Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
uitlaten
Moderator: moderatorteam
- boemerang
- Zeer actief
heb al eens gereageerd
maar op de tijd letten we niet
we hebben ook geen vaste tijden om te gaan lopen
want komt er iets tussen dat je even minder tijd hebt
zijn de honden ook van slag
het zelfde doen we ook met eten geven
nooit stipt om die tijd,en ook om de zelfde reden
en ik heb niet de indruk dat ik de honden zo iets te kort doe
maar op de tijd letten we niet
we hebben ook geen vaste tijden om te gaan lopen
want komt er iets tussen dat je even minder tijd hebt
zijn de honden ook van slag
het zelfde doen we ook met eten geven
nooit stipt om die tijd,en ook om de zelfde reden
en ik heb niet de indruk dat ik de honden zo iets te kort doe

onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
- cindy1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb een Jack Russell Terriër en een Golden Retriever en loop elke ochtend minimaal een uur met ze.
De rest van de dag worden ze vaak niet meer uitgelaten, maar mogen ze hun behoefte doen in de tuin.
Spelen en knuffelen zou ik niet weten hoeveel tijd ik daarmee kwijt ben met ze, dat plan ik nooit in. De ene dag meer en de andere dag minder. Net zoals ik de ene dag langer met ze wandel en de andere dag iets korter. Ook worden ze weleens 's middags uitgelaten i.p.v. 's ochtend's, hebben ze geen moeite mee.
Ik train één keer in de week behendigheid met Rakker. Met Kiera doe ik thuis weleens oefeningetjes, dat is geen hond die elke week wil trainen.
De rest van de dag worden ze vaak niet meer uitgelaten, maar mogen ze hun behoefte doen in de tuin.
Spelen en knuffelen zou ik niet weten hoeveel tijd ik daarmee kwijt ben met ze, dat plan ik nooit in. De ene dag meer en de andere dag minder. Net zoals ik de ene dag langer met ze wandel en de andere dag iets korter. Ook worden ze weleens 's middags uitgelaten i.p.v. 's ochtend's, hebben ze geen moeite mee.
Ik train één keer in de week behendigheid met Rakker. Met Kiera doe ik thuis weleens oefeningetjes, dat is geen hond die elke week wil trainen.

Ik heb drie honden van 11 bijna 9 en van 14 weken, veel wandelen doen we niet.... kunnen ze simpelweg niet. Meestal lopen we 3 tot 4 maal per dag een wandeling van 15 tot 20 minuten. Maar als de oudere dames zich goed voelen lukt een uur wel. Dan blijft de kleine thuis bij mijn vriend.
(Wel gaan we vaker naar buiten om te plassen)
Wel gaan we vaak even met de auto weg en zoeken we onbekende plekjes op (en die hebben we hier veel
) waardoor ze ook geestelijk moe worden!
De oudere dames slapen veel en de jongste is na 2 uurtjes weer topfit en speelt graag dan met haar speeltjes of we doen een trekspelletje.
Ik heb geen idee hoeveel tijd ik kwijt ben met uitlaten en spelen. Ik let daar niet op maar heb niet de indruk dat ze iets te kort komen!
(Wel gaan we vaker naar buiten om te plassen)
Wel gaan we vaak even met de auto weg en zoeken we onbekende plekjes op (en die hebben we hier veel

De oudere dames slapen veel en de jongste is na 2 uurtjes weer topfit en speelt graag dan met haar speeltjes of we doen een trekspelletje.
Ik heb geen idee hoeveel tijd ik kwijt ben met uitlaten en spelen. Ik let daar niet op maar heb niet de indruk dat ze iets te kort komen!
Hier een labrador van 9 maanden oud.
Wij lopen ,afhankelijk van mijn diensten, 2 of 3 keer per dag een plas/poeprondje van een half uur.
Daarnaast gaan we elke dag rond de 2 uur wandelen in het bos.
Hij loopt bijna alle wandelingen los en rent/speelt/zwemt daarbij veel.
Verder loopt hij de rest van de dag als we thuis zijn altijd buiten in de (ruime)tuin en op het dakterras.
Hij speelt veel met zijn speelgoed en we doen vaak speur en apporteerspelletjes.
Wij lopen ,afhankelijk van mijn diensten, 2 of 3 keer per dag een plas/poeprondje van een half uur.
Daarnaast gaan we elke dag rond de 2 uur wandelen in het bos.
Hij loopt bijna alle wandelingen los en rent/speelt/zwemt daarbij veel.
Verder loopt hij de rest van de dag als we thuis zijn altijd buiten in de (ruime)tuin en op het dakterras.
Hij speelt veel met zijn speelgoed en we doen vaak speur en apporteerspelletjes.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
dat verschilt heel erg.
's ochtends is altijd hetzelfde. half uurtje meestal.
maar 's middags en 's avonds is nooit hetzelfde. het komt meestal neer op korte plas/poep ronden en dan neem ik de honden daarna een voor een apart mee aan de 15 meter lijn om balletje te trappen.
en dan voordat ze gaan slapen nog ff de straat op en neer.
zoals nu is sammy zo verkouden dat ie na 3x balletje ophalen zoiets heeft van kom vrouwtje, we gaan weer op de bank liggen. dan doen we dan ook. lola heeft dan mazzel en mag iets langer mee.
zo verschilt dat per dag.
's ochtends is altijd hetzelfde. half uurtje meestal.
maar 's middags en 's avonds is nooit hetzelfde. het komt meestal neer op korte plas/poep ronden en dan neem ik de honden daarna een voor een apart mee aan de 15 meter lijn om balletje te trappen.
en dan voordat ze gaan slapen nog ff de straat op en neer.
zoals nu is sammy zo verkouden dat ie na 3x balletje ophalen zoiets heeft van kom vrouwtje, we gaan weer op de bank liggen. dan doen we dan ook. lola heeft dan mazzel en mag iets langer mee.
zo verschilt dat per dag.

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
2 Dogo Argentinos en die lopen naar behoefte zijn beide flink op leeftijd dus het hoeft allemaal niet meer zo lang
Maar dat kan betekenen dat je de ene keer zo weer binnen bent en de andere keer je een uur onderweg bent, net als de hoeveelheid wandeltjes.. soms is een plasje achter doen meer dan genoeg.
Wat zij aangeven
Maar in de jongere jaren zat er bijna elka dag wel een bos/strand wandeling bij en flinke wandels in de omgeving.... aan tijden heb ik nooit vastgezeten maar ik was altijd wel even onderweg

Maar dat kan betekenen dat je de ene keer zo weer binnen bent en de andere keer je een uur onderweg bent, net als de hoeveelheid wandeltjes.. soms is een plasje achter doen meer dan genoeg.
Wat zij aangeven

Maar in de jongere jaren zat er bijna elka dag wel een bos/strand wandeling bij en flinke wandels in de omgeving.... aan tijden heb ik nooit vastgezeten maar ik was altijd wel even onderweg

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Re: uitlaten
Boris laat ik in 7x ongeveer 2,5 uur uit en daarnaast nog minimaal 1,5 uur spelen en gehoorzaamheid per dagboskabouter schreef:Mijn vraag over hoeveel tijd je actief aan je hond moet besteden was inderdaad niet goed gesteld omdat iedere hond anders is......
Dus wil ik de vraag anders stellen:
- Wat voor een hond heb je en hoeveel uur per dag laat je die (gemiddeld) uit
- Hoeveel tijd speel je verder (gemiddeld) nog met de hond
Voor iedereen die al op mijn vorige vraag had geantwoord: bedankt...ik heb de antwoorden wel gelezen allemaal
Sem is nu nog een half uur lopen per dag en de rest vermaakt hij zichzelf met slapen in de tuin (daar doet hij ook zijn behoefte, meer beweging buiten wordt teveel)
Bo is nog maar een kwartiertje per dag hoogstens uit haar tuin, want langer kan ze echt niet meer aan. In de tuin zelf kan ze vanalles en nergens problemen mee, maar buiten de tuin is het echt een ware ramp (wegens HD, daar heeft ze dus buiten haar terrein heel snel last van)
Paco gaat met boris mee tussen de middag zo'n 3 kwartier lopen en 's avonds vaak nog een half uur. De rest ook samen met bo en sem in de tuin en daar heeft hij ook genoeg aan.
-
- Zeer actief
Ik heb een Amerikaanse Staffordshire Terriër van ruim anderhalf.
De wandelingen en de tijd die ik daaraan besteed verschilt enorm per dag en is grotendeels afhankelijk van mijn werk. Ik train twee avonden in de week en dan is er geen grote wandeling die dag. Nu het weer vroeg donker begint te worden ga ik 's avonds niet meer naar de duinen en laat ik Vegas de hele week 's avonds aangelijnd door de wijk uit. In de weekenden is alle tijd voor Vegas en maak ik wandelafspraken. Afgelopen zaterdag hebben we alleen drie kleine poep en plasrondjes gedaan en zondag zijn we meerdere keren per dag erop uit gegaan waar ook een wandeling bij zat van anderhalf uur.
Ik prijs me nog iedere dag gelukkig met Vegas omdat hij zich qua beweging helemaal aanpast aan wat hij krijgt. Daar tegenover staat dat we in huis heel veel met hem bezig zijn met spelen, knuffelen, trainen, zoekspelletjes etc. aan aandacht komt hij niks niet tekort
De wandelingen en de tijd die ik daaraan besteed verschilt enorm per dag en is grotendeels afhankelijk van mijn werk. Ik train twee avonden in de week en dan is er geen grote wandeling die dag. Nu het weer vroeg donker begint te worden ga ik 's avonds niet meer naar de duinen en laat ik Vegas de hele week 's avonds aangelijnd door de wijk uit. In de weekenden is alle tijd voor Vegas en maak ik wandelafspraken. Afgelopen zaterdag hebben we alleen drie kleine poep en plasrondjes gedaan en zondag zijn we meerdere keren per dag erop uit gegaan waar ook een wandeling bij zat van anderhalf uur.
Ik prijs me nog iedere dag gelukkig met Vegas omdat hij zich qua beweging helemaal aanpast aan wat hij krijgt. Daar tegenover staat dat we in huis heel veel met hem bezig zijn met spelen, knuffelen, trainen, zoekspelletjes etc. aan aandacht komt hij niks niet tekort

Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
mechelse herders, weet ech niet hoe lang ik er mee wandel
valt te zien waar ik wandel
er zijn rondjes waar ik een halfuur over doe, maar de honden lopen dus minstens 2 keer zoveel als ik
als ik een kleiner rondje wandel, speel ik gewoon meer met de bal, zodat de wandelingen evenveel beweging oplevert als een waneling van een uur
verder om de 2 uur ofzo mee naar buiten om te plassen en een balletje te werpen. voor het speuren/appèl oefenen ook altijd minstens een tiental minuten flink uitgelaten/opgewarmd.
Floyd zit de hele dag buiten, dus die loopt wanneer ie zin heeft

valt te zien waar ik wandel

als ik een kleiner rondje wandel, speel ik gewoon meer met de bal, zodat de wandelingen evenveel beweging oplevert als een waneling van een uur

verder om de 2 uur ofzo mee naar buiten om te plassen en een balletje te werpen. voor het speuren/appèl oefenen ook altijd minstens een tiental minuten flink uitgelaten/opgewarmd.
Floyd zit de hele dag buiten, dus die loopt wanneer ie zin heeft

- iones
- Zeer actief
Mijn honden zijn altijd de hele ochtend samen met mij buiten als ik de stallen uit doe. Soms gaan ze liggen in de zon, soms gaan ze graven naar een mol, soms spelen ze met elkaar. In de zomer gingen we na het eten altijd met ze wandelen maar in de winter is het al donker. IN het weekend nemen we ze dan wel eens mee naar buiten. MAar ze kunnen toch hun energie kwijt en we geven ze tussendoor heel veel aandacht.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- cindy1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Contacteer:
Daar ben ik inderdaad ook heel gelukkig mee. Heel soms komt het eens voor dat ik 's ochtens om 8 uur de deur uit moet, om half 5 thuiskom en dan om half 6 weer weg moet om te werken tot half 11 's avonds. Dan heb ik geen tijd om een lang stuk met de honden te lopen. Rakker & Kiera passen zich dan gewoon aan, en de dag erna lopen we gewoon een wat langer stukjeReini schreef: Ik prijs me nog iedere dag gelukkig met Vegas omdat hij zich qua beweging helemaal aanpast aan wat hij krijgt. Daar tegenover staat dat we in huis heel veel met hem bezig zijn met spelen, knuffelen, trainen, zoekspelletjes etc. aan aandacht komt hij niks niet tekort

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Daan is een cairn terrier. Hij gaat 4 keer per dag uit, per dag verschillend hoe lang. Daarnaast speelt hij bijna dagelijks anderhalf uur met een labrador als ik met mijn pony bezig ben. Is de labardor er niet dan gaat hij regelmatig alleen een rondje bos doen, even kijken hoe het met de konijnen gaat. Elke avond spelen/knuffelen we, dit kan een uur zijn maar soms ook 10 min, ligt aan de dag en aan ons humeur.

- Domie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier een kruizing windhond type en een maltezer
Ik loop gemiddeld 2 uur per dag met de hondjes verdeeld over 3-4 wandelingen. Naast de wandelingen gaan ze beide ook een uuer per week naar school, trainen we binnen thuis maar ook tijdens de wandelingen. Tussendoor doen we thuis ook trek en of zoekspelletjes en ben ik het fietsen met Paco aan het opbouwen. Zit nu op 2 keer per week 20 minuten
Ik loop gemiddeld 2 uur per dag met de hondjes verdeeld over 3-4 wandelingen. Naast de wandelingen gaan ze beide ook een uuer per week naar school, trainen we binnen thuis maar ook tijdens de wandelingen. Tussendoor doen we thuis ook trek en of zoekspelletjes en ben ik het fietsen met Paco aan het opbouwen. Zit nu op 2 keer per week 20 minuten
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco
Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Ik begrijp jullie wel hoor... Maar het meer of minder beweging krijgen van een hond is m.i. van veel factoren afhankelijk. Daarom vond ik het een leuke vraag, was benieuwd naar de behoeften van andere rassen en of daar nou veel verschil in zit.Inge O schreef:ben ik met je eens hoorTamara en Bowie schreef:Dat haal ik ook niet uit de vraag hoor, maar dat is meer een gevoel wat ik over het algemeen heb bij dit soort vragen en reactiesMoon schreef:Nou dat haal ik toch niet uit de vraagTamara en Bowie schreef:Waar ik zelf wel een beetje jeuk van krijg... Hoe langer je met je hond gaat wandelen en in het bos bent hoe beter je voor je hond bent.
Zo komt het bij mij in ieder geval altijd een beetje over, dit soort onderwerpen![]()
Daarbij zeg ik niet dat mijn hond geen of weinig beweging krijgt. Maar ik vind naast de beweging die de hond nodig heeft en minimaal 4x per dag de mogelijkheid moet hebben om zijn of haar behoefte te doen, andere dingen misschien wel belangrijker.Meer nieuwsgierigheid welke activiteiten er bij welk ras passen. Vind ik wel een leuke vraag eigenlijk
. nog afgezien van het feit dat ik hier en daar die dagelijkse 4 uren bv. wel eens zou willen chronometreren, just for fun.
Wat mij betreft is het echt waar wat ik schreef

Toen we het ras uitzochten heb ik lang geaarzeld of ik dat wel kon doen (vanuit de hond gezien) een jachthond houden midden in de stad. Heb heel kritisch gekeken naar de mogelijkheden, gebieden om uit te laten in de buurt, vervoer e.d. Toen hij kwam heb ik bij mijzelf een eed afgelegd

Gr. Marijke
Gr. Marijke

- Moos
- Zeer actief
Die verwende monstersInge O schreef:
los daarvan is het ook maar zeer de vraag of dat het criterium is voor een gelukkige hond, want alles wat dagelijks gebeurt wordt gewoon de norm, dus gaat een hond zijn verwachtingen daar ook op instellen. zoals marloes laatst in een topic vertelde over moos en saar die na uren lopen op een dag nog lang niet 'uitgelopen' waren, en zeer 'ontevreden' waren over het feit dat er geen 35e uitje kwam.

Maar dat merk ik hier dus wel heel erg; ik moet de boel niet gaan overdrijven, want dat werkt juist averechts. We hebben natuurlijk hele mooie nazomerweken (gehad), en aangezien ik zo de duinen inloop vind ik het dan heerlijk om halve dagen door de duinen te struinen. Alleen dan merk je dus dat de hondjes inderdaad steeds ontevredener worden, omdat ze ingesteld raken op halve dagen in de duinen rondhangen. Elke dag 4 uur lopen gaat me van zijn lang zal ze leven niet lukken

En ik heb het ook al vaker gezegd; ik denk dat type hondjes zoals Moos en Saar ook hardstikke gelukkig zouden zijn in een gezin waar altijd iemand thuis is, en waar ze met de kindjes kunnen spelen, maar alleen in het weekend echt lang naar het bos gaan. Zeker als ze dat van pup af aan gewend geweest zouden zijn. Ik denk zeker dat elke dag een lekkere boswandeling iets toevoegd aan hun geluk, maar ik denk zeker niet dat dat het enige is waardoor ze een goed leven zouden hebben.

- Moon
- Zeer actief
Wat Inge zegt lijkt me heel duidelijk; de hond went niet alleen aan de norm maar bouwt ook een geweldige conditie op. Wat dat betreft hou ik me ook aan grenzen. Trouwens het wandelen was meestal niet alleen wandelen maar ook zoekspelletjes en training (voor de geestelijke vermoeidheid). Maar nogmaals ik vind dat er wel een bepaalde minimale norm moet zijn voor een hond zoals ik heb als je in de omstandigheden leeft zoals ik (tuin is ook maar heel beperkt) en de hond alleen zijn beweging en lol kan halen op de wandeling.. Dat is ook de reden dat ik er pas aan begonnen ben toen ik zoveel meer tijd kreeg.Moos schreef:Die verwende monstersInge O schreef:
los daarvan is het ook maar zeer de vraag of dat het criterium is voor een gelukkige hond, want alles wat dagelijks gebeurt wordt gewoon de norm, dus gaat een hond zijn verwachtingen daar ook op instellen. zoals marloes laatst in een topic vertelde over moos en saar die na uren lopen op een dag nog lang niet 'uitgelopen' waren, en zeer 'ontevreden' waren over het feit dat er geen 35e uitje kwam.
![]()
![]()
Maar dat merk ik hier dus wel heel erg; ik moet de boel niet gaan overdrijven, want dat werkt juist averechts. We hebben natuurlijk hele mooie nazomerweken (gehad), en aangezien ik zo de duinen inloop vind ik het dan heerlijk om halve dagen door de duinen te struinen. Alleen dan merk je dus dat de hondjes inderdaad steeds ontevredener worden, omdat ze ingesteld raken op halve dagen in de duinen rondhangen. Elke dag 4 uur lopen gaat me van zijn lang zal ze leven niet lukken, dus moet ik echt opletten in bepaalde periodes dat de hondjes nog wel zeer tevreden blijven met 1 lange wandeling en de rest kortere rondjes.
En ik heb het ook al vaker gezegd; ik denk dat type hondjes zoals Moos en Saar ook hardstikke gelukkig zouden zijn in een gezin waar altijd iemand thuis is, en waar ze met de kindjes kunnen spelen, maar alleen in het weekend echt lang naar het bos gaan. Zeker als ze dat van pup af aan gewend geweest zouden zijn. Ik denk zeker dat elke dag een lekkere boswandeling iets toevoegd aan hun geluk, maar ik denk zeker niet dat dat het enige is waardoor ze een goed leven zouden hebben.
Gr. Marijke

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
hier idem, ik kan simpelweg niet dagelijks met ze het bos in, of dus ergens heen waar ze echt lekker los kunnen, en met rondjes door de wijk? daar doe ik ze helemaal geen plezier mee.Inge O schreef:exact zo denk ik er dus ook overMoos schreef:Die verwende monstersInge O schreef:
![]()
![]()
Maar dat merk ik hier dus wel heel erg; ik moet de boel niet gaan overdrijven, want dat werkt juist averechts. We hebben natuurlijk hele mooie nazomerweken (gehad), en aangezien ik zo de duinen inloop vind ik het dan heerlijk om halve dagen door de duinen te struinen. Alleen dan merk je dus dat de hondjes inderdaad steeds ontevredener worden, omdat ze ingesteld raken op halve dagen in de duinen rondhangen. Elke dag 4 uur lopen gaat me van zijn lang zal ze leven niet lukken, dus moet ik echt opletten in bepaalde periodes dat de hondjes nog wel zeer tevreden blijven met 1 lange wandeling en de rest kortere rondjes.
En ik heb het ook al vaker gezegd; ik denk dat type hondjes zoals Moos en Saar ook hardstikke gelukkig zouden zijn in een gezin waar altijd iemand thuis is, en waar ze met de kindjes kunnen spelen, maar alleen in het weekend echt lang naar het bos gaan. Zeker als ze dat van pup af aan gewend geweest zouden zijn. Ik denk zeker dat elke dag een lekkere boswandeling iets toevoegd aan hun geluk, maar ik denk zeker niet dat dat het enige is waardoor ze een goed leven zouden hebben..

ik heb een tuin, ze hebben elkaar, dus er zijn zat dagen dat we helemaal niet van huis gaan, daar zijn mijn honden ook aan gewend, die zijn heel blij als we gaan lopen, maar vinden het ook prima om lekker thuis te keuvelen, ik wil dus ook niet dat ze gewend zijn aan een dagelijkse wandeling van uren. dan zouden ze wel eens minder gezellig kunnen zijn in huis

ik ga meestal zo'n 3 a 4 keer per week echt met ze lopen, dus echt uren en dan ook los. en verder gaat er dan die weer mee aan de fiets , dan die weer voor een rondje en bv op de koffie ergens, dat wissel ik dus af.
ze hebben een zeer goede conditie, bespiering enz, dus wat dat betreft krijgen ze genoeg beweging en zorgen ze daar zelf ook voor.
thuis speel ik redelijk veel met ze, knuffel ik erg veel, praat veel tegen ze, dus ze komen niks tekort hahaha

- Moos
- Zeer actief
Ben ik ook met je eens hoor.Moon schreef:Wat Inge zegt lijkt me heel duidelijk; de hond went niet alleen aan de norm maar bouwt ook een geweldige conditie op. Wat dat betreft hou ik me ook aan grenzen. Trouwens het wandelen was meestal niet alleen wandelen maar ook zoekspelletjes en training (voor de geestelijke vermoeidheid). Maar nogmaals ik vind dat er wel een bepaalde minimale norm moet zijn voor een hond zoals ik heb als je in de omstandigheden leeft zoals ik (tuin is ook maar heel beperkt) en de hond alleen zijn beweging en lol kan halen op de wandeling.. Dat is ook de reden dat ik er pas aan begonnen ben toen ik zoveel meer tijd kreeg.Moos schreef:Die verwende monstersInge O schreef:
![]()
![]()

Het is ook afhankelijk van ieders situatie en het type hond denk ik. Maar hondjes zoals Moos en Saar, en andere 'gemiddelde huishonden' (wat daar dan ook onder mag vallen

Ik geloof best dat ze heel gelukkig ervan worden als het wel zo is, maar ik geloof niet dat je je hond ongelukkig zou maken als je niet elke dag er zo lang op uittrekt.

-
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Inge O schreef:ben ik met je eens hoorTamara en Bowie schreef:Dat haal ik ook niet uit de vraag hoor, maar dat is meer een gevoel wat ik over het algemeen heb bij dit soort vragen en reactiesMoon schreef:Nou dat haal ik toch niet uit de vraagTamara en Bowie schreef:Waar ik zelf wel een beetje jeuk van krijg... Hoe langer je met je hond gaat wandelen en in het bos bent hoe beter je voor je hond bent.
Zo komt het bij mij in ieder geval altijd een beetje over, dit soort onderwerpen![]()
Daarbij zeg ik niet dat mijn hond geen of weinig beweging krijgt. Maar ik vind naast de beweging die de hond nodig heeft en minimaal 4x per dag de mogelijkheid moet hebben om zijn of haar behoefte te doen, andere dingen misschien wel belangrijker.Meer nieuwsgierigheid welke activiteiten er bij welk ras passen. Vind ik wel een leuke vraag eigenlijk
. nog afgezien van het feit dat ik hier en daar die dagelijkse 4 uren bv. wel eens zou willen chronometreren, just for fun.
Ik hou zelf erg van lopen (ik doe veel zittend werk en verder houd ik niet erg van sporten dus lopen is mijn 'beweging') en dat dat deed ik al toen ik nog geen hond/honden had.
En nee, ik loop niet 4 uur op een dag, maar ik maak wel elke dag een redelijk lange wandeling van, wat zal het zijn, zo'n 1,5 á 2 uur (mag "ge-chronometerd" worden!

Daarnaast lopen we alleen maar kleine poep/plasrondjes of laat ik de honden in de tuin/op het erf.
Maar... toen Billy nog onze enige hond was, liep ik wel veel meer en veel vaker met hem. Dan kwam wel aan die 4 uur (verspreid over de dag, dat wel).
En eigenlijk deed ik dat uit een soort 'schuldgevoel'. Ik was echt bang dat hij wat tekort kwam, als enige hond, in een huis met een -toen nog- piepklein tuintje.
Nu we Silka er bij hebben en we sinds onze verhuizing ook wat meer buitenruimte hebben, ben ik dat schuldgevoel (gelukkig!) kwijt.
- Moon
- Zeer actief
Nou 4 uur liep ik niet hoorRami schreef:[
Maar... toen Billy nog onze enige hond was, liep ik wel veel meer en veel vaker met hem. Dan kwam wel aan die 4 uur (verspreid over de dag, dat wel).
En eigenlijk deed ik dat uit een soort 'schuldgevoel'. Ik was echt bang dat hij wat tekort kwam, als enige hond, in een huis met een -toen nog- piepklein tuintje.

Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Contacteer:
Keizer is een Maltezer, hij heeft een hekel aan wandelen en vind het best als hij 4 x daags ff kan plassen en voor de rest fijn de hele dag op schoot kan liggen. Hij gaat dus of niet mee, of mee in de rugtas, als ik met Baloe ga wandelen.
Baloe is een kruising, eigenlijk heeft zij elke dag wel minimaal een uurtje beweging nodig naast de gewone blokjes om, maar daar heb ik nu echt niet meer dagelijks de tijd voor of zin in. Dat wil niet zeggen dat ze dan de hele dag zich binnen zit te vervelen, want de hondjes zijn bijna altijd bij mij en gaan ook mee naar mijn werk.
Baloe is een kruising, eigenlijk heeft zij elke dag wel minimaal een uurtje beweging nodig naast de gewone blokjes om, maar daar heb ik nu echt niet meer dagelijks de tijd voor of zin in. Dat wil niet zeggen dat ze dan de hele dag zich binnen zit te vervelen, want de hondjes zijn bijna altijd bij mij en gaan ook mee naar mijn werk.
Penotti & Sombra!

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
- Youp
- Zeer actief
Diesel is een Duitse Dog van ruim 1,5.
Diesel krijgt iedere avond een wandeling van minimaal 1 uur. Hij loopt dan grotendeels los. Tussen de middag ga ik meestal even een half uurtje met hem naar een braakliggend terrein. Daar gooi ik met stokken en hij haalt ze braaf op
De overige wandelingen duren ongeveer een kwartiertje (2 keer).
Diesel krijgt dus gemiddeld 2 uur beweging. Ook 's avonds wordt er vaak nog even gestoeid.
Wanneer we minder met het wandelen gaat ie lopen klooien in huis. Hij staat dan iedere 10 min. met een ander speeltje voor je neus. Hij heeft het dus echt wel nodig.
In het weekend maken we vaak een wandeling van 2 uur. Ook gaat hij dan wel eens mee naar het voetbalveld.
Verder heeft Diesel min. 4 dagen per week de hele dag een vriendinnetje waar hij mee speelt.
Diesel krijgt iedere avond een wandeling van minimaal 1 uur. Hij loopt dan grotendeels los. Tussen de middag ga ik meestal even een half uurtje met hem naar een braakliggend terrein. Daar gooi ik met stokken en hij haalt ze braaf op

De overige wandelingen duren ongeveer een kwartiertje (2 keer).
Diesel krijgt dus gemiddeld 2 uur beweging. Ook 's avonds wordt er vaak nog even gestoeid.
Wanneer we minder met het wandelen gaat ie lopen klooien in huis. Hij staat dan iedere 10 min. met een ander speeltje voor je neus. Hij heeft het dus echt wel nodig.
In het weekend maken we vaak een wandeling van 2 uur. Ook gaat hij dan wel eens mee naar het voetbalveld.
Verder heeft Diesel min. 4 dagen per week de hele dag een vriendinnetje waar hij mee speelt.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- Belle
- Zeer actief
Chiva is een klein kruisinghondje, zij loopt alleen nog maar rondjes door de wijk, want met haar 16 jaar kan ze geen langere wandelingen meer aan. Ook loopt ze nooit meer los, want dan raakt ze letterlijk en figuurlijk de weg kwijt.
Met Belle (kruising st. Bernard x Pyreneese berghond) en Catootje (Duitse dog) loop ik vrijwel iedere dag 1 tot 2 uur in het park of in het bos waar ze los kunnen lopen. De poep- en plasrondjes zijn ook echt poep- en plasrondjes en dus niet echt lang. Verder train ik zo'n 3 tot 4 keer in de week met ze. Ze gaan dan om de beurt een half uur tot een uur mee en dan doen we allerlei clickeroefeningetjes. Binnen speel ik vrijwel niet met ze. Met elkaar spelen ze af en toe binnen, maar dan voornamelijk liggend. Knuffelen wordt hier wel veel gedaan.
Met Belle (kruising st. Bernard x Pyreneese berghond) en Catootje (Duitse dog) loop ik vrijwel iedere dag 1 tot 2 uur in het park of in het bos waar ze los kunnen lopen. De poep- en plasrondjes zijn ook echt poep- en plasrondjes en dus niet echt lang. Verder train ik zo'n 3 tot 4 keer in de week met ze. Ze gaan dan om de beurt een half uur tot een uur mee en dan doen we allerlei clickeroefeningetjes. Binnen speel ik vrijwel niet met ze. Met elkaar spelen ze af en toe binnen, maar dan voornamelijk liggend. Knuffelen wordt hier wel veel gedaan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Je bent meer dan welkom! Enne.. mijn chronometer of de jouwe?Inge O schreef:goed, ik komRami schreef:(mag "ge-chronometerd" worden!).
![]()
![]()
.

Ja, ik bedoel ook alle rondes bij elkaar (en ook afhankelijk van mijn tijd, het weer etc.). En mijn vriend liep ook met hem. Dus Billy liep dan wel zoveel uur maar dan verdeeld over beiden baasjes.Moon schreef: Nou 4 uur liep ik niet hoor(of het zou alles bij elkaar zijn, dus alle rondjes). En dat schuldgevoel komt alleen als ik het om de een of andere reden niet waar kan maken. Maar idd ook dat enigst hond zijn speelt bij mij mee. Hoewel Dante zelden of nooit met andere honden speelt; heeft alleen veel interesse als het een loopse teef betreft

Maar goed, wat ik er mee wilde aangeven is dat ik dat 'stomme' schuldgevoel had. (Want ik geloof niet dat Billy echt iets te kort kwam...).
Overigens is het niet zo dat ze nu met zijn tweeën aldoor aan het dollen en aan het spelen zijn. Maar Billy en Silka zoeken elkaar wel op en er is -ook thuis- toch wat meer actie. Samen waken, samen onder de schutting door snuffelen, samen achter de baas aan hobbelen, samen in de weg liggen...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
hier worden ze 4 keer per dag uitgelaten waaronder 1 renronde van een uur en dan nog spelen met de bal. Meer niet der zijn nog mensen die werken en een huishouden hebben. Wel krijgen ze in de winter elk weekend tot 4 uur beweging op de drijfjachten en zijn ze voor de rest van de avond lam net als de baasjes en in de zomer rennen ze savonds veel door de velden achter katten aan