Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leuk! Korte docu Peruaanse naakthond!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Leuk! Korte docu Peruaanse naakthond!

Ongelezen bericht door sirene »

Een Peruaanse documentairemaker heeft een korte grappige docu gemaakt over de Peruaanse naakthond hij vond het een grote eer dat ik hem op mijn site wilde zetten en gaf meteen toestemming. Echt heel leuk! :cheer:
Voor de liefhebbers dus :wink:
In het Spaans maar het is wel te volgen voor iedereen waar het over gaat denk ik. Vooral het eind met de puppies is de moeite waard!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Ik kan hem niet bekijken, er gebeurt niks. Net nieuwe pc, zal daar wel aan liggen. :boos:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

bullenmama schreef:Ik kan hem niet bekijken, er gebeurt niks. Net nieuwe pc, zal daar wel aan liggen. :boos:
Ik weet niet waar het aan ligt. Bij mij doet hij het gewoon via deze link.
Krijg je wel het schermpje waarop je het begin ziet ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Heel leuk om eens 'live' te zien, al die Peruaanse naakthonden, en de passie waarmee de mensen in het flimpje erover praten...:ok:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Mijn spaans is barslecht maar een erg leuk filmpje, zal de link doorsturen naar mijn vriendin in Peru :ok:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Mijn spaans is barslecht maar een erg leuk filmpje, zal de link doorsturen naar mijn vriendin in Peru :ok:
Leuk! Ben benieuwd wat hun er van vinden. Kennen ze de naakthonden ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

sirene schreef:
Melanie 74 schreef:Mijn spaans is barslecht maar een erg leuk filmpje, zal de link doorsturen naar mijn vriendin in Peru :ok:
Leuk! Ben benieuwd wat hun er van vinden. Kennen ze de naakthonden ?
Ik ga het vragen aan haar, ze woont in Lima.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ow, geweldig! Ik versta er geen bal van, maar mooie honden! En die puppiesssssssss :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Ow, geweldig! Ik versta er geen bal van, maar mooie honden! En die puppiesssssssss :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I:
Die puppies op dat dak zijn zoooooo lief hè ?!
Dat heerlijke slungelige lijf en die oortjes :I:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

sirene schreef:
Hutsje schreef:Ow, geweldig! Ik versta er geen bal van, maar mooie honden! En die puppiesssssssss :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I: :I:
Die puppies op dat dak zijn zoooooo lief hè ?!
Dat heerlijke slungelige lijf en die oortjes :I:
En die lekkere poten!
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Mijn Spaans doet het gelukkig vrij goed :mrgreen:

Leuk filmpje! De eerste keer trouwens dat ik Peruanen hoor suggereren dat de Peruaan af zou stammen van de Xolo (Mexicaanse naakthond).

Vriending van Melanie: zou de honden wel moeten kennen, op alle archeologische sites in Peru zijn namelijk naakthonden aanwezig(dit wordt in het filmpje ook even genoemd). Worden wel vaak perro Chino (Chinese hond) genoemt - hoewel dat geheel ten onrechte is.

C.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:Mijn Spaans doet het gelukkig vrij goed :mrgreen:

Leuk filmpje! De eerste keer trouwens dat ik Peruanen hoor suggereren dat de Peruaan af zou stammen van de Xolo (Mexicaanse naakthond).

Vriending van Melanie: zou de honden wel moeten kennen, op alle archeologische sites in Peru zijn namelijk naakthonden aanwezig(dit wordt in het filmpje ook even genoemd). Worden wel vaak perro Chino (Chinese hond) genoemt - hoewel dat geheel ten onrechte is.

C.
Dat ze aan elkaar verwant zijn heb ik de Peruanen eigenlijk nooit horen ontkennen :wink:

Met je tweede stukje heb je helemaal gelijk.
Nieuwsgierig vraagje van mijn kant. Wat heb jij met naakthonden ? Je hebt al een paar keer op topics gereageerd waaruit bleek dat je er meer over wist. :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
CKS
Zeer actief

sirene schreef:
Casey schreef:Mijn Spaans doet het gelukkig vrij goed :mrgreen:

C.
Dat ze aan elkaar verwant zijn heb ik de Peruanen eigenlijk nooit horen ontkennen :wink:

Met je tweede stukje heb je helemaal gelijk.
Nieuwsgierig vraagje van mijn kant. Wat heb jij met naakthonden ? Je hebt al een paar keer op topics gereageerd waaruit bleek dat je er meer over wist. :wink:
Ben Mexicaan (iig volgens 1 van mijn paspoorten ;)), woon in Mexico, en vind honden erg leuk. Xolo's zijn echt schitterende dieren, het is me wat teveel 'gedoe' plus dat ik met mijn volgende hond graag ga sporten, anders had ik zeker serieus nagedacht of ik er zelf een keer 1 zou willen.

Van de Peruaan had ik, moet ik tot mijn eigen schande toegeven, nog nooit gehoord :eek: tot ik anderhalf jaar geleden in Peru was. Zie ik daar op de eerste de beste site en stel Xolo's lopen :denken: Dus ik navragen, nee, dat zijn Chinese honden :eek: Toen snapte ik er dus niets meer van. Later bij iemand die er meer van wist, en die vertelde dus dat het traditionele Peruaanse honden waren en al 3000 jaar bestonden. Dan kon het weer moeilijk import van centraal Mexico zijn: maar ze lijken toch zoveel op elkaar dat me dit onmogelijk leek. Teug naar Mexico had ik wel bijna zo'n naakt peruaantje in mijn koffer gedaan ;)

Dan meteen een vraag terug: ik kwam laatst een vrij onooglijk hondje tegen, blue merle, inclusief 2 blauwe ogen. Ik vragen: bleek een Xolo uit twee kale ouders te zijn! Ok, dat kan natuurlijk want kale honden krijgen zo af en toe behaard nageslacht. Maar blue merle? Komt dat vaker voor bij de Xolo's?

Groetjes!!

C.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef: Ben Mexicaan (iig volgens 1 van mijn paspoorten ;)), woon in Mexico, en vind honden erg leuk. Xolo's zijn echt schitterende dieren, het is me wat teveel 'gedoe' plus dat ik met mijn volgende hond graag ga sporten, anders had ik zeker serieus nagedacht of ik er zelf een keer 1 zou willen.
Hee leuk!

Wat voor gedoe bedoel je ? Met een Xolo kun je prima sporten hoor! Wat wil je gaan doen ?
Van de Peruaan had ik, moet ik tot mijn eigen schande toegeven, nog nooit gehoord :eek: tot ik anderhalf jaar geleden in Peru was. Zie ik daar op de eerste de beste site en stel Xolo's lopen :denken: Dus ik navragen, nee, dat zijn Chinese honden :eek: Toen snapte ik er dus niets meer van. Later bij iemand die er meer van wist, en die vertelde dus dat het traditionele Peruaanse honden waren en al 3000 jaar bestonden. Dan kon het weer moeilijk import van centraal Mexico zijn: maar ze lijken toch zoveel op elkaar dat me dit onmogelijk leek. Teug naar Mexico had ik wel bijna zo'n naakt peruaantje in mijn koffer gedaan ;)
Bijna alle mensen noemen ze inderdaad Perro Chino, zelfs als ze wel weten dat ze echt uit Peru komen.
Het is ook heel goed mogelijk dat de naakthondenrassen ongeveer tegelijk ontstaan zijn maar wel onafhankelijk van elkaar. En het is dan nog steeds logisch dat ze van het zelfde type zijn. Er zijn natuurlijk heel veel honden van dit oertype (slank, atletisch en met staande oren).
Er wordt momenteel DNA onderzoek gedaan naar de herkomst van de honden en ook de verwantschap door een professor uit Zweden.
Dan meteen een vraag terug: ik kwam laatst een vrij onooglijk hondje tegen, blue merle, inclusief 2 blauwe ogen. Ik vragen: bleek een Xolo uit twee kale ouders te zijn! Ok, dat kan natuurlijk want kale honden krijgen zo af en toe behaard nageslacht. Maar blue merle? Komt dat vaker voor bij de Xolo's?
Kale honden met blauwe ogen heb ik foto's wel al vaker gezien. Merle honden zag ik in Peru op straat ook heel erg veel. Ik kan me zo voorstellen dat het nog regelmatig voorkomt. De meeste naakthonden zijn ook nog niet erg raszuiver. In Mexico worden de honden toch ook gewoon nog aangekeurd ?

Oja, nog iets. Jij zei laatst dat die behaarde honden voor de fok nodig zijn.
Hebben fokkers uit Mexico dat tegen je gezegd of had je dat zelf erg gelezen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef: Ben Mexicaan (iig volgens 1 van mijn paspoorten ;)), woon in Mexico, en vind honden erg leuk. Xolo's zijn echt schitterende dieren, het is me wat teveel 'gedoe' plus dat ik met mijn volgende hond graag ga sporten, anders had ik zeker serieus nagedacht of ik er zelf een keer 1 zou willen.
Hee leuk!

Wat voor gedoe bedoel je ? Met een Xolo kun je prima sporten hoor! Wat wil je gaan doen ?
Bijna alle mensen noemen ze inderdaad Perro Chino, zelfs als ze wel weten dat ze echt uit Peru komen.
Het is ook heel goed mogelijk dat de naakthondenrassen ongeveer tegelijk ontstaan zijn maar wel onafhankelijk van elkaar. En het is dan nog steeds logisch dat ze van het zelfde type zijn. Er zijn natuurlijk heel veel honden van dit oertype/pariah type (slank, atletisch en met staande oren).
Er wordt momenteel DNA onderzoek gedaan naar de herkomst van de honden en ook de verwantschap door een professor uit Zweden.
Kale honden met blauwe ogen heb ik foto's wel al vaker gezien. Merle honden zag ik in Peru op straat ook heel erg veel. Ik kan me zo voorstellen dat het nog regelmatig voorkomt. De meeste naakthonden zijn ook nog niet erg raszuiver. In Mexico worden de honden toch ook gewoon nog aangekeurd ?

Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
CKS
Zeer actief

sirene schreef:
Gedoe: van de xolos wordt wel beweerd dat je erg op moet passen met de zon? Hier lopen ze ook vaak met een jasje aan. Aan de andere kant liggen de Peruanen in Peru vaak in de volle zon te bakken en ze lijken daar totaal geen last van te hebben, dus wellicht valt het mee.

Sport: pakwerk :mrgreen:

Ah ok, dan was dat dus minder vreemd dan ik dacht. Hoe ziet een kale merle eruit? Heb je daar fotos van?

Dat van die haren had ik geloof ik ergens gelezen. Dat het soms een goed idee is met een behaarde hond te fokken, om de gebitsproblemen te beperken. Kaal is bovendien dominant over behaard, dus als je kaal*behaard doet krijg je toch ongeveer 50% kale honden, waar je weer mee door kunt fokken. Maar waar ik dat gelezen, gezien of gehoord had weet ik echt niet meer :mrgreen: vandaar dat ik het er laatst maar bij gelaten heb: jij weet vast beter waar je het over hebt dan ik :wink:

Aan de andere kant vind ik het wel nog steeds logisch klinken: het gen voor kaalheid is hetzelfde gen dat de gebitsproblemen veroorzaakt (dat staat vast, toch?). Op zich is het dan heel goed denkbaar dat homozygoot kale honden (met twee keer het gen voor kaalheid) méér problemen hebben dan heterozygoot kale honden (1 gen voor kaalheid en 1 voor behaard, omdat kaal dominant is over behaard is de hond dan toch kaal). Zo af en toe met een behaarde hond fokken zorgt er dan voor dat er zoveel mogelijk heterozygoot kale honden geboren worden (de prijs die je er voor betaald is natuurlijk dat er ook zo af en toe wat behaarde hondjes geboren zullen worden).

Groetjes!

C.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

leuk om dit te lezen, ik volg het naakt honden fokken al een tijd, en vind het erg interresant om er over te zien en te lezen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef: Gedoe: van de xolos wordt wel beweerd dat je erg op moet passen met de zon? Hier lopen ze ook vaak met een jasje aan. Aan de andere kant liggen de Peruanen in Peru vaak in de volle zon te bakken en ze lijken daar totaal geen last van te hebben, dus wellicht valt het mee.

Sport: pakwerk :mrgreen:
Met de donkere kleuren heb je daar geen last van. In Peru lopen ze inderdaad de hele dag in de volle zon. De lichte kleuren niet hoor, die verbranden vreselijk!
Lopen in Mexico de behaarde honden ook niet met een jas aan ? In Peru lopen heel veel "mascotas" met een jas aan. Gewoon om te laten zien dat ie van iemand is en dat ie goed verzorgd wordt.

Pakwerk met een kale Xolo lijkt me niet zo handig nee, met die tanden. :mrgreen: Alhoewel er in Engeland één schijnt te zijn. Ik heb die nog nooit gezien.
Andere sporten kan dus wel:o)

Ah ok, dan was dat dus minder vreemd dan ik dacht. Hoe ziet een kale merle eruit? Heb je daar fotos van?

Dat van die haren had ik geloof ik ergens gelezen. Dat het soms een goed idee is met een behaarde hond te fokken, om de gebitsproblemen te beperken. Kaal is bovendien dominant over behaard, dus als je kaal*behaard doet krijg je toch ongeveer 50% kale honden, waar je weer mee door kunt fokken. Maar waar ik dat gelezen, gezien of gehoord had weet ik echt niet meer :mrgreen: vandaar dat ik het er laatst maar bij gelaten heb: jij weet vast beter waar je het over hebt dan ik :wink:

Aan de andere kant vind ik het wel nog steeds logisch klinken: het gen voor kaalheid is hetzelfde gen dat de gebitsproblemen veroorzaakt (dat staat vast, toch?). Op zich is het dan heel goed denkbaar dat homozygoot kale honden (met twee keer het gen voor kaalheid) méér problemen hebben dan heterozygoot kale honden (1 gen voor kaalheid en 1 voor behaard, omdat kaal dominant is over behaard is de hond dan toch kaal). Zo af en toe met een behaarde hond fokken zorgt er dan voor dat er zoveel mogelijk heterozygoot kale honden geboren worden (de prijs die je er voor betaald is natuurlijk dat er ook zo af en toe wat behaarde hondjes geboren zullen worden).
Een foto ga ik voor je zoeken. Die heb ik wel. Heb ik zelfs op een T-shrt staan! Een zwarte kale Xolo met blauwe ogen. Net een alien! Echt prachtig.
Afbeelding Gevonden! Ik weet natuurlijk niet zeker of dit merle is. Het zijn iig blauwe ogen.

Homozygoot kale honden bestaan niet :wink: Dubbel naakt is lethaal, deze pups worden tijdens de dracht geresorbeerd. Naakte honden op een enkele uitzondering na nooit een compleet gebit. Dit is een gegeven. Waar door dit precies wordt veroorzaakt is nog niet met zekerheid aangetoond.
Vooralsnog is het zo dat iedere naakte hond Nn is en de behaarde nn. Deze dragen dus geen kaal gen. Maar, (!) het zou kunnen zijn dat de kaalheid niet door 1 gen maar door meerdere wordt veroorzaakt. En dat behaarde naakthonden ook het gen voor de slechte gebitten gewoon doorgeven. Dit denk ik omdat veel fokkers beweren veel lagere percentages behaarden te hebben dan algemeen wordt aangenomen en deze fokkers alleen naakt x naakt doen.
En we hebben in Peru 2 naakthonden gezien met een volledig gebit die beiden kind waren van een behaarde rasloze ouder. Pups van een behaarde naakthond x naakt hebben geen beter gebit dan honden van twee naakte ouders. Ik denk dus dat de behaarde naakthonden net zo goed de slechte gebitten overerven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door Badu »

sirene schreef: Afbeelding
OMG... die ogen ! :I:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Re: Leuk! Korte docu Peruaanse naakthond!

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Gaaf inderdaad zeg!!
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”