Mijn honden bijten inderdaad niet meteen als iemand tegen mij schreeuwt.MARC_S schreef:Jij hebt 2 dobermans en een bouviertbeast schreef:Ik vind dat toch niet kunnen hoor, honden die zelf het heft over te denken moeten nemen.Ik neem aan dat je er rekening mee houdt dat dat jou ook kan gebeuren?
Zo niet dan vraag ik me af wat je met 3 stuks waak- en verdedigingshonden moet.Jij weet net zo goed als ik dat als een keer een buur of verre vriend denkt bij jou achterom te lopen er een kans bestaat dat je honden zelf het heft overnemen. Of als een van je kinderen in de tuin een dreun krijgt van zijn of haar vriendje je toch rekening moet houden met een roedel honden dat in kan grijpen?
![]()
Of weet jij 100% zeker dat dat nooit kan gebeuren? Dat dacht de topicstarter ook nl en die hond had ook nooit eerder dat gedrag vertoont.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hond heeft iemand gebeten!
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Klopt, ik was er altijd met mijn kant van het verhaal vanaf en heb nooit meegemaakt dat er werk van is gemaakt. Niet eens een waarschuwing oidmalinois schreef:je mag hem niet ophitsen/aansporen maar een hond die bijt uit verdediging is op zich niet meteen strafbaar. Maar dat is weer een andere discussieMARC_S schreef:Het is trouwens strafbaar om aan je hond aan te geven dat er verdedigd moet worden

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
mijn honden waarschuwen wel hoor vooraf, met een zeer diepe grom maar blijft men schreeuwen tja dat is voor eigen risico..tbeast schreef:Mijn honden bijten inderdaad niet meteen als iemand tegen mij schreeuwt.MARC_S schreef:Jij hebt 2 dobermans en een bouviertbeast schreef:Ik vind dat toch niet kunnen hoor, honden die zelf het heft over te denken moeten nemen.Ik neem aan dat je er rekening mee houdt dat dat jou ook kan gebeuren?
Zo niet dan vraag ik me af wat je met 3 stuks waak- en verdedigingshonden moet.Jij weet net zo goed als ik dat als een keer een buur of verre vriend denkt bij jou achterom te lopen er een kans bestaat dat je honden zelf het heft overnemen. Of als een van je kinderen in de tuin een dreun krijgt van zijn of haar vriendje je toch rekening moet houden met een roedel honden dat in kan grijpen?
![]()
Of weet jij 100% zeker dat dat nooit kan gebeuren? Dat dacht de topicstarter ook nl en die hond had ook nooit eerder dat gedrag vertoont.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Eens kan de eerste keer zijn zoals dat voor iedereen geldt. Geen enkele hond bijt vanaf de geboorte als er iemand tegen de baas schreeuwt en al is je hond 8 jaar, ineens kan door omstandigheden de knop wel omgaan en het verdedigingsinstinct aangewakkerd worden.tbeast schreef:Mijn honden bijten inderdaad niet meteen als iemand tegen mij schreeuwt.
Daarmee wil ik zeggen dat niemand kan weten dat zijn hond nooit wat gaat doen. Om dan dus een andere hond te veroordelen om een incident of een manier van doen die je niet zou verwachten van je eigen hond is niet eerlijk.
Jij kan niet weten dat je honden nooit iemand zullen bijten en als dat wel gebeurd dan wil jij ook niet horen dat je dat had kunnen voorkomen oid omdat je dat dus net als de TS niet zag aankomen. Jij had ook niet verwacht dat Amar en Senna gingen vechten. Voor hetzelfde geld was Amar ontzettend scherp geworden en extreem waaks. Dat weet je niet en je eigen invloed daarop is kleiner dan je denkt. Dat weet je nu door je 2 teven ook.
Kindergezichten ed hoef je er dan dus ook helemaal niet bij te halen toch?

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ja,dat weet ik.Soms is het zo moeilijk om hier over te laten komen hoe je dingen bedoeltmalinois schreef: ze reageerde op mijn reactie:

De kans dat een van mijn honden zomaar bijt is kleiner dan bij een hond die scherper is door fok en training of bij een totaal doorgefokte hond.Wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren maar de kans is kleiner.MARC_S schreef:Aangezien de hond dit nooit eerder gedaan had kon het dus net zo goed je eigen hond zijn. Wie zegt jou dat een van je eigen honden niet een kindje in het gezicht gaat bijten? Dat kun je niet weten nl net zo min als deze persoon wist dat deze hond ineens iemand in de arm zou bijten.marian* schreef:Dan is het nog voor te stellen en te begrijpen dat een hond zoiets doet,maar als ik gewoon ergens sta en mijn hond zegt "hap" in de 1e de beste arm die hij tegen komt wordt het een andere zaak vind ik.
Voor het zelfde geld is het een kindergezicht dat ie aan gort bijt.
Dat verhaal van kindergezichtjes geldt voor iedere hond die nooit eerder gebeten heeft. Elke hond kan om wat voor reden dan ook bijten en hard ook.Als je zegt dat zou mijn hond nooit doen dan sta je in dezelfde rij mensen als de topicstarter tot eergister
Ik ging er de eerste 2 jaar ook vanuit dat Wuilus nooit zou bijten, daarna beet ze mij
Het kindergezicht haalde ik aan omdat het nu toevallig een ongeveer 16-jarige is geweest die hij heeft gepakt omdat iets hem niet beviel.Voor het zelfde geld had er een klein kind gestaan dat iets deed dat niet beviel en dan had ie niet de bovenarm gehad maar een gezichtje.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
vind je, ik vind juist dat honden die afgericht zijn beter onder controle staan en zeker niet uit het niets zullen bijten, kijk naar het aantal herders en dan naar het aantal bijtincidenten...met in je achterhoofd dat er nog steeds minstens de helft zoniet tweederde totaal niet gedaan wordt wat ze zouden moeten doen of uberhaupt iets te doen hebben, de golden staat bovenaan, niet gefokt op scherpte niet getraint. Overigens vind ik dan al helemaal niet dat je doorfokken samen kan noemen met een hond gefokt op scherpte en getraint in bijtenmarian* schreef:De kans dat een van mijn honden zomaar bijt is kleiner dan bij een hond die scherper is door fok en training of bij een totaal doorgefokte hond.Wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren maar de kans is kleiner.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
De kans is misschien helemaal niet kleiner. Misschien beet deze hond omdat dat meisje een pofmouw had? Lijkt op een pakwerkpak. Dan is de kans dat deze hond een kind bijt nog steeds net zo klein als die is voor een van jouw hondenmarian* schreef:De kans dat een van mijn honden zomaar bijt is kleiner dan bij een hond die scherper is door fok en training of bij een totaal doorgefokte hond.Wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren maar de kans is kleiner.
Het kindergezicht haalde ik aan omdat het nu toevallig een ongeveer 16-jarige is geweest die hij heeft gepakt omdat iets hem niet beviel.Voor het zelfde geld had er een klein kind gestaan dat iets deed dat niet beviel en dan had ie niet de bovenarm gehad maar een gezichtje.

Ik wil niet zeggen dat iedere hond dat gaat doen maar mensen die zeggen dat hun hond nooit wat zal doen lopen de meeste kans op een incident waarbij de hond wel wat gaat doen. Je houdt er immers totaal geen rekening mee, net als de TS want die hond zou dit ook nooit gedaan hebben.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
die mensen bellen mij natuurlijk niet zelf, die bellen iemand anders die mij dan weer bellen indien in de regioNanna schreef:Maar JIJ zit in het sporthondenwereldje. Hoe komen die niet-africhtingseigenaars er dan bij om jou te bellen?nee dit zijn GEEN sporthonden, zijn gewone huishonden waar niks mee gedaan wordt qua africhting over het algemeen. Ook het ras verschilld enorm. Vasco was een werkhond die aktief werkte dat is de enige sporthond waar het gebeurde wat ik weet in ieder geval. Van de honden die ik heb gezien waren het geen van allen sporthonden.
Ik mag toch aannemen dat het hier om herders gaat, of kar je ook met Cavaliertjes?
(ik krijg al visioenen dat je vermeld staat in de Gouden Gids als Hondenwegsluizer...)

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
is jouw keus ik vind dat pure onzin en zeker niks met verantwoordelijkheid te maken, je kan op je hond letten en hier rekening mee houden, hier komen geen kinderen zonder toezicht bij m'n honden, niet aaien, in huis alleen kids met verstand van honden anders gaan de honden vast, langsrennen liggen mijn honden af of ik roep ze af op het moment dat het gebeurd etc. etc. etc. Hoewel ze gek zijn met kinderen, een kind ziet een waarschuwing niet en reageert dus verkeerd in de ogen van de hond. De hond reageert heel normaalNanna schreef:Ook lekker, maar vooral verantwoordelijk.malinois schreef:lekkere eigenaar ben jijNanna schreef:Met zo'n hond had ik zèlf allang naar de dierenarts gegaan....Mijn hond heeft 3 keer een mens gebeten en er zijn 3 aanklachten geweest.
Als tenminste die beten ook "zomaar" waren uitgedeeld.
Ik hoef geen zenuwelijer in huis die "zomaar" bijt. Of die al hap zegt als een kind van 4 naar hem kijkt of gewoon langsrent.
Mijn schoonzus had zo'n hond. Ik heb al 100x gezegd dat ze dat beest moest laten afspuiten, maar nee, eigenwijs. Dat werd pas gedaan nadat die hond een kind van drie het ziekenhuis ingebeten had...

Laatst gewijzigd door malinois op 23 okt 2006 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
Wat kan jij alles lekker uit zijn verband rukken zeg. Waar staat dat ik een zenuwelijer in huis had die kinderen die langslopen gewoon aanvloog?Nanna schreef:Ook lekker, maar vooral verantwoordelijk.malinois schreef:lekkere eigenaar ben jijNanna schreef:Met zo'n hond had ik zèlf allang naar de dierenarts gegaan....Mijn hond heeft 3 keer een mens gebeten en er zijn 3 aanklachten geweest.
Ik hoef geen zenuwelijer in huis die "zomaar" bijt. Of die al hap zegt als een kind van 4 naar hem kijkt of gewoon langsrent.
Mijn schoonzus had zo'n hond. Ik heb al 100x gezegd dat ze dat beest moest laten afspuiten, maar nee, eigenwijs. Dat werd pas gedaan nadat die hond een kind van drie het ziekenhuis ingebeten had...

Als je alles op die manier gaat verdraaien blijft er weinig gespreksstof over. Stel dat jouw windhonden getriggerd worden door een peuter die over de zandvlakte rent in de verte? Of bestaat dat niet met Deerhounds?

Ik vind het raar dat je van elke mug een olifant probeert te maken en direct als conclusie op afspuiten uitkomt. Enig respect voor het dier en het hoe en waarom lijkt me hier zeker op zijn plaats.
Het lijkt wel alsof jij een hond iedere fout laat beboeten met afspuiten zoals je dat op zijn eerbiedigst zegt.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
is toch de makkelijkste wegMARC_S schreef:Wat kan jij alles lekker uit zijn verband rukken zeg. Waar staat dat ik een zenuwelijer in huis had die kinderen die langslopen gewoon aanvloog?Nanna schreef:Ook lekker, maar vooral verantwoordelijk.malinois schreef:lekkere eigenaar ben jijNanna schreef: Met zo'n hond had ik zèlf allang naar de dierenarts gegaan....
Mijn schoonzus had zo'n hond. Ik heb al 100x gezegd dat ze dat beest moest laten afspuiten, maar nee, eigenwijs. Dat werd pas gedaan nadat die hond een kind van drie het ziekenhuis ingebeten had...![]()
Als je alles op die manier gaat verdraaien blijft er weinig gespreksstof over. Stel dat jouw windhonden getriggerd worden door een peuter die over de zandvlakte rent in de verte? Of bestaat dat niet met Deerhounds?![]()
Ik vind het raar dat je van elke mug een olifant probeert te maken en direct als conclusie op afspuiten uitkomt. Enig respect voor het dier en het hoe en waarom lijkt me hier zeker op zijn plaats.
Het lijkt wel alsof jij een hond iedere fout laat beboeten met afspuiten zoals je dat op zijn eerbiedigst zegt.

-
- Zeer actief
Ah ok, eerst een waarschuwig dus. Heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepenmalinois schreef:mijn honden waarschuwen wel hoor vooraf, met een zeer diepe grom maar blijft men schreeuwen tja dat is voor eigen risico..tbeast schreef:Mijn honden bijten inderdaad niet meteen als iemand tegen mij schreeuwt.MARC_S schreef:Jij hebt 2 dobermans en een bouviertbeast schreef:Ik vind dat toch niet kunnen hoor, honden die zelf het heft over te denken moeten nemen.Ik neem aan dat je er rekening mee houdt dat dat jou ook kan gebeuren?
![]()
Of weet jij 100% zeker dat dat nooit kan gebeuren? Dat dacht de topicstarter ook nl en die hond had ook nooit eerder dat gedrag vertoont.overigens zal ik ten alle tijde proberen te voorkomen dat ze bijten hoor... en zeker mijn dober doet het, misschien nog wel eerder dan mijn mechelaars. Gelukkig wel, daar zijn het waak-/verdedigingshonden voor. Een hond die dit niet meer heeft voldoet in mijn opzicht niet meer aan de rasstandaard. Waarom allemaal poedels maken van een hond die dit hoort te hebben
je moet het alleen wel onder controle houden als eigenaar en ongelukken proberen te voorkomen.

-
- Zeer actief
Even ter aanvulling, afspuiten klinkt alsof je het dier de schuld geeft. Dat klinkt door in elk van je berichten hier. Waar was je schoonzus eigenlijk?Nanna schreef:Ook lekker, maar vooral verantwoordelijk.malinois schreef:lekkere eigenaar ben jijNanna schreef:Met zo'n hond had ik zèlf allang naar de dierenarts gegaan....Mijn hond heeft 3 keer een mens gebeten en er zijn 3 aanklachten geweest.
-
- Zeer actief
Oh, maar ik veroordeel de hond van topicstarter niet hoor, integendeel. Ik weet als geen ander wat een hond kan doen (heb het helaas zelf meegemaakt, maar inderdaad, ik haal er maar even geen kindergezichtjes bij). Ik reageerde eigenlijk alleen op Malinois, dat ze aangaf dat haar honden zullen bijten als er bijv. tegen haar geschreeuwd wordt. Dat vind ik dan weer niet kunnen, maar Malinois heeft nu zelf ook al aangegeven dat ze dus niet zomaar uit het niets bijten.MARC_S schreef:Eens kan de eerste keer zijn zoals dat voor iedereen geldt. Geen enkele hond bijt vanaf de geboorte als er iemand tegen de baas schreeuwt en al is je hond 8 jaar, ineens kan door omstandigheden de knop wel omgaan en het verdedigingsinstinct aangewakkerd worden.tbeast schreef:Mijn honden bijten inderdaad niet meteen als iemand tegen mij schreeuwt.
Daarmee wil ik zeggen dat niemand kan weten dat zijn hond nooit wat gaat doen. Om dan dus een andere hond te veroordelen om een incident of een manier van doen die je niet zou verwachten van je eigen hond is niet eerlijk.
Jij kan niet weten dat je honden nooit iemand zullen bijten en als dat wel gebeurd dan wil jij ook niet horen dat je dat had kunnen voorkomen oid omdat je dat dus net als de TS niet zag aankomen. Jij had ook niet verwacht dat Amar en Senna gingen vechten. Voor hetzelfde geld was Amar ontzettend scherp geworden en extreem waaks. Dat weet je niet en je eigen invloed daarop is kleiner dan je denkt. Dat weet je nu door je 2 teven ook.
Kindergezichten ed hoef je er dan dus ook helemaal niet bij te halen toch?Niet dat jij dat doet overigens maar je weet hoe dat gaat.
-
- Zeer actief
Klinkt gemeen en zo bedoel ik het niet, maar ik vind het behoorlijk naief om te zeggen dat je 2 dobermans en je bouvier als gekken tekeer gaan maar nooit zullen bijten.tbeast schreef:Ah ok, eerst een waarschuwig dus. Heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen. Hier kunnen trouwens gewoon mensen op het erf komen. De honden blaffen wel als idioten, maar ze doen verder niets (ik weet natuurlijk niet wat ze doen als iemand echt kwade bedoelingen heeft, ik denk dat honden dat dan weer perfect aanvoelen).

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hier kan niemand zomaar binnenlopen, schuttingdeur zit altijd op slot en voordeur natuurlijk ook, al was het alleen maar om te voorkomen dat een kind effe een bal komt halen bijvoorbeeld. Als ik thuis ben en ik doe de deur open kan iedereen gewoon binnenwandelen is er niks aan de hand (vraag maar aan Charlottetbeast schreef:Ah ok, eerst een waarschuwig dus. Heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepenmalinois schreef:mijn honden waarschuwen wel hoor vooraf, met een zeer diepe grom maar blijft men schreeuwen tja dat is voor eigen risico..tbeast schreef:Mijn honden bijten inderdaad niet meteen als iemand tegen mij schreeuwt.MARC_S schreef: Jij hebt 2 dobermans en een bouvierIk neem aan dat je er rekening mee houdt dat dat jou ook kan gebeuren?
![]()
Of weet jij 100% zeker dat dat nooit kan gebeuren? Dat dacht de topicstarter ook nl en die hond had ook nooit eerder dat gedrag vertoont.overigens zal ik ten alle tijde proberen te voorkomen dat ze bijten hoor... en zeker mijn dober doet het, misschien nog wel eerder dan mijn mechelaars. Gelukkig wel, daar zijn het waak-/verdedigingshonden voor. Een hond die dit niet meer heeft voldoet in mijn opzicht niet meer aan de rasstandaard. Waarom allemaal poedels maken van een hond die dit hoort te hebben
je moet het alleen wel onder controle houden als eigenaar en ongelukken proberen te voorkomen.
. Hier kunnen trouwens gewoon mensen op het erf komen. De honden blaffen wel als idioten, maar ze doen verder niets (ik weet natuurlijk niet wat ze doen als iemand echt kwade bedoelingen heeft, ik denk dat honden dat dan weer perfect aanvoelen).

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
een grom doet veel mensen weinig zeker als ze alcohol ophebben kan ik je zeggen hoortbeast schreef:Oh, maar ik veroordeel de hond van topicstarter niet hoor, integendeel. Ik weet als geen ander wat een hond kan doen (heb het helaas zelf meegemaakt, maar inderdaad, ik haal er maar even geen kindergezichtjes bij). Ik reageerde eigenlijk alleen op Malinois, dat ze aangaf dat haar honden zullen bijten als er bijv. tegen haar geschreeuwd wordt. Dat vind ik dan weer niet kunnen, maar Malinois heeft nu zelf ook al aangegeven dat ze dus niet zomaar uit het niets bijten.MARC_S schreef:Eens kan de eerste keer zijn zoals dat voor iedereen geldt. Geen enkele hond bijt vanaf de geboorte als er iemand tegen de baas schreeuwt en al is je hond 8 jaar, ineens kan door omstandigheden de knop wel omgaan en het verdedigingsinstinct aangewakkerd worden.tbeast schreef:Mijn honden bijten inderdaad niet meteen als iemand tegen mij schreeuwt.
Kindergezichten ed hoef je er dan dus ook helemaal niet bij te halen toch?Niet dat jij dat doet overigens maar je weet hoe dat gaat.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Inderdaad staat de Golden volgens mij bovenaan.Maar ik vraag me af uit welk circuit die honden dan komen,bij welke eigenaren ze zitten en hoe ze opgevoed zijn.malinois schreef:vind je, ik vind juist dat honden die afgericht zijn beter onder controle staan en zeker niet uit het niets zullen bijten, kijk naar het aantal herders en dan naar het aantal bijtincidenten...met in je achterhoofd dat er nog steeds minstens de helft zoniet tweederde totaal niet gedaan wordt wat ze zouden moeten doen of uberhaupt iets te doen hebben, de golden staat bovenaan, niet gefokt op scherpte niet getraint. Overigens vind ik dan al helemaal niet dat je doorfokken samen kan noemen met een hond gefokt op scherpte en getraint in bijtenmarian* schreef:De kans dat een van mijn honden zomaar bijt is kleiner dan bij een hond die scherper is door fok en training of bij een totaal doorgefokte hond.Wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren maar de kans is kleiner.
Een goed getrainde hond uit de africhting staat inderdaad goed onder appel bij zijn geleider,maar de hond van TS is een gepensioneerde politiehond die hoogstwaarschijnlijk bij TS minder "strak" gehouden wordt dan bij zijn vorige geleider bij wie hij dit soort dingen blijkbaar niet nodig achtte.
Mij zul je echt nooit horen zeggen "mijn honden doen dat niet" want het zijn en blijven honden waarvan je het gedrag nooit voor de volle 100 % kunt voorspellen.Dus ook dat van mijn honden niet.MARC_S schreef:De kans is misschien helemaal niet kleiner. Misschien beet deze hond omdat dat meisje een pofmouw had? Lijkt op een pakwerkpak. Dan is de kans dat deze hond een kind bijt nog steeds net zo klein als die is voor een van jouw hondenmarian* schreef:De kans dat een van mijn honden zomaar bijt is kleiner dan bij een hond die scherper is door fok en training of bij een totaal doorgefokte hond.Wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren maar de kans is kleiner.
Het kindergezicht haalde ik aan omdat het nu toevallig een ongeveer 16-jarige is geweest die hij heeft gepakt omdat iets hem niet beviel.Voor het zelfde geld had er een klein kind gestaan dat iets deed dat niet beviel en dan had ie niet de bovenarm gehad maar een gezichtje.Misschien is je oudere hond wel een keer in de war omdat hij slechter gaat zien en bijt hij een kindje omdat hij denkt dat dat een hond is die ineens op zijn kop zit. Dan is de kans misschien nog wel groter op een incident omdat jij er vanuit gaat dat je hond dat nooit zal doen
![]()
Ik wil niet zeggen dat iedere hond dat gaat doen maar mensen die zeggen dat hun hond nooit wat zal doen lopen de meeste kans op een incident waarbij de hond wel wat gaat doen. Je houdt er immers totaal geen rekening mee, net als de TS want die hond zou dit ook nooit gedaan hebben.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
- Zeer actief
Wuilus beet dan wel maar ik vind dat niet uit het niets. Haar baasje staat onder vuur en het was er het ras naar om dat niet te pikken. Ik vond het ook prima dat ze tekeer ging als mensen ruzie maakte op straat, mij wild aanspraken, dronken op me af kwamen geslingerd, mij een duw gaven, in de struiken stonden etc. Ik hield de hond gewoon kort en vroeg die mensen uit mijn buurt te blijven. Soms werd iemand dan nog steeds irritant en dan haalde de hond uit. Ik trok haar dan weg maar dat blijf ik niet doentbeast schreef:Oh, maar ik veroordeel de hond van topicstarter niet hoor, integendeel. Ik weet als geen ander wat een hond kan doen (heb het helaas zelf meegemaakt, maar inderdaad, ik haal er maar even geen kindergezichtjes bij). Ik reageerde eigenlijk alleen op Malinois, dat ze aangaf dat haar honden zullen bijten als er bijv. tegen haar geschreeuwd wordt. Dat vind ik dan weer niet kunnen, maar Malinois heeft nu zelf ook al aangegeven dat ze dus niet zomaar uit het niets bijten.

-
- Zeer actief
Ik zeg niet dat NOOIT zullen bijten, het is in ieder geval nog niet gebeurd. En ja, ze zijn natuurlijk op hun eigen erf....ach, en dat ze blaffen als idioten, zorgt er wel voor dat er niemand op het erf komt die er niets te zoeken heeft. Maar ik heb ze praktisch nooit alleen buiten lopen hoor, juist omdat ik natuurlijk nooit 100% zeker weet wat ze doen.MARC_S schreef:Klinkt gemeen en zo bedoel ik het niet, maar ik vind het behoorlijk naief om te zeggen dat je 2 dobermans en je bouvier als gekken tekeer gaan maar nooit zullen bijten.tbeast schreef:Ah ok, eerst een waarschuwig dus. Heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen. Hier kunnen trouwens gewoon mensen op het erf komen. De honden blaffen wel als idioten, maar ze doen verder niets (ik weet natuurlijk niet wat ze doen als iemand echt kwade bedoelingen heeft, ik denk dat honden dat dan weer perfect aanvoelen).
Dat "' blaffen als idioten" is ook een waarschuwing.
-
- Zeer actief
En dat is precies wat ik bedoel. Als jij er bent, hoeven de honden niet in te grijpen. Maar dat is mijn mening.malinois schreef:hier kan niemand zomaar binnenlopen, schuttingdeur zit altijd op slot en voordeur natuurlijk ook, al was het alleen maar om te voorkomen dat een kind effe een bal komt halen bijvoorbeeld. Als ik thuis ben en ik doe de deur open kan iedereen gewoon binnenwandelen is er niks aan de hand (vraag maar aan Charlottetbeast schreef:Ah ok, eerst een waarschuwig dus. Heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepenmalinois schreef:mijn honden waarschuwen wel hoor vooraf, met een zeer diepe grom maar blijft men schreeuwen tja dat is voor eigen risico..tbeast schreef: Mijn honden bijten inderdaad niet meteen als iemand tegen mij schreeuwt.overigens zal ik ten alle tijde proberen te voorkomen dat ze bijten hoor... en zeker mijn dober doet het, misschien nog wel eerder dan mijn mechelaars. Gelukkig wel, daar zijn het waak-/verdedigingshonden voor. Een hond die dit niet meer heeft voldoet in mijn opzicht niet meer aan de rasstandaard. Waarom allemaal poedels maken van een hond die dit hoort te hebben
. Hier kunnen trouwens gewoon mensen op het erf komen. De honden blaffen wel als idioten, maar ze doen verder niets (ik weet natuurlijk niet wat ze doen als iemand echt kwade bedoelingen heeft, ik denk dat honden dat dan weer perfect aanvoelen).
) maar als ik er niet ben hoef je het niet te proberen
-
- Zeer actief
Hoeven is niet hetzelfde als doen. Natuurlijk hoeft een hond niets te doen (daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens maargoed) als jij erbij bent maar wie zegt je dat je hond dat ook vindt? Stel dat een van je honden dat toevallig wel zou doen? Hoe ga je dan je hond je eigen etiquette opleggen en je normen en waarden meegeven?tbeast schreef:En dat is precies wat ik bedoel. Als jij er bent, hoeven de honden niet in te grijpen. Maar dat is mijn mening.
-
- Zeer actief
Ja ok, maar wat jij nu vertelt, is heel wat anders dan iemand die een schreeuw geeft. Ik denk dat mijn honden dit ook niet zouden pikken.MARC_S schreef:Wuilus beet dan wel maar ik vind dat niet uit het niets. Haar baasje staat onder vuur en het was er het ras naar om dat niet te pikken. Ik vond het ook prima dat ze tekeer ging als mensen ruzie maakte op straat, mij wild aanspraken, dronken op me af kwamen geslingerd, mij een duw gaven, in de struiken stonden etc. Ik hield de hond gewoon kort en vroeg die mensen uit mijn buurt te blijven. Soms werd iemand dan nog steeds irritant en dan haalde de hond uit. Ik trok haar dan weg maar dat blijf ik niet doentbeast schreef:Oh, maar ik veroordeel de hond van topicstarter niet hoor, integendeel. Ik weet als geen ander wat een hond kan doen (heb het helaas zelf meegemaakt, maar inderdaad, ik haal er maar even geen kindergezichtjes bij). Ik reageerde eigenlijk alleen op Malinois, dat ze aangaf dat haar honden zullen bijten als er bijv. tegen haar geschreeuwd wordt. Dat vind ik dan weer niet kunnen, maar Malinois heeft nu zelf ook al aangegeven dat ze dus niet zomaar uit het niets bijten.. Een van die mensen haalde uit met zijn been om een trap te geven. Ik gaf lange lijn en ze beet hem in zijn knie. Best flink en ik heb haar geprezen en ben doorgelopen
![]()
Ik liep een keer met een bouvier van ons (leeft nu niet meer) en we kwamen iemand tegen, die we verder goed kennen. Maar die persoon was nu duidelijk dronken en wilde de hond aanhalen. Daar was hij niet van gediend en begon te grommen. Kijk, en dat vind ik een juiste reactie. Meteen bijten hoort niet. Als die persoon door was gegaan en de hond had dan een hap gedaan, had ik hem daar zeker niet voor gestraft.
-
- Zeer actief
Ik zou het niet wenselijk vinden, maar dat wil niet zeggen dat ik de hond gelijk af zou laten maken hoor.MARC_S schreef:Hoeven is niet hetzelfde als doen. Natuurlijk hoeft een hond niets te doen (daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens maargoed) als jij erbij bent maar wie zegt je dat je hond dat ook vindt? Stel dat een van je honden dat toevallig wel zou doen? Hoe ga je dan je hond je eigen etiquette opleggen en je normen en waarden meegeven?tbeast schreef:En dat is precies wat ik bedoel. Als jij er bent, hoeven de honden niet in te grijpen. Maar dat is mijn mening.
- vedim
- Actief
ik vind het jammer dat je tot twee maal toe aangeeft in je postings dat ik als TS in volle overtuiging was dat mijn hond dat nooit zou doen.MARC_S schreef:De kans is misschien helemaal niet kleiner. Misschien beet deze hond omdat dat meisje een pofmouw had? Lijkt op een pakwerkpak. Dan is de kans dat deze hond een kind bijt nog steeds net zo klein als die is voor een van jouw hondenmarian* schreef:De kans dat een van mijn honden zomaar bijt is kleiner dan bij een hond die scherper is door fok en training of bij een totaal doorgefokte hond.Wil niet zeggen dat het nooit zal gebeuren maar de kans is kleiner.
Het kindergezicht haalde ik aan omdat het nu toevallig een ongeveer 16-jarige is geweest die hij heeft gepakt omdat iets hem niet beviel.Voor het zelfde geld had er een klein kind gestaan dat iets deed dat niet beviel en dan had ie niet de bovenarm gehad maar een gezichtje.Misschien is je oudere hond wel een keer in de war omdat hij slechter gaat zien en bijt hij een kindje omdat hij denkt dat dat een hond is die ineens op zijn kop zit. Dan is de kans misschien nog wel groter op een incident omdat jij er vanuit gaat dat je hond dat nooit zal doen
![]()
ik heb dit nergens vermeld dat ik ooit zo over mijn hond heb gedacht.
en zo denk ik namelijk niet over hem , nooit gedaan ook.
ik ben mij ervan bewust dat mijn hond gewerkt heeft. feitelijk als een soort wapen gedient heeft tijdens zijn dienst tijd. Deze hond zal daarom nooit een volledig gewone huishond worden. en extra oplettendheid verlangen.
ik heb mij goed laten informeren voor ik aan deze hond begon,
eenmaal eerder heb ik gedrag bij hem gezien dat hij wilde gaan "werken". heb toen direct maatregelen genomen. (snoet om en naar huis)
ik ben zeer alert op zijn lichaamshouding.
dit bleek vrijdag toch tot mijn spijt niet voldoende.
-
- Zeer actief
Wuilus was een kruising bouvier. Een van de raseigenschappen waar je rekening mee dient te houden:tbeast schreef:En dat is precies wat ik bedoel. Als jij er bent, hoeven de honden niet in te grijpen. Maar dat is mijn mening.
Quote van de NL-bouvierclub:
De Bouvier is sterk geneigd zelf handelend op te treden als hij meent dat zijn baas in gevaar verkeerd. Hij wacht in dat geval niet op een opdracht.
- vedim
- Actief
dat zie je correct.Nanna schreef:Ik weet niets van africhting, maar is het niet zo dat een diensthond pas mag overgaan tot de aanval op de pakwerker NADAT daar een commando voor is gegeven? En ook weer op commando moet lossen?
Het kan toch niet zo zijn dat een hond dat maar allemaal zelf beslist en uitmaakt wanneer de tijd rijp is voor een hap?
- vedim
- Actief
ik zag het ook niet als een persoonlijke "aanval" als gewoon een algemene vraag.Nanna schreef:Dankjewel. Even for the record, ik bedoel trouwens met mijn scherpe opmerkingen nergens specifiek jou en je hond hoor, ik vind dat je het keurig afhandelt.vedim schreef:dat zie je correct.Nanna schreef:Ik weet niets van africhting, maar is het niet zo dat een diensthond pas mag overgaan tot de aanval op de pakwerker NADAT daar een commando voor is gegeven? En ook weer op commando moet lossen?
Het kan toch niet zo zijn dat een hond dat maar allemaal zelf beslist en uitmaakt wanneer de tijd rijp is voor een hap?
maar ook al mag je hond niet uit zichzelf bijten, als hij een "werkhouding aanneemt" wat overgens duidelijk waaarneembaar is , moet je wel extra alert zijn !! en hem direct weghalen bij wat hem triggert. want op dat moment krijg ik hem niet meer in onspannen positie
-
- Zeer actief
Ja sorry hoor, eerst vraag je je af waarom hij dat doet en dat je dat helemaal niet zag aankomen en nu heeft hij ineens eerder de neiging gehad te gaan werken. Waarom vraag je dit dan allemaal?vedim schreef:ik vind het jammer dat je tot twee maal toe aangeeft in je postings dat ik als TS in volle overtuiging was dat mijn hond dat nooit zou doen.
ik heb dit nergens vermeld dat ik ooit zo over mijn hond heb gedacht.
en zo denk ik namelijk niet over hem , nooit gedaan ook.
ik ben mij ervan bewust dat mijn hond gewerkt heeft. feitelijk als een soort wapen gedient heeft tijdens zijn dienst tijd. Deze hond zal daarom nooit een volledig gewone huishond worden. en extra oplettendheid verlangen.
ik heb mij goed laten informeren voor ik aan deze hond begon,
eenmaal eerder heb ik gedrag bij hem gezien dat hij wilde gaan "werken". heb toen direct maatregelen genomen. (snoet om en naar huis)
ik ben zeer alert op zijn lichaamshouding.
dit bleek vrijdag toch tot mijn spijt niet voldoende.
Beetje flauw om mij te gaan corrigeren als je zelf prima weet dat je hond werkneigingen heeft maar dat gewoon niet noemt in deze topic. Je laat mij een heel verhaal typen waarin ik al in mijn eerste bericht aangeef dat ik denk dat het om een ex-werkhond gaat en nu kom je ineens met eerdere neigingen om te gaan "werken". Waarom dan dat eerste bericht op die manier en niet eens aangeven dat het om een ex-politie hond gaat?
Mensen laten raden dat het om een werkhond gaat en nu ineens prima op de hoogte zijn van zijn gedrag en verleden vind ik ongepast. Apart en erg flauw. Geef dat dan gewoon gelijk aan. Post een bericht met ik heb een ex-poltiehond die na een eerder bijna-incident nu echt iemand gebeten heeft

-
- Zeer actief
Je snapte het dus wel want je hond heeft het eerder gedaan en neemt dan een werkhouding aan.vedim schreef:hij is een gepensioneerde politie hond. hij was aangelijn. en ik heb niets waargenomen bij dat meisje wat deze reactie teweeg kon brengen.
ze schreeuwde niet maakte geen uitbundige bewegingen....
ook de situatie was niets vreemds aan. geen onrustigheden ...
daarom snap ik hier ook echt helemaal niets van.