Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Problemen met de fokker van de va en moe hond!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door eternal »

Beetje raar contract wat die fokker wilt opleggen. :denken:

Volgens mij mag hij dat niet eens doen. Het is namelijk jou hond en jij beslist of je er shows mee wilt lopen of nioet. EN of je er mee wilt fokken.

maar zo komt het bij mij ook inderdaad over als of er wat mis is met die hondjes. Of ze niet helemaal zuiver zijn dat hij daarom wilt dat er niet mee gefokt wordt.

Ik zie het al helemaal voor me dat de fokkers van mijn pup mij gaan verbieden dat ik een nest van haar neem. Bewijzen van.

Beetje van de zotte vind je niet?
ready1234
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door ready1234 »

Jeeetje!!! Wat een hoop reacties!!!!

Ik ben heel erg blij met jullie reacties.... ik wist niet dat hier zoveel mensen op zouden gaan reageren!!!

Het is ook zo'n raar verhaal eigenlijk (wel echt gebeurt hoor :wink:)

Ik ben ook nog steeds heel erg blij dat ik die pup niet heb genomen en voor mezelf heb gekozen!!!

:I: Puck :I:

Ik zie trouwens dat er wel vaker van dit soort, ongeveer gelijke, gevallen voorvallen. Zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar ja. Zo werkt het schijnbaar in de hondenwereld, zou eigenlijk iets aan moeten veranderen.

Maar dat zullen "wij" honden mensen zelf moeten doen!!!

Alle reacties zijn wederom welkom!!! Ik lees het graag!!!

Groetjes Karen
Puck je veelbelovende puppy (waalwijk) !!!!
eternal
Zeer actief

ik denk dat een fokker dat alleen maar gaat verbieden als hij weet dat de pups niet zuiver zijn. Of als hij bang is voor concurentie

Anders zou ik niet weten waarom hij het zou zeggen.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Martijn:
Ik ben echt niet principieel tegen het maken van afspraken tussen de fokker en de pupkoper. En ik heb er ook geen moeite mee dat die afspraken in een contract worden vastgelegd.
Een goed voorbeeld vind ik het voorbeeld van Malinois. Gezien het karakter van de vaderhond is het niet de bedoeling dat de pups naar niet-africhters gaan. Ik vind dat een prima afspraak, waarvan de bedoeling voor iedereen helder is.
Een niet zo goed voorbeeld vond ik dat van Stang. Waarom moet de fokker bepalen welke cursussen ik met mijn hond wil doen? Als een fokker dat belangrijk vindt, dan kan hij dat aan de hand van een persoonlijk gesprek met de koper proberen vast te stellen. Als de koper niet geinteresseerd over komt kan hij besluiten de pup eenvoudigweg niet te verkopen: dat is zijn goed recht. Als de fokker dan nog een contract op wil stellen ziet hij het blijkbaar toch niet zitten en wil hij een stok achter de deur hebben. Alleen bestaat die stok alleen in zijn eigen fantasie want het contract is juridisch gezien toch niets waard. Imho kan hij, als hij het niet vertrouwd, beter de pup dan helemaal niet verkopen, toch?

C.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ik vind afspraken vastleggen prima, ik gebruik ook een contract. Dit is zelfs meer in het belang van de koper dan in mijn belang. Maar als je het gaat hebben over verboden opleggen aan de koper van een gezonde hond zonder gebreken die ook nog eens uit een 'exclusieve' bloedlijn komt :roll: , wordt het dan niet eens tijd om te stoppen met fokken als je niet achter je fokproduct (om het zo te noemen) kunt staan?

Elke rasvereniging heeft als 1e in zijn statuten staan:
Deze vereniging is opgericht.... ter verbetering en instandhouding van het ras.....

Elke fokker streeft dit na als je ze vraagt waarom ze fokken.

Dus waarom dan de beste honden (in hun ogen dan he) uitsluiten van show en fok?
Ik zou zeggen hou het nest lekker zelf als je er volledige zeggenschap over wilt blijven houden en verkoop pas een hond op latere leeftijd als er mee gefokt 'mag' worden of als er mee geshowd 'mag' worden.

Daar kocht ik gewoon al geen pup en wat is nou een exlusieve lijn in een ras, ongelofelijk dat mensen daar nog intrappen. Maar ik snap het wel, de fokker levert het een geheimzinnige, zelfbedachte status op.

Het is toch ook niet verwonderlijk dat er zoveel haat en nijd is in de hondenwereld als je ziet wat ze allemaal uithalen :smile:
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

Danielle schreef:Ok ik zal ook even een duit in het zakje doen...... EEn van mijn teven wordt binnenkort gedekt door een superreu uit Engeland. Dit is een reu uit unieke lijnen die bijna niet voorkomen in Europa (teef = amerika, reu australie). De fokker/mede-eigenaar van de reu is zeer strict en streng naar wie er een dekking of een pup van haar kan kopen. Helaas heeft ze in het verleden slechte ervaringen opgelopen met mensen die ze een pup danwel dekking geweigerd had (wegens voor haar in ieder geval zeer goede redenen) en die dan via een slinkse omweg toch aan een pup kwamen (bijvoorbeeld dat een reu ergens anders een dekking deed en dat die fokker wel een pup verkocht aan die persoon). Zowiezo heb ik standaard altijd contact met dekreu eigenaren over wie er interesse hebben in een pup van een bepaalde combinatie (zeker als het andere fokkers zijn) en als de dekreu eigenaar liever niet heeft dat ik daar een pup aan verkoop, dan doe ik dat dus niet.

dit vindt ik dus heel raar
zelf hou je dan wel 2 honden voor de ev fokkerij
als ik een hond koop uit een bepaalde combinatie is dit mijn keuze van aankoop, mijn hond , die ik betaal en waarmee ik dan toch wel mag doen wat ik wil zijnde show , fokken , werken ...
:denken:
of denk ik dan zo verkeerd :19:

Omdat de reu die ik nu ga gebruiken uit zulke expliciete lijnen komt, wil de fokker/mede-eigenaar deze voor haarzelf en de andere eigenaar behouden en mag hij NIET buiten de deur dekken. Ik ben zeer vereerd dat ze voor mij een uitzondering heeft gemaakt maar we hebben dus wel heel duidelijk afgesproken dat er geen pups van deze combinatie voor de fokkerij bestemd zijn. Ik houd zelf een reu en een teef aan waar uiteraard hopenlijk ooit wel mee gefokt gaat worden, maar dat gaat dan weer in overleg met de fokker. De andere pups van het nest gaan allemaal weg naar niet fokkers en er wordt duidelijk bij vermeld dat er niet mee gefokt mag worden. Showen of werken mag natuurlijk wel hoor. Dit is iets wat als de dekking definitief een feit is (we wachten nu nog op de HD uitslag van de reu) ook vermeld zal worden op mijn site en meteen vanaf het 1e contact tegen de eventuele geinteresseerden gezegd gaat worden.
leuke site
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

borderke schreef:
Danielle schreef:Ok ik zal ook even een duit in het zakje doen...... EEn van mijn teven wordt binnenkort gedekt door een superreu uit Engeland. Dit is een reu uit unieke lijnen die bijna niet voorkomen in Europa (teef = amerika, reu australie). De fokker/mede-eigenaar van de reu is zeer strict en streng naar wie er een dekking of een pup van haar kan kopen. Helaas heeft ze in het verleden slechte ervaringen opgelopen met mensen die ze een pup danwel dekking geweigerd had (wegens voor haar in ieder geval zeer goede redenen) en die dan via een slinkse omweg toch aan een pup kwamen (bijvoorbeeld dat een reu ergens anders een dekking deed en dat die fokker wel een pup verkocht aan die persoon). Zowiezo heb ik standaard altijd contact met dekreu eigenaren over wie er interesse hebben in een pup van een bepaalde combinatie (zeker als het andere fokkers zijn) en als de dekreu eigenaar liever niet heeft dat ik daar een pup aan verkoop, dan doe ik dat dus niet.

dit vindt ik dus heel raar
zelf hou je dan wel 2 honden voor de ev fokkerij
als ik een hond koop uit een bepaalde combinatie is dit mijn keuze van aankoop, mijn hond , die ik betaal en waarmee ik dan toch wel mag doen wat ik wil zijnde show , fokken , werken ...
:denken:
of denk ik dan zo verkeerd :19:

Omdat de reu die ik nu ga gebruiken uit zulke expliciete lijnen komt, wil de fokker/mede-eigenaar deze voor haarzelf en de andere eigenaar behouden en mag hij NIET buiten de deur dekken. Ik ben zeer vereerd dat ze voor mij een uitzondering heeft gemaakt maar we hebben dus wel heel duidelijk afgesproken dat er geen pups van deze combinatie voor de fokkerij bestemd zijn. Ik houd zelf een reu en een teef aan waar uiteraard hopenlijk ooit wel mee gefokt gaat worden, maar dat gaat dan weer in overleg met de fokker. De andere pups van het nest gaan allemaal weg naar niet fokkers en er wordt duidelijk bij vermeld dat er niet mee gefokt mag worden. Showen of werken mag natuurlijk wel hoor. Dit is iets wat als de dekking definitief een feit is (we wachten nu nog op de HD uitslag van de reu) ook vermeld zal worden op mijn site en meteen vanaf het 1e contact tegen de eventuele geinteresseerden gezegd gaat worden.
maar waarom een lijn voor je eigen houden? dat snap ik nooit... :19: ik zie daar werkelijk het nut niet van in
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
eternal
Zeer actief

Vind het ook maar raar hoor.

Als je niet wilt dat mensen zelf een nest nemen verkoop dan geen pups en houd ze zelf.

Het is niet aan een fokker om te beslissen of het wel of niet mag. je hebt namelijk geen zeggenschap er meer over.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

eternal schreef:Vind het ook maar raar hoor.

Als je niet wilt dat mensen zelf een nest nemen verkoop dan geen pups en houd ze zelf.

Het is niet aan een fokker om te beslissen of het wel of niet mag. je hebt namelijk geen zeggenschap er meer over.
ik zou het juist geweldig vinden over een paar jaar een kind of kleinkind van m'n teef heel leuk te zien draaien op een wedstrijd, of een berichtje te krijgen (net als ik nu nog steeds krijg van de zus van mijn teef) dat er een (klein)kind weer tonnen aan drugs heeft gevonden bij de politie... :19: geweldig toch :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”