Thanx malinois... :smile1:
Fietje schreef:Bij mijn hond gaat het ook maar om een klein stukje ,ze hindert niet , maar moet terug lopen omdat het lichaam recht langs je moet blijven en dus niet mag wijken , maar wat is hand-touch precies ?als ik met brokje in de hand volg , wordt het een krententuin , dan wordt ze veel te wild , met een balletje wordt het helemaal niks ,heb je een tip?
Ook al zo'n balletjeshond?
Is Devil ook, extreem gewoon, maar ik vindt het heerlijk werken.
Op mn eigen forum hadden we het ook over de Touch, dus dat stukje kopieer ik even hierheen. Was dus een antwoord op de vraag 'hoe leer je de hand-touch aan?':
herderfan schreef:Eigelijk heel simpel, als je je hand uitsteekt zal je hond automatisch zn neus ertegen doen, hij denkt tenslotte dat je iets voor hem hebt. Op dat moment click je. Dit doe je gewoon tig keer, maar zonder een commando erbij te geven!
Als je hond het gedrag echt constant vertoont, hij heeft dus begrepen dat als jij je hand uitsteekt dat ie zn neus ertegen moet doen, dan wacht je gewoon eens een keer. Hij raakt dus je vingers aan, en jij doet niets. Hij denkt: Hellooo baas, zijt gij wakker??? Ik duwde met mijn neus tegen je hand hoor!!!'' Dus hij duwt nog een keer tegen je hand aan, en dit keer click je wel! (hehe de baas is weer wakker...) Ook dit blijf je een aantal keer doen, hij moet dus leren dat 1 keer kort aantikken niet genoeg is. Afhankelijk van de hond zal hij óf gaan tikken met zn neus tegen je vingers, óf hij laat hem er gewoon aanplakken. Beide is geweldig, maar het laatste is natuurlijk het doel. Het commando kun je er nu ook aan vast koppelen. (Touch)
Wanneer hij blijft plakken beweeg je je hand eens naar voren, hij zal dan mee moeten lopen om zijn neus op dezelfde plek te houden.
Voorlopig laat je hem nog niet strak naast je lopen, je laat hem eerst aan een uitgestrekte arm lopen zodat hij een goed, zelfstandig gangwerk ontwikkelt. Uiteindelijk kun je hem steeds dichter naast je laten lopen, totdat hij uiteindelijk op die positie loopt waar jij hem hebben wilt. Je kan op deze manier je hond dus leren volgen zoals je in de obedience ziet, of zoals Yagus vd Duvetorre.
Ikzelf merk wel dat het uitbouwen niet echt meevalt als je hond eerder al een andere houding tijdens het volgen heeft aangeleerd. Zodra ik nu probeer uit te bouwen dan valt Devil bijna direct weer terug in zn oude positie. Het neemt dus behoorlijk veel tijd voordat deze positie een gewoonte is geworden voor hem. Maar goed, de aanhouder wint. (hoop ik)
Ik vindt het tijdens pakwerk super handig, hij kan gewoon niets anders dan aan mn vingers blijven plakken, en als ik die hand op heuphoogte houdt, dan zal hij zn kop daar ook moeten houden. Ideaal hoor! Geen conflict meer tijdens dat hele volg-gebeuren. Tuurlijk onderbreekt hij de Touch wel eens, maar dan krijgt ie een correctie in de vorm van Time-out of met de prikker. Afhankelijk van de situatie.
Mn volgende hond zal ik van pup af aan de hand-touch leren, het maakt het voor jezelf echt veel makkelijker! (Het stomme is dat ik deze hele opbouw een jaar geleden ook al uitgelegd had gekregen van dezelfde vrouw nog wel, maar ik was het helemaal vergeten. Beetje jammer...)