Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teletac

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

qyan1 schreef:
Inge O schreef:
qyan1 schreef: Ook de club waar ik met qyan trainde had een TT. Deze werd echter alleen gebruikt door de hoofdtrainer. Die bediende de knoppen en niemand anders. Dit stond ook vast in de reglementen.
hier moet ik echt helemáál niet aan denken : iemand anders die mijn hond gaat teletaccen :19: .
Nee, ook niet mijn idee, maar goed. Sommige reglementen zijn wel zo opgesteld en sommige dombo's laten het ook toe.
Enige die op het knopje drukt ben ik.
Eigenaar kent de hond immers het best
maar ziet niet alles... want je loopt naast je hond, iemand die aan de kant zit kan iets zien aankomen terwijl je bijv. nog de pakwerker nog aan het wegsturen bent ook al let je op dat moment op je hond :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Nu wordt het een dressuurband genoemd. Ga mij niet vertellen dat africhters alleen die TT gebruiken voor het lossen.................. :roll:
En dan weet ik dat er ook normale africhters zijn, maar het wordt wel degelijk voor normale appeloefeningen toegepast.

1) Bij de "af oefening" de ontvanger in de nek plaatsen, de hond word door de
correctie naar beneden gedrukt.
2) Bij de "zit oefening" de ontvanger bij de adamsappel plaatsen, de hond word door
de correctie omhoog gedrukt.
3) Bij de "volg oefening de ontvanger plaatsen aan de linkerkant van de hals, op deze
wijze corrigeer je de hond naar je toe.
4) Bij het "apporteren" de ontvanger plaatsen in de nek, de hond word gecorrigeerd
naar het blok toe.
5) Bij de "Sta oefening" de ontvanger plaatsen op de adamsappel (zo licht mogelijk).
6) Bij het "lossen" de ontvanger plaatsen in de nek, zonder pakwerker maar alleen
met mouw in zijn bek en niemand in de buurt (alleen geleider) .

http://home-l1.tiscali.nl/~ac43170/teletac.htm
dit is zo achterhaald... zo zie ik ze nooit iemand gebruiken hoor bij elke oefening anders :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
janinca2002 schreef:
Inge O schreef:
chaos schreef:en je wilt niet weten wat er voor het correct speuren af en toe uit de kofferbak wordt gehaald.
ook al bij speuren :eek: :eek: ??! wat kunnen ze daar nu om de liefde gods met (zware) correcties bereiken :19: ?
honden in de IWR moeten nu eenmaal 100 punten scoren vind men. Dit maakt het speuren tot appel oefening
gelukkig reageren ze niet overal zo, maar ik weet steeds beter waarom ipo niks voor mij is - hoe leuk de honden het spelletje op zich ook vinden.
je hoeft hem toch niet te gebruiken :19: je hoeft nergens voor te tekenen ofzo dat je hem moet gebruiken
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Golden Stanley schreef:Nu wordt het een dressuurband genoemd. Ga mij niet vertellen dat africhters alleen die TT gebruiken voor het lossen.................. :roll:
En dan weet ik dat er ook normale africhters zijn, maar het wordt wel degelijk voor normale appeloefeningen toegepast.

1) Bij de "af oefening" de ontvanger in de nek plaatsen, de hond word door de
correctie naar beneden gedrukt.
2) Bij de "zit oefening" de ontvanger bij de adamsappel plaatsen, de hond word door
de correctie omhoog gedrukt.
3) Bij de "volg oefening de ontvanger plaatsen aan de linkerkant van de hals, op deze
wijze corrigeer je de hond naar je toe.
4) Bij het "apporteren" de ontvanger plaatsen in de nek, de hond word gecorrigeerd
naar het blok toe.
5) Bij de "Sta oefening" de ontvanger plaatsen op de adamsappel (zo licht mogelijk).
6) Bij het "lossen" de ontvanger plaatsen in de nek, zonder pakwerker maar alleen
met mouw in zijn bek en niemand in de buurt (alleen geleider) .

http://home-l1.tiscali.nl/~ac43170/teletac.htm
helaas heb ik dat ook tegengekomen :jank:
allen nog anders:

Zit oefening: TT in nek EN op rug: op beide drukken (eigenaar super trots dat de hond vlug gaat zitten) :boos:

sta- oefening: TT vanonder aan nek EN TT onderaan bij de penis: beide indrukken, hond gaat jankens de lucht in (commentaar van eigenaar: mooie sta heb ik hé :pffff: ) ( :jank: :jank: :jank: )

vooruit: TT op staart en maar duwen...

bewijzen dat TT een echt moordwapen kan zijn... helaas zijn dit dan ook de verhalen die de ronde doen en die bij mensen te horen worden gebracht.
jammer dat zo de TT in een slecht daglicht wordt geplaatst, want hij kan op een goeie manier gebruikt worden, waarbij de hond dus geen schade ondervindt.
maart
Zeer actief

Fietje schreef:
chaos schreef: en je wilt niet weten wat er voor het correct speuren af en toe uit de kofferbak wordt gehaald.
Ik wil het wel weten ? wat dan?
de pup waarover ik al eerder gesproken heb, draagt ook bij het speuren een TT

:jank: :jank: :jank: :jank:
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Rami schreef: Ik heb een andere ervaring. Silka is ook een jager, ze is ook een herplaatser (uit Turkijke) en ik heb een tijdlang gedacht dat ze nooit los zou kunnen lopen.
Toch ben ik met haar gaan trainen, gewoon aan de lange lijn, met mijn stem en een zeer smakelijk voertje.
Niet een paar dagen, niet een week maar maanden. En sinds een maand of twee gaat het zo goed dat ik haar bijna overal los kan laten lopen.
Ze is gewoon veel minder bezig met jagen en als we in de schemering lopen of in een gebied met bijvoorbeeld veel fazanten en ik zie dat ze een spoor 'opvangt' (ruikt, hoort of ziet) roep ik haar bij me en beloon ik haar.
Een enkele keer gaat ze nog wel eens ergens achter aan (fazanten zijn favoriet, die 'vindt' ze al struinend door het gras) maar ze zet niet meer door. Na een paar meter stopt ze en komt ze terug.

Oké, in de buurt van wegen moet ze vast en ik moet best veel op haar letten, maar ik vind het goed zo. Ik wilde voor dit gedrag gewoon geen tt gebruiken. Ze ís nu eemaal een goede jager, waarom zou ik haar dat op zo'n pijnlijke manier helemaal af willen leren?
Daarbij ken ik een slecht voorbeeld. Iemand die bij haar husky wel een tt gebruikte om het jagen te beletten.
Toen ze vertelde dat de hond al gillend van de pijn toch gewoon achter een konijn aanging, wist ik zeker dat ik Silka dat niet aan zou kunnen doen.
Maar ze kunnen en konden wel gewoon los hoor. Als er geen konijn of haas gespot word/werd, zijn het "gewoon" luisterende honden. Veel met elkaar en andere honden spelen.
En juist in het schemer moeten wij niet lopen..dan komen alle hazen tevoorschijn. Net zoals 's ochtends vroeg.

Als ze veilig overal kunnen en mogen jagen, had ik het ook niet hoeven willen af te leren. Maar nergens in Nederland mogen ze jagen hoor. Alhoewel...dat uren wachten tot ze uitgejaagd zijn is ook niet zo prettig.

Jammer dat je juist dat slechte voorbeeld hebt gezien. Ik denk als je mijn honden hebt gezien, je mening mogelijk zal veranderen.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
qyan1
Actief
Mijn ras(sen): Dobermann
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door qyan1 »

malinois schreef:
qyan1 schreef:
Inge O schreef:
qyan1 schreef: Ook de club waar ik met qyan trainde had een TT. Deze werd echter alleen gebruikt door de hoofdtrainer. Die bediende de knoppen en niemand anders. Dit stond ook vast in de reglementen.
hier moet ik echt helemáál niet aan denken : iemand anders die mijn hond gaat teletaccen :19: .
Nee, ook niet mijn idee, maar goed. Sommige reglementen zijn wel zo opgesteld en sommige dombo's laten het ook toe.
maar ziet niet alles... want je loopt naast je hond, iemand die aan de kant zit kan iets zien aankomen terwijl je bijv. nog de pakwerker nog aan het wegsturen bent ook al let je op dat moment op je hond :wink:
Nou ja, ik vertrouw geen enkele trainer met het knopje in zijn handen met mijn hond.
Teveel zien gebeuren, laten we het daar maar op houden :wink:
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

Afbeelding
qyan1
Actief
Mijn ras(sen): Dobermann
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door qyan1 »

Ik heb een andere ervaring. Silka is ook een jager, ze is ook een herplaatser (uit Turkijke) en ik heb een tijdlang gedacht dat ze nooit los zou kunnen lopen.
Toch ben ik met haar gaan trainen, gewoon aan de lange lijn, met mijn stem en een zeer smakelijk voertje.
Niet een paar dagen, niet een week maar maanden. En sinds een maand of twee gaat het zo goed dat ik haar bijna overal los kan laten lopen.
Ze is gewoon veel minder bezig met jagen en als we in de schemering lopen of in een gebied met bijvoorbeeld veel fazanten en ik zie dat ze een spoor 'opvangt' (ruikt, hoort of ziet) roep ik haar bij me en beloon ik haar.
Een enkele keer gaat ze nog wel eens ergens achter aan (fazanten zijn favoriet, die 'vindt' ze al struinend door het gras) maar ze zet niet meer door. Na een paar meter stopt ze en komt ze terug.

Oké, in de buurt van wegen moet ze vast en ik moet best veel op haar letten, maar ik vind het goed zo. Ik wilde voor dit gedrag gewoon geen tt gebruiken. Ze ís nu eemaal een goede jager, waarom zou ik haar dat op zo'n pijnlijke manier helemaal af willen leren?
Daarbij ken ik een slecht voorbeeld. Iemand die bij haar husky wel een tt gebruikte om het jagen te beletten.
Toen ze vertelde dat de hond al gillend van de pijn toch gewoon achter een konijn aanging, wist ik zeker dat ik Silka dat niet aan zou kunnen doen.
Voor jou hond heeft bovenstaande dus goed geholpen.
Er zijn echter altijd honden waarbij dit gewoon niet lukt.
Qyan joeg op joggers. 3 jaar lang heb ik van alles geprobeerd.....tot aan het bijticident en dat ik het zat was en een tt de enige optie voor mij nog was.

Wat betreft de TT.
Ook een TT moet je aanleren, net als een commando.
een hond die voor het eerst een TT om krijgt, de TT niet heeft geleerd, niet heeft geleerd wat het inhoudt en wat de bedoeling is, waarbij de eigenaar niet heeft gekeken op welke stand zijn hond goed reageerd zonder pijn, dan gaat het geheid fout.
Ook moet je goed weten of je hond wel het type is wat een lichte correctie van een TT zou kunnen verdragen.
Bij Qyan is er een maand trainen met TT aan vooraf gegaan, eer ik hem ging gebruiken in het bos.
ook op diverse plekken steeds weer opnieuw alle stappen herhaald.
Pas toen alle trainingsoefeningen goed gingen, ben ik de TT toe gaan passen met joggers.
Qyan is de TT aangeleerd, op de manier zoals het TT document wat hier op de site staat in de africhtingshoek. Niet over 1 dag ijs dus.
Misschien dat het hier fout is gegaan met de husky uit bovenstaand verhaal?
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan1 schreef:
malinois schreef:
qyan1 schreef:
Inge O schreef: hier moet ik echt helemáál niet aan denken : iemand anders die mijn hond gaat teletaccen :19: .
Nou ja, ik vertrouw geen enkele trainer met het knopje in zijn handen met mijn hond.
Teveel zien gebeuren, laten we het daar maar op houden :wink:
dat kan... ik zou wel vertrouwen hebben in mijn instructeur overigens.. heb veel goede dingen gezien
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: wat ik ervan dacht? dat ik het sowieso al niet snap, want speuren begin je toch mee als pup - en verder ben ik wel zeker dat ik andere oplossingen zou bedenken - het vastzetten van het te verwijzen voorwerp, bijvoorbeeld?
een hond die al een jaar of 5 heeft geapporteerd en dus over moet na verwijzen heeft niks met pup af aan speuren te maken :wink: vastzetten hielp niks dan vrat ie de voorwerpen doormidden....

dat het gelukkig ook anders kan weet ik, over enkele maanden haalt als het goed is één van mijn (gefokte) wartjes haar ipo1, met een baasje die extreem (zelfs voor mij extreem) zacht met haar omgaat. zo kan het dus ook, maar ze zal vast geen 100/100/100 halen hoor :19: .
ik hoef ook geen 3 x 100 hoor :19: als ik een examen haal ben ik ruim tevreden... :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

maart schreef:sta- oefening: TT vanonder aan nek EN TT onderaan bij de penis: beide indrukken, hond gaat jankens de lucht in (commentaar van eigenaar: mooie sta heb ik hé :pffff: ) ( :jank: :jank: :jank: )
Dat wil ik wel even bij die meneer komen doen.
Kijken of hij dan ook snel genoeg staat of hoog genoeg springt :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Scarlett schreef:
Rami schreef: Ik heb een andere ervaring. Silka is ook een jager, ze is ook een herplaatser (uit Turkijke) en ik heb een tijdlang gedacht dat ze nooit los zou kunnen lopen.
Niet een paar dagen, niet een week maar maanden. En sinds een maand of twee gaat het zo goed dat ik haar bijna overal los kan laten lopen. Ze is gewoon veel minder bezig met jagen en als we in de schemering lopen of in een gebied met bijvoorbeeld veel fazanten en ik zie dat ze een spoor 'opvangt' (ruikt, hoort of ziet) roep ik haar bij me en beloon ik haar.

Maar ze kunnen en konden wel gewoon los hoor. Als er geen konijn of haas gespot word/werd, zijn het "gewoon" luisterende honden. Veel met elkaar en andere honden spelen.
En juist in het schemer moeten wij niet lopen..dan komen alle hazen tevoorschijn. Net zoals 's ochtends vroeg.

Als ze veilig overal kunnen en mogen jagen, had ik het ook niet hoeven willen af te leren. Maar nergens in Nederland mogen ze jagen hoor. Alhoewel...dat uren wachten tot ze uitgejaagd zijn is ook niet zo prettig.

Jammer dat je juist dat slechte voorbeeld hebt gezien. Ik denk als je mijn honden hebt gezien, je mening mogelijk zal veranderen.
Maar dan snap ik toch niet waarom je niet op andere tijden (niet in de ochtend- of avondschemering) gaat lopen of plaatsen waar veel wild zit probeert te vermijden.
En ben je nu eenmaal vaak 'aangewezen' op gebieden met wild of op schemertijden dan kun je altijd nog de lange (15 meter) lijn gebruiken.
Als je dat zou doen, dan zou je geen tt om hoeven te doen bij je honden, toch? (Ik wil niet vervelend doen maar ik vind zo'n tt dus echt alleen in uiterste nood een hulpmiddel, maar dat had je vast al begrepen :wink: ).
Kijk, ik zou ook het liefst overal en nergens en op alle tijden en plaatsen met twee 'losse' honden lopen maar dat is nu eenmaal niet haalbaar.
Ik weet dat Silka niet mag en kan jagen (voor het wild, voor haar veiligheid en de veiligheid van anderen) dus voorkom ik dat - op mijn manier.
Als ik per se een niet jagende hond had willen hebben, had ik niet aan een herplaatser ( kruising poolhond) moeten beginnen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kortom, verbieden! Dan kunnen de klootzakken die hun honden ermee mishandelen zo nu en dan eens een flinke boete krijgen en zijn ze ieder geval strafbaar. Nu kan niemand iets en roept iedereen deskundig te zijn. Ik vraag me oprecht af of de voordelen groter zijn dan de nadelen voor de hond. Veel mensen vinden alles wel makkelijk als we er maar niet te hard voor hoeven werken. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
maart
Zeer actief

wat ik nu laatst hoort heb, was dat er plannen zijn om een TT in te planten (moest het zover komen dat de TT verboden wordt). :N: :N:
kan ie ook op wedstrijd gebruikt worden :roll:

waren ze over bezig op de club vorige week :devil: (waar ik zeker weet dat ze er ene zouden inplanten, maar moest dat zo zijn, dan geef ik ze garantie aan :pffff: )

maar toch zijn ze ook stom van zo te denken:

ten eerste, het zou verboden zijn, dus moet je al een DA vinden die hem wil inplanten,

ten tweede; vind je geen DA, planten ze hem natuurlijk zelf in, maar dan moeten ze weten hoe en wat

ten derde, velen kunnen al niet werken met 1 TT, maar doen hun hond er een stuk of 2/3 aan, dus zouden ze er ook al meerdere moeten inplantten

ten vierde, als ze echt denken dat ze op wedstrijd zo stom zouden zijn, om hond niet te onderzoeken (scannen, zoals met chip) zijn ze werkelijk achterlijk :roll:

en zo meer...

moest dit ooit zo ver komen, sta ik de eerste in lijn om ze aan te geven :devil:
Rami
Zeer actief

qyan1 schreef:
Ik heb een andere ervaring. Silka is ook een jager, ze is ook een herplaatser (uit Turkijke) en ik heb een tijdlang gedacht dat ze nooit los zou kunnen lopen.

Oké, in de buurt van wegen moet ze vast en ik moet best veel op haar letten, maar ik vind het goed zo. Ik wilde voor dit gedrag gewoon geen tt gebruiken. Ze ís nu eemaal een goede jager, w'twaarom zou ik haar dat op zo'n pijnlijke manier helemaal af willen leren?
Voor jou hond heeft bovenstaande dus goed geholpen.
Er zijn echter altijd honden waarbij dit gewoon niet lukt.
Qyan joeg op joggers. 3 jaar lang heb ik van alles geprobeerd.....tot aan het bijticident en dat ik het zat was en een tt de enige optie voor mij nog was.

Wat betreft de TT.
Ook een TT moet je aanleren, net als een commando.
een hond die voor het eerst een TT om krijgt, de TT niet heeft geleerd, niet heeft geleerd wat het inhoudt en wat de bedoeling is, waarbij de eigenaar niet heeft gekeken op welke stand zijn hond goed reageerd zonder pijn, dan gaat het geheid fout.
Ook moet je goed weten of je hond wel het type is wat een lichte correctie van een TT zou kunnen verdragen.
Bij Qyan is er een maand trainen met TT aan vooraf gegaan, eer ik hem ging gebruiken in het bos.
ook op diverse plekken steeds weer opnieuw alle stappen herhaald.
Pas toen alle trainingsoefeningen goed gingen, ben ik de TT toe gaan passen met joggers.
Qyan is de TT aangeleerd, op de manier zoals het TT document wat hier op de site staat in de africhtingshoek. Niet over 1 dag ijs dus.
Misschien dat het hier fout is gegaan met de husky uit bovenstaand verhaal?
Ik moet zeggen dat ik jouw verhaal wel een 'twijfelgeval' vind. Jagen op wild of jagen op joggers vind ik toch net even wat anders.
Als ik Silka aan de lange riem heb, jaagt ze gewoon niet, dus als ik daar genoegen mee zou nemen (in gebieden waar mogelijk wild zit aan de lange riem lopen dus) dan was het probleem opgelost. Maar joggers kom je overal en nergens tegen...

Ik weet trouwens niet in hoeverre de eigenaar van de husky getraind heeft met de tt. Voor de goede orde wil ik er ook bij zeggen dat ze het zelf ook vreselijk vond dat haar hond gillend van de pijn toch achter dat konijn aan ging en dat ze haar hond tegenwoordig vaak weer aan de lange lijn heeft.
Afbeelding
Scarlett
Actief

Jahoor... 2 jongen honden aan de lange lijn. Als ze een konijn of haas spotten, ja..ook aan die lange lijn zien of ruiken ze die, dan zijn ze toch echt niet te houden.
En helaas alle losloopgebieden in mijn omgeving bevatten konijnen en hazen.

Zal het nog sterker zeggen; ze gaan elke dag mee naar het werk. Daar is een hele grote groenstrook, voor ons bedrijf. Daar laat ik ze altijd hun 1e plas van die ochtend doen.
Nu zit er sinds een tijd een konijn op onze werf. Dat stomme beest zit ook vaak IN die grasstrook of onder de auto's die daar geparkeerd staan.
Als ze bij het aanrijden dat konijn al zien, kan ik ze dus echt niet meer houden. Dan moet iemand komen helpen om 1 hond over te nemen. Het spreekt voor zich dat ze dan niet de TT om hebben.

Ik vind het knap dat het jou met de lange lijn gelukt is, maar al onze pogingen ook met gt zonder hulpmiddelen, hebben niets uitgehaald.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Kortom, verbieden! Dan kunnen de klootzakken die hun honden ermee mishandelen zo nu en dan eens een flinke boete krijgen en zijn ze ieder geval strafbaar. Nu kan niemand iets en roept iedereen deskundig te zijn. Ik vraag me oprecht af of de voordelen groter zijn dan de nadelen voor de hond. Veel mensen vinden alles wel makkelijk als we er maar niet te hard voor hoeven werken. :19:
helpt niet, dat is in een aantal landen al zo en toch worden ze nog veel gebruikt... de kans op een boete is zo klein :19: Wat ik al noemde ik loop ook al jaren met een prikker om in Oostenrijk terwijl dat daar officieel verboden is... geen mens die daar op let.

je moet er wel voor zorgen dat het niet meer in elke dierenwinkel te verkrijgen is dat scheelt al enorm veel denk ik.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Scarlett schreef:Jahoor... 2 jongen honden aan de lange lijn. Als ze een konijn of haas spotten, ja..ook aan die lange lijn zien of ruiken ze die, dan zijn ze toch echt niet te houden.

Zal het nog sterker zeggen; ze gaan elke dag mee naar het werk. Daar is een hele grote groenstrook, voor ons bedrijf. Daar laat ik ze altijd hun 1e plas van die ochtend doen.
Nu zit er sinds een tijd een konijn op onze werf. Dat stomme beest zit ook vaak IN die grasstrook of onder de auto's die daar geparkeerd staan.
Als ze bij het aanrijden dat konijn al zien, kan ik ze dus echt niet meer houden. Dan moet iemand komen helpen om 1 hond over te nemen. Het spreekt voor zich dat ze dan niet de TT om hebben.

Ik vind het knap dat het jou met de lange lijn gelukt is, maar al onze pogingen ook met gt zonder hulpmiddelen, hebben niets uitgehaald.
Ook dat lopen aan de lange lijn kun je trainen! :wink:
Silka liep ook echt niet vanaf dag 1 braaf aan die lange lijn. Maar door die lijn had ik wel wat te zeggen over haar, had ik controle over haar, kon ik haar aandacht krijgen. Ook al zag, rook of hoorde ze een konijn, fazant of wat dan ook.

En ik tik hier echt niet mijn ervaringen neer om 'knap' gevonden te worden! (Silka is veel knapper! :mrgreen: ).
Ik wil alleen maar een andere kant laten zien van het hebben van een 'jagende' hond. (En ik realiseer me echt wel dat twee jagende honden nog problematischer kan zijn!).
Ik vind het belangrijk om aan te geven dat je meer keuzes hebt dan kiezen voor een tt. Als het niet lukt om je hond te beletten op wild te jagen d.m.v. training, kun je ze ook aan de riem (lange lijn whatever) houden, je kunt immers ook een kat tegenkomen...
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Tjonge bladzijde tien alweer. De praktijk verhalen die ik lees gaan mijn ergste vermoedens ver te boven. Ik wordt er echt misselijk van. Wat een verrot werereldje is het toch die zogenaamde hondensport. Gelukkig zijn er ook veel mensen die zonder TT trainen. Nou ja ik probeer maar te denken dat het de negatieve excessen zijn. Ik hoop niet dat het op grote schaal zo gaat. Wat een verhalen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Mark-fryslan schreef:Tjonge bladzijde tien alweer. De praktijk verhalen die ik lees gaan mijn ergste vermoedens ver te boven. Ik wordt er echt misselijk van. Wat een verrot wereldje is het toch die zogenaamde hondensport zo hier en daar. Gelukkig zijn er ook veel mensen die zonder TT trainen. Nou ja ik probeer maar te denken dat het de negatieve excessen zijn. Ik hoop niet dat het op grote schaal zo gaat. Wat een verhalen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Maart, weet je wat ik nou niet begrijp? Jij vertelt dat verhaal van die 5 mnd. oude pup die op een barbaarse manier via de TT aangeleerd moet krijgen en alleen uit zijn kooi komt om te trainen. Zijn er dan geen mensen binnen die club die zo'n persoon aanspreken op mishandeling?
Als dit bij ons voor zou komen, dan hadden verschillende mensen al de DB op zijn dak gestuurd en was zo'n persoon geroyeerd als lid.
Dit heeft niks meer met hondensport te maken.
Golden Stanley

Rami schreef:
Scarlett schreef:Jahoor... 2 jongen honden aan de lange lijn. Als ze een konijn of haas spotten, ja..ook aan die lange lijn zien of ruiken ze die, dan zijn ze toch echt niet te houden.

Ook dat lopen aan de lange lijn kun je trainen! :wink:
Silka liep ook echt niet vanaf dag 1 braaf aan die lange lijn. Maar door die lijn had ik wel wat te zeggen over haar, had ik controle over haar, kon ik haar aandacht krijgen. Ook al zag, rook of hoorde ze een konijn, fazant of wat dan ook.

En ik tik hier echt niet mijn ervaringen neer om 'knap' gevonden te worden! (Silka is veel knapper! :mrgreen: ).
Ik wil alleen maar een andere kant laten zien van het hebben van een 'jagende' hond. (En ik realiseer me echt wel dat twee jagende honden nog problematischer kan zijn!).
Ik vind het belangrijk om aan te geven dat je meer keuzes hebt dan kiezen voor een tt. Als het niet lukt om je hond te beletten op wild te jagen d.m.v. training, kun je ze ook aan de riem (lange lijn whatever) houden, je kunt immers ook een kat tegenkomen...
Ik heb ook al mijn honden aangeleerd via de lange lijn. 1 had enorm jachtdrift en dat heb ik er netjes uitgekregen door continu te bekrachtigen op een opvolgend commando. Echt wel dat het werkt.
Maar het lijkt mij moeilijk als je een pact hebt wat goed kan samenwerken. Blijft het bij jagen of bij bewust doodmaken van prooi?
Had ik deze 2 honden dan nog koos ik zelf niet voor de TT (alhoewel ik het in deze situatie wel kan begrijpen), maar bleef ik ze aan de lange lijn trainen op plekken waar ze geen kwaad kunnen. Ik zie het bij mij aan de plas ook geregeld, 2 greyhounds die een haas hebben gespot. Die stoppen niet meer, het zijn prima zichtjagers dus die haas verliezen ze nooit meer uit het oog en heeft alleen mazzel als hij zijn hol in kan vluchten. Daar tussendoor lopen runderen, paarden en schapen. Dat laten ze allemaal links liggen, gaat puur om die haas.
Ik zou er eerder voor kiezen ze apart te trainen aan de lange lijn en los en ze als ze met zijn 2'en zijn om en om los te laten. Dan is de pactvorming weg en neemt de jachtdrift bij de loslopende hond meestal ook een stuk af.
maart
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Maart, weet je wat ik nou niet begrijp? Jij vertelt dat verhaal van die 5 mnd. oude pup die op een barbaarse manier via de TT aangeleerd moet krijgen en alleen uit zijn kooi komt om te trainen. Zijn er dan geen mensen binnen die club die zo'n persoon aanspreken op mishandeling?
Als dit bij ons voor zou komen, dan hadden verschillende mensen al de DB op zijn dak gestuurd en was zo'n persoon geroyeerd als lid.
Dit heeft niks meer met hondensport te maken.
dat is het probleem, velen binnen de hondensport vinden dit normaal. de weinigen die er zijn (zoals ik) die er iets proberen aan te doen, kunnen gewoon nergens terecht... andere buiten de hondensport zien dit gewoon niet, wanneer er gevraagd wordt een 'demonstratie te geven' wordt dit dan natuurlijk ook op een compleet andere manier gedaan.

ik heb echt al geprobeerd er een einde aan te maken, maar het lukt me niet.
het enige wat ik nu kan doen, ik stiekum foto's maken en hopen dat op een dag ik daarmee ergens terecht kan.

Wat mij betreft mag de TT dan dus ook direct verboden worden, zodat ik hun kan aanklagen.
Dat ik daardoor ook de TT niet meer kan gebruiken, stoort me helemaal niet :wink:
Scarlett
Actief

Hebben wij ook geprobeert...om de beurt los.
Jody jaagt op zicht en Charley op geur. Dus samen zijn ze een pact, en heel goed op elkaar ingespeeld.

Als 1 van de 2 wat gezien of geroken heeft, zijn ze niet meer te stuiten, ook niet als ze apart lopen. Sterker nog, we hebben meegemaakt dat als ze gaan er wildvreemde honden ook achteraan gaan. Vooral als Charley zijn jachtblaf/luidgeven inzet!

We hebben van alles geprobeert en dit is voor hen de oplossing gebleken. Nu hoeven we ze bijna nooit te waarschuwen en als dat al moet is een toeter of vocale brul voldoende.
- - - - - - - - - - - -
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

@ Golden Stanley
Ik begrijp wat je probeert uit te leggen en het trainen aan een lange lijn kan heel goed werken :ok:
Alleen.....het voorbeeld dat je noemt is ietsje ongelukkig gekozen. :wink:
Greyhounds jagen net zo makkelijk individueel, het zijn honden die op het "oog" jagen enne... een haas heeft geen hol :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Golden Stanley

ranetje schreef:@ Golden Stanley
Ik begrijp wat je probeert uit te leggen en het trainen aan een lange lijn kan heel goed werken :ok:
Alleen.....het voorbeeld dat je noemt is ietsje ongelukkig gekozen. :wink:
Greyhounds jagen net zo makkelijk individueel, het zijn honden die op het "oog" jagen enne... een haas heeft geen hol :wink:
Ik weet hoe Greyhounds jagen, dat zie ik bijna iedere dag hier. Je moet continu de omgeving in de gaten houden, anders gaat ook die ene er vandoor. Alleen komen ze individueel wel sneller terug. Maarja, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Haas heeft idd geen hol, maar een kuil in het gras. :smile:
Skye
Actief

Ongelezen bericht door Skye »

Windhonden (zichtjagers) mogen in Nederland helemaal niet loslopen. Nergens niet.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Golden Stanley schreef:Haas heeft idd geen hol, maar een kuil in het gras. :smile:
Da's geen kuil in het gras :neenee:
Da's een leger :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Golden Stanley

Inge O schreef:
marian* schreef:
Golden Stanley schreef:Haas heeft idd geen hol, maar een kuil in het gras. :smile:
Da's geen kuil in het gras :neenee:
Da's een leger :mrgreen:
militarist :klaar: :mrgreen: .
Infiltranten??? Da's eng zeg. Ik las net dat Duitse hazen diepere kuilen graven...die hebben ook speciale stampertjes. :denken:
Golden Stanley

Skye schreef:Windhonden (zichtjagers) mogen in Nederland helemaal niet loslopen. Nergens niet.
Advies van de RV's van Huskies en andere poolachtigen is dit ras ook niet los te laten, maar het wordt wel gedaan. Het is maar net hoe je op zijn gedrag kunt anticiperen. De TT mag ook niet worden gebruikt volgens de africhtingsverenigingen, maar het wordt nog volop gedaan. Er mag zoveel niet, maar men doet het wel.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”