet regelen denkt hij ook dat hij op dat moment de baas is en luisterd echt helemaal niet meer :denken: Op zo`n moment kun je maar een ding doen aanlijnen en meenemen. maar ze raden eigenlijk gewoon aan voorkomen
Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik echt onzin. Honden hebben onderling contact en communiceren onderling, dat heeft niets met de relatie baas/hond te maken. Als de hond niet terug te roepen is, dan luistert hij inderdaad niet. Maar het feit dat hij z'n kop op de rug van een andere hond legt, is communicatie onderling. Daar sta ik op dat moment buiten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Eline* schreef: En dat doe ik dus altijd. Voor normale hondentaal kun je mijns inziens niet corrigeren. Dat is zot. Dat is net zo zot alsdat je van iemand een klap krijgt omdat je even iemand op de schouder klopt of over iemand heenhangt. Honden praten zo nou eenmaal. Wel kun je he tgesprek voorkomen of afbreken als je ziet dat de intentie van het gesprek toch niet zo aardig is. :wink:
Toch laat ik het regelmatig gaan. Bijv. bij die herderteven van vanochtend. Bram kent ze en zit de meest zelfverzekerde altijd een beetje uit te testen door bijv aan de voorkant op te springen tegen haar. Het is nog spel, maar laat zij te veel toe dan zal hij gaan rijden. Daar krijgt hij natuurlijk de kans niet toe, want zij springt terug. En dan is het dus een beetje armpje worstelen tussen die twee.

Als ik zie dat het te gespannen is - dat komt soms voor bij reutjes van dezelfde grootte (macho typjes) - dan laat ik wel doorlopen.
Maar ik denk dat je vanzelf wel ziet of het weleens wat minder gezellig kan worden of niet :wink:

Moos heeft met aardig wat reuen dat ze eerst allebei een beetje parmantig rondjes om elkaar heen gaan lopen, dan even doodstil staan, en dan springt een van de twee (of allebei ) in spelbuiging, en gaan ze rennen, of doen een klein rondje en gaan dan hun eigen gang.
Dat rondjes draaien, en even elkaar strak aankijken laat ik dan dus ook gaan omdat ik het herken als een situatie waarin Moos iig in een spelbuiging gaat vallen.

Maar er zijn ook situaties waarin er ook rondjes gedraaid worden e.d, maar waarbij ik na een paar sec. al zoiets heb "nou hup hup Moos, doorlopen!"
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ik heb het dan over naar dominant gedrag (grommen, op de achterkant klimmen,rijden :denken: enz)niet over een beetje imponeren, kijk spelen bestaat al voor een groot gedeelte uit kijken wie er sterker en sneller is enz.maar dat is leuk :wink: , echt de baas willen zijn is dat niet(pik het niet bij mijn kinderen ook als die dat echt proberen bij vriendjes of buurkinderenof andersom,einde oefening) :tong:
Zoek stok!
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
loving bulls schreef:op cursus heb ik dat even gevraagd(want ik heb ook een redelijke etterbak wat dat betreft)en daar zeiden ze dit;een hond die gaat domineren zegt eigenlijk tegen zijn baas ik regel dat wel even(dus gaat hij over jouw grenzen heen.) De baas is degene die behoort te regelen. :19: En inderdaad als jouw hond denkt dat hij het moet regelen denkt hij ook dat hij op dat moment de baas is en luisterd echt helemaal niet meer :denken: Op zo`n moment kun je maar een ding doen aanlijnen en meenemen. maar ze raden eigenlijk gewoon aan voorkomen
Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik echt onzin. Honden hebben onderling contact en communiceren onderling, dat heeft niets met de relatie baas/hond te maken. Als de hond niet terug te roepen is, dan luistert hij inderdaad niet. Maar het feit dat hij z'n kop op de rug van een andere hond legt, is communicatie onderling. Daar sta ik op dat moment buiten.
Nog even voor de duidelijkheid :wink: Met die laatste zin bedoel ik dat het niet met de verhouding baas-hond te maken heeft, niet dat ik alles maar laat gaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

loving bulls schreef:ik heb het dan over naar dominant gedrag (grommen, op de achterkant klimmen,rijden :denken: enz)niet over een beetje imponeren, kijk spelen bestaat al voor een groot gedeelte uit kijken wie er sterker en sneller is enz.maar dat is leuk :wink: , echt de baas willen zijn is dat niet(pik het niet bij mijn kinderen ook als die dat echt proberen bij vriendjes of buurkinderenof andersom,einde oefening) :tong:
Maar ook dat gaat niet op volgens mij, want er zijn honden die slecht met seksegenoten om kunnen gaan. Heeft zo'n baas dan een slechte relatie met z'n hond omdat z'n reu gaatjes wil maken in andere reuen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”