Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboomvraag

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Chub

Stamboomvraag

Ongelezen bericht door Chub »

Mijn eerste hond was een kruising labrador en Chub is mijn tweede hond.
Ik kwam vandaag met wandelen een meneer tegen die zoals hij zei al 40 jaar "in de poedels" zat en er mee gefokt heeft en shows loopt.
Nou is volgens zijn zeggen Chub moeders mooiste niet :U: maar voor mij ook verder helemaal niet belangrijk!
Toch vraag ik me af hoe dat zit.

Als 2 honden (van hetzelfde ras dan natuurlijk) met stamboom puppies krijgen, krijgen deze pups dan automatisch ook een stamboom?

En als je een rashond hebt zonder stamboom waar verder niets van bekend is, zou je dan nog een stamboom kunnen krijgen?

Voor mij is dat papier verder totaal niet belangrijk, heb al helemaal geen fokplannen :smile: maar ben gewoon nieuwsgierig hoe het zit.

(En toch is Chub voor mij lekker wel een mooie hond :pffff: :mrgreen: )

( misschien had dit bij fokken met honden gemoeten ? )
Laatst gewijzigd door Chub op 04 nov 2006 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Chub

Nanna schreef:
Bij een (ras)hond zonder stamboom krijg je nooit stambomen voor de pups.
Maar ik weet niet of de ouders van Chub een stamboom hebben. Ik dacht misschien kun je als een hele mooie rashond hebt d.m.v een keuring/onderzoek ofzo toch een stamboom krijgen. Maar dit is dus niet zo begrijp ik.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Als de oudes van Chub wel een stamboom hebben, kun je nu niet meer een stamboom krijgen. De aanvraag van stambomen verloopt via een bepaalde procedure. Te vinden op de site van de Raad van Beheer. Het houdt in dat binnen een bepaalde periode aangiftes aan aanvragen ingediend moeten worden./

Het plaatsen van een stamboomloze hond in het stamboek was vroeger wel mogelijk. tot ca. 1950 moest je dan 2 x met je hond naar een hondententoonstelling waar minimaal de kwalificatie zeer goed behaald moest worden. De hond kon dan in een bijlage ingeschreven worden. Na enkele generaties kregen de pups weer een "echte" stamboom. Dit is nu niet meer mogelijk. Soms worden er uitzonderingen gemaakt voor een ras in opbouw.
Fietje
Actief

Ongelezen bericht door Fietje »

Chub schreef:
Nanna schreef:
Bij een (ras)hond zonder stamboom krijg je nooit stambomen voor de pups.
Maar ik weet niet of de ouders van Chub een stamboom hebben. Ik dacht misschien kun je als een hele mooie rashond hebt d.m.v een keuring/onderzoek ofzo toch een stamboom krijgen. Maar dit is dus niet zo begrijp ik.
Dat kan ,kon in Belgie wel, maar hier niet
Chub

Elmar schreef:Als de oudes van Chub wel een stamboom hebben, kun je nu niet meer een stamboom krijgen. De aanvraag van stambomen verloopt via een bepaalde procedure. Te vinden op de site van de Raad van Beheer. Het houdt in dat binnen een bepaalde periode aangiftes aan aanvragen ingediend moeten worden./

Het plaatsen van een stamboomloze hond in het stamboek was vroeger wel mogelijk. tot ca. 1950 moest je dan 2 x met je hond naar een hondententoonstelling waar minimaal de kwalificatie zeer goed behaald moest worden. De hond kon dan in een bijlage ingeschreven worden. Na enkele generaties kregen de pups weer een "echte" stamboom. Dit is nu niet meer mogelijk. Soms worden er uitzonderingen gemaakt voor een ras in opbouw.
Ah dat is een duidelijke uitleg! Dank je wel.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”