Essy schreef:
dekgeld + trip naar Frankrijk 1000,-
oke, idd gemaakte kosten
10 x stamboom 800,-
sinds wanneer is 10x54 + 88 800 euro (als je geen lid bent van de rasvereniging), bij mij is dat nog altijd 540 of 628
kennelnaam 220,-
niet noodzakelijk geweest voor een nest, doe je voor jezelf en is over meerdere nesten, dus niet in de pupprijs...
KK1 cusrsus + examen 220,-
al helemaal niet noodzakelijk, is gewoon studie die je zelf graag wilt doen, tuurlijk is goed voor je nest/fokplannen maar niet noodzakelijk en kies je zelf voor.....
voer + kluifjes, koekjes enz (drachtige en zogende moeder + pups, voor 80% KVV) 700,-
oke, zal wel, een dog is natuurlijk groter dan een mechel
mijn teef eet hier voor ongeveer 25 euro in de maand (NRV, dus alleen vers) in normale situatie
bijvoeren pas vanaf de laatste 3 a 4 wk, dus zeg ff maand ook
dus dan ga ik pas tellen en alleen extra (normaal moet ze ook eten)
dus 4 wk dubbel voer +/- 25 euro extra
dan nog 8 wk dubbel voer dus +/- 50 euro extra
puppen vanaf 4wk voeren, ongeveer hoeveelheid teef, dus neem t ruim 35 euro extra
kom ik op 110 euro,
nou dan maal 4 voor je dog, zit ik nog niet op 700 euro.....
4x ontwormen moeder + pups 120,-
kan wel, heb een ander formaat, kan heel mn nest met 1 flesje drontal pup tot ze weggaan, dus 35 euro en dan voor de teef iets van 20 euro dus totaal 55 euro
enten 2x van 10 pups + paspoort 500,-
keizersnede in het weekend, melkklierontsteking + nazorg 400,-
is pech, hoort niet in de puppy prijs, jij wilt toch fokken.....is voor mij gewoon noodzakelijke medische zorg die je hond op dat moment nodig heeft
vruchtbaarheidspakket 140,-
had je niet hoeven doen....is voor je zelf t progesteron prikken en de echo...bedoel dek tijdstip is prima zonder testen te bepalen en echo is voor jezelf voor de leuk, want je kan t ook zelf voelen en of ziet t meestal ook al wel rond die tijd
doe overigens ook wel een echo, want laat de buitenlandse pupkopers na de echo aanbetalen en zonder echo zou ik dat niet durven vragen omdat ze dan op mij af moeten gaan en nu heb ik "bewijs" maar enkel een echo is 30 euro
herpes enting voor moeder 2x 60,-
in mijn ogen al helemaal overbodig en zelfs gevaarlijk in sommige gevallen, maar die discussie ga ik niet meer aan
hartecho, ecg, HD-foto's, aankeuren 400,-
alle onderzoeken zou ik ook bij een hond waar ik niet mee fok uit laten voeren.....dus niet nest gerelateerd....
allerlei spullen, werpkist, hekjes, voerbakjes, warmtelamp enz enz enz
(incl. een aantal miskopen) 400,-
miskopen doe je zelf en de andere spullen zijn over meerdere nesten uit te spreiden en is ook iets wat nou eenmaal bij je "hobby" fokken hoort....
reiskosten voor mijn ouders die wekenlang gratis hebben opgepast 200,-
als je geen tijd hebt om te fokken moet je niet fokken.....dus als je dan iemand moet betalen om voor je puppen te zorgen....sorry, maar dan zou ik dus niet fokken....
extra telefoonkosten 60,- (pups in het buitenland, buitenlandse dekreu)
ehhhh.......sorry, JIJ wilt fokken, dus die kosten horen er dan ook bij, niet bij de pupprijs, maar gewoon voor jezelf....knap trouwens dat je dat zo precies weet die extra telefoon kosten, bel nl wel vaker naar t buitenland....valt mij dus dan niet eens op....
extra stroom/water 60,-
TUURLIJK, zie extra telefoonkosten....
extra boodschappen per week 10 x 20,-
extra boodschappen, waarvoor dan, voor die paar pupkopers die op bezoek komen, krijg je verder nooit visite waar je koffie en koekjes voor in huis hebt of zo......
wekelijks naar het stort met zakken vol poep en pieskranten 60,-
nog zo'n belachelijk iets....tot een week of 5 ruimt de teef t op, dus die zorg heb je dan al niet en de rest kan gewoon bij je gewone afval hoor....
1 fles dettol per week à 10 euro 100,-
maak je normaal niet schoon als er geen puppen zijn......
adverteren 60,-
nogmaals, JIJ wilt fokken, dat je dan moet betalen om je puppen kwijt te raken is JOUW probleem, misschien eerst geinteresseerden zodat je (bijna) niet hoeft te adverteren, kost t je ook minder.....
totaal rond 5760 euro
als ik mijn onbetaald verlof erbij tel (ik ben uitzendkracht) 500,-
nogmaals, JIJ wilt fokken, dat je dan vrij moet nemen (onbetaald verlof) is je eigen probleem, het hoeft niet.......
kom ik op bijna 6300 euro. Dan heb ik een hoop kosten die er ongemerkt bijkomen nog niet eens bijgeteld. Mijn ouders hebben met veel liefde en voor niks heel veel opgepast.
En mijn eigen fokster is 2 dagen belangeloos bij mij geweest om te helpen (welke fokker doet nog zoiets). Hulp die onbetaalbaar is, want zonder haar had ik waarschijnlijk nog langer gewacht voor ik een keizersnee liet doen, en die was nu net op tijd. Dan had ik zo goed als zeker geen enkele levende pup gehad.
ik heb 9 pups verkocht voor een gemiddelde prijs van rond de 700 euro. Totaal verkocht 6300,- 'verdient' 6300,- en dan zit er nog garantie op de pups ook.
Wat ik er aan overgehouden heb: een waanzinnige leuke mooie pup voor mezelf, een ervaring waar ik een boek over kan schrijven, een kennelnaam en KK1. En trots, trots omdat het prachtige pups zijn geworden. Heel veel blije pupkopers die erg gelukkig zijn met hun pup.
Of ik met dezelfde teef nog een volgend nest ga fokken weet ik niet. Ik heb een fulltime baan en ik weet niet of ik een volgend nest de komende jaren wel kan plannen. Dus dat je bepaalde kosten voor onderzoek enz. maar 1x voor meerdere nesten maakt hoeft dus niet zo te zijn.
En dan heb ik nog alle geluk van de wereld gehad bij mijn nest. 10 gezonde pups, moeder heeft er niks aan oerhouden, alles aan goede baasjes verkocht enz.