Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sportfitkeuring?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Natas
Actief

Sportfitkeuring?

Ongelezen bericht door Natas »

Binnenkort is er bij onze KC de mogelijkheid om een sportfitkeuring te krijgen van je hond, dat wordt gedaan door Ronald Mouwen. Het duurt een kwartiertje per hond en je moet urine meenemen.
Nu vraag ik me af: heeft iemand zoiets wel eens gedaan? Wat houdt het ongeveer in?

Gioia is nu anderhalf en ik ben net begonnen met behendigheid. Ze heeft geen stamboom, dus van medische geschiedenis van (voor)ouders weet ik niets. Misschien dus wel verstandig om deze keuring met haar te doen? Of is dit iets wat eerder relevant is als je op veel hoger niveau met je hond traint?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Geen idee hoe dat werkt :wink:
Maar als de kosten niet te hoog zijn, waarom niet?
Kijk wat ze doen bij zo'n keuring, kan je altijd weer wat van leren.
En wij ook als je daarna verteld wat ze hebben gedaan :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Ik heb dat toevallig afgelopen zomer gedaan met Ella, maar met een andere insteek dan eigenlijk de bedoeling was. Maar goed. Ik kan het je zeker aanraden. De keuring werd bij ons gedaan door Elma Bakker. Nadat we een vragenlijst hadden ingevuld werd er gekeken naar het bewegingsapparaat van de honden, hoe ze bewegen in stap, draf en galop, rechtuit en links- en rechtsom. Daarna heeft ze de honden volledig betast of ze ergens e.e.a. hoorde kraken dan wel of er verder beperkingen waren in de gewrichten en of de hond ergens pijnreactie gaf. Aan de hand daarvan heeft ze advies meegegeven.

Ongeacht of je op hoog niveau traint of voor de fun, het is wel handig als je weet waar je misschien problemen mee kan verwachten of dat je hondje goed inelkaar zit en sport met een gerust hart kan beoefenen. Gewoon doen :ok:
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Sita
Zeer actief

Re: Sportfitkeuring?

Ongelezen bericht door Sita »

Natas schreef:Binnenkort is er bij onze KC de mogelijkheid om een sportfitkeuring te krijgen van je hond, dat wordt gedaan door Ronald Mouwen. Het duurt een kwartiertje per hond en je moet urine meenemen.
Nu vraag ik me af: heeft iemand zoiets wel eens gedaan? Wat houdt het ongeveer in?

Gioia is nu anderhalf en ik ben net begonnen met behendigheid. Ze heeft geen stamboom, dus van medische geschiedenis van (voor)ouders weet ik niets. Misschien dus wel verstandig om deze keuring met haar te doen? Of is dit iets wat eerder relevant is als je op veel hoger niveau met je hond traint?
Dat wist ik niet. Is dat voor alle honden bij de kc of alleen voor de behendigheidshonden?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Natas
Actief

Voor alle honden waarvan de baasjes lid zijn van KC Gooi en Eemland, en er is een (gratis) lezing vooraf. Kijk maar op de site! www.kc-gooieneemland.nl en dan doorklikken bij het bovenste onderwerp "lezing en sportfitkeuring"
ranetje
Zeer actief

Lijkt me best interessant Natas :ok:
Ik zou die keuring doen als ik jou was :wink:
Ik heb een paar jaar geleden een lezing bijgewoond van Marcel Nijland.
Inspannings- en bewegingsleer voor de hondensport.
Hij heeft een boekje geschreven "Hondse Hoogstandjes"
ISBN 90 75531 29 X
Misschien ook interessant? :idea:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Natas
Actief

ranetje schreef: Hij heeft een boekje geschreven "Hondse Hoogstandjes"
ISBN 90 75531 29 X
Heb je het gelezen? Is het een leuk/informatief boek?
ranetje
Zeer actief

Natas schreef:
ranetje schreef: Hij heeft een boekje geschreven "Hondse Hoogstandjes"
ISBN 90 75531 29 X
Heb je het gelezen? Is het een leuk/informatief boek?
Leuk? mwah
Informatief zeker :ok:
Het gaat over alle actieve hondensporten :wink:
Eerst een inleiding over het voortbewegen bij de hond, dan ruime aandacht aan de ontwikkeling van de coördinatie bij Pups, dan de training van uithoudingsvermogen, snelheid en de coaching van de sporthond.
Ten slotte enkele aspecten van de sportverzorging en er worden enkele aandoeningen beschreven die veel voorkomen bij honden.
Laatst gewijzigd door ranetje op 19 okt 2006 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
kick4toi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kick4toi »

Bij KC West-Friesland krijgen moeten alle honden die deel wilen nemen aan UV een sportfitkeuring ondergaan. Deze keuring wordt op het terrein van de vereniging afgenomen. Honden moeten in een grote cirkel rechtsom en linksom draven (in behoorlijk tempo). Dit is om het gangwerk te kunnen beoordelen. Vervolgens ook in een kleinere circkel om te lenigheid te kunnen bepalen. Daarna volgt een klinische keuring (hond betasten op mogelijke verhardingen - opgezette nieren e.d. of inwendige zwellingen) en de hart- en longfunctie wordt beluisterd. Wie op deze dag verhinderd is, moet deze keuring door een DA laten doen. Voor behendigheid wordt bij KCWF een sportkeuring van heupfoto's verlangd.

Als jullie Ronald Mouwen op bezoek krijgen, dan boffen jullie! Naast dat hij dierenarts is, is hij ook als keurmeester agility ook nauw betrokken bij hondensport. Als ik jou was zou ik gisteren inschrijven!

Succes ermee en ik hoop dat je een goede beoordeling krijgt.
woeffies
nieuw lid
Mijn ras(sen): Bumper - Griekse Staande (lijkt op een staande en komt uit Griekenland ;-) )
Wendy - Kruising Border Collie/kleine Keeshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door woeffies »

Kijk ook eens op de site van Ronald, linksonderin staat een link naar: sporthond.
Heel interessant als je met je hond behendigheid doet!

http://www.mouwen.nl/

Groetjes
Tineke
Groetjes
Tineke

Reiki voor mens en dier
http://home.planet.nl/~schoe983/

Reiki en dieren startpagina
http://reiki_dieren.jouwpagina.nl/

Blog van Wendy en Bumper
http://wendy.blaft.nl
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

ik wil ooooook met Jamey... eens zien wat een ander dan mijn DA van Jamey dr achterpootjes vindt...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Natas
Actief

Die site had ik al bekeken ja, maar bedankt! Ik heb me opgegeven, zal wel laten weten hoe het was!
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”