Gaat een beetje moeizaam. Wolf is er normaal een kei in (met bal of tak) maar op de GG snapt ie em niet of hij wil het niet snappen.
Toen we er pas mee begonnen ging het perfect: hij pakte het apporteerblok en gooide het voor me neer. Ik dacht dat ik dat kon uitbouwen totdat ie het in de hand gaf.
Maar nu springt hij met beide voorpoten op het blok en gaat er op liggen kluiven :N:
Ik probeer met NEE en dan APPORT/KOM VOOR hem dan alsnog naar me toe te krijgen maar dan komt ie naar me toe zonder blok.
Iemand tips?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Apporteren
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Hoi
Jouw hond ziet het apporten als een spelletje.
Ik leer het de honden op de volgende manier. Eerst de halsband vastpakken en 1 vinger onder het kin doen en met de andere hand een bruggetje maken over de neus met de duim en wijsvinger.
Kan de hond dit goed zonder zijn kop te schudden dan ga je het blok in de bek stoppen en weer de vingers op de neus houden. Langzaam proberen om de vingers van de kop te halen totdat het blok in de bek zit zonder dat er vingers aan te pas komen.
Dit noemen we nu het vasthouden.
En kan komt het pastpakken. Je houd het blok een klein stukje voor de bek van de hond en spoort hem aan om het vast te pakken. Als hij dit kan dan het blok naar beneden doen zodat hij het van de grond af leert te pakken en kan hij dat goed dan pas gaan gooien.
Als hij met het blok bij je komt dan gelijk het blok aannemen en niet laten zitten. Dit kun je dan wel uitbouwen.
Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt.
Groetjes van esther
Ik leer het de honden op de volgende manier. Eerst de halsband vastpakken en 1 vinger onder het kin doen en met de andere hand een bruggetje maken over de neus met de duim en wijsvinger.
Kan de hond dit goed zonder zijn kop te schudden dan ga je het blok in de bek stoppen en weer de vingers op de neus houden. Langzaam proberen om de vingers van de kop te halen totdat het blok in de bek zit zonder dat er vingers aan te pas komen.
En kan komt het pastpakken. Je houd het blok een klein stukje voor de bek van de hond en spoort hem aan om het vast te pakken. Als hij dit kan dan het blok naar beneden doen zodat hij het van de grond af leert te pakken en kan hij dat goed dan pas gaan gooien.
Als hij met het blok bij je komt dan gelijk het blok aannemen en niet laten zitten. Dit kun je dan wel uitbouwen.
Groetjes van esther
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Helemaal overnieuw beginnen. (hoeft niet zo veel tijd te kosten hoor
)
Het zittend afgeven oefen je apart. Daarmee kan je beginnen in de keuken. Kent hij het commando "vast" al? en pakt hij het dan ook vast?
Dan is de oefening: voor je zitten, blok "vast"en weer afgeven "los"en belonen.
Ook kan je aangelijnd een stukje gaan volgen (aparte oefening van maken!) en tijdens het volgen even vast laten houden en weer aannemen. Hierbij niet laten zitten. Het makkelijkste blijkt het te zijn voor veel honden als je het blok mee neemt tijdens een korte wandeling aan de riem. Als je de straat oversteekt blok vast en na het oversteken weer aannemen.
Daarna kan je en stukje gaan volgen, blok laten vastpakken, stukje doorlopen en zelf achteruit teruglopen met "hier". Dan het blok weer aannemen en belonen.
Daarna blok stukje wegleggen en samen met de hond ophalen, hondje pakt blok en achteruit teruglopen en blok weer aannemen. Eerst aangelijnd, later los.
Ik denk dat je misschien iets te veel druk hebt gelegd op zittend afgeven als hij het blok voor je voeten neergooide? Of misschien teveel naar voren gegraaid met je handen om te voorkomen dat het blok op de grond viel?
(ik bedenk maar wat hoor, het is nogal eens de oorzaak is van dit probleem
)
Als je zorgt dat je je handen op je benen houdt met de handpalm naar voren op "bekhoogte" van de hond, stimuleer je hem om het blok daar in te leggen.
Soms adviseer ik om op je knieën te gaan zitten en met je handpalmen open op je knieën te stimuleren om het blok daar in te laten vallen.
Als de afzonderlijke oefeningen goed gaan, kan je de stukjes weer "aan elkaar plakken tot een geheel".
Ik hoop dat je er wat mee kan

Het zittend afgeven oefen je apart. Daarmee kan je beginnen in de keuken. Kent hij het commando "vast" al? en pakt hij het dan ook vast?
Dan is de oefening: voor je zitten, blok "vast"en weer afgeven "los"en belonen.
Ook kan je aangelijnd een stukje gaan volgen (aparte oefening van maken!) en tijdens het volgen even vast laten houden en weer aannemen. Hierbij niet laten zitten. Het makkelijkste blijkt het te zijn voor veel honden als je het blok mee neemt tijdens een korte wandeling aan de riem. Als je de straat oversteekt blok vast en na het oversteken weer aannemen.
Daarna kan je en stukje gaan volgen, blok laten vastpakken, stukje doorlopen en zelf achteruit teruglopen met "hier". Dan het blok weer aannemen en belonen.
Daarna blok stukje wegleggen en samen met de hond ophalen, hondje pakt blok en achteruit teruglopen en blok weer aannemen. Eerst aangelijnd, later los.
Ik denk dat je misschien iets te veel druk hebt gelegd op zittend afgeven als hij het blok voor je voeten neergooide? Of misschien teveel naar voren gegraaid met je handen om te voorkomen dat het blok op de grond viel?
(ik bedenk maar wat hoor, het is nogal eens de oorzaak is van dit probleem

Als je zorgt dat je je handen op je benen houdt met de handpalm naar voren op "bekhoogte" van de hond, stimuleer je hem om het blok daar in te leggen.
Soms adviseer ik om op je knieën te gaan zitten en met je handpalmen open op je knieën te stimuleren om het blok daar in te laten vallen.
Als de afzonderlijke oefeningen goed gaan, kan je de stukjes weer "aan elkaar plakken tot een geheel".
Ik hoop dat je er wat mee kan

-
- Zeer actief
Ik denk dat je daar een punt hebt. Ik denk vooral dat ik teveel gegraaid heb.ranetje schreef:Ik denk dat je misschien iets te veel druk hebt gelegd op zittend afgeven als hij het blok voor je voeten neergooide? Of misschien teveel naar voren gegraaid met je handen om te voorkomen dat het blok op de grond viel?
(ik bedenk maar wat hoor, het is nogal eens de oorzaak is van dit probleem)
Thuis oefen ik ook veel om hem een voorwerp vast te laten houden. Los is geen enkel probleem.

-
- Zeer actief
Dit ga ik ook eens proberen. Goede tip!Hondenschool Shanna schreef:Hoi
Groetjes van esther
Voorlopig hou ik het even bij het houten apporteerblok. Ik dacht eerst dat ik misschien iets van kunststof moest aanschaffen omdat hij dan niet in de verleiding komt om erop te gaan liggen kluiven. Maar ik ga de uitdaging aan.