Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Opkijken bij volgen
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Opkijken bij volgen
Ben ik nou de enige die dat constante opkijken bij het volgen niks vindt? Bij grote rassen lijkt het nog wel ergens naar, maar bij de wat kleinere honden ziet het er zo verkrampt uit.
De neus helemaal omhoog en veel mensen gebruiken hun hand als plek waar de neus tegenaan moet.
Veel aandacht voor de baas snap ik, maar waarom mag een hond dan totaal niet meer kijken waar hij loopt? Het is meer een truukje geworden om de hond met een zo gestrekt mogelijke nek te laten lopen, vind ik.
De neus helemaal omhoog en veel mensen gebruiken hun hand als plek waar de neus tegenaan moet.
Veel aandacht voor de baas snap ik, maar waarom mag een hond dan totaal niet meer kijken waar hij loopt? Het is meer een truukje geworden om de hond met een zo gestrekt mogelijke nek te laten lopen, vind ik.

Linda, Izzie en Bram
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Klopt, het is ook een truukje/kunstje. Je kunt het niet gebruiken voor de dagelijkse wandeling. Daar heb je dan de vrijblijvende oefening wandelen zonder trekken voor?
Wandelen zonder trekken kun je ook aan een kortere riem en dat gebruik ik dan als we een wandeling in de winkelstraat maken oid. Het volgen (of in het engels heelwork) is voor de wedstrijden en trainingen.
Wandelen zonder trekken kun je ook aan een kortere riem en dat gebruik ik dan als we een wandeling in de winkelstraat maken oid. Het volgen (of in het engels heelwork) is voor de wedstrijden en trainingen.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
"Volgen" wil ook niet zeggen dat de hond absoluut geen oog meer mag hebben voor de weg die hij loopt
Persoonlijk vind ik het dus wel een prachtig gezicht als de hond zij aandacht bij de geleider houdt en dus opkijkt.
Marouck kan dat heel mooi maar is te hectisch (lees hyperactief
) om dat vol te houden, die kijkt dus ook steeds even vooruit en dan weer omhoog.
Biène doet dat echter van nature. Die houdt echt oogcontact zodra ze het commando "volg" krijgt. Ze vouwt haar kop als het ware om mijn been heen. Ze kijkt ook niet naar mijn hand (ik train haar in principe niet met voer, aangezien zij té voergericht is en daardoor juist slordig wordt) maar echt naar mijn gezicht.

Persoonlijk vind ik het dus wel een prachtig gezicht als de hond zij aandacht bij de geleider houdt en dus opkijkt.
Marouck kan dat heel mooi maar is te hectisch (lees hyperactief

Biène doet dat echter van nature. Die houdt echt oogcontact zodra ze het commando "volg" krijgt. Ze vouwt haar kop als het ware om mijn been heen. Ze kijkt ook niet naar mijn hand (ik train haar in principe niet met voer, aangezien zij té voergericht is en daardoor juist slordig wordt) maar echt naar mijn gezicht.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb hier soms wel problemen mee inderdaad :N:
Kaya kijkt me dus constant aan met echt volgen en ziet dan ook geen stoeprand meer en zou dus zo struikelen
Is ook al een paar keer gebeurd :N:
Toch wil ik die aandacht op die zeldzame momenten, dus nu trek ik de riem dan maar even naar boven en zeg 'let op'
Maar het hoeft hier maar zelden, echt volgen is voor door het verkeer lopen of zoiets.
Kaya kijkt me dus constant aan met echt volgen en ziet dan ook geen stoeprand meer en zou dus zo struikelen

Toch wil ik die aandacht op die zeldzame momenten, dus nu trek ik de riem dan maar even naar boven en zeg 'let op'

Maar het hoeft hier maar zelden, echt volgen is voor door het verkeer lopen of zoiets.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Echt volgen gebruik ik alleen bij een trainingsopdracht op het veld (GG).
Als ze naast me moet lopen in de stad geeft ik het commando "naast".
Dat bevalt me beter. Ze kan dan goed kijken waar ze loopt, en toch op me letten.(met een schuin oog)
(bij het volgen loopt ze trouwens zelden met haar neus constant omhoog op mij gericht
)
Ik heb een tijdje obedience gelopen. Dan moet ze tegen het been aangedrukt lopen. Daarvoor gebruik ik dan wéér een ander commando "close"
Dat bevalt me beter. Ze kan dan goed kijken waar ze loopt, en toch op me letten.(met een schuin oog)
(bij het volgen loopt ze trouwens zelden met haar neus constant omhoog op mij gericht

Ik heb een tijdje obedience gelopen. Dan moet ze tegen het been aangedrukt lopen. Daarvoor gebruik ik dan wéér een ander commando "close"

- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Ik heb eens een trainster gehad die er tegen was; vond het tè belastend voor de honden. Ze liet ons (cursisten) háár volgen
We moesten dus naast haar lopen, haar alsmaar aankijkend, volgen. Daar krijg je echt pijn in je nek van! Én het geeft een heel onzeker gevoel; je weet niet waar je loopt.. Sindsdien heb ik dat niet meer van mijn hond geëisd.
Maar ik word al snel kriebelig en recalcitrant van allerlei, in mijn ogen, onzinnige eisen. Obedience -bijvoorbeeld- zou voor mij daarom al niets zijn
. Het irriteert mij al als je je hond op examens niet mag belonen (met voertjes) of dat je geen gebruik mag maken van gebaren bijv. Kortom; ik vind het heerlijk om te trainen met mijn hond maar de regeltjes moeten wel een doel hebben.
Gr. Marijke

Maar ik word al snel kriebelig en recalcitrant van allerlei, in mijn ogen, onzinnige eisen. Obedience -bijvoorbeeld- zou voor mij daarom al niets zijn

Gr. Marijke
Gr. Marijke

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar 'naast' is toch al dat ze van voor je links naast je moeten draaien?ranetje schreef:Echt volgen gebruik ik alleen bij een trainingsopdracht op het veld (GG).
(bij het volgen loopt ze trouwens zelden met haar neus constant omhoog op mij gericht)

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Daar wordt het vaak voor gebruiktmarye schreef:Maar 'naast' is toch al dat ze van voor je links naast je moeten draaien?ranetje schreef:Echt volgen gebruik ik alleen bij een trainingsopdracht op het veld (GG).
(bij het volgen loopt ze trouwens zelden met haar neus constant omhoog op mij gericht)

Het is maar net wat je voor commando's gebruikt hé?

Overigens, hoe gek het ook klinkt. Ik gebruik het óók om haar van voorzitten naast te laten draaien. Blijkt bij haar geen probleem te zijn

- marye
- Zeer actief
- Contacteer:
Het leek me verwarrend, maar als het goed gaat dan kan het gewoon natuurlijk.ranetje schreef:Daar wordt het vaak voor gebruiktmarye schreef:Maar 'naast' is toch al dat ze van voor je links naast je moeten draaien?ranetje schreef:Echt volgen gebruik ik alleen bij een trainingsopdracht op het veld (GG).
Ik heb een tijdje obedience gelopen. Dan moet ze tegen het been aangedrukt lopen. Daarvoor gebruik ik dan wéér een ander commando "close"![]()
Het is maar net wat je voor commando's gebruikt hé?![]()
Overigens, hoe gek het ook klinkt. Ik gebruik het óók om haar van voorzitten naast te laten draaien. Blijkt bij haar geen probleem te zijn

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
op het veld moeten ze het wel maar dat doen ze ook, zijn niet anders gewend... ze wachten gewoon op het vallende uit m'n jasje.. daar kijken ze naar in principe
Op straat hoeven ze niet strak te volgen, ik wil niet dat ik gelanceerd wordt over straat maar gewoon rustig kunnen lopen terwijl ze ondertussen kunnen snuffelen en plassen

Op straat hoeven ze niet strak te volgen, ik wil niet dat ik gelanceerd wordt over straat maar gewoon rustig kunnen lopen terwijl ze ondertussen kunnen snuffelen en plassen

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moon
- Zeer actief
Maar het is toch iets anders als ze niet kunnen zien waar ze lopen (door het alsmaar omhoog kijken) of het kijken naar andere honden? M.i. bestaat er nog een middenweg; netjes volgen én kunnen zien waar je looptestelle schreef:Gewoon zo op straat hoeft dat van mij ook niet maar tijdens de training wil ik dat wel. Dan moet ze met mij bezig zijn en niet met de hond die 2 meter verderop loopt.

Gr. Marijke
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Maar wat is het 'waarom' van die regeltjes? Wat is het voordeel van zo naar je opkijken? Het bezorgt de hond nekpijn (mij in ieder geval wel toen ik het moest doen). En het is uiterst onhandig (tegen palen opbotsen, over pollen struikelen..) Ik zeg dit niet om aan te vallen maar vraag het me echt af 

Gr. Marijke

Ik ben er nu achter waarom...malinois schreef:op het veld moeten ze het wel maar dat doen ze ook, zijn niet anders gewend... ze wachten gewoon op het vallende uit m'n jasje.. daar kijken ze naar in principe![]()

Vind t leuk om met Anne te trainen en daar hoort en stukje volg-werk bij.Moon schreef:Maar wat is het 'waarom' van die regeltjes? Wat is het voordeel van zo naar je opkijken? Het bezorgt de hond nekpijn (mij in ieder geval wel toen ik het moest doen). En het is uiterst onhandig (tegen palen opbotsen, over pollen struikelen..) Ik zeg dit niet om aan te vallen maar vraag het me echt af

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Moon schreef: Maar ik word al snel kriebelig en recalcitrant van allerlei, in mijn ogen, onzinnige eisen. Obedience -bijvoorbeeld- zou voor mij daarom al niets zijn. Het irriteert mij al als je je hond op examens niet mag belonen (met voertjes) of dat je geen gebruik mag maken van gebaren bijv. Kortom; ik vind het heerlijk om te trainen met mijn hond maar de regeltjes moeten wel een doel hebben.
Gr. Marijke

Zo heb ik me ook al heel vaak afgevraagd waarom een hond in vredesnaam toch altijd links van je moet lopen

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Moon
- Zeer actief
Nog een keer hoor, ik vind dit wel een leuke discussie
. Zou het niet zo kunnen zijn dat die regels zijn vastgesteld in een tijd toen er nog anders over honden en hondenopvoeding gedacht werd (dus eigenlijk 'uit de tijd'). Bijvoorbeeld dat er bij sommige examens niet met voer of andere beloningen mag worden gewerkt (of met gebaren). Stamt dat niet uit de tijd dat de hond 'maar te doen had wat er gezegd werd'. Zou het niet zo kunnen zijn dat die regels eigenlijk nooit zijn bijgesteld? Daar hoort naar mijn idee ook dat slaafs opkijken naar de 'meester'.
Verder ben ik misschien gewoon een nogal praktisch ingesteld mens. Wat maakt het nou uit wat je doet als geleider; als de hond maar doet wat er gevraagd wordt.. (doelend op bijv. het gebruik van gebaren).
:N: :N: Val nu maar over me heen
Gr. Marijke

Verder ben ik misschien gewoon een nogal praktisch ingesteld mens. Wat maakt het nou uit wat je doet als geleider; als de hond maar doet wat er gevraagd wordt.. (doelend op bijv. het gebruik van gebaren).
:N: :N: Val nu maar over me heen

Gr. Marijke
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Nou inderdaad; nóg zo'n voorbeeldmarian* schreef:Moon schreef: Maar ik word al snel kriebelig en recalcitrant van allerlei, in mijn ogen, onzinnige eisen. Obedience -bijvoorbeeld- zou voor mij daarom al niets zijn. Het irriteert mij al als je je hond op examens niet mag belonen (met voertjes) of dat je geen gebruik mag maken van gebaren bijv. Kortom; ik vind het heerlijk om te trainen met mijn hond maar de regeltjes moeten wel een doel hebben.
Gr. Marijke![]()
![]()
Zo heb ik me ook al heel vaak afgevraagd waarom een hond in vredesnaam toch altijd links van je moet lopen

Gr. Marijke

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is het nut van terug riem? wat is het nut van apel op afstand? Er zit gewoon vrij weinig nut meer in hogere GG vind ikMoon schreef:Maar wat is het 'waarom' van die regeltjes? Wat is het voordeel van zo naar je opkijken? Het bezorgt de hond nekpijn (mij in ieder geval wel toen ik het moest doen). En het is uiterst onhandig (tegen palen opbotsen, over pollen struikelen..) Ik zeg dit niet om aan te vallen maar vraag het me echt af

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Moon
- Zeer actief
Inge O schreef:ik vind opkijken op een normale manier (dus gewoon dat de hond het fijn vindt om (af en toe) oogcontact te houden prima, maar het lopen met een vastgespijkerde kop in een 90° positie vind ik er heel onnatuurlijk en niet mooi uitzien. sette is er hier ook zo eentje die uit zichzelf niet kijkt waar ze loopt en heel erg opkijkt, maar dan nog niet op een manier dat ze bijna onbeweeglijk met haar kop op een bepaalde hoogte zou moeten lopen - god beware me. in principe moéten ze bij de gewone gehoorzaamheid ook niet opkijken, maar naarmate baasjes zelf meer onzinakties gaan verzinnen om het er nóg 'mooier' te laten uitzien wordt het dan stilaan een must, en nog wat later zal het waarschijnlijk ook zo in de regelementen verschijnen. tot er iemand aan denkt dat het misschien nog leuker oogt om z'n hond op z'n achterpoten naast zich te laten lopen - of zo.
join the clubMoon schreef: Maar ik word al snel kriebelig en recalcitrant van allerlei, in mijn ogen, onzinnige eisen. Obedience -bijvoorbeeld- zou voor mij daarom al niets zijn. Het irriteert mij al als je je hond op examens niet mag belonen (met voertjes) of dat je geen gebruik mag maken van gebaren bijv. Kortom; ik vind het heerlijk om te trainen met mijn hond maar de regeltjes moeten wel een doel hebben.
.

Gr. Marijke

Kan ik niet.Moon schreef:Nog een keer hoor, ik vind dit wel een leuke discussie. Zou het niet zo kunnen zijn dat die regels zijn vastgesteld in een tijd toen er nog anders over honden en hondenopvoeding gedacht werd (dus eigenlijk 'uit de tijd'). Bijvoorbeeld dat er bij sommige examens niet met voer of andere beloningen mag worden gewerkt (of met gebaren). Stamt dat niet uit de tijd dat de hond 'maar te doen had wat er gezegd werd'. Zou het niet zo kunnen zijn dat die regels eigenlijk nooit zijn bijgesteld? Daar hoort naar mijn idee ook dat slaafs opkijken naar de 'meester'.
:N: :N: Val nu maar over me heen![]()
Gr. Marijke

Ik stond met mn oren te klapperen toen ik hoorde dat t echt AANGEVRAAGD moest worden toen iemand met 1 arm zn hond aan de andere kant moest laten lopen. Moest ie dan een arm aan laten groeien??? En verder ben ik van een KC naar een FHN gegaan...Maar dek maar niet dat je dan zo mee examen kan doen hor, stel je voooor...Hier kunnen ze nog geld uit melken...En 2 examens op 1 dag van 1 hond???Neee, dan krijgen de heren examinatoren het heel moeilijk, dat gaat hun begrip te boven...Nee, ze gaan mee met hun tijd...
- Moon
- Zeer actief
Terug riem en appèl op afstand vind ik beide voorbeelden van het in de hand hebben van je hond. Zodoende kun je hem op zijn plaats sturen en heb je ook op afstand vat op hem. Beide vind ik dus nuttigLysette schreef:Wat is het nut van terug riem? wat is het nut van apel op afstand? Er zit gewoon vrij weinig nut meer in hogere GG vind ikMoon schreef:Maar wat is het 'waarom' van die regeltjes? Wat is het voordeel van zo naar je opkijken? Het bezorgt de hond nekpijn (mij in ieder geval wel toen ik het moest doen). En het is uiterst onhandig (tegen palen opbotsen, over pollen struikelen..) Ik zeg dit niet om aan te vallen maar vraag het me echt afHet is trainen en als ik train train ik zo veel mogelijk naar perfectie. Ik vind omhoog kijken bij het volgen mooier dus train ik daarop. Hier hebben ze overigens geen van allen moeite gehad met het omhoog kijken, ging min of meer vanzelf
Job kon ook helemaal plakkend volgen, maar dat is niet haalbaar bij kleine hondjes...

Gr. Marijke

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als je in een buitengebied langs de weg loopt dus zonder voetpad, loop je altijd tegen het verkeer in dus loopt de hond links voor z'n eigen veiligheid aan de binnenkant van jou dus niet aan de kant van de weg... die regel stamt dus ook nog uit de tijd dat dit gebruikelijk is.marian* schreef:Moon schreef: Maar ik word al snel kriebelig en recalcitrant van allerlei, in mijn ogen, onzinnige eisen. Obedience -bijvoorbeeld- zou voor mij daarom al niets zijn. Het irriteert mij al als je je hond op examens niet mag belonen (met voertjes) of dat je geen gebruik mag maken van gebaren bijv. Kortom; ik vind het heerlijk om te trainen met mijn hond maar de regeltjes moeten wel een doel hebben.
Gr. Marijke![]()
![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
vind je? Ik vind het wel belangrijk dat als ik in het bos loop de honden ook op 50 meter afstand af kan laten liggen bijv. omdat dat vaak makkelijker is en veiliger dan ze terug te roepen.Lysette schreef:wat is het nut van apel op afstand? Er zit gewoon vrij weinig nut meer in hogere GG vind ik![]()

Mij hadden ze altijd verteld over het-dragen-van-wapens(zwaarden) aan die kant en de hond aan de andere kant...of zoiets...malinois schreef:als je in een buitengebied langs de weg loopt dus zonder voetpad, loop je altijd tegen het verkeer in dus loopt de hond links voor z'n eigen veiligheid aan de binnenkant van jou dus niet aan de kant van de weg... die regel stamt dus ook nog uit de tijd dat dit gebruikelijk is.marian* schreef:Moon schreef: Maar ik word al snel kriebelig en recalcitrant van allerlei, in mijn ogen, onzinnige eisen. Obedience -bijvoorbeeld- zou voor mij daarom al niets zijn. Het irriteert mij al als je je hond op examens niet mag belonen (met voertjes) of dat je geen gebruik mag maken van gebaren bijv. Kortom; ik vind het heerlijk om te trainen met mijn hond maar de regeltjes moeten wel een doel hebben.
Gr. Marijke![]()
![]()

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
annepanne schreef:Mij hadden ze altijd verteld over het-dragen-van-wapens(zwaarden) aan die kant en de hond aan de andere kant...of zoiets...malinois schreef:als je in een buitengebied langs de weg loopt dus zonder voetpad, loop je altijd tegen het verkeer in dus loopt de hond links voor z'n eigen veiligheid aan de binnenkant van jou dus niet aan de kant van de weg... die regel stamt dus ook nog uit de tijd dat dit gebruikelijk is.marian* schreef:Moon schreef: Maar ik word al snel kriebelig en recalcitrant van allerlei, in mijn ogen, onzinnige eisen. Obedience -bijvoorbeeld- zou voor mij daarom al niets zijn. Het irriteert mij al als je je hond op examens niet mag belonen (met voertjes) of dat je geen gebruik mag maken van gebaren bijv. Kortom; ik vind het heerlijk om te trainen met mijn hond maar de regeltjes moeten wel een doel hebben.
Gr. Marijke![]()
![]()
Zo heb ik me ook al heel vaak afgevraagd waarom een hond in vredesnaam toch altijd links van je moet lopen(of is dat iets erg doms??)

malinois schreef:annepanne schreef:Mij hadden ze altijd verteld over het-dragen-van-wapens(zwaarden) aan die kant en de hond aan de andere kant...of zoiets...malinois schreef:als je in een buitengebied langs de weg loopt dus zonder voetpad, loop je altijd tegen het verkeer in dus loopt de hond links voor z'n eigen veiligheid aan de binnenkant van jou dus niet aan de kant van de weg... die regel stamt dus ook nog uit de tijd dat dit gebruikelijk is.marian* schreef:![]()
![]()
Zo heb ik me ook al heel vaak afgevraagd waarom een hond in vredesnaam toch altijd links van je moet lopen(of is dat iets erg doms??)
dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord... zou best kunnen hoor maar die versie ken ik niet :N:

(dacht altijd al...trainden ze toen al honden??

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Daar zie ik dus totaal het nut niet meer van in aangezien de meeste honden tegenwoordig stadshonden zijn en langs huizenblokken o.i.d lopenmalinois schreef:als je in een buitengebied langs de weg loopt dus zonder voetpad, loop je altijd tegen het verkeer in dus loopt de hond links voor z'n eigen veiligheid aan de binnenkant van jou dus niet aan de kant van de weg... die regel stamt dus ook nog uit de tijd dat dit gebruikelijk is.

Tijd voor herziening dus

Nog zoiets:tijdens Max' puppycursus werd ons verteld meteen gebaren vast te knopen aan bevelen.Dit om de hond ook op latere leeftijd-als hij dover werd- nog bevelen te kunnen geven.
Hartstikke nuttig en leuk,dus Max kende ook gebaren

Vervolgens mochten die gebaren bij de volgende cursus bij de zelfde school weer niet meer gebruikt worden

Met Bente op puppycursus gegaan bij een andere school en daar ook de gebaren te berde gebracht........ik werd aangekeken alsof ze water zagen branden

Aangezien ik toch verder geen cursusambities had heb ik zowel Max als Bente lekker een aantal gebaren geleerd die nog steeds hun nut bewijzen

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10