Ik vraag me zelf wel eens af of het wel gewenst is dat honden extreem hoog in de driften staan. Extreem leidt altijd tot extreme middelen naast bepaalde fouten die er dan makkelijk in sluipen. Hoe correct blijft een hond die ieder moment kan ontploffen en dus keihard in het gareel gehouden moet worden? Hoe betrouwbaar blijft zo'n hond op den duur en hoe grof worden de fouten van de trainer niet afgerekend op de hond zelf op die manier?
Zou een gulden middenweg niet tot een veel constantere en betrouwbaardere hond leiden en kan de sport niet in die mate aangepast uitgeoefend worden dat de honden naast de sport ook gewoon hond kunnen zijn. Waarom eisen dat een hond bijna vliegt als hij op de pakwerker springt? Waarom dat bijna oncontrolleerbare randje opzoeken? Er zijn ook een hoop sporthonden die geisoleerd in kennels leven en eigenlijk helemaal niet krijgen wat een hond naast sport nodig heeft en dat hangt wel samen met de manier waarop deze honden gefokt worden.
dit ben ik met je eens. vele hondensporters hebben een hond omdat het nu eenmaal nodig is een hond te hebben (als je begrijpt wat ik bedoel). voldoet de hond niet, dan wordt ie weggedaan en wordt er een andere genomen.
zoals ik al eerder zei, er is die persoon die een pup van 5 maanden heeft en die al minstens een maand met een TT rondloopt die volle bek gebuikt wordt omdat hij zijn pup niet meester kan
Verder bestaat het leven van die pup uit isolatie in een kennel, 1 keer per dag uitgehaald worden om te speuren, waarop ie dat ook zijn eten krijgt, speurt ie niet, pech, dan heeft ie geen eten
nooit wordt er met het beestje gewandeld, gespeeld, geknuffeld,... de pup vertoont dat ook allesbehakve normaal hondengedrag. maar dat is dus uitermate gewenst door de eigenaar...
mijn hond leeft ook gewoon in huis en gaat elke dag verschillende keren mee wandelen, speelt met de hond van mijn zus of met mijn reu als die bij me zit...
ze is gewoon een hond die in de sport zit. voldoet ze opeens niet meer of is de lol er vanaf, dan blijft ze ook gewoon, ik kan me niet inbeelden dat ik mijn hond daarom zou wegdoen.
vele hondensporters zien hun hond als atribuut, voldoet ie niet, neem je gewoon een andere. zoals een tennisraket, haal je uit wanneer het nodig is, voor de rest stop je hem weg en kijk je er niet naar

is ie kapot, gooi je hem weg en koop je een nieuwe