Voor de liefhebbers dus
In het Spaans maar het is wel te volgen voor iedereen waar het over gaat denk ik. Vooral het eind met de puppies is de moeite waard!
Moderator: moderatorteam
Dat ze aan elkaar verwant zijn heb ik de Peruanen eigenlijk nooit horen ontkennenCasey schreef:Mijn Spaans doet het gelukkig vrij goed![]()
Leuk filmpje! De eerste keer trouwens dat ik Peruanen hoor suggereren dat de Peruaan af zou stammen van de Xolo (Mexicaanse naakthond).
Vriending van Melanie: zou de honden wel moeten kennen, op alle archeologische sites in Peru zijn namelijk naakthonden aanwezig(dit wordt in het filmpje ook even genoemd). Worden wel vaak perro Chino (Chinese hond) genoemt - hoewel dat geheel ten onrechte is.
C.
Ben Mexicaan (iig volgens 1 van mijn paspoortensirene schreef:Dat ze aan elkaar verwant zijn heb ik de Peruanen eigenlijk nooit horen ontkennenCasey schreef:Mijn Spaans doet het gelukkig vrij goed![]()
Leuk filmpje! De eerste keer trouwens dat ik Peruanen hoor suggereren dat de Peruaan af zou stammen van de Xolo (Mexicaanse naakthond).
Vriending van Melanie: zou de honden wel moeten kennen, op alle archeologische sites in Peru zijn namelijk naakthonden aanwezig(dit wordt in het filmpje ook even genoemd). Worden wel vaak perro Chino (Chinese hond) genoemt - hoewel dat geheel ten onrechte is.
C.![]()
Met je tweede stukje heb je helemaal gelijk.
Nieuwsgierig vraagje van mijn kant. Wat heb jij met naakthonden ? Je hebt al een paar keer op topics gereageerd waaruit bleek dat je er meer over wist.
Kale honden met blauwe ogen heb ik foto's wel al vaker gezien. Merle honden zag ik in Peru op straat ook heel erg veel. Ik kan me zo voorstellen dat het nog regelmatig voorkomt. De meeste naakthonden zijn ook nog niet erg raszuiver. In Mexico worden de honden toch ook gewoon nog aangekeurd ?Hee leuk!Casey schreef: Ben Mexicaan (iig volgens 1 van mijn paspoorten), woon in Mexico, en vind honden erg leuk. Xolo's zijn echt schitterende dieren, het is me wat teveel 'gedoe' plus dat ik met mijn volgende hond graag ga sporten, anders had ik zeker serieus nagedacht of ik er zelf een keer 1 zou willen.
Wat voor gedoe bedoel je ? Met een Xolo kun je prima sporten hoor! Wat wil je gaan doen ?
Bijna alle mensen noemen ze inderdaad Perro Chino, zelfs als ze wel weten dat ze echt uit Peru komen.Van de Peruaan had ik, moet ik tot mijn eigen schande toegeven, nog nooit gehoordtot ik anderhalf jaar geleden in Peru was. Zie ik daar op de eerste de beste site en stel Xolo's lopen
Dus ik navragen, nee, dat zijn Chinese honden
Toen snapte ik er dus niets meer van. Later bij iemand die er meer van wist, en die vertelde dus dat het traditionele Peruaanse honden waren en al 3000 jaar bestonden. Dan kon het weer moeilijk import van centraal Mexico zijn: maar ze lijken toch zoveel op elkaar dat me dit onmogelijk leek. Teug naar Mexico had ik wel bijna zo'n naakt peruaantje in mijn koffer gedaan
Het is ook heel goed mogelijk dat de naakthondenrassen ongeveer tegelijk ontstaan zijn maar wel onafhankelijk van elkaar. En het is dan nog steeds logisch dat ze van het zelfde type zijn. Er zijn natuurlijk heel veel honden van dit oertype (slank, atletisch en met staande oren).
Er wordt momenteel DNA onderzoek gedaan naar de herkomst van de honden en ook de verwantschap door een professor uit Zweden.
Dan meteen een vraag terug: ik kwam laatst een vrij onooglijk hondje tegen, blue merle, inclusief 2 blauwe ogen. Ik vragen: bleek een Xolo uit twee kale ouders te zijn! Ok, dat kan natuurlijk want kale honden krijgen zo af en toe behaard nageslacht. Maar blue merle? Komt dat vaker voor bij de Xolo's?
Kale honden met blauwe ogen heb ik foto's wel al vaker gezien. Merle honden zag ik in Peru op straat ook heel erg veel. Ik kan me zo voorstellen dat het nog regelmatig voorkomt. De meeste naakthonden zijn ook nog niet erg raszuiver. In Mexico worden de honden toch ook gewoon nog aangekeurd ?Hee leuk!Casey schreef: Ben Mexicaan (iig volgens 1 van mijn paspoorten), woon in Mexico, en vind honden erg leuk. Xolo's zijn echt schitterende dieren, het is me wat teveel 'gedoe' plus dat ik met mijn volgende hond graag ga sporten, anders had ik zeker serieus nagedacht of ik er zelf een keer 1 zou willen.
Wat voor gedoe bedoel je ? Met een Xolo kun je prima sporten hoor! Wat wil je gaan doen ?
Bijna alle mensen noemen ze inderdaad Perro Chino, zelfs als ze wel weten dat ze echt uit Peru komen.Van de Peruaan had ik, moet ik tot mijn eigen schande toegeven, nog nooit gehoordtot ik anderhalf jaar geleden in Peru was. Zie ik daar op de eerste de beste site en stel Xolo's lopen
Dus ik navragen, nee, dat zijn Chinese honden
Toen snapte ik er dus niets meer van. Later bij iemand die er meer van wist, en die vertelde dus dat het traditionele Peruaanse honden waren en al 3000 jaar bestonden. Dan kon het weer moeilijk import van centraal Mexico zijn: maar ze lijken toch zoveel op elkaar dat me dit onmogelijk leek. Teug naar Mexico had ik wel bijna zo'n naakt peruaantje in mijn koffer gedaan
Het is ook heel goed mogelijk dat de naakthondenrassen ongeveer tegelijk ontstaan zijn maar wel onafhankelijk van elkaar. En het is dan nog steeds logisch dat ze van het zelfde type zijn. Er zijn natuurlijk heel veel honden van dit oertype/pariah type (slank, atletisch en met staande oren).
Er wordt momenteel DNA onderzoek gedaan naar de herkomst van de honden en ook de verwantschap door een professor uit Zweden.
Dan meteen een vraag terug: ik kwam laatst een vrij onooglijk hondje tegen, blue merle, inclusief 2 blauwe ogen. Ik vragen: bleek een Xolo uit twee kale ouders te zijn! Ok, dat kan natuurlijk want kale honden krijgen zo af en toe behaard nageslacht. Maar blue merle? Komt dat vaker voor bij de Xolo's?
Gedoe: van de xolos wordt wel beweerd dat je erg op moet passen met de zon? Hier lopen ze ook vaak met een jasje aan. Aan de andere kant liggen de Peruanen in Peru vaak in de volle zon te bakken en ze lijken daar totaal geen last van te hebben, dus wellicht valt het mee.sirene schreef:
Ah ok, dan was dat dus minder vreemd dan ik dacht. Hoe ziet een kale merle eruit? Heb je daar fotos van?Kale honden met blauwe ogen heb ik foto's wel al vaker gezien. Merle honden zag ik in Peru op straat ook heel erg veel. Ik kan me zo voorstellen dat het nog regelmatig voorkomt. De meeste naakthonden zijn ook nog niet erg raszuiver. In Mexico worden de honden toch ook gewoon nog aangekeurd ?
Oja, nog iets. Jij zei laatst dat die behaarde honden voor de fok nodig zijn.
Hebben fokkers uit Mexico dat tegen je gezegd of had je dat zelf erg gelezen ?
Met de donkere kleuren heb je daar geen last van. In Peru lopen ze inderdaad de hele dag in de volle zon. De lichte kleuren niet hoor, die verbranden vreselijk!Casey schreef: Gedoe: van de xolos wordt wel beweerd dat je erg op moet passen met de zon? Hier lopen ze ook vaak met een jasje aan. Aan de andere kant liggen de Peruanen in Peru vaak in de volle zon te bakken en ze lijken daar totaal geen last van te hebben, dus wellicht valt het mee.
Sport: pakwerk
Een foto ga ik voor je zoeken. Die heb ik wel. Heb ik zelfs op een T-shrt staan! Een zwarte kale Xolo met blauwe ogen. Net een alien! Echt prachtig.
Ah ok, dan was dat dus minder vreemd dan ik dacht. Hoe ziet een kale merle eruit? Heb je daar fotos van?
Dat van die haren had ik geloof ik ergens gelezen. Dat het soms een goed idee is met een behaarde hond te fokken, om de gebitsproblemen te beperken. Kaal is bovendien dominant over behaard, dus als je kaal*behaard doet krijg je toch ongeveer 50% kale honden, waar je weer mee door kunt fokken. Maar waar ik dat gelezen, gezien of gehoord had weet ik echt niet meervandaar dat ik het er laatst maar bij gelaten heb: jij weet vast beter waar je het over hebt dan ik
![]()
Aan de andere kant vind ik het wel nog steeds logisch klinken: het gen voor kaalheid is hetzelfde gen dat de gebitsproblemen veroorzaakt (dat staat vast, toch?). Op zich is het dan heel goed denkbaar dat homozygoot kale honden (met twee keer het gen voor kaalheid) méér problemen hebben dan heterozygoot kale honden (1 gen voor kaalheid en 1 voor behaard, omdat kaal dominant is over behaard is de hond dan toch kaal). Zo af en toe met een behaarde hond fokken zorgt er dan voor dat er zoveel mogelijk heterozygoot kale honden geboren worden (de prijs die je er voor betaald is natuurlijk dat er ook zo af en toe wat behaarde hondjes geboren zullen worden).
Gevonden! Ik weet natuurlijk niet zeker of dit merle is. Het zijn iig blauwe ogen.