Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat ik nu weer vind op MP.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

wat ik nu weer vind op MP.

Ongelezen bericht door amiwoods »

kom dit net tegen op MP. lijkt wel geschreven door een broodfokker hoe l*l je je ergens uit.
hoe denken jullie er over?

Niet alleen professionele kennelhouders moeten belasting betalen als zij honden fokken voor de verkoop. Dit geldt ook voor kleine hondenfokkers. Zelfs een hondenfokker die zich particulier of liefhebber noemt, is ondernemer en daarmee wettelijk verplicht om BTW af te dragen. Een professioneel uitgeruste kennel is daarvoor niet nodig. Ook hoeft géén winst gemaakt te worden bij de verkoop. Het is in principe voldoende dat met enige regelmaat een nest puppies wordt verkocht.

Kleine hondenfokkers geven zich vaak uit voor bijvoorbeeld liefhebber, hobbyist of amateur-fokker. Maar in feite zijn het semi-professionele hondenfokkers die regelmatig een nest met puppies verkopen. Zij bieden hun honden te koop aan via populaire verkoopsites op internet. Daarmee zijn ze in principe gewoon ondernemer en moeten ze BTW betalen. Want de belastingplicht voor de BTW hangt vooral af van hoe de fokker zich naar buiten toe gedraagt en niet zozeer hoe hij zich op papier presenteert (Hoge Raad BNB 1991, 222). Door zich niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en géén BTW-nummer aan te vragen, ontkomt de particuliere fokker niet aan belastingheffing.

Een professionele kennelhouder heeft zijn zaken netjes op orde. Hij staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heeft een BTW-nummer. Uit zijn administratie blijkt hoeveel honden er worden verkocht. Daarover betaalt hij BTW en winstbelasting. De consument die bij een professionele kennelhouder koopt, kan vragen naar een rekening waarop BTW staat vermeld.

Een particuliere kennelhouder daarentegen doet er meestal alles aan om niet op te vallen. Van inschrijving bij de Kamer van Koophandel of een BTW-nummer is géén sprake. En het fokken van de honden gebeurt in de (spreekwoordelijke) achtertuin. Zijn administratie, voor zover aanwezig, valt niet te vergelijken met die van een professioneel kennelhouder. Als een particuliere hondenfokker al een rekening opmaakt, is het zoeken naar de BTW. Want deze particulier fokker zal in principe stellen dat hij géén BTW in rekening hoeft te brengen. Daarbij voert hij bijvoorbeeld aan dat hij als liefhebber of hobbyist géén winst maakt of slechts “af en toe” een nest met puppies verkoopt.

Maar of een particuliere hondenfokker het nu leuk vindt of niet, hij is al heel snel ondernemer voor de BTW-heffing. Dit komt omdat hij met de verkoop van honden in concurrentie treedt met professionele kennelhouders. De activiteiten van een particuliere hondenfokker worden verricht in het economisch verkeer (Hoge Raad BNB 1984, 295), waarbij sprake is van een economisch belang (Hoge Raad BNB 1989, 213). De particuliere hondenfokker verkoopt namelijk niet alleen aan directe familieleden of een selecte vriendenkring, maar ook aan anderen (Hoge Raad BNB 1995, 277). Daarvoor adverteert hij namelijk, bijvoorbeeld via internet. Van particuliere activiteiten is in feite géén sprake. Het gaat hier om ondernemersactiviteiten die worden verricht onder het mom van particulier.

Het aantal keren per jaar dat een nest met puppies te koop wordt aangeboden, is voor de BTW-heffing in feite niet van belang. Zelfs als ieder jaar maar één nest puppies wordt verkocht, is in principe al sprake van een duurzaam economisch belang (Mobach, Omzetbelasting, 2.1.6.D.c en Vervloed & Bod, 1.3.4). In dat geval is sprake van ondernemerschap en is BTW verschuldigd. Alleen een particulier die bij toeval eenmalig (dus zéér incidenteel) een nest met puppies heeft en deze verkoopt, hoeft géén BTW in rekening te brengen. Dergelijke incidenten doen zich overigens niet vaak voor omdat al snel sprake is van het verrichten van economische activiteiten nu dit begrip ruim wordt uitgelegd (Hoge Raad FED 1991, 663).

Voor de heffing van BTW is in principe niet van belang of de particuliere hondenfokker winst maakt bij de verkoop. Ook van een winstoogmerk hoeft géén sprake te zijn (Gerechtshof Amsterdam BNB 1986, 330). Alleen een hondenfokker die tegen een symbolische vergoeding honden verkoopt, hoeft géén BTW in te houden (Hoge Raad BNB 1993, 256). Er moet dan duidelijk sprake zijn van vrijgevigheid waardoor in feite de honden gratis worden weggegeven. Dit betekent dat de kosten voor de fokker in principe groter zijn dan de symbolische vergoeding die de particuliere hondenfokker ontvangt. Hiervan zal slechts in uitzonderingsgevallen sprake zijn.

Particuliere hondenfokkers moeten overigens niet alleen BTW betalen. Ze zijn ook belastingplichtig voor de inkomstenbelasting. Voor die belastingsoort behalen zij namelijk resultaat uit overige werkzaamheden (afdeling 3.4 Wet inkomstenbelasting 2001). Het maakt daarbij niet uit of de particuliere hondenfokker voor zijn levensonderhoud salaris verdient of een uitkering geniet. Ook bijverdiensten zoals de verkoop van puppies zijn belast. Deze activiteiten zijn vergelijkbaar met freelance werkzaamheden. Overigens komt de particuliere hondenfokker in principe niet in aanmerking voor de fiscale aftrekposten van ondernemers.

Overigens betekent de BTW-heffing nog niet dat particuliere hondenfokkers over allerlei fiscale aftrekposten kunnen beschikken. Betaalde BTW kan alleen worden verrekend met af te dragen BTW indien de betaalde belasting in voldoende direct verband staat met de ondernemersactiviteiten (Hoge Raad BNB 1996, 391). Tussen het fokken van honden en bijvoorbeeld het bezoeken van hondenshows zal in principe onvoldoende verband aanwezig zijn om een aftrekpost te creëren. Hetzelfde geldt voor een hond waar één keer mee gefokt wordt: de kosten van verzorging en onderhoud gedurende het hele leven van die hond zijn in principe niet aan te merken als aftrekbare kosten.
En voor zover kostenaftrek bestaat, dient deze aftrek te worden aangetoond middels officiële facturen. Een particuliere hondenfokker die “zwart” goederen of diensten inkoopt, snijdt zich daarmee in de vingers. Want hij moet wel BTW afdragen maar hij kan vanwege het ontbreken van officiële facturen géén of veel minder BTW verrekenen. Daarbij komt dat het ontbreken van facturen geldt als een fout in de administratie. Dit laatste is in strijd met de wettelijke fiscale verplichtingen van een ondernemer. Zodoende kan de administratie zelfs worden verworpen en kan de belastingdienst het inkomen van de fokker zelf inschatten.

Hoewel de BTW-heffing een zogeheten margeregeling kent, is deze regel niet van toepassing op de verkoop van honden. De margeregeling ziet namelijk op de verkoop van gebruikte goederen zoals auto’s, kunst en antiek. Het gaat hier om lichamelijke roerende zaken, aldus het Voorschrift marge-regeling. Levende wezens zoals biggen, paarden en honden zijn géén roerende goederen voor de BTW-heffing (Gerechtshof Arnhem V-N 2006, 16.12).

Een particuliere hondenfokker die géén aangifte BTW en inkomstenbelasting doet of zijn administratie niet officieel bijhoudt, moet rekening houden met forse navorderingsaanslagen en naheffingsaanslagen over de afgelopen 5 jaar. De belastingdienst kan in zo’n geval de opbrengst schatten en ook nog hoge boetes opleggen die zelfs een verdubbeling van de belasting kunnen betekenen. In bepaalde gevallen is strafrechtelijke vervolging door het Openbaar Ministerie niet uitgesloten. Bijvoorbeeld op grond van hoofdstuk IX van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en de ATV-Richtlijnen. Particuliere hondenfokkers zijn dus gewaarschuwd!
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
It's Me!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door It's Me! »

Totale nonsens!

Grtz. Jo
Grtz. Jo
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Er staat waarheid in, er staat onzin in. Maar ik vraag me af wat het doel van deze posting is want gel*l over belastingen e.d. is wel het laatste wat een potentiële pupkoper interesseert. Die zou in deze nog eerder denken: ik ga wel naar de zwartfokker, want daar ben ik goedkoper uit.
Laatst gewijzigd door Angelique25 op 11 nov 2006 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

ik vind het meer een soort zelfbehoud praatje van een broodfokker, zovan alleen de erkende kennelhouders hebben hun zaakjes op orde
er staat inderdaad een hoop onzin in. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

amiwoods schreef:ik vind het meer een soort zelfbehoud praatje van een broodfokker, zovan alleen de erkende kennelhouders hebben hun zaakjes op orde
er staat inderdaad een hoop onzin in. :wink:
Ja, is het ook, maar het gaat niet over hondjes, dus zal dit verhaal de gemiddelde MP-koper geen ene moer boeien.
Dipsausje
Actief
Contacteer:

Re: wat ik nu weer vind op MP.

Ongelezen bericht door Dipsausje »

amiwoods schreef:En het fokken van de honden gebeurt in de (spreekwoordelijke) achtertuin.
Volgens mij is dat nog altijd huiskamer (zeker met dit weer) en is dat juist de bedoeling. En een goede behandeling van de honden is voor mij toch echt een stuk belangrijker dan een goede administratie en dergelijke. Ik vind het inderdaad ook een raar verhaal en het lijkt inderdaad een broodfokker die maar wat onzin loopt te verkopen...
Gr. Jelle en een poot van Borke
jelledekker.nl | Laatste Update: 12/03/2008 | 205 foto's online
Afbeelding
zwitserse-witte-herders
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door zwitserse-witte-herders »

wat een onzin zeg
kom eens gezellig kijken op onze website www.zwitserse-witte-herders.nl
Amideso
Actief

Ongelezen bericht door Amideso »

En hoe zit het dan met de hobby-isten die konijnen/cavia's fokken en vogels kweken...enz... :19:

Wel een raar verhaal hoor.Ik heb nooit gehoord dat je je als fokker moet inschrijven bij de k.vk. Ik neem aan dat dat dan ook wel bekent zou zijn bij de R.v.B....

Echt onzin :blah: :blah:
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

is niet helemaal onzin wat deze man schrijft

als fokker is het wel degelijk belangrijk dat je een totale goede boekhouding bijhoud, want zodra je een jaar winst hebt geboekt, weet de belasting je te vinden, met een goede boekhouding kun je dan de winst van dat jaar gelijk trekken door je verlies van de afgelopen jaren
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Jojoke

Ongelezen bericht door Jojoke »

Ha en als zo'n broodfokker nou eens lekker niks op papier heeft gezet,hoe wil de fantastische belasting dan bewijzen dat hij nesten heeft gefokt cq heeft verkocht?
Door de klagers? :lees: ik denk het niet!!!
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Jojoke schreef:Ha en als zo'n broodfokker nou eens lekker niks op papier heeft gezet,hoe wil de fantastische belasting dan bewijzen dat hij nesten heeft gefokt cq heeft verkocht?
Door de klagers? :lees: ik denk het niet!!!
dan maken ze een schatting van het aantal verkochte pups en berekenen ze wat die opbrengen. ze houden je dan gewoon een aantal maanden in de gaten en dan weten ze ongeveer het aantal pups. en valt de aanslag vanzelf op de mat. je mag er tegen in beroep gaan maarja als je niets bij gehouden hebt terk je toch echt aan het kortste eind

de doorgaans hobbisten die maar 1a 2 x per jaar een nestje hebben zijn ze niet eens in geintresseerd. die maken over het algemeen meer onkosten dan inkomsten. als er ineens een dure auto voor de deur staat terwijl je een uitkering trekt, tja dan gaat er een belletje rinkelen.
als je als hobbist je verlies rekening indient bij de belasting gaan ze berekenen of het gegrond is. tot nu toe ken ik nog geen 1 fokker die iets van de belasting terug gekregen heeft. dan maken er gewoon nihil van en kan je fluiten naar je teruggaaf.
Afbeelding
www.nudos.nl
Jojoke

Ongelezen bericht door Jojoke »

Nou ze mogen het die broodfokkers van mij zo moeilijk mogelijk maken!!
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Jojoke schreef:Nou ze mogen het die broodfokkers van mij zo moeilijk mogelijk maken!!
dat doen ze ook. alleen die broodfokkers verdienen genoeg om de boete te betalen en gaan dan weer vrolijk verder :boos:
Afbeelding
www.nudos.nl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”