Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom couperen?!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Fietje
Actief

Ongelezen bericht door Fietje »

Ik kan wel wennen aan de flappers en staarten , behalve bij de dober en riesenschnauzer die vond ik supermooi gecoupeerd , een dober vraagt er gewoon om om gecoupeerd te worden :mrgreen:
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Inge schreef:
puppy06 schreef: Ik vind/denk dat het ook een kwestie is van wennen.
Denk je niet dat we na 6 jaar dan niet onderhand gewend zouden zijn aan de ongecoupeerde honden?
Het is een kwestie van smaak of je het één mooier vindt of het andere.

Ik vind honden met een staart hartstikke mooi, anders had ik mijn 2 herders niet.
Maar bij sommige rassen kan ik domweg niet aan die staart wennen, vind het niet mooi. En één van die rassen is dus de boxer.
Nou Inge een dijk verder bij ons hebben mensen een weiland voor paarden en die worden ook gebruikt door 2 boxers.
Die 2 zijn niet gegecoupeerd maar je weet niet wat je ziet hoe mooi die 2 zijn, door de enorme ruimte kunnen ze rennen en vliegen , nou het zijn gewoon atleten, het zijn net fors gebouwde windhonden en de staarten staan er prachtig bij, als Jolanda (Little wolf)weer is bij ons op bezoek komt gaan we daar is kijken.
Jolanda heeft gelijk over honden fokken met levenslange problemen van slecht lopen en adem halen of hoesten dat de ogen er uit schieten ivm dat de mens dat type prachtig vind maar dan moeten we een andere topic openen.
Het gaat er nu om couperen in deze tijd om honden te verminken en pijn doen plus broodnodige communicatie lichaamsdelen verwijderen om dat de mens dat mooi vind.
Gr Simon.

PS misschien ben ik ook wel mooier zonder staart :cheer:
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Ik vind gecoupeerd wel mooier. Het geeft sommige honden gewoon een machtigere uitstraling. Vooral de Dobermann heeft al zijn stoere uitstraling verloren als ongecoupeerde hond.

Maar ik vind het wel goed dat het coupeerverbod er is. Couperen was vroeger vaak functioneel, maar dat is het nu niet meer dus moet het niet meer gebeuren. Want de moderne hond heeft alleen maar baat bij het hebben van ongecoupeerde staart en oren.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

ranetje schreef:
Inge schreef:
Denk je niet dat we na 6 jaar dan niet onderhand gewend zouden zijn aan de ongecoupeerde honden?

Ik vind honden met een staart hartstikke mooi, anders had ik mijn 2 herders niet.
Maar bij sommige rassen kan ik domweg niet aan die staart wennen, vind het niet mooi. En één van die rassen is dus de boxer.
Ik vind boxers met gecoupeerde staart wel heel mooi om te zien :ok:
Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat het jonge boxerteefje hier in de buurt, met staart, veel beter met de andere honden kan rennen en bochten maken zonder om te vallen. Een wat oudere boxer zonder staart, ook hier in de buurt, lukt dat niet.
Die staart lijkt toch echt wel een functie te hebben :wink:
Ik zeg ook niet dat de staart geen functie heeft :wink: want die heeft ie inderdaad.
Ik zie dat bij mijn herders, die gebruiken hun staart als roer bij het zwemmen en in het bochtenwerk zijn ze ook wendbaarder.
Wat dat betreft zal een boxer dus inderdaad wendbaarder worden mét staart.....
maar toch vind ik het gecoupeerd mooier :19:

Ik kan niet wennen aan die rattenstaarten, zweepstaarten en krulstaarten die ik nu voornamelijk zie bij de boxer. Daar wil ik overigens ook niet aan wennen.
Hier dus geen boxer meer voorlopig.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge schreef:
Ik zeg ook niet dat de staart geen functie heeft :wink: want die heeft ie inderdaad.
Ik zie dat bij mijn herders, die gebruiken hun staart als roer bij het zwemmen en in het bochtenwerk zijn ze ook wendbaarder.

Ik kan niet wennen aan die rattenstaarten, zweepstaarten en krulstaarten die ik nu voornamelijk zie bij de boxer. Daar wil ik overigens ook niet aan wennen.
Ik bedoelde ook niet dat je dat beweerd had :wink:
En je hebt gelijk dat er merkwaardige staarten tussen zitten.
Daar hoefde bij het couperen nooit op gelet te worden hé? Dus die kom je nu tegen :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Inge schreef:
Al van kinds af aan heb ik dat 'kroketje' aan de kont van boxers een raar gezicht gevonden... :mrgreen:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
puppy06
Actief

Ongelezen bericht door puppy06 »

Inge schreef:
.
Nee, dat denk ik niet. Omdat je nu nog steeds honden ziet die wel gecoupeerd zijn. Als die er helemaal niet meer zouden zijn, dan zou je er wel snel aan wennen.
*Hoe meer ik de mens leer kennen, hoe meer ik van honden hou.*
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

ik zie liever een hond met z'n volle staart en oren,
maar wanneer het om medische redenen beter is te couperen, heb ik daar geen problemen mee.
ook wanneer het bij een hond die leeft om te werken problemen op kan leveren wanneer deze de volle staart nog heeft, kan ik me goed voorstellen dat de staart gecoupeerd wordt.

maar wanneer het alleen maar gedaan wordt voor de leukigheid ga ik over m'n nek :19:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Inge schreef:
ranetje schreef:
Inge schreef:

Ik vind boxers met gecoupeerde staart wel heel mooi om te zien :ok:
Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat het jonge boxerteefje hier in de buurt, met staart, veel beter met de andere honden kan rennen en bochten maken zonder om te vallen. Een wat oudere boxer zonder staart, ook hier in de buurt, lukt dat niet.
Die staart lijkt toch echt wel een functie te hebben :wink:

Aan de staarten eraan kan ik wel wennen, maar vind het zo super vervelend! Een boxer is een gestoorde hond en is knettergek, daar past die lange staart gewoon niet goed bij. Gelukkig dat ze heel leergierig zijn en graag willen leren zodat je ze ook het commando: staart stil" kan leren, maar wat een zweepslagen delen ze uit zeg :N: . De boxer zal idd wel wendbaarder worden met staart, maar boris en zowel tripper (vorige boxer) heb ik nog nooit zien omvallen tijdens draaien en wendingen omdat ze geen staart hebben, ze blijven echt wel recht hoor!
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

It's Me! schreef:Of je nu in de evolutie of in de schepping geloofd...either way zijn honden niet gebouwd door mensen hoor.... Ze worden geboren met staart en oren...laat toch lekker zitten die onderdelen :mrgreen: .

Grtz. Jo
:smile2: sorry moest ik ff om lachen heel simpel staat in ieder biologieboek evolutie gaat over een soort. Honden zijn allemaal een soort. Bij een ras kun je niet over evolutie spreken :mrgreen:

Ik wou vroeger altyd een dober :N: nu niet meer :19:
lekker oppervlakkig van me ik weet t maar ik vind er niks meer aan. Mijn smaak, naderhand gezien weet ik ook niet of ik er wel een gehad had als ze nog gecoupeert werden hoor. Karrakter is ook niet helemaal ik.

Toch ben ik het er mee eens dat het niet zomaar moet kunnen om te couperen. Maar bij sommige honden vaak honden die nog werken ed is dit wel nodig. Moeilijkere kwestie dan het lijkt dus.
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Ik vind het dierenmishandeling.

Laat de mensen zelf hun eigen oren couperen.

Ik vind een rottweiler met een staart veel vriendelijker overkomen dan met geen staart.

Ik kan het niet mooi vinden gecoupeerde honden walgelijk :evil:

En als iedereen zijn honden niet meer laat couperen wennen de mensen er ook wel aan en weet men niet beter.

Afblijven van de oren en staarten :evil:
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

boxersien schreef: De boxer zal idd wel wendbaarder worden met staart, maar boris en zowel tripper (vorige boxer) heb ik nog nooit zien omvallen tijdens draaien en wendingen omdat ze geen staart hebben, ze blijven echt wel recht hoor!
Kijk je moet je zelf ook een beetje in de hond plaatsen, de staart is ook een over duidelijk communicatiemiddel naar andere honden toe, een staart geeft ook aan hoe de stemming en gedrag van de hond naar een andere hond toe is, wij kunnen het niet belangrijk vinden maar voor een hond is dat voor overleving en plaats in een roedel.
Je moet niet van een enkel hondje uit gaan maar van het geheel.
Gr Bertus.
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

misschien nu duidelijker

een rottweiler met staart vind ik vriendelijk overkomen

een rottweiler die geen staart heeft dus gecoupeerd vind ik echt niet mooi en veel minder vriendelijk.

karakter is natuurlijk wel hetzelfde.

Maar er staat hierboven het forum voor dierenliefhebbers?????????
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

puppy06 schreef:
Mol schreef:
senna03 schreef:Gewoon lekker laten zitten die oren en staarten. Ze zitten er niet voor niets. Ik vind het waanzin dat mensen dieren "in model" knippen omdat ze vinden dat het er dan mooier uitziet. We knippen toch ook geen katten-oren of staarten eraf? Om maar wat te noemen.
bla bla bla, ga dan eerst maar eens je verdiepen in de geschiedenis van de rassen waar het bij gebeurd/e, want dit is echt lul koek.

mol :8):
Leg jij maar even uit waarom je tegenwoordig volgens jou gerust een staart of oren van een hond mag knippen. En 'omdat ik het mooier vind' is geen excuus. Wat geeft jou het recht om dat te doen? Ben benieuwd... :denken:
waarom simpel doel van het ras behoud van oorsprong en functie.

Mol
Zeer actief

puppy06 schreef:
Mol schreef: HAD precies, en veel rassen HADDEN ook een functie, is het couperen overbodig omdat het ras niet meer die functie beoefent is het ras net als couperen vereledentijd.

Waarom dat nou weer? Als een ras zijn oorspronkelijke functie niet meer beoefent, is het ras nog niet overbodig. Als die rassen nu als waak- of gezelschapshond worden gebruikt, maakt het niet uit dat ze niet gecoupeerd zijn toch?
Jij vind vast van wel, om wat voor achterlijke reden dan ook... :roll:
mag ik vragen hoe oud je bent, en hoe ver je je eigen ooit in behoud van een ras heb verdiept, en hoe ver je verdieping is gegaan waarom een hond bepaalt uiterlijk heeft en waar deze dus gecoupeerd werd en waarom ze dit eigelijk nog zouden moeten zijn/of jiust waarom niet, ooit afgevraagt waarom een standaard is opgesteld en waarom er honden shows er EIGENLIJK zijn, en je ooit afgevraag of de honden die op show komen ooit hun oorspronkelijke functie zouden kunnen vervullen of juist niet.

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

idorh schreef:
boxersien schreef: De boxer zal idd wel wendbaarder worden met staart, maar boris en zowel tripper (vorige boxer) heb ik nog nooit zien omvallen tijdens draaien en wendingen omdat ze geen staart hebben, ze blijven echt wel recht hoor!
Kijk je moet je zelf ook een beetje in de hond plaatsen, de staart is ook een over duidelijk communicatiemiddel naar andere honden toe, een staart geeft ook aan hoe de stemming en gedrag van de hond naar een andere hond toe is, wij kunnen het niet belangrijk vinden maar voor een hond is dat voor overleving en plaats in een roedel.
Gr Bertus.
Mijn gecoupeerde boxer die ook nog eens flaporen heeft kan binnen de roedel prima duidelijk maken wat ze bedoelt en in wat voor stemming ze verkeert. Ook al heeft ze maar een stompje.
Roedelgenoten spreken de taal van Danco en Nika prima want die weten niet beter als dat zij geen staart hebben.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
puppy06
Actief

Mol schreef:
puppy06 schreef:
Mol schreef: HAD precies, en veel rassen HADDEN ook een functie, is het couperen overbodig omdat het ras niet meer die functie beoefent is het ras net als couperen vereledentijd.

Waarom dat nou weer? Als een ras zijn oorspronkelijke functie niet meer beoefent, is het ras nog niet overbodig. Als die rassen nu als waak- of gezelschapshond worden gebruikt, maakt het niet uit dat ze niet gecoupeerd zijn toch?
Jij vind vast van wel, om wat voor achterlijke reden dan ook... :roll:
mag ik vragen hoe oud je bent, en hoe ver je je eigen ooit in behoud van een ras heb verdiept, en hoe ver je verdieping is gegaan waarom een hond bepaalt uiterlijk heeft en waar deze dus gecoupeerd werd en waarom ze dit eigelijk nog zouden moeten zijn/of jiust waarom niet, ooit afgevraagt waarom een standaard is opgesteld en waarom er honden shows er EIGENLIJK zijn, en je ooit afgevraag of de honden die op show komen ooit hun oorspronkelijke functie zouden kunnen vervullen of juist niet.

Het gaat mij niet om de honden die voor het beoefenen van hun taak gecoupeerd worden; daarbij kan de staart of oren misschien wel in de weg zitten. Maar volgens mij is minstens 85% van bijvoorbeeld de (gecoupeerde)rottweilers die je tegenwoodrig op straat ziet, gewoon 'gekortwiekt' omdat mensen vinden dat het zo hoort, terwijl ze em gewoon als huishond hebben. Dan is dat couperen toch niet nodig? Lijkt mij... :denken:
Maar ik vroeg me dus af waarom jij vindt dat rassen die hun oorspronkelijke taak niet meer beoefenen, meteen ook maar overbodig zijn... :19:
puppy06
Actief

corason del perro schreef:
It's Me! schreef:Of je nu in de evolutie of in de schepping geloofd...either way zijn honden niet gebouwd door mensen hoor.... Ze worden geboren met staart en oren...laat toch lekker zitten die onderdelen :mrgreen: .

Grtz. Jo
:smile2: sorry moest ik ff om lachen heel simpel staat in ieder biologieboek evolutie gaat over een soort. Honden zijn allemaal een soort. Bij een ras kun je niet over evolutie spreken :mrgreen:
Het ging volgens mij ook niet over een ras, maar over honden in t algemeen.
Evolutie staat trouwens in het woordenboek verklaard als: "De geleidelijke ontwikkeling van (soorten) organismen."
Mol
Zeer actief

puppy06 schreef:
Het gaat mij niet om de honden die voor het beoefenen van hun taak gecoupeerd worden; daarbij kan de staart of oren misschien wel in de weg zitten. Maar volgens mij is minstens 85% van bijvoorbeeld de (gecoupeerde)rottweilers die je tegenwoodrig op straat ziet, gewoon 'gekortwiekt' omdat mensen vinden dat het zo hoort, terwijl ze em gewoon als huishond hebben. Dan is dat couperen toch niet nodig? Lijkt mij... :denken: :
elk ras moet zijn ras op en top vertegen woordigen en daar mag in geen enkel opzicht consesies gedaan worden, het ras heeft een doel gehad, van uit zijn oorsprong en daar bij werd hij gecoupeerd.
elk ras ongeacht show, werk of huishond, zou teoretish zijn oorspronkelijke functie moeten kunnen beoefenen, dus zo van uit de show ring, of zo van af de bank zijn werk in klaar, waneer je het ras zijn oorsprong laat verlogenen en dus inprincipe niet meer voldoet aan de eisen die de standaard van af de oorsprong heeft door gegeven, dus van af het moment dat het ras een standaard kreeg, is hij geen vertegenwoordiger meer van het ras, en mag deze eigelijk de naam van het ras dan ook niet meer dragen. zo zie ik het, is mij mening.

Maar ik vroeg me dus af waarom jij vindt dat rassen die hun oorspronkelijke taak niet meer beoefenen, meteen ook maar overbodig zijn... :19:
als je het beter had gelezen trek ik een vergelijking tussen oorsprong en behoud van een ras, wat couperen voor het werk heeft opgenomen in het werk, en het overbodig maken van couperen en de honden hun oorspronkelijke functie al jaren niet meer hebben.

maar k vroeg jou ook wat krijg ik daar ook andwoord op of niet?

idorh
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
idorh schreef:
Gr Bertus.
Mijn gecoupeerde boxer die ook nog eens flaporen heeft kan binnen de roedel prima duidelijk maken wat ze bedoelt en in wat voor stemming ze verkeert. Ook al heeft ze maar een stompje.
Roedelgenoten spreken de taal van Danco en Nika prima want die weten niet beter als dat zij geen staart hebben.
Zoals ik al aan gaf het gaat niet om een enkel hondje maar van het geheel, dus de hond wereld algemeen.
Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

puppy06 schreef:

Grtz. Jo
Evolutie staat trouwens in het woordenboek verklaard als: "De geleidelijke ontwikkeling van (soorten) organismen."
dan nog kan je de evelutie niet los laten in de zin zoals jij die gaf op rassen want de evelutie had de bulldog nooit een overlevings kans gegeven nog een dwerg pincer

Mol
Zeer actief

idorh schreef:
Inge schreef:
idorh schreef:
Gr Bertus.
Zoals ik al aan gaf het gaat niet om een enkel hondje maar van het geheel, dus de hond wereld algemeen.
Gr Bertus.
en dat kan dus niet want elk ras is los van elkaar gefokt met ieder een ander doel, de honden rassen die het zelfde doel hebben zijn over het algemeen het zlefde type hond.

puppy06
Actief

Mol schreef:
puppy06 schreef:

Grtz. Jo
dan nog kan je de evelutie niet los laten in de zin zoals jij die gaf op rassen want de evelutie had de bulldog nooit een overlevings kans gegeven nog een dwerg pincer

IK gaf helemaal geen mening over evolutie of wat dan ook! Leer lezen... :roll:
Mol
Zeer actief

puppy06 schreef:
Mol schreef:
puppy06 schreef:
corason del perro schreef: :smile2: sorry moest ik ff om lachen heel simpel staat in ieder biologieboek evolutie gaat over een soort. Honden zijn allemaal een soort. Bij een ras kun je niet over evolutie spreken :mrgreen:

IK gaf helemaal geen mening over evolutie of wat dan ook! Leer lezen... :roll:
pot verwijt ketel :roll:

puppy06
Actief

Sorry, geen pot aan mijn kant... :smile:
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
idorh schreef:
Inge schreef:
idorh schreef: Kijk je moet je zelf ook een beetje in de hond plaatsen, de staart is ook een over duidelijk communicatiemiddel naar andere honden toe, een staart geeft ook aan hoe de stemming en gedrag van de hond naar een andere hond toe is, wij kunnen het niet belangrijk vinden maar voor een hond is dat voor overleving en plaats in een roedel.
Gr Bertus.
Gr Bertus.
en dat kan dus niet want elk ras is los van elkaar gefokt met ieder een ander doel, de honden rassen die het zelfde doel hebben zijn over het algemeen het zlefde type hond.

Natuurlijk zijn bepaalde type rassen door de mens voor eigen doel gefokt .
Maar van naturen blijft de basis en gedrag toch wolf.
Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

idorh schreef:
Mol schreef:
idorh schreef:
Inge schreef: Mijn gecoupeerde boxer die ook nog eens flaporen heeft kan binnen de roedel prima duidelijk maken wat ze bedoelt en in wat voor stemming ze verkeert. Ook al heeft ze maar een stompje.
Gr Bertus.

Gr Bertus.
ELK ras is door mensen gefokt, daarin geen 1 uitgezonderd. hier bij is karakter uiterlijk en groote aan gepast naar het doel van de hond, hier heeft inprenciepe geen 1 wolf wat mee te maken gehad.

had dit wel zo geweest dan hat MR saarloos niet met zulke gedrags problemen te kampen gahad als dat hij heeft gedaan, en had de hond die hij wilde creëren waarschijnlijnk ook gewoon dat doel kunnen beoefenen, de hond staat kwa karakter zo verschrikkelijk ver van de wolf af dat je die 2 niet eens kan vergelijk vind ik, de 1 zeg woef de ander zegt woehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhoehhhhhhhhhhhhhhhhhh, en ze lijken op elkaar in bepaalde vormen, maar neem mij ras en neem een wolf nou ze lijken in geen enkel opzicht opelkaar, hoe wolven in een roedel leven gaat hier niet op hoor ook al hebben ze staart en oren.
en dat is met veel meer rassen zo, teriers kan je niet zo houden zoals jij nu sugereed AMstafs maken elkaar kapot Pittjes maken elkaar kapot, oer rassen zoals de CAO hoef je dat ook niet bij te proberen want die gaan ook door tot er 1 niet meer beweeg.
en dat doen die van mij ook.

wees nou een gewoon eerlijk in dat geen dat je een hond niet kan vergelijken met een wolf.
ze stammen misscien van elkaar af, ook daar zijn de geleerde het niet allemaal over eens.
een hond heeft zoals ieder andere dier zo ook de mens een oer instinkt, ben ik helemaal met je eens en dat is dus overlevings drang.
maar verder houd het gewoon op bertus, anders hadden alle rassen het zelfde karakter gehad zoals jou saarloos hebben, mooi ras hoor maar niks voor mij, roep er boe tegen en ze zijn met de norder zon vertrokken.

Laatst gewijzigd door Mol op 10 nov 2006 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

puppy06 schreef:Sorry, geen pot aan mijn kant... :smile:
en je vind je zelf nu ook nog geestig?, ik geef je andwoord op je vragen en jij kan dat niet eens terug doen?
hoe simpel ben je dan? zo lopen blaten en vervolgens vervallen in dit soort kinder werk :ok: nou het siert je hoor

idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
idorh schreef:
Mol schreef:
idorh schreef: Zoals ik al aan gaf het gaat niet om een enkel hondje maar van het geheel, dus de hond wereld algemeen.
Gr Bertus.

Gr Bertus.
ELK ras is door mensen gefokt, daarin geen 1 uitgezonderd. hier bij is karakter uiterlijk en groote aan gepast naar het doel van de hond, hier heeft inprenciepe geen 1 wolf wat mee te maken gehad.

had dit wel zo geweest dan hat MR saarloos niet met zulke gedrags problemen te kampen gahad als dat hij heeft gedaan, en had de hond die hij wilde creëren waarschijnlijnk ook gewoon dat doel kunnen beoefenen, de hond staat kwa karakter zo verschrikkelijk ver van de wolf af dat je die 2 niet eens kan vergelijk vind ik, de 1 zeg woef de ander zegt woehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhoehhhhhhhhhhhhhhhhhh, en ze lijken op elkaar in bepaalde vormen, maar neem mij ras en neem een wolf nou ze lijken in geen enkel opzicht opelkaar, hoe wolven in een roedel leven gaat hier niet op hoor ook al hebben ze staart en oren.
en dat is met veel meer rassen zo, teriers kan je niet zo houden zoals jij nu sugereed AMstafs maken elkaar kapot Pittjes maken elkaar kapot, oer rassen zoals de CAO hoef je dat ook niet bij te proberen want die gaan ook door tot er 1 niet meer beweeg.
en dat doen die van mij ook.

wees nou een gewoon eerlijk in dat geen dat je een hond niet kan vergelijken met een wolf.
ze stammen misscien van elkaar af, ook daar zijn de geleerde het niet allemaal over eens.
een hond heeft zoals ieder andere dier zo ook de mens een oer instinkt, ben ik helemaal met je eens en dat is dus overlevings drang.
maar verder houd het gewoon op bertus, anders hadden alle rassen het zelfde karakter gehad zoals jou saarloos hebben, mooi ras hoor maar niks voor mij, roep er boe tegen en ze zijn met de norder zon vertrokken.

Het genen paket van de hond is zoal eender als de wolf, anders kan je ze niet onbeperkt kruisen, wat dus niet met paard en gelijkende wilde vormen kan zoals zebra enz.

Als je de verwilde honden neemt die in bergen en landen leven in Europa waar dus alle rassen in voorkomen, die hebben v/a pup zonder mensen moeten overleven en ze zijn bijna indentiek in gedrag als de wolf
Zelfs de schuwheid en vluchtdrang en jacht systeem.
Ik had een wolfhond waar je boe tegen zei en weg was die maar ik heb ze ook die dan juist om je nek vliegen om met je te spelen :19:
De SWwolfhond bestaat pas v/a 1975, ivm de laatste wolvin dus die tak wijkt af waar Leen Saarloos mee bezig was.
Jouw ras bestaat misschien eeuwen , als je met de SWH 50 jaar verder ben heb je weer een heel ander type kwa karakter door evt goede en juiste lijn en inteelt.
Mar alle honden zijn in basis wolf.
Gr Bertus.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Maar levert het ook vruchtbare nakomelingen op? Anders heeft Bertus dus wel degelijk gelijk en kan je ze niet onbeperkt blijven kruizen. Ja, wel de dieren die je als uitgangspunt neemt maar niet de nakomelingen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”