Maar als je de hond niet castreerd kan dit bij de teefjes toch kanker veroorzaken

De vraag is:
Moeten teefjes gecastreerd worden, zo ja wanneer?
Moderator: moderatorteam
Nee, maar een mens gaat dan in de overgang en voor zover ik weet zijn er voor een hond geen nadelige consequenties voor een castratie.malinois schreef: Ik kan ook baarmoederkanker krijgen, maar ik laat om die reden me toch ook niet leeghalen...
niet? wat dacht je van de vacht die veranderd, de hele hormoonhuishouding wordt te grabbel gegooid, fellere teven, dikkere teven etc. etc. etc. dat vind ik meer na- dan voordelen hoorNatas schreef:Nee, maar een mens gaat dan in de overgang en voor zover ik weet zijn er voor een hond geen nadelige consequenties voor een castratie.malinois schreef: Ik kan ook baarmoederkanker krijgen, maar ik laat om die reden me toch ook niet leeghalen...
Ik geloof niet dat zo'n operatie minder ingrijpend is als 'n sterilisatie of castratie. Zeker niet als ze al zo oud is. Want als je het goed wil doen dan, haal je alles weg, oftewel alle tepels.empyree schreef:Als het niet medisch noodzakelijk is laat ik in elk geval NOOIT in mijn honden snijden !
Steriliseren en castreren wordt hier dus niet gedaan omdat het misschien beter zou zijn.....om XXX te voorkomen.
Als je teef een gewone loopsheid heeft en het verder geen probleem veroorzaakt zoals schijnzwangerschap waar ze last van heeft of als je ook een reu in huis zou hebben zou ik alles lekker laten zoals het is.
En mocht ze na 10 jaar mamatumoren(die overigens in de meeste gevallen goedaardig schijnen te zijn) hebben die weggehaald moeten worden is dat altijd nog een minder ingrijpende operatie dan een sterilisatie.
Sandra
Ik kan hier totaal geen verschil zien in vacht en/of karakter en ze is ook niet dikker geworden. Tirsa is na de eerste loopsheid gecastreerd.MoniqueDM schreef:Ik ben ook tegen het castreren van reuen en teven zonder dat er een medische oorzaak is. Megan is wel gecastreerd, maar wel door een medische oorzaak.
En ik wil ook nog wel even inhaken op de nadelen: Megan had een prachtige vacht voor haar castratie. Die heeft dus flink te lijden gehad. Denk ook eens aan vroegtijdige incontinentie. Ook is het zo dat een hond geslachtshormonen nodig heeft om helemaal uit te groeien. Soms zie je honden die al vroeg geholpen zijn en die zijn helemaal niet goed en in proporties uitgegroeid.
Soms hoor je mensen ook zeggen: dan ben ik van de loopsheid af. Nou, dan gaan m'n haren helemaal rechtovereind staan. Je koop een hond met de lusten, maar zeker ook met de lasten en als mensen 3 weken loopsheid al als een last ervaren, dan moet je echt geen hond nemen.
Hieronder een stukje van mijn dierenarts Atjo Westerhuis. Hij is (geloof ik) één van de weinige dierenartsen die niet meedoet aan de hype van castreren:
Slotopmerking
Als uw hond een normale cyclus heeft, de loopsheid volledig normaal verloopt, er geen sprake is van schijndracht of melkkliertumoren en als u als eigenaar weinig hinder ondervindt van de loopsheid van uw hond, dan is er geen reden om uw hond te laten opereren. Het is natuurlijk ook min of meer de plicht van een hondeneigenaar om beperkt ongemak te accepteren, zonder daar onmiddellijk op in te grijpen. We moeten niet onderdelen "slopen" voor ons eigen gemak of om een klein beetje meer zekerheid te hebben voor de toekomst. En gelukkig is de gemiddelde teef maar twee maal per jaar gedurende drie weken "ongesteld". Een ovario(hyster)ectomie en een castratie van een hond worden door ons dan ook niet beschouwd als een routinebehandeling die klakkeloos bij iedere teef of reu moet worden uitgevoerd. Het is dan ook van belang dat u, ondersteund door bovenstaande uiteenzetting, afhankelijk van de klachten en/of hinder die met de loopsheid van uw hond samenhangen een goede beslissing kunt nemen over het wel of niet uitvoeren van een toch nog wel ingrijpende operatie. Deze beslissing zal tot stand moeten komen na gedegen overleg met uw dierenarts.
"Gewoon" gesteriliseerd???Felix schreef:wel zijn al onze vorige teven (ook allemaal labradors) ook gewoon gesterliseert geweest, alleen om het feit dat we niet fokken en geen zin hebben in de loopse periode's
Ik denk dat je dan toch net wat meer pech hebt gehad dan gemiddeld want ik heb sinds ik honden heb (1983) 14 teven (2 leonbergers en de rest newfoundlanders) gehad en niet eentje heeft een ernstige baarmoederontsteking of mamatumoren gehad. Wel heb ik mijn nu oudste teef moeten laten steriliseren omdat tijdens de bevalling haar baarmoeder was gescheurd en zij is nu dus incontinent en niet meer te kammen en 2x zo breed terwijl ze minder dan de helft van haar gebruikelijke voeding krijgt.........Neeltje schreef:Ik geloof niet dat zo'n operatie minder ingrijpend is als 'n sterilisatie of castratie. Zeker niet als ze al zo oud is. Want als je het goed wil doen dan, haal je alles weg, oftewel alle tepels.empyree schreef:Als het niet medisch noodzakelijk is laat ik in elk geval NOOIT in mijn honden snijden !
Steriliseren en castreren wordt hier dus niet gedaan omdat het misschien beter zou zijn.....om XXX te voorkomen.
Als je teef een gewone loopsheid heeft en het verder geen probleem veroorzaakt zoals schijnzwangerschap waar ze last van heeft of als je ook een reu in huis zou hebben zou ik alles lekker laten zoals het is.
En mocht ze na 10 jaar mamatumoren(die overigens in de meeste gevallen goedaardig schijnen te zijn) hebben die weggehaald moeten worden is dat altijd nog een minder ingrijpende operatie dan een sterilisatie.
Sandra
Het blijft een eigen keuze, maar het blijft feit dat de meeste teven overlijden aan baarmoederonsteking. Ik heb zelf 'n hond verloren aan mamatumoren, en ik wil dat toch voorkomen. Dus hier worden teven gecastreerd, alles eruit, zodat er ook geen kans meer is op baarmoederontsteking.
Zo zielig is dat he. Heeft Joep ook de hele tijd honger?jores schreef:Onze Joep hebben we 8 jaar geleden op aanraden van de da laten castreren, en ja toen waren we nog goedgelovig. Hij wordt al een kilo dikker als hij naar voer kijkt, zo zielig om een hond maar zo weinig eten te kunnen geven.
ja vreselijk, altijd zodra je lief tegen hem spreekt gelijk op de bedeltoerBelle schreef:Zo zielig is dat he. Heeft Joep ook de hele tijd honger?jores schreef:Onze Joep hebben we 8 jaar geleden op aanraden van de da laten castreren, en ja toen waren we nog goedgelovig. Hij wordt al een kilo dikker als hij naar voer kijkt, zo zielig om een hond maar zo weinig eten te kunnen geven.
tja hier zie ik helaas het verschil wel bij mijn gecastreerde teef en tevens het karakter...Neeltje schreef:Ik kan hier totaal geen verschil zien in vacht en/of karakter en ze is ook niet dikker geworden. Tirsa is na de eerste loopsheid gecastreerd.
Iemand merkte ook op dat het bij mensen niet wordt gedaan, nu van mij mogen ze het er allemaal uithalen, dan ben ik van die ellende af.
nee daar wordt heel makkelijk en heel snel overheengestapt... daar heb je toch niks aan die hebben geen functie blijkbaarMarion. schreef:En trouwens.... ooit al eens gedacht aan het feit dat die hormonen zin en nut hebben?
Jij hebt kortharige honden en daar zie je ook inderdaad geen verschil bij.Bij langharige honden wel;die krijgen een doffe,lelijke vacht.Neeltje schreef: Ik kan hier totaal geen verschil zien in vacht en/of karakter en ze is ook niet dikker geworden. Tirsa is na de eerste loopsheid gecastreerd.
Waarom kies je in godsnaam voor een teef als je geen zin hebt in de loopse periode's?Felix schreef:Een moeten is het nooit na mijn idee![]()
Maar zelf ben ik toch nooit van plan geweest om een nestje te fokken o.i.d. dus leek het me toch verstandig om Laika te laten sterliseren, dat wil zeggen dat de eierstokjes verwijdert zijn![]()
Maar een echt: "moeten", nee dat is het nooit geweest, wel zijn al onze vorige teven (ook allemaal labradors) ook gewoon gesterliseert geweest, alleen om het feit dat we niet fokken en geen zin hebben in de loopse periode's
![]()
En voor de rest nooit iets gemerkt van een gedrags verandering o.i.d. Het enigste waar je goed op moet letten is dat ze niet extra dik worden (labrador heeft toch al een aanleg tot dik worden) ...
Waarom kies je in godsnaam voor een teef als je geen zin hebt in de loopse periode's?Felix schreef:Een moeten is het nooit na mijn idee![]()
Maar zelf ben ik toch nooit van plan geweest om een nestje te fokken o.i.d. dus leek het me toch verstandig om Laika te laten sterliseren, dat wil zeggen dat de eierstokjes verwijdert zijn![]()
Maar een echt: "moeten", nee dat is het nooit geweest, wel zijn al onze vorige teven (ook allemaal labradors) ook gewoon gesterliseert geweest, alleen om het feit dat we niet fokken en geen zin hebben in de loopse periode's
![]()
En voor de rest nooit iets gemerkt van een gedrags verandering o.i.d. Het enigste waar je goed op moet letten is dat ze niet extra dik worden (labrador heeft toch al een aanleg tot dik worden) ...