Fietje schreef:Ik snap je wel hoor , en ik probeer altijd alles uit waardoor mijn hond beter zal gaan lopen , clicken heb ik ook gedaan maar ik zag geen meerwaarde , ik doe datgene wat het beste werkt en dat is belonen wat ik wil zien en corrigeren wat ik niet wil zien en het principe van de clicker is toch dat de hond enkel wordt beloont? en voor ongewenst gedrag niet wordt gecorrigeerd? maar genegeerd?
Ik denk dat hele handzame honden best goed kunnen werken volgens de click methode , maar dat je altijd het risico houdt van , nou vandaag maar ff niet , ik ga nou maar eens wat anders doen , of heb ik dat mis? Er staat immers geen sanctie op het niet uitvoeren van een commando de ergste straf is geen click.
Enkel in de aanleerfase. Als een hond bewust poep aan je heeft en wel een commando beheerst mag je natuurlijk druk zetten.

Alleen mijn ervaring is dat een hond met clickeren vaak alleen maar lol heef ten dus ook niet weigert. Als ik hier de cliker pak staat er al éen te glimmen van plezier en de af is niet meer gaan liggen maar zo snel mogelijk je poten onder je lijf vandaan trekken om neer te vallen.
Wel vereist klickeren een andere denkwijze en een andere manier van trainen. Het is echt anders dan gewoon zit roepen, de hond in zit manouvreren en klikken, koekje geven. Dan is er geen meerwaarde.
Als je goed clickert is een hond 1 brok consentratie.
Overigens, niet iedere hond is geschikt voor clikertraining omdat sommige honden het zo spannend vinden dat ze er erg druk van worden.
Overigens heeft handzaamheid er weinig mee te maken. Bij clickertraining gaat het om plezier en ook een moeilijke, angstige of dominante hond kan plezier hebben in werken.