Aangepastnance schreef:Hoho je qoute niet goed he, rosco fauve schreef dat, ik niet

Moderator: moderatorteam
Onze kerels doen dat zelf, ik verkeer in de luxe positie thuis te werken en ik woon in een dorp wat omringd is door natuurgebieden, dus ze doen elke dag een paar uur zoekspelletjesZoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Ik vraag me weleens af waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om dat met een tweede hond ook te doen. Hoe doen jullie dat?
Hier was dat ook niet zo, terwijl Kaya pas 11 maanden was toen Moritz kwam en Moritz nu niet het toonbeeld van een stabiele reu (wél richting andere honden trouwens).Rami schreef:MARC_S schreef:Als Dapper gaat vechten blaft Cleo er hooguit bij en Cleo kan hartstikke leuk spelen terwijl Dapper een aso'tje is. Honden worden geen clonen omdat ze samenlevenHier in ieder geval niet. Dapper is er hooguit socialer van geworden en Cleo wat meer zelfverzekerd toen ze naast Dapper het trauma Spaans asiel mocht verwerken
Herkenbaar. Ik vind het dan ook mooi om te zien hoe Silka en Billy dingen 'samen' doen (hele 'hondse' dingen zoals samen snuffelen, in elkaars oren bijten, samen plassen, dingen waar ik als baasje nooit aan kan tippen) maar elkaars gedrag niet imiteren.
Dat komt volgens mij ook omdat zowel Bill als Silka al volwassen waren toen ze 'samen gingen wonen'.
Dan hoeft dat juist veel minder, want ze kunnen spelen met hun hondenmaatje.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Ik vraag me weleens af waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om dat met een tweede hond ook te doen. Hoe doen jullie dat?
Dit zie je hier ook heel duidelijk inderdaad.Annelies schreef:
Mijn ogen zijn -hoe naïef eigenlijk- pas een beetje opengegaan, nadat Noa heel intensief contact kreeg met haar maatje Jip, waar ze dagelijks mee speelt.
Na een paar weken zag ik haar gedrag naar hem toe veranderen t.o.v. haar gedrag naar andere willekeurig voorbijkomende honden waar ze wel eens mee speelt.
Jip is de enige die aan haar oren mag snuffelen, alleen hij mag uitgebreid onder haar staart duiken met z'n snufferd etc... Simpele voorbeelden, maar zo bepalend geweest voor mijn gedachtengang m.b.t. het hebben van één of meerdere honden.
Het gaat me niet eens zozeer om het spelen op zich...Hartstikke leuk, natuurlijk, maar interactie bestaat uit zoveel meer dingen tussen honden dan alleen dat en dat telt, volgens mij....
maar dat gaat niet altijd op.Stang schreef:Dan hoeft dat juist veel minder, want ze kunnen spelen met hun hondenmaatje.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Kaya vraagt nu veel en veel meer aandacht dan toen ze Moritz nog had.
De behoefte om bezig te zijn met de baas wordt minder volgens mij, ze hebben elkaar immers. Als je een tweede hond erbij zou hebben, zou je waarschijnlijk een training laten vallen, omdat het anders gewoon te druk wordt met een volledige baan.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
starfleet schreef:De behoefte om bezig te zijn met de baas wordt minder volgens mij, ze hebben elkaar immers. Als je een tweede hond erbij zou hebben, zou je waarschijnlijk een training laten vallen, omdat het anders gewoon te druk wordt met een volledige baan.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Anne
Ik moet zeggen dat ik in het begin dubbele wandelingen maakte,aangezien Jaia veel problemen had met bepaalde dingen op haar wandelingen.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Okay. Ik zag mezelf al 4 x in de week trainen op de hondenschool en om en om balletje balletje doen met de hondenstarfleet schreef:De behoefte om bezig te zijn met de baas wordt minder volgens mij, ze hebben elkaar immers. Als je een tweede hond erbij zou hebben, zou je waarschijnlijk een training laten vallen, omdat het anders gewoon te druk wordt met een volledige baan.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Anne
En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het tochStang schreef:Dan hoeft dat juist veel minder, want ze kunnen spelen met hun hondenmaatje.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Dat "wij samen tegen de wereld" gevoel verdwijnt wel een beetje is mijn ervaring.Zoek stok! schreef:En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het tochStang schreef:Dan hoeft dat juist veel minder, want ze kunnen spelen met hun hondenmaatje.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Hmmm, moeilijke vraagZoek stok! schreef:En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het tochStang schreef:Dan hoeft dat juist veel minder, want ze kunnen spelen met hun hondenmaatje.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Bram is juist behoorlijk zelfstandig. Ik kan me voorstellen dat hij met een hond erbij nog zelfstandiger zou worden en dus ook wat onbereikbaarder voor mij, snap je?Martijn schreef:Nee. Misschien wordt die door wat concurrentie wel sterker.Zoek stok! schreef: En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het toch
Ik vind trouwens de logica van "Ik hou mijn hond lekker behoeftig want dan vindt hij mij leuker" nogal fout. En nee..ik zeg niet dat dat jouw logica is..voor we dat weer krijgen.
Ik zou als ik twee honden had toch ook regelmatig wat tijd apart inplannen, net zoals ik dat bij mijn kinderen ook altijd heb gedaan. Met Bram heb je al een hele sterke basis en een tweede hond is toch het beste om pas te nemen als je eerste hond een jaar of 2, 2,5 is imo.Zoek stok! schreef:
Bram is juist behoorlijk zelfstandig. Ik kan me voorstellen dat hij met een hond erbij nog zelfstandiger zou worden en dus ook wat onbereikbaarder voor mij, snap je?
Nee absoluut niet, ik heb met alle 3 een byzondere band, ook met alle 3 iets anders! Wel neem ik s avonds na het eten 1 van de 3 apart mee, ff alleen aandacht, ff iets van ons samen. De anderen weten dat en blijven dan rustig thuis.Zoek stok! schreef: En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het toch
Martijn schreef:Dat ligt aan je eigen sturing.Zoek stok! schreef:Bram is juist behoorlijk zelfstandig. Ik kan me voorstellen dat hij met een hond erbij nog zelfstandiger zou worden en dus ook wat onbereikbaarder voor mij, snap je?Martijn schreef:Nee. Misschien wordt die door wat concurrentie wel sterker.Zoek stok! schreef: En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het toch
Ik vind trouwens de logica van "Ik hou mijn hond lekker behoeftig want dan vindt hij mij leuker" nogal fout. En nee..ik zeg niet dat dat jouw logica is..voor we dat weer krijgen.
De meeste honden die zich zelfstandig gedragen doen dat omdat ze weten dat het baasje toch wel op hun let.
Dat is met twee honden niet anders. Aan de andere kant is het met twee honden makkelijker om ze wat meer naar hjou en elkaar te laten kijken en wat minder naar de rest van de wereld. Puur omdat er binnen het roedel meer te beleven valt.
Ja die hele speciale band wordt minder voelbaar al is die er misschien nog wel.Dat vind ik een van de minpuntjes van meerdere honden.Bruno en ik waren een perfekt team, nu eist Tomas erg veel aandacht en Bruno berust daarin.Zoek stok! schreef:En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het tochStang schreef:Dan hoeft dat juist veel minder, want ze kunnen spelen met hun hondenmaatje.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
De band kan verminderen als je verder ook niks meer apart doet met je honden. Dus alles samen met de rest. Ik heb nu gemerkt dat als ik ze regelmatig apart meeneem dat de band heel sterk blijft.Zoek stok! schreef:En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het tochStang schreef:Dan hoeft dat juist veel minder, want ze kunnen spelen met hun hondenmaatje.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
juist.Benji&Brenda schreef:Nee, ik vind niet dat een hond zielig is.
Mijn vorige hond had ik er geen plezier mee gedaan naar mijn idee. Het hangt dus sowieso van de hond zelf af.
Daarnaast vind ik dat je niet een tweede hond zou moeten nemen omdat een hond maar zielig is. Je moet er bewust voor kiezen en ook tijd erin willen stoppen.
Ik vind het super hoor, 2 honden, heb ervoor gekozen en echt geen spijt van gehad, maar ik vind het niet per definitie beter, het hangt van de baas, de hond en de omstandigheden af.
Ik herken dat helemaal niet en is dus misschien toch afhankelijk van de hond in kwestie...Marie-Josée schreef:Ja die hele speciale band wordt minder voelbaar al is die er misschien nog wel.Dat vind ik een van de minpuntjes van meerdere honden.Bruno en ik waren een perfekt team, nu eist Tomas erg veel aandacht en Bruno berust daarin.Zoek stok! schreef:En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het tochStang schreef:Dan hoeft dat juist veel minder, want ze kunnen spelen met hun hondenmaatje.Zoek stok! schreef:Wat ik me nog afvroeg he. Ik heb iets met hondenrassen die vrij actief moeten zijn, ook 'psychisch'. Met Bram ben ik veel met zoekspelletjes, denkspelletjes en trainen bezig. En we gaan twee keer in de week naar de hondenschool voor gehoorzaamheid en behendigheid.
Nee, ik ook niet. Met Saar had ik een hele speciale band, en op zich was dat wel iets wat door mijn hoofd speelde "is het wel eerlijk om een tweede hond in huis te nemen, hoe kan die óóit tippen aan wat ik met Saar heb"Rami schreef:Ik herken dat helemaal niet en is dus misschien toch afhankelijk van de hond in kwestie...Marie-Josée schreef:Ja die hele speciale band wordt minder voelbaar al is die er misschien nog wel.Dat vind ik een van de minpuntjes van meerdere honden.Bruno en ik waren een perfekt team, nu eist Tomas erg veel aandacht en Bruno berust daarin.Zoek stok schreef: En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het toch![]()
Marie-Josée schreef:Ja die hele speciale band wordt minder voelbaar al is die er misschien nog wel.
Rami schreef:Ik herken dat helemaal niet en is dus misschien toch afhankelijk van de hond in kwestie...![]()
als ik voor mijzelf spreek, de band is niet weg, maar wel minder voelbaar wanneer ik bv met alle honden ga lopen.martijn schreef:Ik herken dat ook helemaal niet.
Ik begrijp dat ook niet.
onzin...ligt aan de hond...Sindy wil het liefst alleen zijn, ze wil nog niet hebben dat er een andere hond tegen haar aan ligt...(of mens of kat) 1x in de zoveel tijd speelt ze een paar minuten met Boris of Mien, maar als ik Boris en Mien weg zou doen, hijst Sindy de vlagMartijn schreef:Ik vind één hond zielig, ja.
Als je twee honden hebt weet je waarom.
Ik heb echt medelijden met honden die voor alle interactie van mensen afhankelijk zijn.
Maar dat komt - denk ik - omdat jij meer dan twee honden hebt. Met 'maar' twee honden voelt dat niet echt anders of minder. Tenminste, ik ervaar het niet zo.yamie schreef:Marie-Josée schreef:Ja die hele speciale band wordt minder voelbaar al is die er misschien nog wel.Rami schreef:Ik herken dat helemaal niet en is dus misschien toch afhankelijk van de hond in kwestie...
als ik voor mijzelf spreek, de band is niet weg, maar wel minder voelbaar wanneer ik bv met alle honden ga lopen.martijn schreef:Ik herken dat ook helemaal niet.
Ik begrijp dat ook niet.![]()
Ja, zo voel ik het ook. Ik (en mijn vriend) heb een hechte band met zowel Silka als Billy. Op een heel andere manier maar met de één zeker niet minder (of meer) dan de ander.yamie schreef: en in huis? ik heb met allemaal een andere band eigenlijk, ze hebben hun eigen trekjes , de honden die of alleen, of met z'n 2en hier opgegroeid zijn, heb ik bv een andere band mee, dan met bv Mégan of oliver, Meg kwam natuurlijk in een roedel van 5, waar ze erg veel van leert enz, en Ollie was een jaar toen hij hier kwam wonen.
ik heb een band met mijn honden, maar ben blij dat ze hun eigen honden clubje hebben.
[/quote]Dat vind ik dus niet kunnen, zo n roedel dier als een brak heeft soortgenoten nodig.