Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup laten krijsen in de bench, leert ie van?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

pup laten krijsen in de bench, leert ie van?

Ongelezen bericht door C@rmen »

Op een andere forum staat een topic over een pup van 9 weken die overdag joelt in de bench, maar 's nachts lekker ligt te slapen.
Nou kreeg TS de 'tip' om het beesie maar flink te laten krijsen, hij houdt vanzelf wel op.
Onder het mom van ' dan zal ze merken dat het geen zin heeft om te gillen als ze er in zit' .
Er wordt zelfs nog gezegd dat het op de langzame manier ook kan worden aangeleerd (eten geven, tijdens het slapen in de bench enz.) maar dat duurt langer en op de krijsmanier is het met een paar dagen gebeurd.

Graag jullie mening :mrgreen:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

GVD waarom hebben ze een pup of een hond? Overdag in de bench, snachts in de bench, wat een hondenleven! :boos: :boos:
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Neem dan een mooie kanarie :boos: hoeft het deurtje van de kooi nooit meer open :boos:
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

omdat het in sommige gevallen wel eens gevaarlijk kan zijn he om een pup rond te laten lopen.

bv als je met schoonmaak middelen bezig bent, de vloer nat is of dat je misschien ook kinderen hebt die even extra aandacht nodig hebben, of dat ze graag met allerlei dingen van tafel spelen of uit de kast halen als je er niet bij bent. of dat er iets is waarbij je pup niet mee kan, ziekenhuisbezoek of iemand die stervende is.

of dat je een pup hebt die zelf zijn rust niet neemt omdat het een lekker werktype is, die je dus niet zomaar 24 uur rond kan laten rennen, want dat doen ze van zichzelf. voor hun eigen bescherming moeten die verplicht rusten en door rond te laten lopen gaat dat niet. of omdat je meerdere honden in huis hebt die de pup de hele dag bezig houden zodat de pup zijn broodnodige rust niet krijgt.

zo kan ik wel ff doorgaan
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Dan heb je het over af en toe in de bench omdat het voor de pup veilger is. Ik kreeg de indruk dat het hier ging om een pup die niet om zo'n reden in de bench zit,maar meer voor het gemak.
Ik vind het zielig, beestje is 9 weken en wil eruit !
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een pup doorloopt verschillende stadia in zijn ontwikkeling. Als je een pup niet zou scheiden van broertjes en zusjes/moeder zal normaal gesproken een pup vanaf een week of 11/12 wat zelfstandiger worden en ook eens slaapplekjes zoeken buiten het nest.

Wij halen een pup rond 7 a 8 weken uit het nest en vergeten dus gemakshalve dat je daarbij eigenlijk ingrijpt in een natuurlijk losmakingsproces van nestgenoten en moeder. Geeft niks, als je tenminste bereid bent de pup te volgen in zijn stadia van de ontwikkeling. Als je een jonge pup overvraagt maak je hem onzeker en bang.
je snapt denk ik waar ik heen wil.
Een pup die alleen is en gaat schreeuwen is dus nog niet zo ver dat hij alleen kan zijn. Daarmee maak je een pup dus onzeker en bang. De ene hond zal daar beter tegen bestand zijn dan de ander. Wel bestaat dus de kans dat je met een pupje te laten schreeuwen een pup aan het kweken bent met verlatingsangst en onzekerheid tijdens het alleen zijn.
Dat is immers de associatie die je hem aanleert met alleen blijven.
Alleen blijven betekent voor d e hele jonge pup angst en paniek. Hoe moet dat nou verder? Hoe denk je dan ooit een hond te kunnen krijgen die alleen zijn volkomen relaxed en normaal vindt?
Het risico om je pup een levenslang probleem te geven zit er dus in als je hem laat ervaren hoe machteloos en hulpeloos hij is als hij alleen in de bench zit.
Verder bouw je een aversie op tegen de bench en naar ik heb begrepen wat dat nou net niet de bedoeling en vanuit de paniek kan de pup zichzelf ook goed beschadigen. Het zal niet het eerste hondje zijn wat met bv een kaakje klem komt te zitten in zijn kooi.
Kortom, ik word boos als mensen een pup aan zijn lot overlaten in een kooitje. Een pup is een hondenbaby en daar hoor je met oprechte liefde en met eerlijk geduld voor te zorgen. Je verwacht van je eigen baby ook geen wonderen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
C@rmen

nance schreef:GVD waarom hebben ze een pup of een hond? Overdag in de bench, snachts in de bench, wat een hondenleven! :boos: :boos:
Het pupje zit vast niet de hele dag in de bench, zo bedoelde ik het niet :mrgreen:
De pup zit in de bench wanneer TS bijvoorbeeld boodschappen doet, naar de dokter gaat ed.

Het gaat er ook even niet om hoelang of wanneer de pup in de bench zit, maar om de manier van benchtraining.
Alhoewel ik vind dat een pup in de bench douwen en laten krijsen geen benchtraining is.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik denk dat ze de bench eerst heel erg leukmoet maken en voordat de pup in de bench moet de pup ook heel moe moet zijn zodat ielekker kan slapen (wat bij een jonge pup niet zo moeilijk moet zijn) Dan zal het zijn plekje zijn en zal ie er ook gaan slapen. Maar ze kan hem nog niet continu in de bench laten natuurlijk. En ook niet als straf middel gebruiken.

Toch moet je een hond niet te snel toe rennen als ie jankt of blaft want dan wil dat gedrag er wel eens insluipen. Maar bij een jonge pup moet je een bench gewoon in alle voorzichtigheid gebruiken.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

janus-powerrr schreef:
nance schreef:GVD waarom hebben ze een pup of een hond? Overdag in de bench, snachts in de bench, wat een hondenleven! :boos: :boos:
Het pupje zit vast niet de hele dag in de bench, zo bedoelde ik het niet :mrgreen:
De pup zit in de bench wanneer TS bijvoorbeeld boodschappen doet, naar de dokter gaat ed.

Het gaat er ook even niet om hoelang of wanneer de pup in de bench zit, maar om de manier van benchtraining.
Alhoewel ik vind dat een pup in de bench douwen en laten krijsen geen benchtraining is.
Ze moet de pup leren alleen te zijn en een pup van 9 weken is daar soms nog helemal niet aan toe. Dan moet ze dus even een oppas regelen of de pup meenemen. Anders had ze inderdaad een bart smithondje moeten nemen. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
C@rmen

Eline* schreef:
janus-powerrr schreef:

Ze moet de pup leren alleen te zijn en een pup van 9 weken is daar soms nog helemal niet aan toe. Dan moet ze dus even een oppas regelen of de pup meenemen. Anders had ze inderdaad een bart smithondje moeten nemen. :19:
Nou inderdaad, dat vind ik dus ook.
Kijk mijn janus vond de bench 's nachts prima, overdag vond hij het een rotding.
Vanaf dat hij ging krijssen ben ik weer opnieuw begonnen met de benchtraining, blijkbaar was ik onderweg ergens te snel gegaan en dat is averechts gaan werken.
Tijdens het opnieuw opbouwen was ik ook ineens de reden van benchgebruik kwijt, dus heb ik de bench het huis uitgesmeten :mrgreen:
(en dat janus slopen kon dat weet je, :wink: )

Vroeger gebeurde het wel veel toch?
Pups maar laten krijsen en er niet naar omkijken?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Vroeger gingen pups vaak pas met 12 weken naar de nieuwe baas. Dat is tenminste wat ik nog weet van toen ik klein was. En werken mensen niet allebei fulltime, was er vaker iemand thuis en ga zo maar door.
Kortom, dat kun je mijns inziens niet zo maar even vergelijken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

janus-powerrr schreef:
Als TS alleen woont is het moeilijk, maar anders is het best zo te plannen dat pup de eerste weken niet alleen hoeft te zijn en dat het rustig kan worden opgebouwd.

Anne
zonta
Actief

Ongelezen bericht door zonta »

Met al mijn honden heb ik een benche gebruikt , ik vind het ideaal :ok:

Een benche is een goed hulpmiddel alleen je moet het wel heeeeel langzaam opbouwen.Vooral de eerste paar dagen nam ik veel tijd om de pup te leren wat een benche is/was.Ook al was ik thuis dan ging de pup toch in de benche , net zoals een baby naar z,n bedje moet :mrgreen: Op janken reageerde ik niet , maar was de pup maar een maar tellen stil dan haalde ik hem meteen uit de benche en beloonde ik hem enorm. :cheer: Persoonlijk vind ik als een pup jankt en je reageerd hierop dan beloon je z,n slechte gedrag , je kunt beter goed gedrag belonen (janken , stil , belonen).

Mijn honden hebben nooit geen problemen gehad met de benche ze slapen er zelfs in wanneer het niet hoeft :slaap:

Gr,Zonta
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door eternal »

er is een groot verschil van bench training.

Ik heb sara ook beetje bij beetje laten wennen aan de bench.

5 min alleen en dan was ik gewoon in huis boven.

Ze wist waar ik was. En kon ik gelijk horen hoe ze reageerde.

Maar om een pup zo te laten krijsen nee. Is gewoon sneu en zielig.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
zonta schreef: Persoonlijk vind ik als een pup jankt en je reageerd hierop dan beloon je z,n slechte gedrag , je kunt beter goed gedrag belonen (janken , stil , belonen).
Nog maar een keertje dan.
Het is in een hondeleven op geen enkel moment "nodig" of normaal dat een hond huilt/jankt/schreeuwt of onophoudelijk blaft.
Dan zit je allang fout.

Ja....als je er eenmaal voor hebt gezorgd dat je pupje agnstkreten slaakt is het beter om hier niet ook nog een keer op in te gaan maar dat betekent dus niet dat je goed bezig bent als je met kromme tenen een gillende pup zit te negeren.

Honden horen tijdens de opvoeding niet bang te zijn. Dat is niet normaal en het hoort er niet bij.

En pup die gilt is tye vroeg en/of te lang alleen. Pups horen niet alleen te zijn. Die hebben nestgenoten waar ze het eerste halve jaar 24/7 mee optrekken en een moeder die ze alleen maar in het nest achter laat.
Een bench is geen nest. Dat is een hok.
Een nest is een plek waar de pup geboren is en waar de teef steeds naartoe terug komt. Een pup ziet een draadkooi in een ander huis waar geen andere honden zijn dus niet als zijn nest.
Puppies die niet meer bij hun moeder zijn hebben geen nest.
Die hebben alleen een vervangende moeder in hun baas en die kunnen dan ook niet zonder die baas. Tot later, als ze geleerd hebben ook die eventjes te missen.
Dat leer je hem dus stapje voor klein stapje aan. Als hij gilt geef je jezelf een beuk voor je kop want dan ga je te snel.
En dan ga je dus niet jezelf op de borst zitten kloppen dat je hem zo goed negeert want dat is schadebeperking en getuigt niet van een goede omgang met je pup.
:ok: helemaal mee eens!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Goed verwoord Martijn! :ok:
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ik wil geloof ik niet weten op welk forum deze 'adviezen' gegeven worden :roll:
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Ik denk dat ik mijn mening hierover niet hier neer hoef te zetten
:19: .
speurneus carola

nou mijn aankomende blindengeleide pupjes van 10 weken hebben zóoooo'n trauma van een bench, ze ontsnappen net uit de tuin bij het inladen in de auto die open staat, kennel staat open en allebei rennen ze met zo'n vaart de varikennel in dat ze tegen de achterwand tot stilstaan komen.

oei oei oei, wat een slechte start hebben ze gemaakt met hun benchtraining met 7 1/2 week.
C@rmen

Martijn schreef:
Er werd vroeger sowieso niet zo naar de geestelijke gezondheid van honden omgekeken.
Vroeger namen mensen rustig elke twee jaar een andere hond omdat de oude "een kronkel" had of in huis pieste als hij alleen was. Dat was een volledig legitieme reden om een hond in te laten slapen. Vroeger.
Vroeger zaten er ongeveer tien keer zoveel honden in de asiels.
Vroeger verzopen ze hele nesten in een juten zak met een paar bakstenen erbij.
Vroeger vraten de honden boerenkool en oud brood. Drachtige en zogende teven kregen er melk bij.

Vroeger deden we het anders, ja. Wat is je punt?
Ik wou er niets mee zeggen hoor, vroeg me het alleen af :roll:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Een van de beste beslissingen in mijn hondenleven is geweest: de bench de deur uitgooien!

Vréselijk ding. Terwijl ik er van te voren zo'n voorstander van was :roll: Door schade (helaas voor Bowie toen) en schande word je wijs..
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tamara en Bowie schreef:Een van de beste beslissingen in mijn hondenleven is geweest: de bench de deur uitgooien!

Vréselijk ding. Terwijl ik er van te voren zo'n voorstander van was :roll: Door schade (helaas voor Bowie toen) en schande word je wijs..
Hier hetzelfde! De allergrootste stress tijdens Moos zijn puppytijd kwam hier door die bench...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tamara en Bowie schreef:Een van de beste beslissingen in mijn hondenleven is geweest: de bench de deur uitgooien!

het ligt eraan hoe je hem gebruikt en waarvoor. Ik heb hem voor al mijn honden gebruikt, ook voor mijn herplaatser die dit nooit gewend was, en het is me prima bevallen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
speurneus carola

Martijn schreef:
speurneus carola schreef:nou mijn aankomende blindengeleide pupjes van 10 weken hebben zóoooo'n trauma van een bench, ze ontsnappen net uit de tuin bij het inladen in de auto die open staat, kennel staat open en allebei rennen ze met zo'n vaart de varikennel in dat ze tegen de achterwand tot stilstaan komen.

oei oei oei, wat een slechte start hebben ze gemaakt met hun benchtraining met 7 1/2 week.
Zo he!!! Dat is geweldig als je puppies de bench invluchten!
Top hoor, carola! Echt heel goed!
Lijkt me echt het topppunt van een gelukkige en evenwichtige jonge hond. :blah:

dat was dus niet van angst maar van blijheid, ze wilden graag mee en dat lieten ze ff merken
ikke
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door ikke »

Ik zou bijna zeggen dat de bench, na de hond, de beste aanschaf is...mijn border vindt het heerlijk dat ze daar d'r eigen plekje heeft...komen er gillende kinderen het huis binnenstormen?! dan zoekt mevrouw heerlijk dr eigen plekje op...Ze is onmiddels 8 en het deurtje van de bench gaat zelde/nooit meer dicht maar als je de hond even ergens niet bij kan hebben, of er komt iemand over de vloer die bang is van honden vind ik een bench een ideale oplossing. Een plekje waar de hond zich prettig voelt en toch even appart gezet kan worden.
En ja...ook Flint heeft wel eens blaffend in de bench gezeten...
Bij Floyd maak ik nu ook weer (dankbaar) gebruik van de bench...en ook meneer laat soms luid blaffend weten dat hij veeeeeeeeel liever buiten dat hok wil spelen dan daar verplicht stil te moeten liggen/zitten/staan (ook al ligt er een kleif en zijn lievelingsspeeltje) . Maar helaas kan het niet altijd feest zijn. Ik ben er overigens wel 100% van overtuigd dat meneer niet blaft uit angst of onzekerheid!!!!
Anders vind ik het ook wel een ander verhaal!!!
De bench wordt alleen een fijn ding als je het goed EN MET GEDULD aanleert waarbij je vooral kijkt naar hoever je hond is!!
Groetjes van mij en een lik van Flint en Floyd

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mijn honden hebben manden waar ze in slapen en zich "terugtrekken",wat dat dan ook mag zijn. En als ik bezoek heb die de honden niet leuk vindt leg ik ze bij me.
Ik kan prima leven zonder bench en mijn honden idem dito en laten we één ding samen wel even duidelijk hebben;
De bench is er voor het gemak van mensen en niet omdat de hond het zo leuk vindt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
_beertje_
Actief

Ongelezen bericht door _beertje_ »

ik heb voor rakker alleen maar een bench gehad tussen de 6 maanden en 1,5 jaar. toen kon ie weer weg. Dit omdat hij een sterke sloop periode had. Maar dat is nu helemaal over. En hij heeft een mand. en als ik rakker ergens niet bij kan gebruiken zet ik m in de mand.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

tyson heeft ook een bench.. dat liever dan dat hij de banken opvreet en dood gaat aan verstopping
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

oke voor mijn gemak, maar dan wel op een manier dat ze het allemaal leuk vinden....

Normaal staan alle deuren open, honden lopen hier bij mij elkaar de bench uit te kijken, want dan willen zij erin.

Mijn gemak; met een loopse teef, dan kan ik tenminste die tekkel uit de buurt houden.

Hier wordt de bench gezien als "mijn slaapplaats" en daar willen ze elkaar nog wel eens in aftroeven... :mrgreen:

Maar zomaar laten krijsen als training?
Never... ze moeten het wel leuk vinden.

Ook al vinden sommige mensen het een onding.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Eline* schreef:Mijn honden hebben manden waar ze in slapen en zich "terugtrekken",wat dat dan ook mag zijn. En als ik bezoek heb die de honden niet leuk vindt leg ik ze bij me.
Ik kan prima leven zonder bench en mijn honden idem dito en laten we één ding samen wel even duidelijk hebben;
De bench is er voor het gemak van mensen en niet omdat de hond het zo leuk vindt.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Ook hier staan gewoon manden, van pup af aan. En mijn honden hebben als pup nog nooit iets gesloopt. Kwestie van goed in de gaten houden en gelijk proberen duidelijk te maken wat wel en niet kan.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”