Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond heeft iemand gebeten!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

vedim
Actief

hond heeft iemand gebeten!

Ongelezen bericht door vedim »

om maar met de deur in huis te vallen : onze hond (x mechelse herder) heeft vrijdag een meisje van een jaar of 16 gebeten in haar bovenarm. hij had haar goed vast. ik moest hem meerdere malen het commando LOS! geven. het meisje zelf heeft niets uitgelokt ze stond gewoon rustig te praten. Ik stond daarna strak van de adrenaline, door dit vreselijke voorval ontstond er nogal tumult , een man begon tegen mij te schreeuwen (logisch van schrik) , waarna mijn hond mij wilt beschermen tegen die man.
Ternouwernood heb ik een volgend incident weten te voorkomen. Ben met mn hond naar huis gegaan.
de schrik zit zo in mijn benen, dat ik sinds vrijdag trillend thuis rond loop. het vertrouwen in mijn hond is weg. ik heb een muilkorf voor hem gehaald , ik wil dit hoe dan ook nooit meer mee maken.
het meisje zelf heb ik niet meer kunnen spreken. ik weet ook niet wie zij is. via via zoek ik haar om schade etc. te regelen en alles naar mijn beste kunnen af te handelen. de pijn en de schrik kan ik niet wegnemen tot mijn spijt. Ik heb dan ook niet haar verwondingen kunnen zien of weten hoe erg het is.
wat gaat er gebeuren als zij aangifte gaat doen?
zou ik mijn hond moeten laten inslapen?
wat zijn zaken waarmee ik rekening mee moet houden?
wie heeft dit ook wel eens van dichtbij meegemaakt?
ik ben er letterlijk en figuurlijk ziek van !!

if I only could turn back time.....
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Jeetje wat vreselijk zeg.
Ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt dus kan je niet echt advies geven, zal dat ook niet doen.
Ik hoop dat je advies krijgt van mensen die er verstand van hebben, dus weten hoe het met de regels hieromtrent staat.
Wel wil ik je veel sterkte wensen en hopen dat het met het meisje ook goed is.

Jacqueline
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb dit niet zelf meegemaakt op de manier waarop het bij jou is gegaan. Wel heb ik een hond gehad die ook wel eens iemand aan wilde vallen en dat ook wel eens gedaan heeft. Maar dan alleen wanneer iemand aan het schreeuwen was op straat en stomdronken mijn kant op kwam ondanks dat ik waarschuwde en de hond ook of als iemand mij wilde uitdagen. Daar heb ik 3 keer een aanklacht over gehad in 14 jaar maar dat heeft nooit problemen gegeven. Ik vertelde mijn kant van het verhaal en klaar :wink:

In jouw geval zou ik zelf goed mijn verantwoordelijkheid nemen en dus inderdaad de hond muilkorven op straat. Mocht er een aanklacht komen direct vertellen dat je alles gaat vergoeden met je verzekering en dat je een muilkorf hebt gekocht om volgdende incidenten te voorkomen. Inslapen zal niet snel gebeuren hoewel er zeker wel een kans is dat ze de hond willen beoordelen. Dat gaat dan bij een eerste incident om evt muilkorf aanlijnplicht. Direct anticiperen dus en misschien wordt je hond niet eens getest dan :ok:

Maar wat ik me afvraag, wat gebeurde er precies? Rende de hond los rond en greep hij dat meisje uit het niets? Is het een herplaatser uit de africhting?
Stond dat meisje te schreeuwen?

Ik vind het wel apart dat een hond zonder signalen en zonder duidelijke reden iemand aanvalt. Dat kan ik me overigens wel voorstellen van een slecht afgerichte hond die een beetje opgefokt denkt lekker te gaan sporten. :roll:
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik ben zelf een keer (als meisje van 14 jaar) gebeten door een hond uit de buurt die losliep. Mijn ouders hebben toen aangifte gedaan en die hond heeft toen, ook omdat er nog meer incidenten waren geweest een aanlijn- en muilkorfgebod gekregen (waar de eigenaar zich overigens niet aan hield maar dat terzijde).

Persoonlijk zou ik in dit geval zelf naar de politie gaan. Uitleggen dat je in je verwarring bent weggelopen maar dat je het incident erg betreurt en graag de gevolgen ervan wil vergoeden.

Ik zou mijn hond laten onderwerpen aan een gedragstest en in iedere geval nooit meer mee naar buiten nemen zonder muilkorf.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief

Sjalot schreef:Ik zou mijn hond laten onderwerpen aan een gedragstest en in iedere geval nooit meer mee naar buiten nemen zonder muilkorf.
Dat laatste heb ik bewust nooit gedaan omdat ik persoonlijk denk dat een gedragstest heel link kan zijn met een hond. Wuilus was bij mij erg lief en luisterde ook erg goed. Staat er iemand die ze niet kende aan de lijn te trekken en dan nog iemand met een paraplu te zwaaien dan hadden ze haar misschien helemaal door het lint gekregen en als zeer gevaarlijk bestempeld. Iets wat ze absoluut niet was getuige het feit dat ik veel bezoek kreeg incl kleine kinderen waar ze juist erg lief mee was.

Wuilus viel alleen aan als ze bedreigt werd of ik onder vuur stond. Alleen toen ze echt oud werd werd ze wat minder betrouwbaar maar ook een stuk minder mobiel gelukkig :mrgreen:
Afbeelding
vedim
Actief

hij is een gepensioneerde politie hond. hij was aangelijn. en ik heb niets waargenomen bij dat meisje wat deze reactie teweeg kon brengen.
ze schreeuwde niet maakte geen uitbundige bewegingen....
ook de situatie was niets vreemds aan. geen onrustigheden ...
daarom snap ik hier ook echt helemaal niets van. :19:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

vedim schreef:hij is een gepensioneerde politie hond. hij was aangelijn. en ik heb niets waargenomen bij dat meisje wat deze reactie teweeg kon brengen.
Hoe lang heb je de hond al?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
vedim
Actief

ik ben niet in verwarring weggelopen, ik moest met hem weg doordat hij door alle tumult nog veel onrustiger werd. gespitst op het beschermen van mij....
dus het verstandigste leek mij om hem direct naar huis te brengen voor er nog meer ongelukken gebeurde.
laeken
Zeer actief

vedim schreef:hij is een gepensioneerde politie hond. hij was aangelijn. en ik heb niets waargenomen bij dat meisje wat deze reactie teweeg kon brengen.
Ik wel :mrgreen: Je hond is gewend te werken en wil dat ook graag. Hij zat waarschijnlijk bomvol energie en jij zal hem lang zo streng en duidelijk niet aanpakken als een hondengeleider dat doet.
De hond zag een bolle jas of werd op een andere manier getriggerd en dus greep hij zijn kans op actie.

Wat doe je zoal met de hond naast wandelen? Ben jij zelf zijn geleider geweest of heb je hem zo gekocht? Ik dacht nl al dat dit een zeer typisch gevalletje politiehond was :wink: Daar heb ik er dus ook een van gehad die nog een stuk feller was en dus uiteindelijk niet kon blijven :neenee:
Afbeelding
vedim
Actief

we hebben hem sinds juni dit jaar.
en sinds dien is hij eigenlijk altijd met ons mee, overal mee naar toe . nooit geen problemen gehad.
vedim
Actief

afgezien dat de hond met allerlei activiteiten mee gaat, ga ik elke dag spelletjes met hem spelen.
balletjes apporteren. op het gras en in het water.
spulletjes verstoppen en laten zoeken,
zn "bijtarm" verstoppen, hem laten bijten en er dan aan trekken...
lopen naast de fiets. wandelen in een groot wandelgebied.
hij is mijn grote hobby , ik werk part time , en in mijn vrije tijd ben ik zo goed als altijd met mn binkie bezig.
vedim
Actief

en als antwoord op je andere vraag nee ik ben geen geleider , ik heb hem als een oud tweedehandsie gehad
snoepie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door snoepie »

Mijn man is van het voorjaar gebeten door een jonge politiehond in opleiding,hadden net die week getraind in het pakken van een fietser.De vrouw liep met haar hond,en het was koud diep weggedoken in haar jas, en mijn man reed nogal hard op zijn atb, en voor dat zij hen zag had de hond al gebeten,een vleeswond.Zij heeft 3 dagen lopen huilen,zo erg vond zij het,en wat moeten we nu met de hond,door gaan of stoppen met de opleiding,wij hebben er niets meegedaan want zij gaat altijd zeer zorgzaam met de honden om,zij is toch weer verder gegaan met de opleiding.Dit is op een pad gebeurd waar amper verkeer komt.
AfbeeldingJip Afbeelding Digger
laeken
Zeer actief

Lastig, je doet het erg goed met de hond en ik kan zo niet bedenken wat je beter kan doen om dit te voorkomen eerlijk gezegd.
Het is jammer dat je hond dit gedaan heeft maar gezien zijn voorgeschiedenis wil dit niet zeggen dat hij agressief werd.

Ik heb liever een ex-politiehond die gebeten heeft op een arm dan een hond die nooit afgericht is maar wel aanvalt. Dat laatste is nl wel per definitie agressie en wat jouw hond gedaan heeft niet perse.

Ikzelf zou mijn hond iets anders gaan zien maar zeker niet als agressief. Wel zou ik hem muilkorven daar waar het druk is. Wat je verder kan doen weet ik niet maar ik denk dat een trainer die politiehonden traint je wel kan vertellen hoe je dit kan voorkomen. Een hond mag tijdens zijn werk ook niet zomaar bijten en die neiging zullen meer honden hebben :wink:
Afbeelding
vedim
Actief

ik denk ook niet dat het blinde agressie was , het was één gecontroleerde en goed geplaatste hap. hij schudde niet met zijn kop tijdens het bijten oid.
ik denk dat ik morgen de oude eigenaar (geleider) even ga bellen om dit te bespreken.
ik ben van mening dat mijn hond niet vals is, al vind ik wel dat ik mijn consequenties hier uit moet trekken , dus een muilkorf. want dit mag nooit meer gebeuren! :neenee:
tot dus ver onwijs bedankt voor jullie snelle reacties. :ok:
meer tips en adviezen altijd welkom!! :ok:
laeken
Zeer actief

vedim schreef:ik denk ook niet dat het blinde agressie was , het was één gecontroleerde en goed geplaatste hap. hij schudde niet met zijn kop tijdens het bijten oid.
ik denk dat ik morgen de oude eigenaar (geleider) even ga bellen om dit te bespreken.
ik ben van mening dat mijn hond niet vals is, al vind ik wel dat ik mijn consequenties hier uit moet trekken , dus een muilkorf. want dit mag nooit meer gebeuren! :neenee:
tot dus ver onwijs bedankt voor jullie snelle reacties. :ok:
meer tips en adviezen altijd welkom!! :ok:
Als je weet wie zijn geleider was denk ik dat niemand je beter kan helpen dan die persoon :ok:
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Wat zul je geschrokken zijn, mijn hond heeft ook een keer mijn eigen dochter gebeten, en ik kan me helemaal voorstellen dat je het vertrouwen een beetje kwijt bent. Dat kan wel weer terug komen , door zo'n incident let je juist zelf veel beter op en gebeurt het je niet meer.

Een muilkorf lijkt me een goed idee. Veel succes verder met het zoeken naar het slachtoffer, want ik vind inderdaad dat je daar wel wat mee moet. Schade vergoeden , en excuses enzo.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Brrrr eng is dat om mee te maken. ik had het vandaag ook bijna, brr. (niet mijn honden gelukkig) Ik ga nu proberen alle mensen te ontwijken en haar af te leiden. Gelukkig bijt ze (nog) niet en was het een schijnaanval. Maar ik ben er ook goed van geschrokken :eek:
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
Martijn schreef: Buiten de maatregelen treffen zou ik weinig doen. Ik zou geen contact zoeken met het meisje..het is beter dat ze jou niet kent.
:denken: deze snap ik toch echt niet? is je verantwoordelijkheid nemen voor verkeerde akties van je hond niet het allerminste wat je hoort te doen in dergelijke omstandigheden?
Ligt een beetje aan het soort mensen. Zoals ik het begrijp werden mensen agressief tegen TS en zijn hond en dan zou ik ook weglopen en weg blijven. Bepaalde types willen je hond dood hebben en doen daar dan alles voor. :wink: Lijken het redelijke mensen dan zou ik wel contact zoeken en nogmaals mijn excuses aanbieden. Zijn het aso's dan zoeken ze het maar uit :roll:

Niemand is geholpen met een rel en problemen. Excuses maken en hulp aanbieden is toch het enige dat je kan doen naast verantwoordelijkheid nemen voor in de toekomst.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
Martijn schreef: Buiten de maatregelen treffen zou ik weinig doen. Ik zou geen contact zoeken met het meisje..het is beter dat ze jou niet kent.
:denken: deze snap ik toch echt niet? is je verantwoordelijkheid nemen voor verkeerde akties van je hond niet het allerminste wat je hoort te doen in dergelijke omstandigheden?
vind ik ook, je bent gewoon verantwoordelijk voor schade :19:
ik vind daar geen discussie over mogelijk, geen keus dus, gewoon zoeken wie en waar ze is en aktie ondernemen. :wink:

voor de TS, naar verhaal hoor, wil niemand meemaken, maar je gaat er iig verantwoordelijk mee om , succes, en ik hoop dat de "oude" geleider je er wat mee kan helpen :wink:
_beertje_
Actief

Ongelezen bericht door _beertje_ »

jeetje wat erg. sterkte ermee.
vedim
Actief

Inge O schreef:
lijkt mij wel!! in deze volg ik mijn gevoel. ik denk dat het wel zo netjes is om het meisje te zoeken en in iedergeval samen naar de schade te kijken, en kijken wat er mogelijk vergoed moet gaan worden. en hoe dit naar mijn beste kunnen recht te zetten. terug draaien kan ik het immer niet.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Als ik je goed lees is het een actieve diensthond geweest en niet een hond die alleen cert PH1 heeft? Hier zit nl. een groot verschil tussen...snap niet helemaal waarom oud-geleider hem niet gehouden heeft (hier in de regio blijft hond na pensionering bij zijn geleider, tenzij er zeer bezwarende redenen voor zijn omdat niet te doen).

Maar goed dat terzijde, mijn advies: contact opnemen met zijn oud-geleider/ africhter, korf (geen snuitje maar echte korf) omdoen in gebieden met veel mensen..al is het alleen voor je eigen gemoedsrust. En contact opnemen met meisje om grote bos bloemen te geven tegen de schrik.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Inge O schreef:
Ligt een beetje aan het soort mensen. Zoals ik het begrijp werden mensen agressief tegen TS en zijn hond en dan zou ik ook weglopen en weg blijven. Bepaalde types willen je hond dood hebben en doen daar dan alles voor. :wink: Lijken het redelijke mensen dan zou ik wel contact zoeken en nogmaals mijn excuses aanbieden. Zijn het aso's dan zoeken ze het maar uit :roll:

Niemand is geholpen met een rel en problemen. Excuses maken en hulp aanbieden is toch het enige dat je kan doen naast verantwoordelijkheid nemen voor in de toekomst.
nou nou, agressief tegen de TS? ze/hij (?) schrijft dat er een man begon te schreeuwen en dat ze weg ging omdat dat nou net niet handig was voor de hond. vind de reactie van de man ook logisch, die was zich ws ook doodgeschrokken. om daaruit iemand als aso te bestempelen en daarom geen contact zoeken? nee vind ik belachelijk.

tja, het kan dat het mensen zijn die niet openstaan voor uitleg en erg boos blijven, dat is dan heel vervelend, maar ja.. feit blijft gewoon dat de TS de verantwoordelijke is :19:
laeken
Zeer actief

yamie schreef:
MARC_S schreef:
Inge O schreef:

nou nou, agressief tegen de TS? ze/hij (?) schrijft dat er een man begon te schreeuwen en dat ze weg ging omdat dat nou net niet handig was voor de hond. vind de reactie van de man ook logisch, die was zich ws ook doodgeschrokken. om daaruit iemand als aso te bestempelen en daarom geen contact zoeken? nee vind ik belachelijk.

tja, het kan dat het mensen zijn die niet openstaan voor uitleg en erg boos blijven, dat is dan heel vervelend, maar ja.. feit blijft gewoon dat de TS de verantwoordelijke is :19:
Ik wil ook niet zeggen dat deze mensen aso waren hoor :wink: Als het echter echte aso's zijn bleef ik zelf weg. Puur mijn ding omdat ik niet geloof dat mensen echt gebaat zijn bij het weten van wie de hond is en waar deze woont. Voor excuses staat niet iedereen open en als ik inschat dat dat zinloos is blijf ik zelf dus weg en bel ik even op om te zien of ik iets kan doen zonder mijn adres ed te geven :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
yamie schreef:
MARC_S schreef:
Inge O schreef: :denken: deze snap ik toch echt niet? is je verantwoordelijkheid nemen voor verkeerde akties van je hond niet het allerminste wat je hoort te doen in dergelijke omstandigheden?

Ik wil ook niet zeggen dat deze mensen aso waren hoor :wink: Als het echter echte aso's zijn bleef ik zelf weg. Puur mijn ding omdat ik niet geloof dat mensen echt gebaat zijn bij het weten van wie de hond is en waar deze woont. Voor excuses staat niet iedereen open en als ik inschat dat dat zinloos is blijf ik zelf dus weg en bel ik even op om te zien of ik iets kan doen zonder mijn adres ed te geven :mrgreen:
oke, maar de reactie van inge en die van mij, kwamen op een reactie van Martijn, dat hij dus geen contact zou zoeken. op basis van wat er hie beschreven is, kun je niet zeggen of weten of iemand "aso" is en nergens voor open staat, daar kom je dus pas achter ,nadat je contact gezocht hebt :19: en ja, dat is dan heel vervelend, maar niks aan te doen. ik vind dat men zich ook aso gedraagd als ze zich bewust schuil houden omdat ze er niks mee kunnen. enne bellen is dus ook al contact zoeken he :mrgreen:
vedim
Actief

Martijn schreef:
Inge O schreef:
Je verantwoordelijkheid nemen betekent dat je het niet laat gebeuren. Als het al gebeurt is heeft zo iemand verdomd weinig aan je en zoek je alleen maar problemen met iemand die geen enkele reden heeft om redelijk te blijven.

Verantwoordelijkheid nemen en achteraf komen huilen zijn twee totaal verschillende dingen.

Daarnaast heb je aan je hond te denken en is het voor hem niet gunstig dat hij ineens een adres heeft. Dat vind ik veel belangrijker dan een of ander kapot jasje wat betaald moet worden.
ik zou het heel goed begrijpen als ze boos is daar heeft ze ook alle recht op. ze hoeft niet per defenitie mijn adres te hebben. ik heb aan meerdere mensen gevraagd als ze weten wie het is om mij te mailen, of om haar mijn mail adres te geven, zodat zij contact met mij op kan nemen.
verantwoordelijkheid nemen is het niet laten gebeuren , ben ik op zich met je eens, maar ik had hem kort aangelijnd, aan een soort handvat boven de musketonhaak, een zo genoemde ME lijn. ik heb dit niet zien aankomen, ik heb wel eerder een keer een situatie gehad dat hij alarmerend gedrag vertoonde dan begon hij te stampen met de voorpoten, onrustig te worden, de stand van de oren veranderde begon te blaffen etc. dan kon je op tijd maatregelen treffen. een snoet en weg gaan bij het geen wat hem aanzet tot werken...
maar dit kwam uit het niets, ik stond perplex.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Aansluitend bij o.a. Inge, denk ik ook dat over het algemeen dat het iemand milder zal stemmen als je met excuses (en een bosje bloemen) aankomt.
Blijkt dan dat er niet te praten zou zijn, oké dan houdt het op, maar als bij mij een hond in m'n arm zou hangen zou ik het heel erg op prijs stellen als er belangstelling en een excuus zou zijn :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou ook contact zoeken met het slachtoffer.Dat vereist niet alleen de etiquette maar ook mijn geweten.En vooral dat laatste weegt voor mij erg zwaar.
Als zoiets mij gebeurde zou ik het ook zeer op prijs stellen als de eigenaar van de hond dat zou doen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
vedim
Actief

ze hoeft mij ook niet met openarmen te ontvangen. ik begrijp het heel goed als zij boos is. maar ik wil wel al het mogelijke binnen mijn macht doen om het recht te zetten, voor zoverre dat mogelijk is.
ik denk zelf dat ik het meisje wel ga vinden, we wonen in een dorp, en ik met mijn hond ben nu waarschijnlijk "the talk of the town". of zij vind mij wel en dezer dagen. (dat geeft niet aan dat ik mijn best er niet voor ga doen, om misverstanden uit te sluiten)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”