fc schreef:Hallo iedereen , sorry voor het lange verhaal en de vele vragen,ik heb sedert 3 dagen een hond die 22 maanden oud is , en getraind was door een ander persoon, aangezien deze persoon honden opleidt, maar nu wegens prive problemen (ziekte)de hond verkocht heeft aan mij voor 1500 euro, de hond heb ik verleden week bezig gezien op een hondetraining, en dat viel redelijk mee, hij heeft een hele goeie beet (naar de arm maar vooral ook been) maar meer heb ik niet kunnen opsteken over de hond, aangezien na de training ik hem direct meegenomen heb naar mijn huis.Ik werk op de beurs via net , dus heb ik wel mijn eigen uren, zodoende kan ik veel wandelen met de hond zo een 4 x45min of1 h per dag,soms meer, toen zijn baasje hond hier afzette had ik problemen met hem aangezien hij zich nu moet aanpassen aan een nieuwe baas.
Maar na 2 dagen loopt ie al mooi mee , en luistert naar orders zoals zit,of zitten, liggen of af, soms luistert ie naar af soms naar zitten , dus weet ik in feite niet welk woord ik moet gebruiken om hem te doen liggen, nu had ik graag enige hulp of advies gekregen van jullie.Ook als ie gaat liggen en ik zeg blijven liggen blijft hij gewoon liggen tot ik het order geef om te komen of om recht te staan dus dat valt redelijk mee..
Hier de punten waar ik advies graag zou hebben aangezien dit mijn eerste hond is.
We zullen eens kijken of je iets aan mijn antwoorden hebt
fc schreef:1) Wat moet ik gebruiken liggen of af want hij gaat liggen op beide commandos.
Vraag even aan de oude eigenaar wat voor commando hij gebruikte, dat is het gemakkelijkste.
fc schreef:2) Soms luistert hij direct soms niet vooral niet als hij zonder leiband losloopt
Lijkt me niet zo gek. De hond kent je nog niet goed genoeg, je bent nog niet echt zijn baas. Bovendien is hij 20 maanden oud, nog een jonge hond dus.
fc schreef:3) Meestal luistert hij maar als hij aan de leiband is, om te zitten en liggen niet altijd maar veel meer dan al ik hem niet aan de leiband heb.
De hond proeft vrijheid, aangezien je nog niet genoeg baas bent voor hem.
fc schreef:4)Was een hond die competities deed, en altijd buiten zat in een grote kooi, dus als ik er mee wandelen ga, en naar huis kom begint ie wat tegen te stribbelen, alsook in de slaapkamer, waar hij alleen slaapt wilt hij met moeite binnen s avonds om te slapen of eens in de dag voor een uurtje als ik weg moet , begint dan rond te kwispelen en sporadisch te blaffen, als hij bijv op een tapijt in mijn kamer ligt, is alles ok omdat ie mij dan ziet.Maar eens alleen in zijn kamer wordt ie onrustig en nerveus en maakt geluiden door op de deur te springen etc…
Is er geen mogelijkheid om een kennel te plaatsen voor hem? Dat is ie gewend.
Kan dat niet, geef het dan tijd. Een hond die niet gewend is binnen te liggen heeft tijd nodig om zich aan te passen.
Wat voor competitie deed de hond? Ik vind hem namelijk erg jong om al competitie te doen?
fc schreef:5) Als ik met hem wandel en ik zeg blijven liggen en gooi iets weg wacht ie wel op het order todat ik zeg pak , dan gaat ie het snel halen en neemt het in zijn mond , als ik roep LOS laat ie het vallen dus das allemaal ok dit, maar na 2 keer loopt ie er niet meer achter en is ongeintereseerd om het nog te doen , ik gebruike al een houten stok , en een tennisbal, dus moet er iets zijn dat ie nog liever wil of waar ie meer geinteresseerd is, wat kan ik nog gebruiken?????
Moet ie constant spelen dan? Laat hem lekker snuffelen en de boel onderzoeken. Dat spelen komt wel zodra jullie een goede band hebben opgebouwd.
fc schreef:6) De hond is aangeleerd om rechts te lopen van de meester aangezien die linkshandig was om dan met links zijn matrak of wapen te nemen , maar moet ik hem nu volledig weer trainen om links te lopen, want van wat ik hoorde dient een afgerichte hond links van de baas te lopen, is dat waar of kan dit gen kwaad.N u loopt ie altijd rechts van mij als ik de leiband links neemt komt ie onmiddelijk weer rechts van mij lopen.
Als je niet van plan bent verder met de hond te gaan in de africhting of hondensport maakt het niet uit of je hond links of rechts loopt. Wil je wel verder, dan kun je dit stapje voor stapje aan gaan leren.
fc schreef:7) Ik las over een clikkertje , dat dat goeie resultaten heeft, zou ik dat proberen en wat geef ik hem als beloning , toch niet een korrel van het eten dat ie nu krijgt, weten jullie van iets anders?????
Kaas, worst, pens.....alles wat ie lekker vindt dus. Maar lees eerst wat over hetgebruik van een clicker voordat je start, zodat je het op de goede manier gebruikt.
fc schreef:
Nu ga ik volgende woensdag naar de training voor de eerste maal met hem , zijn vorige eigenaar zal me nog een paar lessen geven, maar eigenaardig, ik zag hem op training toen ik hem kochtte echt goed bijten naar benen en armen , maar met mij lijkt het een echt braaf hondje, zal hij dan ook bijten als mijn kinderen of ik bedreigd ben thuis door inbraak etc ....of op straat ,want nu zo te zien weet ik echt niet iets om het alleen uit tetesten , mss met een voorwerp of weet ik veel,
Een hond die gewend is om op een pak te bijten zal niet per definitie ook goed bijten op een burger.
Waarom zou je dat eigenlijk willen?
Bij mijn weten mag een hond niet zomaar bijten, ook niet wanneer er ingebroken wordt. Ik heb gelezen dat in België het zo is dat wanneer er iemand ongevraagd binnenkomt terwijl de eigenaar thuis is, de hond eventueel mag bijten (hij beschermt dan zijn baas), maar wanneer er ingebroken wordt als de hond alleen thuis is hij niet mag bijten (want hij beschermt dan "spullen"

)
Mijn honden slaan aan als er mensen naar het huis komen, dat is voor mij genoeg. De meeste inbrekers zullen wel 3x nadenken voordat ze een huis met honden betreden.
fc schreef:de eigenaar zei me hem in een kooi te plaatsen waar ie zich toch kan omdraaien dus redelijk groot genoeg en dat in de kamer plaatsen waar hij slaapt zo zal ie rustiger zijn mss , wat denken jullie over al die vragen,sorry dat het er zoveel zijn.
Een bench kan inderdaad rust geven, maar dat zul je hem eerst goed aan moeten leren.
Ik denk dat als je de hond tijd geeft en niet teveel aandacht besteed aan zijn drukke gedrag, hij vanzelf rustiger wordt.
fc schreef:Grote dank voor eventuele antwoorden......, en nogmaals sorry voor de lange tekst , maar ik ben echt nieuw in dit...ps heb 4 slaapkmers dus hij slaapt alleen, in 1 ervan en heb ook veel ruimte in de weide achter mijn huis, alleen ik moet via mijn voordeur naar de weide dus kan, hem niet alleen laten naar de weide gaan ik moet mee.
Graag gedaan.