Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is het echt zo moeilijk?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Is het echt zo moeilijk?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik erger me regelmatig in losloopgebieden aan honden die achter hardlopers en fietsers aangaan (en er tegen opspringen als bonus). Bram wilde dat (natuurlijk) ook als pup, maar ik heb m'n stinkende best gedaan om dat er uit te krijgen.

Ik ben nou niet direct het grootste opvoedtalent, dus denk altijd 'als ik het kan, kan iemand anders het ook'. Of zijn er echt honden waar het bijna onmogelijk is om het af te leren?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik moet zeggen dat het me af en toe met Caja ook nog gebeurd als ik hardlopers niet zie aankomen.
Als ik ze zie dan roep ik haar altijd bij me en dan mag ze weer vrij als ze weg zijn.
Sommige rassen (bijv borders) is het volgens mij wel lastiger af te leren dan anderen.
Afbeelding
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Ik denk dat je het iedere hond af kunt leren, als je dat consequent en met de juiste timing en beloning doet. Ik geloof er niet in dat er bepaalde rassen zijn die dat niet zouden kunnen.
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:Ik moet zeggen dat het me af en toe met Caja ook nog gebeurd als ik hardlopers niet zie aankomen.
Ik ben ook de eerste om toe te geven dat het bij puppy Bram ook weleens mis is gegaan. Dat ik even niet oplette en verdikkie daar komt iemand aanrennen en Bram er achteraan. Dan was het 1000 x sorry sorry sorry en de lopers reageerden daar goed op. Ik schaamde me dan rot.

Maar ik zie volwassen honden maar gaan en gaan en de eigenaren lijken het gewoon te accepteren. Alsof lopers en fietsers het maar normaal moeten vinden omdat het een losloopgebied is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Mijn honden hebben dat eigenlijk allemaal nooit gedaan.
Wel heb ik met Hera het probleem dat ze zoooo ontzettend gek is op aandacht van mensen dat ze vrijwel altijd tegen je opspringt.
Ik krijg dat er niet uit, of liever gezegd.....ik vind het leuk en lief dat ze zo enthousiast is en om haar daar dan voor te gaan straffen o.i.d.
Ik pak haar dus altijd even bij me en geef aan dat ze kan springen als mensen dan nog 'ohhh laat maar komen' dan mag ze gaan.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Daisy heeft het wel gedaan.
Haar toch maar even verteld dat ik dat niet zo leuk vind en dat begreep ze....
Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef:Mijn honden hebben dat eigenlijk allemaal nooit gedaan.
Wel heb ik met Hera het probleem dat ze zoooo ontzettend gek is op aandacht van mensen dat ze vrijwel altijd tegen je opspringt.
Ik krijg dat er niet uit, of liever gezegd.....ik vind het leuk en lief dat ze zo enthousiast is en om haar daar dan voor te gaan straffen o.i.d.
Ik pak haar dus altijd even bij me en geef aan dat ze kan springen als mensen dan nog 'ohhh laat maar komen' dan mag ze gaan.
Ook als pup niet? Wat heerlijk :wink:

Opspringen heb ik nooit echt afgeleerd. Zolang iemand geen aandacht besteedt aan Bram, zal hij niet naar iemand toegaan. Maar gaat iemand lokken of roepen naar hem, dan zijn er twee opties 1. hij loopt gewoon door, de persoon in verwarring achterlatend 2. hij komt en springt waarschijnlijk op.

Ik waarschuw meestal even en als mensen dan toch doorzetten, dan is het jammer hoor. Dan heb je dus kans op vieze pootjes op de broek.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bruno deed het als jonge hond en ik heb het hem makkelijk af kunnen lren.Maar bij Tomas wil het maar niet lukken, het gaat 10 keer goed en dan ineens schrikt hij een keer van een fietser of jogger en dan gaat het weer fout :N: en kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.Hij bewaakt ons ahw, of bewaakt "zijn"bos, ik weet het niet maar ik moet me nogal eens verontschuldigen.Ik vind het zeker NIET gewoon dat hij dat doet en probeer zoveel mogelijk op tijden te gaan dat er nog niemand in het bos is.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Mijn hong springt tegen niets of niemand tegenop :ok:
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Bruno deed het als jonge hond en ik heb het hem makkelijk af kunnen lren.Maar bij Tomas wil het maar niet lukken, het gaat 10 keer goed en dan ineens schrikt hij een keer van een fietser of jogger en dan gaat het weer fout :N: en kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.Hij bewaakt ons ahw, of bewaakt "zijn"bos, ik weet het niet maar ik moet me nogal eens verontschuldigen.Ik vind het zeker NIET gewoon dat hij dat doet en probeer zoveel mogelijk op tijden te gaan dat er nog niemand in het bos is.
Is het dan dat hij wil 'jagen'? Dus dat het om het wegschietende van de jogger of fietser gaat?

Edit...ik lees je post nog eens goed en zie dat je schrijft dat hij wil bewaken. Sorry :wink:
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 10 nov 2006 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos deed het als pup ook. Ik heb weleens minuten lang door de duinen gerend achter een jogger aan die niet wilde stoppen terwijl Moos van een maand of 2-3 hard kwispelend naast hem mee rende. Okay, mijn fout, helemaal mijn fout, maar om nou stug door te rennen met mij erachteraan "Moosieeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!" naar mijn pup roepend vond ik ook weer zo wat...

Ik weet niet eens meer of ik het echt af moest leren eigenlijk; hij deed het vrij snel gewoon niet meer volgens mij :denken:
Saar heeft het nooit gedaan, ook als pup niet. Maar Saar ging als pup ook al niet naar vreemde mensen toe.

Ik kan me wel voorstelling dat het bij bepaalde honden heeeel moeilijk af te leren is. :wink:
Maar ik denk ook wel dat er een bepaalde categorie is die het gewoon niet zo interesseert wat zijn hond doet en het maar laat gaan.

Opspringen ben ik ook vrij laks in. Moos en Saar negeren je volkomen als je hen ook negeert. Je moet ze echt heeeel wild gaan roepen willen ze wel bij een vreemde passant komen kijken. En tja, dan kunnen ze opspringen; risico van het als een gek blijven roepen hoor :19:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Zoek stok! schreef:
Marie-Josée schreef:Bruno deed het als jonge hond en ik heb het hem makkelijk af kunnen lren.Maar bij Tomas wil het maar niet lukken, het gaat 10 keer goed en dan ineens schrikt hij een keer van een fietser of jogger en dan gaat het weer fout :N: en kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.Hij bewaakt ons ahw, of bewaakt "zijn"bos, ik weet het niet maar ik moet me nogal eens verontschuldigen.Ik vind het zeker NIET gewoon dat hij dat doet en probeer zoveel mogelijk op tijden te gaan dat er nog niemand in het bos is.
Is het dan dat hij wil 'jagen'? Dus dat het om het wegschietende van de jogger of fietser gaat?
Geen idee,kan heel goed want hoe harder ze fietsen, des te sneller hij erachter aan gaat, bij fietsende schooljeugd doet hij het namelijk niet( die vallen nog net niet om, zo langzaam gaat dat meestal :mrgreen: ).Maar hij blaft de mensen echt aan, heel dicht bij hun broek :neenee: gelukkig srpingt hij niet tegen ze op.Maar een hond van ruim 30 kg die je uit komt schelden is geen lolletje.
Al schrik ik zelf ook geregeld als ik op een smal bospaadje ineens voetgetrappel en gehijg achter me hoor :denken: :mrgreen:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Zoek stok! schreef:
estelle schreef:Mijn honden hebben dat eigenlijk allemaal nooit gedaan.
Ook als pup niet? Wat heerlijk :wink:

Opspringen heb ik nooit echt afgeleerd. Zolang iemand geen aandacht besteedt aan Bram, zal hij niet naar iemand toegaan. Maar gaat iemand lokken of roepen naar hem, dan zijn er twee opties 1. hij loopt gewoon door, de persoon in verwarring achterlatend 2. hij komt en springt waarschijnlijk op.

Ik waarschuw meestal even en als mensen dan toch doorzetten, dan is het jammer hoor. Dan heb je dus kans op vieze pootjes op de broek.
ook als puppen niet nee. super he? haha.

Hera gaat ook alleen naar mensen die haar roepen of op een andere manier aandacht geven. Ja en bij mensen die hier het erf oplopen.
Als ze zo op iedereen afrent had ik het haar wel afgeleerd, dat is nou ook weer een beetje teveel van het goede. :wink:
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Maxi rent achter gillende kinderen / jeugd aan..... :N:
Kinderen die rennen en gillen of bijv als ze op de fiets zitten heel idioot gaan doen net als ze voorbij Max komen en dan op hun achterwiel wegrijden en gillen erbij. Jaaaa....daar gaat maxi ! :roll:
Als ze gewoon normaal doen is er niets aan de hand....taalt ie niet naar ze.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey blijft eigenlijk over het algemeen wel bij me... ze rent op mensen af als die haar lokken (of als ze ze kent) en verder is ze gewoon braaf :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb er nooit last van gehad, bij geen van mijn honden :19:
Ik kan me niet meer zo goed herinneren of Kaya het als pup geprobeerd heeft, maar dan zal ik het vast afgeleerd hebben :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Zoek stok! schreef: Maar ik zie volwassen honden maar gaan en gaan en de eigenaren lijken het gewoon te accepteren. Alsof lopers en fietsers het maar normaal moeten vinden omdat het een losloopgebied is.
Ik denk dat je hier de kern van het probleem hebt.
Er zullen heus honden bestaan bij wie het heel moeilijk is af te leren, maar ik denk dat het gros van de honden die dit doet of helemaal niet of op een verkeerde manier getraind zijn.
Als baasje al niet de motivatie op kan brengen, zich erin verdiept en er energie in wil steken :19:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Of het moeilijk is of niet, kun je denk ik niet beoordelen als je een hond hebt waar het niet in zit. Of waar een simpel "nee" tijdens zijn puppentijd genoeg is.

Veel mensen hebben (gelukkig!) herplaatsers. Dat "het niemand iets lijkt te schelen" als hun hond achter joggers aangaat, is me te makkelijk gesteld. Een hoop baasjes proberen dat er wel uit te krijgen. Het is wel lastiger met herplaatsers, dan met pups.
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Wat fijn dat dit onderwerp aan de orde wordt gesteld. :ok:
1 Van mijn honden, een kruising bc, vertoont soms dit gedrag.Iets wat ik zeer enstig opneem. Ik vind het heel vervelend en wil het zeker aanpakken. Dus als jullie concrete tips hebben hoe dit aan te pakken graag, want ik vind het best moeilijk.
Wat ik er moeilijk aan vind is dat je bijna niet op tijd kan zijn met hem uit zijn fixatie te halen, bijna niet preventief kan handelen.
Je loopt in een losloopgebied. Hondje loopt voor je uit te struinen en krijgt het van het ene op het andere moment ineens in zijn kop om achter "die" (ongeveer 1 op de 10) fietser aan te gaan. (Hij gaat er achter aan en blaft er een beetje tegen maar springt er niet tegenop. Toch vind ik dit wel vervelend en ongewenst genoeg.) Hij komt ook weleens achter mij vandaan, dan heb ik geluk en kan hem corrigeren want hij moet nog langs mij :evil:
Mijn hond is overigens een herplaatser. Ik heb hem gekregen toen hij 1 jaar was, nu is hij 4 maar hij vertoont dit gedrag nu ong. anderhalf jaar.
Groetjes van Bo en de honden.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Ach, al dat gesport ... dat leidt tot niets anders dan een verhoging van de ziektenkosten premie's, die jij en ik dan weer op kunnen hoesten :pffff:

En met die halve zachte figuren die zo nodig op de tour de france moeten lijken ofzo, daar heb ik het al helemaal niet zo op :N:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Soms heeft Obelix de neiging om iemand uitgebreid te begroeten :N: Als je hier binnen komt doet hij het eigenlijk helemaal niet maar heel soms buiten wel. Hij kan zonder te kijken langs 20 mensen lopen en de 21e gaat hij tegen aan springen :N: Pas schoot hij met flex en al los, en ging tegen een mevrouw aan springen. Ik vind het behoorlijk irritant en begrijp heel goed dat mensen daar niet van gediend zijn en het zelfs beangstigend vinden. Kinderen laat hij wel met rust en ook veel volwassenen ook maar soms heeft hij dus de neiging om tegen mensen op te springen. De hond die ze bij zich hebben negeert hij dan........
Het is ook de meest vriendelijke hond die ik ooit gehad heb, die staart kwipelt de gehele dag en soms ook zijn achterlijf er nog bij. Maar dit is dus een grote foei :neenee:
Jagen deed hij toen hij puber was wel, lekker achter een fietser aanhobbelen om te laten zien hoe lief hij wel niet was :N: maar dat heb ik er al uit gekregen. Nu kijkt hij niet eens op. Bij joggers en fietsers/ruiters die passeren op een smal pad laat ik ze naast me zitten tot ze voorbij zijn. Bij ruiters leid ik ze af met koekjes omdat een paard gemakkelijk kan schrikken van een hond :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Marie-Josée
Erelid

Marion. schreef:Dat "het niemand iets lijkt te schelen" als hun hond achter joggers aangaat, is me te makkelijk gesteld. Een hoop baasjes proberen dat er wel uit te krijgen.
Helemaal mee eens.Ik wordt regelmatig uitgefoeterd terwijl ik er echt een hekel aan heb en er zo aan werk om het er uit te krijgen.Gelukkig zijn er heel veel fietsers en joggers die wèl begrip hebben :ok:
De ene hond is echt de andere niet, Tomas is de eerste hond die dit trekje in hevige mate vertoont.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Gisteren ging Max -voor mij totaal onverwacht omdat ie het nooit doet eigenlijk-achter een man in een ligfiets aan :80:
Waarschijnlijk is hier het feit dat het een ligfiets betrof debet aan :wink:
Zowel Max als Bente heb ik het als pup afgeleerd en bij Max met meer succes dan bij bij Bente;Bente wil nog weleens een eindje meelopen als ze zin heeft :devil:
Ik vind het heel vervelend als ze het doen en heb Max gisteren ook heel duidelijk gemaakt dat ik niet blij was met zijn actie :neenee:
Nu was dit in een groot park waar je ook fietsers/joggers mag verwachten,maar wat al die joggers nou op bijvoorbeeld zondagmorgen op een losloopgebied op de hei moeten waar tig hectaren niet-losloopgebied omheen ligt waar je véél beter kunt joggen en fietsen :denken: :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marie-Josée
Erelid

marian* schreef: wat al die joggers nou op bijvoorbeeld zondagmorgen op een losloopgebied op de hei moeten waar tig hectaren niet-losloopgebied omheen ligt waar je véél beter kunt joggen en fietsen :denken: :denken:
Ja dat vraag je je af, zo fijn is het voor hun ook niet.Maar het is wel zo dat, als jij zelf daar niet met een hond loopt, je vaak helemaal niet weet dat het een losloopgebied is.Meestal staat dat nu echt niet met enorme borden aangegeven.
Zelfs hondeneigenaren onderling hebben daar nogal eens discussies over :mrgreen:
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Mijn vader is een fanatiek hardloper/fietser die graag in de bossen loopt en hij heeft regelmatig last van honden die achter hem aan rennen.

Mijn hond doet het gelukkig niet, ze gaat regelmatig mee met mijn vader hardlopen :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb het ze gelukkig nooit hoeven af te leren ,ze vinden ze gewoon niet intressant genoeg-ik heb ook nooit mijn honden bij me geroepen of opgekeken als er een jogger aankwam(er was gewoon niets aan de hand) :ok:, Maar ik kom ze zelf bij het hardlopen plenty tegen :boos: en dan de baajes-hij doet niets hoor, ALS JE MAAR NIET HARD GAAT LOPEN-ja duuhh :evil: :mrgreen:
marian*
Erelid
Contacteer:

Marie-Josée schreef:
marian* schreef: wat al die joggers nou op bijvoorbeeld zondagmorgen op een losloopgebied op de hei moeten waar tig hectaren niet-losloopgebied omheen ligt waar je véél beter kunt joggen en fietsen :denken: :denken:
Ja dat vraag je je af, zo fijn is het voor hun ook niet.Maar het is wel zo dat, als jij zelf daar niet met een hond loopt, je vaak helemaal niet weet dat het een losloopgebied is.Meestal staat dat nu echt niet met enorme borden aangegeven.
Zelfs hondeneigenaren onderling hebben daar nogal eens discussies over :mrgreen:
Tsjaaa,als ik daar met een jogger/fietser een discussie over heb dan zeg ik dat ie maar eens moet leren lezen want er staan daar overal bordjes en de loslooproute is afgezet met groene paaltjes :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:dat joggers dan maar niet in een losloopgebied moeten gaan lopen vind ik weer niet terecht - een losloopgebied geeft een hond het recht daar los te lopen, maar meer toch ook niet?
We hebben in mijn omgeving echt méér dan genoeg gebieden waar honden niet los mogen,dus daarom begrijp ik niet waarom ze dan juist in een van de stukken waar het wél mag moeten gaan joggen :wink:
Mijn honden vallen daar dan overigens niemand lastig;meestal is het de jogger die over mijn honden struikelt of de mountainbiker die ze bijna aanrijdt terwijl ze zich gewoon met hun eigen zaakjes lopen te bemoeien.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

bij mensen / honden worden mijn honden ten aller tijden aangelijnt om vervelende situaties te voorkomen
en idd soms zie ik een hardloper niet.. tja dan rennen ze erachter aan
tuurlijk ik geef ze wel op hun sodemieter maar helpt niets
opspringen, ze kennen het commando laag maar toch proberen ze het steeds te flikken
nou is een bull terrier ook een ras dat je vaak moet blijven corrigeren
en die kleine denkt af en toe ook dat ze een bull is :mrgreen:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie heeft gelukkig deze behoefte nooit gehad.
Desondanks roep ik haar altijd bij me als ik een mountainbiker of jogger zie en krijgt ze een snoepje. Ze zal het maar een keer wel in haar kop krijgen om er achteraan te rennen.

Waar ze wel een handje van heeft is recht op tegemoet lopende wandelaars te lopen. Ze kijkt ze niet aan, doet net of ze niet bestaan maar loopt er recht op af om op het laatste moment aan de kant te gaan :19:

Veel mensen denken dan, oohhhh, leuk, hondje vindt ons leuk... Helaas, ze moet niets van ze hebben en loopt arrogant verder zonder ze een blik waardig te gunnen :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”