Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
[Behendigheid] catwalk en de wip
Moderator: moderatorteam
- max
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
[Behendigheid] catwalk en de wip
Met de catwalk (schrijf ik dat goed?) en de wip is het de bedoeling dat je de raakpunten raakt en rustig eroverheen raakt. Bij de wip nog dat je in de het midden even wacht. Max is echt erg enthousiast met behendigheid waardoor hij als een sneltrein erover heen walst. Nu houd de trainer hem aan het einde en in het midden vast en moet hij wachten, dan krijgt hij een beloning.
Hebben jullie tips omdat dit nog beter te kunnen doen en thuis te oefenen?
Hebben jullie tips omdat dit nog beter te kunnen doen en thuis te oefenen?

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- max
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Blijf kent hij goed, tot op een grote afstand kan hij blijven zitten, en voor een hindernis enz, maar Max heeft zoveel adreline (?) dat hij dat commando negeert als hj bezig is met die toestellen.Zoek stok! schreef:Het commando 'blijf' goed leren misschien? Dan kun je dat commando geven zodat hij blijft ipv over de raakvlakken heendendert.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Hoi,
Wat wij doen is de touch aanleren d.m.v. clikker en een bierviltje. Je hond moet dan het viltje aanraken. Eerst los trainen (dus zonder toestellen) en daarna achter de a-schutting en katteloop leggen en halverwege zeggen touch. Gaat dit goed dan het commando wacht aanleren en de voorpoten van het toestel en dan proberen weg te lopen.
Thuis doe ik dit ook maar met een brede plank op een verhoging b.v. bierkrat ofzo.
Ik zie trouwens dat jij ook uit Friesland komt. Waar train jij?
Groetjes van Esther
Wat wij doen is de touch aanleren d.m.v. clikker en een bierviltje. Je hond moet dan het viltje aanraken. Eerst los trainen (dus zonder toestellen) en daarna achter de a-schutting en katteloop leggen en halverwege zeggen touch. Gaat dit goed dan het commando wacht aanleren en de voorpoten van het toestel en dan proberen weg te lopen.
Thuis doe ik dit ook maar met een brede plank op een verhoging b.v. bierkrat ofzo.
Ik zie trouwens dat jij ook uit Friesland komt. Waar train jij?
Groetjes van Esther
Hij kan dus op grote afstand blijven zitten, maar kan hij ook als hij voor je loopt dan op commando zitten of gewoon blijven staan? Misschien dat je dat nog eens moet leren anders.
Of misschien voor de training een paar keer al goed gek maken zodat hij al heel moe is als hij moet beginnen, misschien dat hij dan beter bereikbaar is? Dit kan je dan weer langzaam afbouwen
Of misschien voor de training een paar keer al goed gek maken zodat hij al heel moe is als hij moet beginnen, misschien dat hij dan beter bereikbaar is? Dit kan je dan weer langzaam afbouwen
door de katteloop op de grond te leggen en steeds aan het einde te laten zitten in alle snelheden en waar jij je ook op dat moment ook bevindt.
eventueel eerst aan de lijn, langer aan een wat langere lijn dat je hem eventueel er even aan kunt herinneren dat ie het commando op moet volgen ook al ben je niet in de buurt.
uiteraard de eerste keren flink belonen.
tijdens trainen laat je hem zelden door lopen af en toe een keertje maar liever niet dan zal je op een gegeven moment merken dat je hond je gaat vragen waarom je het commando zit niet meer geeft, dat is een kleine stop in zijn snelheid zodat ie precies het raakvlak raakt wanneer ie merkt dat je dan geen commando geeft dan gaat ie weer verder.
pas veel later zou je hem dan juist op kunnen jutten dan vertraagt ie even op de raakvlakken en gaat dan weer verder, maar dat vertragen bereik je alleen maar door totale controle op de raakvlakken bij het eerste punt
niet te snel een stapje vooruit willen beter een paar weken blijven hangen op het zelfde punt inde training dan te snel gaan want fouten die erinkomen zul je er eerst uit moeten trainen voordat je verder kunt gaan.
eventueel eerst aan de lijn, langer aan een wat langere lijn dat je hem eventueel er even aan kunt herinneren dat ie het commando op moet volgen ook al ben je niet in de buurt.
uiteraard de eerste keren flink belonen.
tijdens trainen laat je hem zelden door lopen af en toe een keertje maar liever niet dan zal je op een gegeven moment merken dat je hond je gaat vragen waarom je het commando zit niet meer geeft, dat is een kleine stop in zijn snelheid zodat ie precies het raakvlak raakt wanneer ie merkt dat je dan geen commando geeft dan gaat ie weer verder.
pas veel later zou je hem dan juist op kunnen jutten dan vertraagt ie even op de raakvlakken en gaat dan weer verder, maar dat vertragen bereik je alleen maar door totale controle op de raakvlakken bij het eerste punt
niet te snel een stapje vooruit willen beter een paar weken blijven hangen op het zelfde punt inde training dan te snel gaan want fouten die erinkomen zul je er eerst uit moeten trainen voordat je verder kunt gaan.
-
- Actief
- cindy1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Door blijf te zeggen op het moment dat hij op het kantelpunt staat (bij de wip) en een koekje op het raakvlak te leggen. Bij de kattenloop kun je aan het einde een koekje neerleggen, dan wijst je hond met zijn snuit naar beneden dus neemt hij het raakvlak meestal wel. Als je ineens afremt aan het einde van de kattenloop kan dat averechts werken, omdat je hond dan ook op de rem wil en dan vaak over het raakvlak springt (is moeilijk uit te leggen). Dus eerst gewoon rustig aanleren (gewoon lopend ernaast) en in hetzelfde tempo blijven lopen. Pas als je hond het koekje opeet stilstaan. Dus niet daarvoor, want dan denkt de hond: wat ga jij doen?

- max
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- max
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- cindy1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja, maar dat gebeurt als je er altijd een koekje neerlegt. Ik leer de kattenloop en wip aan waarbij ik klik en dan een koekje geef (ik leg zelf het koekje niet op het raakvlak, aangezien ik tot nu toe nooit raakvlakproblemen heb gehad met de twee honden waar ik nu mee loop). Dit bouw je af, als de hond het raakvlak neemt, geef ik er geen koekje meer voor.speurneus carola schreef:veel honden die op de koekjes methode getraind zijn, blijven tijdens een wedstrijd onnodig lang zoeken naar een koekje, ze blijven net zo lang zoeken tot ze er zelf van overtuigd zijn dat het er echt niet is, en dat kan met bepaalde honden best wel lang zijn.
Ik ben zelf een beetje tegen het raakvlak trainen, sommige mensen maken er al een 'probleem' van als de hond het toestel nog nooit heeft gedaan. Mijn ervaring is, dat, hoe min mogelijk aandacht je aan de raakvlakken schenkt, hoe minder kans je hebt op een hond die raakvlakken mist.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Hoi,
Ik train in Drachten bij Cunos. Zomers buiten en nu zijn we binnen aan het trainen. Ik woon zelf in Opeinde. Lekker dichtbij trainen.
Ik geef als ze de oefening door hebben, het koekje ook steeds later en leg geen koekje op de plek neer zodat ze gaan zoeken naar het koekje.
Na de wedstrijd als ik de ring uitkom, ga ik gelijk na mijn plekje en geef daar uitgebreid een beloning.
Groetjes van Esther
Ik train in Drachten bij Cunos. Zomers buiten en nu zijn we binnen aan het trainen. Ik woon zelf in Opeinde. Lekker dichtbij trainen.
Ik geef als ze de oefening door hebben, het koekje ook steeds later en leg geen koekje op de plek neer zodat ze gaan zoeken naar het koekje.
Na de wedstrijd als ik de ring uitkom, ga ik gelijk na mijn plekje en geef daar uitgebreid een beloning.
Groetjes van Esther
-
- Actief
Telkens als Blitz over de katteloop snelt bij ons... of over de wip geef ik hem het commando rustig. Dit commando krijgt hij tijdens gehoorzaamheid ook als ik van normale pas of looppas overschakel naar extra traag stappen. Kheb hem ook alles met de lijn moeten aanleren, waardoor ik hem gemakkelijk wat kon remmen.

- max
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Afgelopen vrijdag weer getraind. Het ging beter! Ik laat hem nu voor de catwalk (de wip was er niet bij vandaag) even zitten, even op rust komen. Dan laat ik hem er ruztig over heen lopen met het comando rustig. In het midden ook rustig. Dus nu hebben we het beginvlak wel. Het einde ging ook een stuk beter. Hij begint nu een beetje te begrijpen dat ie daar eventjes moet stoppen (paar seconden).
Er komt wel een beetje bij beetje vooruitgang in
Er komt wel een beetje bij beetje vooruitgang in

-
- Actief

Ik zit met Thyra ook op behendigheid.
Bij mij is het probleem dat Thyra niet over de wip durft.
En erger nog, sinds ze kennis heeft gemaakt met de wip, durft ze nu ook niet meer over de kattenloop, alwaar ik haar na veel oefenen overheen heb gekregen. Ze vindt het heel eng.
Voor de rest is ze de snelste van de hele club en staat ze nu 2e in het algemeen klassement ondanks die 2 handicaps.
-
- Actief
Misschien door vaak met haar te spelen in de buurt van de wip en katteloop dat ze deze toestellen als iets leuks gaat aanzien?
Of met behulp van snoepjes lokken?
Steeds met kleine stapjes werken. Eerst twee poten op de brug, dan de vier, ...
Ik hoop dat je hieraan iets hebt
Succes!
Groetjes Vicky en een kusje van Blitz
Of met behulp van snoepjes lokken?
Steeds met kleine stapjes werken. Eerst twee poten op de brug, dan de vier, ...
Ik hoop dat je hieraan iets hebt

Succes!
Groetjes Vicky en een kusje van Blitz

- max
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Max bezit de snelheid wel voor behendigheid en hoe
. Alleen omdat ik nu tijdelijk voor mijn moeder inval omdat zei het aan haar miniscussen heeft heb ik de basis gemist waardoor ik het soms ook moeilijker wordt. Zo is er dit: ik wil onbewust vaak afsnijden om sneller te worden, daardoor sij ik Max af en gaat het mis. Dat soort kleine dingetjes moeten we aanwerken. Maar dat gaat wel steeds beter 

- max
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Afgelopen vrijdag weer getraind, nu was er de wip en geen catwalk. En goed dat het ging
ik roep hem voor de wip netjes naast mij en gaan rustig eroverheen. In het midden roep ik wacht en waarempel hij stopt
de oefening thuis werpt nu zijn vruchten af (goede spreewoord toch?) ik ben echt trots op Max dat het nu veel beter gaat