Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom couperen?!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

zonta
Actief

Ongelezen bericht door zonta »

Het heeft niets met staarten/oren te maken , maar wel met schoonheid.

Bruno (st.bernard) heeft aan beide achterpoten wolfsklauwen.Heel veel mensen spreken mij hier op aan "waarom laat je ze er niet afhalen?". Ik heb bij meerdere dierenartsen navraag gedaan maar het is dus VERBODEN om wolfsklauwen te verwijderen :neenee: . Een hond met wolfsklauwen moet eerst de klauwen +/_ 3 keer inscheuren voordat ze dan om medische reden mogen worden verwijderd :denken: .Ik vind dit dus MISHANDELING :19: .De hond moet eerst pijn ondergaan voordat je ze weg mag laten halen.

Gr, Zonta
nizinny

Ongelezen bericht door nizinny »

Bij de nizinny werd voorheen ook de staart gecoupeert puur om de mooiheid .Bij de cavalier werden de eerste drie koontjes van de staart verwijderd want dan kregen ze zoeen mooie pluim :denken: :neenee:
Dat soort couperen ben ik op tegen maar je hebt ook honden merendeels onder de molossers die beter af zijn met een gecoupeerde staart.
Kijk maar op deze site de gevolgen van het niet couperen bij bv dat soort.
http://www.cdb.org/
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Incidentele problemen gebruiken als excuus om het couperen goed te praten vind ik een zwaktebod.

Als er echt staartproblemen ontstaan doordat fokkers niet in staat zijn honden met gezonde en stevige staarten te fokken moet de fout bij de fokkers gelegd worden, niet bij de honden.
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

nizinny schreef:Bij de nizinny werd voorheen ook de staart gecoupeert puur om de mooiheid .Bij de cavalier werden de eerste drie koontjes van de staart verwijderd want dan kregen ze zoeen mooie pluim :denken: :neenee:
Dat soort couperen ben ik op tegen maar je hebt ook honden merendeels onder de molossers die beter af zijn met een gecoupeerde staart.
Die paar geschaafte staartjes? Mijn hond heeft dat ook ongeveer 1 keer per jaar. Dan kwispelt ze hem kapot en bloedt ie bij het minste of geringste. Ik verbind hem dan elke dag net zolang tot de wond weer genezen is en dan heeft ze er weer een jaar geen last van. Ik vind dat geen reden om de staart maar de couperen. Ze had ook haar nagel uit kunnen scheuren in het bos, dat zie je ook vaak genoeg gebeuren bij honden. Moet je dan maar preventief alle nagels eruit trekken?
Groet,
Dorien
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dorien schreef:
nizinny schreef:Bij de nizinny werd voorheen ook de staart gecoupeert puur om de mooiheid .Bij de cavalier werden de eerste drie koontjes van de staart verwijderd want dan kregen ze zoeen mooie pluim :denken: :neenee:
Die paar geschaafte staartjes? Mijn hond heeft dat ook ongeveer 1 keer per jaar. Dan kwispelt ze hem kapot en bloedt ie bij het minste of geringste. Ik verbind hem dan elke dag net zolang tot de wond weer genezen is en dan heeft ze er weer een jaar geen last van. Ik vind dat geen reden om de staart maar de couperen. Ze had ook haar nagel uit kunnen scheuren in het bos, dat zie je ook vaak genoeg gebeuren bij honden. Moet je dan maar preventief alle nagels eruit trekken?
Zo te zien gaat het hier om jachthonden.
Ik heb dergelijke foto's eerder gezien.
Bij sommige rassen gaan de staarten heel vaak kapot tijdens het werk (waar ze voor gefokt zijn). Veel vaker dan een keer per jaar.
Als werkhonden daardoor niet ingezet kunnen worden omdat de staarten steeds moeten genezen, kiezen de rasverenigingen voor een andere oplossing. Ook om te voorkomen dat de staarten later in het leven van de hond alsnog moeten worden afgezet. Daar kunnen ze heel ziek van worden (heb ik begrepen)
Ik vermoed dat dat de reden is dat bij "gundogs" in GB (bij sommige rassen) de staarten nog wel gecoupeerd mogen worden.
Ze gaan er dan niet helemaal af, alleen het stuk waarvan uit ervaring is gebleken dat daar steeds de schade optreedt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Wil de hond schreef:
Incidentele problemen gebruiken als excuus om het couperen goed te praten vind ik een zwaktebod.

Als er echt staartproblemen ontstaan doordat fokkers niet in staat zijn honden met gezonde en stevige staarten te fokken moet de fout bij de fokkers gelegd worden, niet bij de honden.
Sweden banned tail docking over ten years ago. Veterinary reports claim that 17% of Boxers are damaging their long tails in and around the home environment.

Damage ranges from broken tips to full breaks further down the tail, just above the point where docking would normally be carried out. Both can end up requiring amputation:

http://www.cdb.org/swedishdamage.htm

Als het echt 17% is vind ik het geen incidenteel probleem :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Als het echt 17% is vind ik het geen incidenteel probleem
Als het zo erg is is het de hoogste tijd dat er aan de fokkerskant "gecoupeerd" gaat worden.

Fokkers die honden met gezondheidsproblemen fokken/verkopen zijn toch gewoon zwaar fout bezig?
nizinny

Ongelezen bericht door nizinny »

Wil de hond schreef:
Als het zo erg is is het de hoogste tijd dat er aan de fokkerskant "gecoupeerd" gaat worden.

Fokkers die honden met gezondheidsproblemen fokken/verkopen zijn toch gewoon zwaar fout bezig?
Dat gaat denk ik op voor elk gezondheids probleem binnen de fokkerij.
Vind dat er te vaak dingen worden verdoezeld en blind wordt door gefokt.
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
Dan moet dus ook 17% van de rassen die nooit gecoupeerd werden last hebben van kapotte staarten.
Een staart is een staart, of ie nou van een van oorsprong wel of niet gecoupeerd ras is.
Ik snap trouwens niet dat alle rassen die vroeger gecoupeerd werden nu opeens gewèldig veel last van die staarten zouden hebben terwijl andere rassen (zoals de Bullmastiff of de duitse dog, met vergelijkbare staarten) nooit gecoupeerd werden.....
Zou dat niet afhangen van het werk waar hij voor is gefokt en (nog steeds) wordt gebruikt? :19:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
zonta
Actief

Ongelezen bericht door zonta »

Dat is niet waar. Wolfsklauwen verwijderen valt onder het ingrepenbesluit en mag tot 4 dagen na de geboorte gedaan worden door de DA.

:ok: klopt , maar de fokker had het niet laten doen.Dus toen ik hem kreeg als pup van 8 weken mocht het niet meer :boos:

Sorry , was ff vergeten dat bruno ooit een pup is geweest :mrgreen:

Gr, Zonta
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

http://www.cdb.org/video/docking%20_broadband.wmv

ziet dit er pijnlijk uit????
wij hebben ook altijd zo gecoupeerd.

(kom maar op met het commentaar)
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
ranetje
Zeer actief

amiwoods schreef:http://www.cdb.org/video/docking%20_broadband.wmv

Ik kan het niet zien :mrgreen:
Beperkt kommentaar hé? :smile:
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:

dit is de snelle versie voor windows misschien kan je pc dit niet aan en moet je even een andere broadband downloaden.

van de site www.cdb.org aan de rechterkant van de site kan je op een link klikken :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
ranetje
Zeer actief

amiwoods schreef:
ranetje schreef:

dit is de snelle versie voor windows misschien kan je pc dit niet aan en moet je even een andere broadband downloaden.

van de site www.cdb.org aan de rechterkant van de site kan je op een link klikken :wink:
Ben ik helaas te onhandig voor :mrgreen:
Ik vermoed zo maar dat het om couperen vlak na de geboorte gaat?
In dat geval geen commentaar :wink:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

amiwoods schreef:ziet dit er pijnlijk uit????

Het gaat er niet in de eerste plaats om of het pijnlijk is,

Het is ethisch en moreel gezien onaanvaardbaar om vanwege een door de tijdgeest achterhaalde rasstandaard en de onwil om door gericht fokken problemen te voorkomen delen van een gezonde hond af te snijden cq. knippen.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Nanna schreef:
Dan moet dus ook 17% van de rassen die nooit gecoupeerd werden last hebben van kapotte staarten.
Een staart is een staart, of ie nou van een van oorsprong wel of niet gecoupeerd ras is.
Ik snap trouwens niet dat alle rassen die vroeger gecoupeerd werden nu opeens gewèldig veel last van die staarten zouden hebben terwijl andere rassen (zoals de Bullmastiff of de duitse dog, met vergelijkbare staarten) nooit gecoupeerd werden.....
Neem een bullmastiff een duitse dog en een boxer allemaal niet gecoupeerd. Kijk dan maar eens naar welke hond het meest kwispeld, het drukst is, zich lomp gedraagt en als hij niet slaapt 90% staat te kwispelen. Dan kom je uit op de boxer. Vandaar dat die er veel meer last van heeft dan een van die andere rassen. En nee, ik beweer niet dat die andere rassen nooit kwispelen of niet uitbundig zijn, maar vergeleken met een boxer gebruiken die hun staart heel anders :ok: . heb trouwens genoeg honden gezien met zo'n soort zweepstaart die in het pension hun staart helemaal open maakten doordat ze tegen de wanden sloegen. Ik ben heel blij voor boris dat hij geen staart heeft.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Die veronderstelling klopt niet helemaal.

Rassen die nooit gecoupeerd werden zijn vele generaties lang mede selektief gefokt op de kwaliteit van de staart. Iets wat bij voorheen gecoupeerde rassen dus niet gebeurde.

Dat is net zoiets als naakthonden fokken op vachtkwaliteit. Iets wat er niet is kun je ook niet beoordelen en indien nodig verbeteren.

Het lijkt me dan ook logisch dat de voorheen gecoupeerde rassen nu een overgangsfase doorlopen waarin fokkers én honden gekonfronteerd worden met de gevolgen van het couperen, o.a. in staartkwalitatief opzicht.

Mekkeren dat de staart zwak is en daarom maar beter gecoupeerd kan worden is één manier van inspelen op de veranderde situatie. Hun best gaan doen om honden met kwalitatief goede staarten te fokken is echter de enige juiste manier van omgaan met de huidige problemen die individuele honden hebben.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
amiwoods schreef:ziet dit er pijnlijk uit????

Het gaat er niet in de eerste plaats om of het pijnlijk is,

Het is ethisch en moreel gezien onaanvaardbaar om vanwege een door de tijdgeest achterhaalde rasstandaard en de onwil om door gericht fokken problemen te voorkomen delen van een gezonde hond af te snijden cq. knippen.
de rasstandaard van de amerikaan is niet achterhaalt....
het is een amerikaans ras en daar mag gewoon gecoupeerd worden.
zolang die de standaard niet veranderen omtrent de staart, zal je dit verschil blijven houden, genetisch zijn we gewoon erg afhankelijk van het land van herkomst.
en op de manier hoe wij coupeerden komt er geen mes of schaar aan te pas, niets geen snijden of knippen dus. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nika's staart is op dezelfde manier gecoupeerd, met een elastiekje dus :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

In de ogen van diegenen die in deze 21e eeuw nog steeds geloven dat stukken van een hond afhalen niets uitmaakt voor die hond...

Het maakt mij niet uit hoe je die stukken er vanaf afhaalt, feit is dat dat waarmee ze geboren worden bedoeld is om er aan te blijven zitten.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik vind couperen verachtelijk, (heb zelf 2 jaar bij een da gewerkt dus ik weet hoe het gebeurt) en niets op de wereld zal mijn mening daarover ooit kunnen veranderen.En mooi vind ik al helemaal niet, een hond met afgeknipte stukken is gewoon niet af.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:Ik vind couperen verachtelijk, (heb zelf 2 jaar bij een da gewerkt dus ik weet hoe het gebeurt) en niets op de wereld zal mijn mening daarover ooit kunnen veranderen.En mooi vind ik al helemaal niet, een hond met afgeknipte stukken is gewoon niet af.
er is bij mij nog nooit een DA geweest om te couperen
bij mij werden ze net als in het filmpje met een elastiekje gecoupeerd.
iedere fokker die ik ken van een ras dat gecoupeerd werd deed het op deze manier niet afgeknipt dus :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:een hond met afgeknipte stukken is gewoon niet af.
Nika is hartstikke af :pffff: :pffff: , zelfs Tomas vind haar een lekker ding :pffff: :mrgreen:
Maar haar staart is niet geknipt, dat is vast het verschil :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Hoe werkt dat dan precies? Alles wordt afgeknepen en de rest sterft vanzelf af? Of door het groeien gaat dat stiekje steeds strakker zitten, waardoor die ingroeit en zo de staart doorhaalt?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marie-Josée
Erelid

Jacksel schreef:Hoe werkt dat dan precies? Alles wordt afgeknepen en de rest sterft vanzelf af? Of door het groeien gaat dat stiekje steeds strakker zitten, waardoor die ingroeit en zo de staart doorhaalt?
De oortjes worden in een tang genomen en met een mesje wordt er dan langs de rand gesneden.
Het staartje wordt met een elastiekje afgebonden en vervolgens met een schaar doorgeknipt.Misschien dat het nu anders gebeurt maar het blijft verminking in mijn ogen.
Soms gaat het ook zweren....
Marie-Josée
Erelid

Wil de hond schreef:
In de ogen van diegenen die in deze 21e eeuw nog steeds geloven dat stukken van een hond afhalen niets uitmaakt voor die hond...

Het maakt mij niet uit hoe je die stukken er vanaf afhaalt, feit is dat dat waarmee ze geboren worden bedoeld is om er aan te blijven zitten.
Precies!
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:
Jacksel schreef:Hoe werkt dat dan precies? Alles wordt afgeknepen en de rest sterft vanzelf af? Of door het groeien gaat dat stiekje steeds strakker zitten, waardoor die ingroeit en zo de staart doorhaalt?
De oortjes worden in een tang genomen en met een mesje wordt er dan langs de rand gesneden.
Het staartje wordt met een elastiekje afgebonden en vervolgens met een schaar doorgeknipt.Misschien dat het nu anders gebeurt maar het blijft verminking in mijn ogen.
Soms gaat het ook zweren....

bij de DA zal je ook niet zien dat er een elastiekje gebruikt wordt die zetten overal meteen het mes in. ik heb 1x een nest bouviers gecoupeerd zien worden door een DA met een kniptang, die pups hebben wel gegilt.
als je het met een elastiekje afbind hoef je het niet te knippen, de bloed doorstoming in de punt houdt meteen op en op die leeftijd valt het stukje staart er met een dag of 3á 4 zo af, er komt geen tang meer aan te pas, de huid trekt mooi om de top en je krijgt dan dus ook nooit een kale punt. zweren doet het niet want de huid is niet open. is al dicht voor het eraf valt. heb met deze methode nog nooit een gillende pup meegemaakt.

met afknippen moet je dus altijd een hechtinkje erop zetten om de uiteinden even aan elkaar vast te maken. dat is wel pijnlijk. en gebeurt ook vrijwel altijd door een DA.
Afbeelding
www.nudos.nl
puppy06
Actief

Ongelezen bericht door puppy06 »

amiwoods schreef:
Marie-Josée schreef:Ik vind couperen verachtelijk, (heb zelf 2 jaar bij een da gewerkt dus ik weet hoe het gebeurt) en niets op de wereld zal mijn mening daarover ooit kunnen veranderen.En mooi vind ik al helemaal niet, een hond met afgeknipte stukken is gewoon niet af.
iedere fokker die ik ken van een ras dat gecoupeerd werd deed het op deze manier niet afgeknipt dus :wink:
Waarom vind je dit minder erg dan knippen?
Bind zelf es n elastiekje strak om je vinger en kijk wat je na een uur voelt... :roll:
Let me know!
*Hoe meer ik de mens leer kennen, hoe meer ik van honden hou.*
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

puppy06 schreef:
amiwoods schreef:
Bind zelf es n elastiekje strak om je vinger en kijk wat je na een uur voelt... :roll:
Let me know!
dat is niet te vergelijken, een pup heeft nog heel weing gevoel in zijn staartje de eerste paar dagen. het sterft heel vlug af.
zie jij die pups moeilijk doen dan ik niet, of heb je het filmpje niet gezien.
een hond die later aan zijn staart geamputeerd moet worden dat is pas pijnlijk. en het geneest heel langzaam.

ik heb geen probleem met couperen van staarten, dat is mijn mening, maar waar hebben we het over het mag niet meer dus of ik nu voor of tegen ben de staart blijft er toch aan :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

puppy06 schreef:
amiwoods schreef:
Let me know!
niets meer want het wordt gevoelloos, volgens mij...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”