Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eén hond: zielig?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef: En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het toch :wink:
Nee. Misschien wordt die door wat concurrentie wel sterker.
Nick was eerst in zijn eentje en redelijk zelfstandig, maar vanaf het moment dat er een hond is bijgekomen is hij veel aanhankelijker geworden. Het is namelijk niet meer zo vanzelfsprekend dat alle aandacht naar hem gaat en nu probeert hij zichzelf dus meer in de picture te spelen. Hier dus juist helemaal geen "bandverlies" o.i.d. Ik heb met alledrie een band en met alledrie is die band weer anders.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Martijn schreef: Ik begrijp dat ook niet.
Geeft niets hoor :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom doet iedereen eigenlijk zo moeilijk? De vraag is: Is 1 hond zielig?

Maar je mag geen ja zeggen dus? :denken: Waarom mag je het dan wel vragen? Als je die vraag stelt dan is dat toch ook in je op gekomen of ben ik nu gek? :19:

Om even uit te lokken, nu ik 2 honden heb vind ik 1 hond ook zielig :pffff: :mrgreen: Dat ondanks dat ik eerder altijd 1 hond had. :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

MARC_S schreef:Waarom doet iedereen eigenlijk zo moeilijk? De vraag is: Is 1 hond zielig?

Maar je mag geen ja zeggen dus? :denken: Waarom mag je het dan wel vragen? Als je die vraag stelt dan is dat toch ook in je op gekomen of ben ik nu gek? :19:

Om even uit te lokken, nu ik 2 honden heb vind ik 1 hond ook zielig :pffff: :mrgreen: Dat ondanks dat ik eerder altijd 1 hond had. :mrgreen:
ik denk niet dat het een kwestie van moeilijk doen is, zoals ik al eerder zei, mensen die nog nooit 2 of meer honden hebben gehad, kunnen er niet veel over zeggen ( ja in de verdediging schieten dat hun hond niet zielig is).

ik vind zielig ook niet helemaal een goed woord, tekort doen? ( maar goed, dat kun je ook wel weer zielig noemen ja :mrgreen: ) ik vind zielig of tekort doen, niet direct negatief of mishandeling, denk dat de mensen die 1 honden hebben en zich "verdedigen" dat wel zo zien.

incompleet :idea: dat is mischien een beter woord...
laeken
Zeer actief

yamie schreef:
MARC_S schreef:Waarom doet iedereen eigenlijk zo moeilijk? De vraag is: Is 1 hond zielig?

ik denk niet dat het een kwestie van moeilijk doen is, zoals ik al eerder zei, mensen die nog nooit 2 of meer honden hebben gehad, kunnen er niet veel over zeggen ( ja in de verdediging schieten dat hun hond niet zielig is).

ik vind zielig ook niet helemaal een goed woord, tekort doen? ( maar goed, dat kun je ook wel weer zielig noemen ja :mrgreen: ) ik vind zielig of tekort doen, niet direct negatief of mishandeling, denk dat de mensen die 1 honden hebben en zich "verdedigen" dat wel zo zien.

incompleet :idea: dat is mischien een beter woord...
Dat vind ik ook. Dat vond ik niet en mensen met 1 hond weten het niet :mrgreen:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Wie doet er moeilijk? Je mag toch ook geen nee zeggen dan? :roll: Dit is toch een discussieforum of zit ik ernaast? :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Zoek stok! schreef: En vermindert de band die je hebt met de hond dan niet als ze meer met elkaar bezig zijn? Ik kan me nu regelmatig echt een 'team' voelen met Bram. Allemaal van die dingen die ik me afvraag terwijl het helemaal niet nodig is omdat er geen tweede komt. Maar ik vraag het toch :wink:
Hier niet. Pien kwam in een roedel van 3 en later 4 maar ik heb nog nooit zo'n sterke band met een andere hond gehad en ik heb er toch aardig wat gehad. Zij was ook enorm op mij gericht. Ik heb wel veel dingen met haar alleen gedaan maar dat doe ik met alle pups en volwassen honden die hier komen. Dus apart naar training, meenmen naar visite en weekendjes weg, etc.
Afbeelding
Marloes

Ongelezen bericht door Marloes »

Ik heb Robbie nog maar sinds juli, dus ik weet nog niet zeker of hij een maatje zou missen.
Hij heeft het leuk met Gizmo, hoewel ze de laatste tijd steeds wilder spelen naar mijn idee... (uitmaken wie de baas is?)
In een ander topic las ik ook weer dat je pas een tweede hond er bij zou moeten nemen als je hond een jaar is.
Dus, ik weet het niet.

Het is een pup dus hij is speels. Alle andere honden zijn leuk, maar betekent dat dan dat hij dat mist?
Misschien is het wel, dat hij niet mist wat hij niet kent?
Nu weet hij immers niet anders.

Ik vind het moeilijk, want ik heb maar één hond en ik heb geen ervaring met meerdere honden.
Ik denk wel dat het iig goed is dat ik er over nadenk.
Ik zou ook bang zijn dat dat wat ik met Robbie heb, weg zou gaan ofzo. Dat die band minder wordt.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Marloes schreef:Ik zou ook bang zijn dat dat wat ik met Robbie heb, weg zou gaan ofzo. Dat die band minder wordt.
Dat is dus heel zeker NIET zo. Er verdwijnt niets. Als het goed is, is je hart groot genoeg voor heel veel liefde.

Geloof me, ook Sam en ook Boy hebben nog een plekje in mijn hart. Met Sam had ik ook iets heel speciaals.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marloes schreef:Ik heb Robbie nog maar sinds juli, dus ik weet nog niet zeker of hij een maatje zou missen.
Hij heeft het leuk met Gizmo, hoewel ze de laatste tijd steeds wilder spelen naar mijn idee... (uitmaken wie de baas is?)
In een ander topic las ik ook weer dat je pas een tweede hond er bij zou moeten nemen als je hond een jaar is.
Dus, ik weet het niet.

Het is een pup dus hij is speels. Alle andere honden zijn leuk, maar betekent dat dan dat hij dat mist?
Misschien is het wel, dat hij niet mist wat hij niet kent?
Nu weet hij immers niet anders.

Ik vind het moeilijk, want ik heb maar één hond en ik heb geen ervaring met meerdere honden.
Ik denk wel dat het iig goed is dat ik er over nadenk.
Ik zou ook bang zijn dat dat wat ik met Robbie heb, weg zou gaan ofzo. Dat die band minder wordt.
precies, en dat is dus precies wat ik bedoel met tekort komen, of incompleet... :wink:
Marloes

Maar als je niet weet wat je mist, kom je niks tekort omdat je niet anders weet. Hoe weet je dan dat je incompleet bent?

Dat bedoel ik.
Ach weet je, ik ben er nog niet over uit. En dan nog. Mijn vriend wil geen hond erbij.
Hij stond met beide "gezinsuitbreidingen" niet te springen (eerst konijnemeis Iejoor en nu Robbie).
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marloes schreef:Maar als je niet weet wat je mist, kom je niks tekort omdat je niet anders weet. Hoe weet je dan dat je incompleet bent?

Dat bedoel ik.
Ach weet je, ik ben er nog niet over uit. En dan nog. Mijn vriend wil geen hond erbij.
Hij stond met beide "gezinsuitbreidingen" niet te springen (eerst konijnemeis Iejoor en nu Robbie).
als hond weet je het niet nee, moet je het doen met hoe mensen met je omgaan, en daar ging het mij om, als mens doe je dan je hond tekort. ( en nee niet allemaal opspringen en jezelf verdedigen enzo, ik weet ook niet hoe ik het anders uit moet leggen :mrgreen: )

en nogmaals, als men 1 hond heeft en nooit anders heeft gehad, weet je ook niet hoe anders en completer hond je hond kan zijn met een hondenmaatje :19:
Marion.

yamie schreef:
Marloes schreef:Maar als je niet weet wat je mist, kom je niks tekort omdat je niet anders weet. Hoe weet je dan dat je incompleet bent?

Dat bedoel ik.
als hond weet je het niet nee, moet je het doen met hoe mensen met je omgaan, en daar ging het mij om, als mens doe je dan je hond tekort. ( en nee niet allemaal opspringen en jezelf verdedigen enzo, ik weet ook niet hoe ik het anders uit moet leggen :mrgreen: )

en nogmaals, als men 1 hond heeft en nooit anders heeft gehad, weet je ook niet hoe anders en completer hond je hond kan zijn met een hondenmaatje :19:
Helemaal eens :ok:
Als hond heb je niets te kiezen. Mis je ook niets als je het niet kent.
Marloes

Marion. schreef:
yamie schreef:

Dat bedoel ik.

Helemaal eens :ok:
Als hond heb je niets te kiezen. Mis je ook niets als je het niet kent.
Hebben jullie helemaal gelijk in! :ok:
Marie-Josée
Erelid

Los van het feit of het nu zielig is of niet, zal ik als het even kan altijd meer dan een hond hebben.
Marion.

Marie-Josée schreef:Los van het feit of het nu zielig is of niet, zal ik als het even kan altijd meer dan een hond hebben.
Ik ook. Omdat ik voor mijzelf 2 honden een verrijking vind. Ik genoot toen ik met Saar alleen aan het lopen was hoor, maar was intussen altijd op zoek naar "leuke hondenvriendjes, want dat is toch zo leuk voor Saar". Dat ik dan zelf ook leuk beppend met die andere hondenbaasjes de wandeling moest volmaken, ach tja.... dat had ik over voor het geluk van Saar.

Nu is dat dus niet meer zo. Ik hoef niet op zoek, want ze hebben elkaar. En ik doe nu zelfs mijn best om niemand tegen te komen. De honden hoeven het niet meer, ik heb het nooit gehoeven, en nu is het echt wij. En dat is heerlijk :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Marie-Josée schreef:Los van het feit of het nu zielig is of niet, zal ik als het even kan altijd meer dan een hond hebben.
Ik ook. Omdat ik voor mijzelf 2 honden een verrijking vind. Ik genoot toen ik met Saar alleen aan het lopen was hoor, maar was intussen altijd op zoek naar "leuke hondenvriendjes, want dat is toch zo leuk voor Saar". Dat ik dan zelf ook leuk beppend met die andere hondenbaasjes de wandeling moest volmaken, ach tja.... dat had ik over voor het geluk van Saar.

Nu is dat dus niet meer zo. Ik hoef niet op zoek, want ze hebben elkaar. En ik doe nu zelfs mijn best om niemand tegen te komen. De honden hoeven het niet meer, ik heb het nooit gehoeven, en nu is het echt wij. En dat is heerlijk :wink:
ik heb 3 jaar 1 hond gehad, hij was ( voor mij iig ) niet helemaal gepland, maar ik heb idd nooit de intentie gehad om "maar" 1 hond te hebben. het heeft dus 3 jaar geduurd voordat er een 2e bij kwam, maar dat had dus te maken met dat de timing niet helemaal klopte :wink:

ik wil wel even zeggen, dat ik mensen die 1 hond hebben, echt niet minder voor hun hond vind hoor, tuurlijk kan dat, ik vind dus alleen persoonlijk dat een hond een hondsmaatje moet hebben ,net zoals je een papegaai, konijn enz. niet alleen moet houden. :wink:
Marion.

yamie schreef:ik heb 3 jaar 1 hond gehad, hij was ( voor mij iig ) niet helemaal gepland, maar ik heb idd nooit de intentie gehad om "maar" 1 hond te hebben. het heeft dus 3 jaar geduurd voordat er een 2e bij kwam, maar dat had dus te maken met dat de timing niet helemaal klopte :wink:
Hier hetzelfde. Het heeft 5 jaar geduurd voordat er een 2e bij kon. Dus wij hebben 3 honden gehad, die alleen zijn opgegroeid. En daarbij heb je dus ook het nadeel: Miep is denk ik de enige van die honden die een leven alleen niet zou trekken. Omdat ze niet anders weet dan dat ze een groot voorbeeld heeft waar ze van kan kopieren :19:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nee en ja :mrgreen:
Ik heb altijd meerdere honden gehad en nu Manager er niet meer is , is Freek alleen, hij is opgegroeid met Manager maar hij mist hem niet echt.
Freek gaat mee naar mijn werk en nu ook meer mee op visite enz, ik heb het idee dat Freek er nu niet echt op zit te wachten ,op een andere hond.
Het zou dan heel erg moeten klikken en Freek is niet zo heel makkelijk met andere honden en hij is 8 1/2 nu, dus ik laat het maar zo voorlopig.
Maar denk niet dat hij ongelukkig is :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marie-Josée schreef:

Wie doet er moeilijk? Je mag toch ook geen nee zeggen dan? :roll: Dit is toch een discussieforum of zit ik ernaast? :mrgreen:
Er wordt of werd toch behoorlijk gevallen over een zinnetje, "ja ik vind 1 hond zielig". Zielig was wel erg heftig gezegd terwijl dat wel de titel van het topic is :denken: . Als er had gestaan vindt je 1 honden minder leuk voor de hond dan was dat het antwoord. :mrgreen:
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Wij hebben altijd meerdere honden gehad. Toch vind ik een hond alleen niet perse zielig. Het hangt heel erg van de hond af. Zo geven Xitan en Mollie helemaal niets om hondengezelschap. Ze zoeken de anderen niet op, spelen er niet mee, slapen niet bij elkaar. Vooral Mollie zoekt mensengezelschap, Xitan vindt het ook prima als hij in zijn eentje in de gang ligt.
Amar en Senna hebben wel echt gezelschap nodig. Ze vliegen elkaar nog wel eens in de haren, maar ze kunnen ook heel fijn met elkaar spelen of samen in 1 mand slapen.

Het maakt dus, vind ik, echt uit hoe de hond is.
AfbeeldingAfbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Hoeveel mensen in Nederland hebben er maar 1 hond :denken:

Ik denk zelf dat, dat er een heleboel zijn :wink:

Dus al die honden, waar geen 2e hond in huis is, die zijn dus al per definitie zielig ofzo :denken:

Strange :idea:
laeken
Zeer actief

Felix schreef:Hoeveel mensen in Nederland hebben er maar 1 hond :denken:

Dus al die honden, waar geen 2e hond in huis is, die zijn dus al per definitie zielig ofzo :denken:

Hoeveel varkens leven er wel niet in de bioindustrie in Nederland? Dat zou betekenen dat al die varkens zielig zijn? Joaaaa, eigenlijk wel :mrgreen:

Maar even zonder gekheid, de hoeveelheid zegt toch niets?

Ik ga ook echt niet zeggen dat alle honden die alleen wonen zielige honden zijn. Ik zeg dat nu wel maar dat is natuurlijk geen definitieve stelling.

Wel komen ze vast en zeker iets tekort en in hoeverre iemand dat zielig wil noemen is aan diegene zelf. Hoeveel aanstoot je neemt aan een oordeel van een ander ook :wink: Alsof een ander de enige waarheid zou spreken en je dus snoeihard in de verdediging zou moeten om je gelijk te halen en te kunnen zeggen dat dat voor jouw hond niet geldt. :ok:
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

MARC_S schreef:
Felix schreef:Hoeveel mensen in Nederland hebben er maar 1 hond :denken:

Hoeveel varkens leven er wel niet in de bioindustrie in Nederland? Dat zou betekenen dat al die varkens zielig zijn? Joaaaa, eigenlijk wel :mrgreen:

Maar even zonder gekheid, de hoeveelheid zegt toch niets?

Ik ga ook echt niet zeggen dat alle honden die alleen wonen zielige honden zijn. Ik zeg dat nu wel maar dat is natuurlijk geen definitieve stelling.

Wel komen ze vast en zeker iets tekort en in hoeverre iemand dat zielig wil noemen is aan diegene zelf. Hoeveel aanstoot je neemt aan een oordeel van een ander ook :wink: Alsof een ander de enige waarheid zou spreken en je dus snoeihard in de verdediging zou moeten om je gelijk te halen en te kunnen zeggen dat dat voor jouw hond niet geldt. :ok:
You've got a point! :ok:

Tuurlijk, een hond is een roedel dier, maar i.p.v. andere honden, heeft de mens de plek van de andere hond in zijn of haar roedel in genomen, dus wat dat betreft komen de: "huis honden" om ze zo maar ff te noemen in mijn oog punt niets te kort! :wink:

En om nou gelijk de hele bio-industrie erbij te gaan betrekken in dit verhaal (hoe sneu het ook is voor die varkens, koeien en kipjes) dat draaft ook een beetje door in dit topic :wink:
Marie-Josée
Erelid

Marion. schreef:

Ja heel herkenbaar.Ik vond ook dat Bruno, die overigens liever geen andere honden om zich heen heeft(al blijft hij vriendelijk) , wel af en toe "onder de honden "moest komen :mrgreen:
Nu hebben ze elkaar en kan ik er heerlijk in mijn eentje van lopen genieten als ik ze bezig zie, wel elk hun eigen gang gaand maar toch een goed koppel.
Al vindt Tomas het wel heerlijk als hij af en toe eens met een leuke teef mag ravotten; Bruno is veel te oud om mee te spelen namelijk.Dan zie je Tomas op z'n best :ok:
Dus af en toe spreek ik met hondenmakkertjes af en gaan we samen het bos in.
Marie-Josée
Erelid

MARC_S schreef:
Marie-Josée schreef:

Er wordt of werd toch behoorlijk gevallen over een zinnetje, "ja ik vind 1 hond zielig". Zielig was wel erg heftig gezegd terwijl dat wel de titel van het topic is :denken: . Als er had gestaan vindt je 1 honden minder leuk voor de hond dan was dat het antwoord. :mrgreen:
Ja daar heb je ook weer gelijk in.Ik vond eigenlijk de titel van het topic al niet kloppen :wink:
Marloes

Marie-Josée schreef:
MARC_S schreef:
Marie-Josée schreef:

Ja daar heb je ook weer gelijk in.Ik vond eigenlijk de titel van het topic al niet kloppen :wink:
Of de titel nou klopt of niet, er komen iig reacties op!
Als je het wat extremer opschrijft, komen er volgens mij de meeste reacties op.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ik haal dit topic weer omhoog omdat ik even kwijt wil dat het voor Saffie echt ontzettend leuk is om er een hondenmaatje bij te hebben.

Saffie is met Boy erbij buiten veel vrijer, zelfstandiger en vrolijker. Ze is ook kattiger naar andere honden omdat ze zich veel zelfverzekerder voelt met Boy erbij maar dat heb ik er echt voor over.
Ze spelen niet echt samen, Saffie wil het wel heel graag maar Boy heeft er geen behoefte aan. Buiten rennen ze wel samen, maar dat stoeien en over de grond rollen wat Saffie met het hondje van mijn ouders wel heel erg vaak doet, dat doen ze niet. Saffie wordt steeds brutaler in het uitdagen. Op een gegeven moment zet ze haar poten op zijn rug, bijt in zijn oren nek, en Boy ligt erbij en negeert haar. Als het hem teveel wordt gromt hij en dan houdt ze wel op. Hij pikt ontzettend veel van haar.
Ze liggen wel heel vaak samen in een mandje, Boy kruipt bij Saffie en ze gebruiken elkaar als kussen.

Ik merk wel dat Saffie nu meer naar Boy optrekt dan naar mij. Nu Boy uit logeren is (Saffie is loops) valt het me op dat ze weer vaker bij me komt liggen, dat ze meer met mij wil spelen en buiten loopt ze vaker tegen mijn kuit geplakt.
Als ik apart met ze ga wandelen en ik kom weer terug wordt Boy uitgebreid door Saffie begroet, en mij ziet ze niet staan :mrgreen: Maar dat maakt me helemaal niet uit, ik geniet ervan om te zien hoe dol ze op Boy is. Ze zijn ook echt een goede match.
Of het voor Boy ook anders is weet ik niet. Hij woonde altijd al bij een andere hond, een reu. Ik denk wel dat een teefje voor hem leuker is, het geeft hem in ieder geval meer snuffelplezier. :mrgreen:
Boy is voor mij ook een ideale tweede hond, omdat het zo'n makkelijke hond is, die zich niet gek laat maken. Dus als Saffie zich misdraagd kan ik nog steeds al mijn aandacht op Saffie richten, Boy gaat toch zijn eigen gang. Ik hoop dat ze dat rustige en laconieke van Boy in bepaalde situaties een beetje van hem gaat overnemen. Maar dat merken we vanzelf.

Dus mijn ervaring is, ook al is het gebaseerd op een korte periode, is dat het voor Saffie ontzettend verrijkend is om een hondenmaatje erbij te hebben, en ik ben dan ook heel erg blij met mijn koppeltje, zowel voor Saffie als voor mij want Boy is een ontzettend leuke hond.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

Of 1 hond zielig is? Ik kan niet voor andere honden spreken maar Flint is zielig.
Jel is nu ruim 2 maanden dood en ik heb een andere hond gekregen, stil teruggetrokken en het ergste is dat hij echt letterlijk ziek is geworden.
De ene kwaal na de andere terwijl hij nooit ziek is geweest, hij is echt een kwetsbaar hondje geworden.

Dus voor mijn eigen hond te spreken, ja ik vind 1 hond zielig!
Flip
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flip »

Ik vind Flip niet zielig omdat hij de enige hond hier in huis is.

Ik denk wel dat hij het heel erg leuk zou vinden als er een hondje bij komt, hij is gek op spelen en als er een andere hond in huis is kruipt hij er tegenaan om te slapen.

Eind dit jaar willen we eens wat rond gaan kijken in asiels, zien of er misschien een leuk maatje voor ons en Flip op een leuk huis wacht.
Groetjes Marjolijn en Flip
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”