Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is het echt zo moeilijk?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
marian* schreef:meestal is het de jogger die over mijn honden struikelt of de mountainbiker die ze bijna aanrijdt terwijl ze zich gewoon met hun eigen zaakjes lopen te bemoeien.
ja, die ken ik ook, en daar heb ik dan ook weer een hekel aan :19: . het respect moet natuurlijk (zoals altijd) wel van twee kanten komen.
Die heb je hier ook ja...

De duinen zijn hier de helft van het jaar natuurlijk losloopgebied, en daar wordt ook veel gejogd. Het is een enorm uitgestrekt gebied, dus dat moet, en kan, gewoon prima gedeeld worden :wink:

Alleen vanochtend weer zo'n Nordic Walker die Moos en Saar bijna aan zijn stok spieste omdat hij vond dat hij rechtdoor moest lopen met zijn partner naast hem, en de hondjes toevallig ook op dat (niet erg brede) pad liepen :19:
Afbeelding
Natas
Actief

Ongelezen bericht door Natas »

Om fietsers en joggers geeft Gioia niets, maar inderdaad:Nordic Walkers! :N: Nu moet ik toegeven: ik vind het eigenlijk ook best een raar gezicht, :smile2: en zij duidelijk ook. Ze gaat erop af en probeert dan aan de stokken te snuffelen, wat eigenlijk nooit lukt omdat die mensen ermee lopen te zwaaien.
Ze is dus niet echt bedreigend voor de Nordic Walkers, maar ik ben bang dat ze een keer gaat proberen zo'n stok uit een hand te grissen. Ik roep haar dus wel van ze weg. :neenee:
Je ziet ze hier steeds meer en hoe vaker we ze tegen komen, hoe minder interessant ze gelukkig worden.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Natas schreef:Om fietsers en joggers geeft Gioia niets, maar inderdaad:Nordic Walkers! :N: Nu moet ik toegeven: ik vind het eigenlijk ook best een raar gezicht, :smile2: en zij duidelijk ook. Ze gaat erop af en probeert dan aan de stokken te snuffelen, wat eigenlijk nooit lukt omdat die mensen ermee lopen te zwaaien.
Ze is dus niet echt bedreigend voor de Nordic Walkers, maar ik ben bang dat ze een keer gaat proberen zo'n stok uit een hand te grissen. Ik roep haar dus wel van ze weg. :neenee:
Je ziet ze hier steeds meer en hoe vaker we ze tegen komen, hoe minder interessant ze gelukkig worden.
Klopt Baco vind die stokken ook heel intressant(heeft ze volgens mij stiekem op zijn verlanglijstje gezet) :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

marian* schreef:
Inge O schreef:dat joggers dan maar niet in een losloopgebied moeten gaan lopen vind ik weer niet terecht - een losloopgebied geeft een hond het recht daar los te lopen, maar meer toch ook niet?
We hebben in mijn omgeving echt méér dan genoeg gebieden waar honden niet los mogen,dus daarom begrijp ik niet waarom ze dan juist in een van de stukken waar het wél mag moeten gaan joggen :wink:
Mijn honden vallen daar dan overigens niemand lastig;meestal is het de jogger die over mijn honden struikelt of de mountainbiker die ze bijna aanrijdt terwijl ze zich gewoon met hun eigen zaakjes lopen te bemoeien.
Ik roep Bram niet bij me als er fietsers of joggers aankomen. Hij blijft namelijk keurig aan de kant lopen, dus ik zie niet in waarom ze last van hem zouden moeten hebben.

Ik krijg regelmatig een boze blik, alleen omdat ik met een hond loop. Dan glimlach ik gewoon terug. Ik kan me best voorstellen dat mensen hun boosheid over hondeneigenaren die hun honden in kuiten laten happen op mij als ook hondeneigenaar projecteren.

Maar dat wil niet zeggen dat ik Bram daarom constant bij me roep. Ze kunnen er prima langs en hij is 'minding his own business'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Joep heeft het nooit gedaan maar Paco wel. En ik moet bekennen dat het 1 keer goed mis is gegaan. Ik zag de jogger te laat en Paco weigerde op mijn commando terug te komen. De jogger stopte niet maar jogte gewoon door.... Uiteindelijk werd de jogger zo kwaad op zowel mij als Paco dat hij Paco een trap gaf in zijn flank. Ik was er op dat moment woest over. Mijn hond heb je niet zomaar te schoppen, al hoewel ik de jogger ook wel weer begreep en ik het k*t vond dat Paco niet naar me luisterde op dat moment. Paco heeft het na die trap echt nooit meer bij een jogger gedaan.
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tamara en Bowie schreef:

Waar ze wel een handje van heeft is recht op tegemoet lopende wandelaars te lopen. Ze kijkt ze niet aan, doet net of ze niet bestaan maar loopt er recht op af om op het laatste moment aan de kant te gaan :19:

Veel mensen denken dan, oohhhh, leuk, hondje vindt ons leuk... Helaas, ze moet niets van ze hebben en loopt arrogant verder zonder ze een blik waardig te gunnen :roll:
Dat doet Bruno precies zo, en soms staan mensen dan nog zo onhandig te kijken met een vergeefs uitgestoken hand.......... :19: :mrgreen:
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

ik loop meestal in het veld
dus geen last van fietsers of joggers
idd af en toe een groepje nordic walkers, maar omdat alles te over zien is , lijn ik ze aan, omdat de meeste mensen toch iets bang voor herders zijn.
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Tamara en Bowie schreef:Bowie heeft gelukkig deze behoefte nooit gehad.
Desondanks roep ik haar altijd bij me als ik een mountainbiker of jogger zie en krijgt ze een snoepje. Ze zal het maar een keer wel in haar kop krijgen om er achteraan te rennen.

Waar ze wel een handje van heeft is recht op tegemoet lopende wandelaars te lopen. Ze kijkt ze niet aan, doet net of ze niet bestaan maar loopt er recht op af om op het laatste moment aan de kant te gaan :19:

Veel mensen denken dan, oohhhh, leuk, hondje vindt ons leuk... Helaas, ze moet niets van ze hebben en loopt arrogant verder zonder ze een blik waardig te gunnen :roll:
Doet Max dus ook. Het staat af en toe een beetje stom, mensen die al helemaal klaar gaan staan, kom maar hondje, en dat Max dan zonder op of omkijken verder loopt.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Wat moeten al die halve gare eigenlijk in dat bos :denken:

Kunnen ze niet ergens anders maf gaan lopen doen ofzo :pffff:
qyan1
Actief
Mijn ras(sen): Dobermann
Aantal honden: 0

Re: Is het echt zo moeilijk?

Ongelezen bericht door qyan1 »

Zoek stok! schreef:Ik erger me regelmatig in losloopgebieden aan honden die achter hardlopers en fietsers aangaan (en er tegen opspringen als bonus). Bram wilde dat (natuurlijk) ook als pup, maar ik heb m'n stinkende best gedaan om dat er uit te krijgen.

Ik ben nou niet direct het grootste opvoedtalent, dus denk altijd 'als ik het kan, kan iemand anders het ook'. Of zijn er echt honden waar het bijna onmogelijk is om het af te leren?
Tja, wat kan ik erover zeggen.........
Qyan heeft (na 3 jaar alles te hebben geprobeerd, maar niets hielp) uiteindelijk een TT om gekregen.
Het verhaal erachter is te lang, geen zin om dat te gaan typen.......maar het achtervolgingsgedrag heeft uiteindelijk geresulteerd in het bijten van een jogger, iets meer dan een jaar geleden.
Oorzaak daarvan was wel een schop van een jogger in zijn puppietijd (liep een jogger in het uitren-gebied die vond dat de honden opzij moesten...schopte in het wilde weg om zich heen naar een groepje spelende honden....raakte daarbij qyan waarna het achtervolgen begon)
1,5 jaar geleden kreeg qyan de joggerproef als oefening voor het VZH examen (op de club waren ze bekend met het joggerprobleem)
Tijdens deze proef klapte de joggende persoon vol tegen zijn achterhand aan, qyan gaf een gil en qyan is daar ook kreupel van geworden.
Niet veel later daarna was qyan blind en doof waar het ging om joggers en heeft er uiteindelijk 1 gebeten.

Dus nee, soms is het er gewoon niet makkelijk uit te trainen.
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

Afbeelding
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Martijn schreef:Fannie flikte het trouwens ook met fietsers.
Vrij makkelijk af te leren, hoor.
Kwestie van opzoeken en conditioneren.
Ha fijn een tip. Kan je misschien iets meer vertellen over hoe je dit conditioneren in goede banen kan leiden.
Mijn hond gaat alleen achter fietsers aan die van ons af gaan (dus geen tegenliggers). Hij wordt pas getriggerd als de fietser zo'n 30 a 50 meter (soms nog verder) van ons af is.
Groetjes van Bo en de honden.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier nog eentje die er achteraan wil gaan. Nu is het probleem bij Sita dat het zo onvoorspelbaar is. Zo gaan er 10 joggers voorbij en bij de elfde denkt ze kom laat ik mee gaan rennen.

Gelukkig kan ik haar nu vrij makkelijk terug roepen. Ze loopt naar de jogger, draait voor de jogger langs en komt dan weer terug. Mocht de jogger op mij af komen, bied ik altijd mijn excuses aan. Ik probeer het altijd te voorkomen. Dus bij mij roepen en afleiden. Maar het gebeurt wel eens dat zij een jogger eerder ziet dan ik.

Maar we zijn nog steeds aan het trainen en heb er volop vertrouwen in dat dit is af te leren.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Timo gaat achter hardlopers aan als ik ze te laat zie om hem bij me te roepen. Toch gaat hij niet altijd achter ze aan, hij doet het vooral als ze raar rennen. Ik heb het idee dat hij het doet om ze weg te jagen en zijn geblaf helpt want die mensen rennen snel weg...volgens hem helpt zijn taktiek. Ik probeer het er uit te trainen maar moet zeggen dat ik het nog niet zo makkelijk vindt. Alle tips zijn welkom!!! Timo is trouwens ook een herplaatser die we kregen toen hij 6 maanden was en hij is bang voor mensen.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Toby heeft ook een periode de neiging gehad om achter joggers aan te gaan, maar toen zijn we expres veel gaan wandelen in gebieden waar gejogd wordt (amsterdamse bos en zo :mrgreen: ) en toen hebben we hem geleerd dat hij een bal krijgt als ie braaf bij ons blijft. Dus zitten als er een jogger aan komt, balletje laten zien en zodra de jogger zonder toestanden voorbij ging, hoppa bal als beloning.
Werkt bij hem perfect, hij deed het al snel niet meer en tegenwoordiger kijkt ie er helemaal niet meer naar om.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Ze hebben wel de gewoonte een beetje dommig te blijven staan en precies de verkeerde kant op te lopen. Pardouffe wil in het bos nog wel eens plotseling bosjes uitschieten waardoor passanten struikelen (inclusief ikzelf).
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Martijn schreef:
SuperTyson schreef:bij mensen / honden worden mijn honden ten aller tijden aangelijnt om vervelende situaties te voorkomen
en idd soms zie ik een hardloper niet.. tja dan rennen ze erachter aan
tuurlijk ik geef ze wel op hun sodemieter maar helpt niets
opspringen, ze kennen het commando laag maar toch proberen ze het steeds te flikken
nou is een bull terrier ook een ras dat je vaak moet blijven corrigeren
en die kleine denkt af en toe ook dat ze een bull is :mrgreen:
Dus als ik bij jou in de buurt ga hardlopen kan ik bullterrier en een staff achter mijn kont aankrijgen?

En dan heb jij niet zoiets van "Gut..misschien kan ik dat beter voorkomen?"
lees je express over de 1e zin heen :roll:
faya
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door faya »

marye schreef:Ik moet zeggen dat het me af en toe met Caja ook nog gebeurd als ik hardlopers niet zie aankomen.
Als ik ze zie dan roep ik haar altijd bij me en dan mag ze weer vrij als ze weg zijn.
Sommige rassen (bijv borders) is het volgens mij wel lastiger af te leren dan anderen.

dat is niet hellemaal waar, ik heb zelf een halve border, die in zijn gedrag een echter bordercollie is en ze zijn onwijs gevoelig voor je stem dus luisteren heel goed die van mij die wou drijven als een hardloper of fietser kwam het heeft me nog geen 3 dagen gekost om het er uit te krijgen en dat alleen maar met me stem. :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Fietsers kom ik eigenlijk nooit tegen waar ik wandel met Vegas maar joggers kom ik wel regelmatig tegen. Als puppy rende Vegas weleens achter mensen aan (en ik dan weer achter Vegas aan :mrgreen: ) maar gaandeweg is hij daar vanzelf mee gestopt. Als mensen hem lokken komt hij zeker en dan springt hij ook nog weleens, dan roep ik hem wel bij me maar als mensen gaan lokken, lokken ze het zelf uit :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Hier eigenlijk net als bij Reini, als pup heeft Tommie het wel eens gedaan, maar het is uiteindelijk 'vanzelf' gestopt. Ik zet het tussen haakjes, omdat ik wel denk dat ik er enige invloed op gehad heb in de zin van automatisch afleiden en/ of corrigeren. Femke heeft het trouwens nooit gedaan. Maar die kan dan ook niet sprinten. :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Martijn schreef:
SuperTyson schreef:
Martijn schreef:
SuperTyson schreef:bij mensen / honden worden mijn honden ten aller tijden aangelijnt om vervelende situaties te voorkomen
en idd soms zie ik een hardloper niet.. tja dan rennen ze erachter aan
tuurlijk ik geef ze wel op hun sodemieter maar helpt niets
opspringen, ze kennen het commando laag maar toch proberen ze het steeds te flikken
nou is een bull terrier ook een ras dat je vaak moet blijven corrigeren
en die kleine denkt af en toe ook dat ze een bull is :mrgreen:
Dus als ik bij jou in de buurt ga hardlopen kan ik bullterrier en een staff achter mijn kont aankrijgen?

En dan heb jij niet zoiets van "Gut..misschien kan ik dat beter voorkomen?"
lees je express over de 1e zin heen :roll:
Nee, per ongeluk.

Maar ik vind het eigenlijk niet goed genoeg als het toch nog regelmatig gebeurt dat ze achter iemand aangaan.
is dit jaar 1x gebeurd.. heel toevallig vorige week bij een hardloper die ineens langs rende (niet gezien) en toen had ik alleen tyson bij me
vaak he :N:
Hondenclub Kampen e.o.

Ongelezen bericht door Hondenclub Kampen e.o. »

Mijn Jack springt alleen tegen je op als je thuiskomt. Fietser en hardlopers heeft hij maling aan. Hij gaat vaak los mee met hardlopen en houd dan perfect in de gaten waar ik ben en dus niet wat er om hem heen gebuurt. Onze bullmastiff is een ander verhaal. Tegen mij en mijn man springt ze niet op. Tegen mijn schoonouders die de honden weleens uitlaten springt ze wel op. Zij weten ook totaal niet hoe ze dit gedrag kunnen afleren en nee ik ga ze het ook niet vertellen, want dan raakt die hond helemaal in de war. Hun zijn nou niet bepaald consequent, zeg maar. Tja en fietsers en hardlopers vind ze reuze interressant. Wij laten de honden altijd uit op losloopgebieden, dus moeten ze maar ergens anders gaan joggen of fietsen. Er is meer ruimte voor hun dan voor onze honden bij ons in de buurt.

Greetz Wytske.
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Inge O schreef:
Hondenclub Kampen e.o. schreef: Wij laten de honden altijd uit op losloopgebieden, dus moeten ze maar ergens anders gaan joggen of fietsen. Er is meer ruimte voor hun dan voor onze honden bij ons in de buurt.
puike redenering hoor, vooral als die inhoudt dat je een bullmastif achter je aankrijgt :roll: .
En dat profileert zich als instructeur en lid van een hondenvereniging, waarvan je toch mag verwachten dat daar ook aan de sociale omgang tussen honden en andere elementen in de huidige maatschappij aandacht wordt besteed. Nee, echt wereldreclame :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hondenclub Kampen e.o. schreef:Tja en fietsers en hardlopers vind ze reuze interressant. Wij laten de honden altijd uit op losloopgebieden, dus moeten ze maar ergens anders gaan joggen of fietsen. Er is meer ruimte voor hun dan voor onze honden bij ons in de buurt.

Greetz Wytske.
Dus bij jou staat er onder het bord 'losloopgebied voor honden' ook 'pas op: joggers en fietsers worden besprongen door Bullmastiff'? Wat apart.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
L&T
Actief

Ongelezen bericht door L&T »

Layla rent wel achter hardloopers aan :roll: maar ik ben haar hard aan het afleren hoor :pffff:
max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door max »

Max heeft het igenlijks alleen als puppy gedaan, nu roep ik hem bij mij als er een fietser/hardloper komt. Ook vanwege dat max soms met abnormale grote takken aankomt en graag in de weg wil staan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”