Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Selian schreef:sommige dingen zijn prima te snappen, het is namelijk heeeel erg duidelijk waarom het prima is om te fokken met een hond die een lichtte vorm van hd heeft, maar een hond die volledig vrij is verklaard van hd, waarop staat dat hij goede heupen heeft is slecht.
nou vertel eens dan....
dan zul je mijn beredenering ook wel niet snappen dat ik liever een B hond zou gebruiken met een hoge norbergwaarde...
en nee hij heeft geen hele goede heupen want z'n norbergwaarde is laag... als hij HD A had met 40 norbergwaarde DAN had hij goede heupen wat niet wil zeggen dat het slecht is maar voor mij te laag om zo'n hond als dekreu te nemen.
AnimalFriend schreef:eventjes een vraagje tussendoor is het verschil van nbw zo groot ?
bijv een hond met nbw 28 is die zoveel slechter dan een hond met nbw 30 ?
30 is een ondergrens. Dus als je daar onder zit is het gewoon te laag. En 28 is dus wel een heel verschil met 40, hoe dichter bij die 40 hoe beter.
Informatie over de diepte van de heupkommen en de aansluiting van de koppen in de kommen wordt onder andere verkregen uit de zogenaamde "Norbergwaarde". De Norbergwaarden van linker en rechter heupgewricht worden bij elkaar opgeteld en geven samen de op het rapport vermelde "som Norbergwaarden".
Bij een normaal heupgewricht is de Norbergwaarde minstens 15, de som van de Norbergwaarden van beide heupen derhalve minstens 30. Honden met een te lage Norbergwaarde hebben dus ondiepe heupkommen en/of een slechte aansluiting van de gewrichtsdelen. Deze honden zullen dus een minder gunstige HD-beoordeling krijgen.
1. theoretisch is het onmogelijk dat een hond met een lagere NBW dan 30 geen HD-A krijgt, of heb ik het verkeerd begrepen?
2. wat wanneer de waarde van de ene heup 23 is en van de andere 12? dan heb je samen 35 maar de ene heup is eigenlijk te laag ( ik heb fotos gezien van zulke heupen )
houden ze daar eigenlijk rekening mee bij de beoordeling of tellen ze het alleen bij elkaar op en dat is het?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Informatie over de diepte van de heupkommen en de aansluiting van de koppen in de kommen wordt onder andere verkregen uit de zogenaamde "Norbergwaarde". De Norbergwaarden van linker en rechter heupgewricht worden bij elkaar opgeteld en geven samen de op het rapport vermelde "som Norbergwaarden".
Bij een normaal heupgewricht is de Norbergwaarde minstens 15, de som van de Norbergwaarden van beide heupen derhalve minstens 30. Honden met een te lage Norbergwaarde hebben dus ondiepe heupkommen en/of een slechte aansluiting van de gewrichtsdelen. Deze honden zullen dus een minder gunstige HD-beoordeling krijgen.
1.theoretisch is het onmogelijk dat een hond met een lagere NBW dan 30 geen HD-A krijgt, of heb ik het verkeerd begrepen?
2. wat wanneer de waarde van de ene heup 23 is en van de andere 12? dan heb je samen 35 maar de ene heup is eigenlijk te laag ( ik heb fotos gezien van zulke heupen )
houden ze daar eigenlijk rekening mee bij de beoordeling of tellen ze het alleen bij elkaar op en dat is het?
1: een HD-a krijgt bedoel je? nou nee dus, schijnbaar, maar zou wel zo moeten zijn , gezien de minimale waarden die ze stellen
2: de minimale waarde van 1 heup moet 15 zijn, dus ja, daar moeten ze op letten en rekening mee houden ( en zou dus al heeeeeeelemaal geen HD-a mogen krijgen )
yamie schreef:volgens mij gebeurt dat hier ook vaker dan niet hoor, daarom ben ik ook benieuwd waar ze geweest is.
Misschien een domme vraag: maar het maakt toch niet uit waar de foto's gemaakt zijn. Ze worden toch allemaal door de Raad van Beheer beoordeeld?
Groet,
Jacqueline
Ik heb een keer het advies gekregen om naar een bepaalde DA te gaan (nadat mijn honden HD gerontgend waren en "gezakt" waren) die de honden zonder narcose rontgende zodat de spieren het zooitje bij elkaar hielden... heb dat niet gedaan dus of het een "broodje aap" verhaal is weet ik ook niet.
yamie schreef:volgens mij gebeurt dat hier ook vaker dan niet hoor, daarom ben ik ook benieuwd waar ze geweest is.
Misschien een domme vraag: maar het maakt toch niet uit waar de foto's gemaakt zijn. Ze worden toch allemaal door de Raad van Beheer beoordeeld?
Groet,
Jacqueline
Ik heb een keer het advies gekregen om naar een bepaalde DA te gaan (nadat mijn honden HD gerontgend waren en "gezakt" waren) die de honden zonder narcose rontgende zodat de spieren het zooitje bij elkaar hielden... heb dat niet gedaan dus of het een "broodje aap" verhaal is weet ik ook niet.
klopt dat je dan een andere foto kan krijgen Hier worden ze alleen onder een roesje geröntgend
Groet,
Jacqueline
klopt dat je dan een andere foto kan krijgen Hier worden ze alleen onder een roesje geröntgend
Bij onze DA dus ook, onder roes. Maar als ik op zo'n manier goede waarden moet krijgen dan hoeft het voor mij niet
jilton schreef:
Groet,
Jacqueline
Bij onze DA dus ook, onder roes. Maar als ik op zo'n manier goede waarden moet krijgen dan hoeft het voor mij niet
precies dat is alleen jezelf (en eventueel anderen als je ermee gaat fokken) voor de gek houden en zelf je ras naar de galemiezen helpen
Ik heb toch niet veel vertrouwen in de Hirschfeld stichting. Mijn hond heeft ED uitslag 0-0, beter kan niet zou je denken, maar hij is op 5 jarige leeftijd geopereerd aan ED. Volgens de professor van de universiteit Merelbeke zou dit al aanwezig zijn geweest toen hij jong was (en gerontgend). Volgens haar kijken ze in Nederland niet zo nauw. Als mijn hond met 0-0 al geopereerd moet worden, hoe zit het dan met honden met een slechtere uitslag ? Mijn eerste golden had overigens HD uitslag B, met norberg waarde 40, goede aansluiting, geen vormverandering, geen botafwijking. Alles goed, maar toch een B. Ik heb al veel uitslagen gehoord met A-heupen en een norbergwaarde onder de 30.
Selian schreef:Maar zijn heupen zijn voornamelijk gekeurd zodat ik zeker weet dat ik goed met hem kan sporten. Schapendrijven en behendigheid. Zodat als hij een smak maakt, of in een kuil stapt tijdens het schapendrijven dat zijn heupen de klap goed op kunnen vangen omdat het goede heupen zijn.
Dit laatste vraag ik me dus heel ernstig af met deze Norbergwaarde. Ondiepe heupkommen kunnen namelijk helemaal niet zo goed een klap opvangen.
Selian schreef:norbergwaarde maakt mij in eerste instantie niet zoveel uit omdat hij ten eerste gerontgend is om zeker te weten dat ik prima met hem kan sporten.
Elvira schreef:Ik heb toch niet veel vertrouwen in de Hirschfeld stichting. Mijn hond heeft ED uitslag 0-0, beter kan niet zou je denken, maar hij is op 5 jarige leeftijd geopereerd aan ED. Volgens de professor van de universiteit Merelbeke zou dit al aanwezig zijn geweest toen hij jong was (en gerontgend). Volgens haar kijken ze in Nederland niet zo nauw. Als mijn hond met 0-0 al geopereerd moet worden, hoe zit het dan met honden met een slechtere uitslag ? Mijn eerste golden had overigens HD uitslag B, met norberg waarde 40, goede aansluiting, geen vormverandering, geen botafwijking. Alles goed, maar toch een B. Ik heb al veel uitslagen gehoord met A-heupen en een norbergwaarde onder de 30.
ED kan door een trauma opgelopen worden. Soms zijn honden die op 18 maanden netjes op de foto zijn op latere leeftijd wel positief door een trauma. Ligt wel aan de vorm van ED. Met HD is dat een ander verhaal.
puppy06 schreef:Gefeliciteerd meid!
(laat maar lullen die handel )
Misschien moet je het topic eens lezen waarom mensen zo reageren i.p.v. zo'n struisvogel opmerking te maken.
Ze heeft me alles al verteld hoor. Ben dus volledig op de hoogte. 27 is inderdaad geen 30 maar als er dan iemand is die zegt liever met een HD-b'er te fokken dan met deze hond, heb ik toch mijn twijfels...
*Hoe meer ik de mens leer kennen, hoe meer ik van honden hou.*
Misschien moet je het topic eens lezen waarom mensen zo reageren i.p.v. zo'n struisvogel opmerking te maken.
Ze heeft me alles al verteld hoor. Ben dus volledig op de hoogte. 27 is inderdaad geen 30 maar als er dan iemand is die zegt liever met een HD-b'er te fokken dan met deze hond, heb ik toch mijn twijfels...
ja dat was ik ja wat is er mis met een HD B hond met een hoge norbergwaarde?
en het is geen 30 nee, geen 40... 30 is een minimumwaarde
ik vind dat een hond met NB waarde 27, geeneens A mag krijgen, dus in feite ook een B ( of misschien wel C is) dus uh ja, dan 10 keer liever een eerlijke HD-B met goede NB waarde
Branka schreef:
ik vind dat een hond met NB waarde 27, geeneens A mag krijgen, dus in feite ook een B ( of misschien wel C is) dus uh ja, dan 10 keer liever een eerlijke HD-B met goede NB waarde
Inderdaad Noor. En 10 jaar geleden hoefde je ook niet te verwachten dat je met deze Norbergwaarde een A-score kreeg. Net zoals je nu in België die niet zal krijgen.
Die ondergrens van 30 is niet voor niets gesteld.
Ragverp schreef:
ED kan door een trauma opgelopen worden. Soms zijn honden die op 18 maanden netjes op de foto zijn op latere leeftijd wel positief door een trauma. Ligt wel aan de vorm van ED. Met HD is dat een ander verhaal.
Ook met HD kan het door een ongelukje(trauma) goed verkeerd gaan , onze PB is met 16 mnd voorgerongend , volgens de DA zag het er keurig uit ,hij kon niets verkeerds zien. Met 18 mnd is ze weer gerongend , eigenlijk eerst voor haar knie , ze was tegen een boom geknald , meniscus gebroken. En we hebben toen gelijk haar heupen weer laten doen , daar liep een soort streep over , de foto's zijn opgestuurd en nu heeft ze HDC , en dit alles in 2 mnd tijd
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
puppy06 schreef:Ze heeft me alles al verteld hoor. Ben dus volledig op de hoogte. 27 is inderdaad geen 30 maar als er dan iemand is die zegt liever met een HD-b'er te fokken dan met deze hond, heb ik toch mijn twijfels...
27 is geen 30 nee
en een D is geen B en daar fok je toch ook niet mee, zelfs al had die een norbergwaarde van 40.
dus een HD-A hond met 27 (wat in theorie dus al niet kan ) zou ik ook niet gebruiken voor de fok
Omdat je de materie niet snapt. Er zijn nou eenmaal massa's mensen die zweren bij papieren uitslagen
gewoon lekker mee fokken joh.. problemen komen er dan vanzelf wel.. of niet dan heb je geluk... ben blij dat je 'mijn' ras in ieder geval niet van plan bent te verkloten...
iedereen probeert je hier iets duidelijk te maken het enige waar je op reageert is wat in jouw straatje past... doen joh...