Bedankt allemaal!
We zijn gisteren bij iemand met een (kruising) lhasa apso wezen kijken. Die had een herplaatsreutje (gecastreerd) van 4 jaar. Wel zonder papieren, en hij was volgens mij niet helemaal raszuiver (was gewoon bij particulier), want hij was wel behoorlijk groot voor een lhasa. Zij schofthoogte is ongeveer 35 cm.
Het hondje op zich is heel erg ongecompliceerd. Toen ik binnenkwam was hij heel enthousiast, maar niet springerig of blafferig, gewoon lekker kwispelen en een open houding. Ook kon ik hem verder overal vastpakken en aaien, zonder dat hij het erg vond. Een balletje apporteert ie keurig, zonder een neuroot te zijn en te gaan blaffen (dat ken ik namelijk van de kruising Jack van een kennis). Hij luisterde redelijk, ervanuitgaande dat de Lhasa Apso naar wat ik gelezen heb toch heel eigenwijs zijn.
Toen ik het balletje weg had gelegd bleef hij nog even zeuren of ik echt niet meer wilde spelen

, en toen ging hij rustig onder tafel liggen.
Ook het alleen thuis zijn hebben we even getest voor zover mogelijk. We hebben hem gedag gezegd en zijn naar buiten gegaan. Hij bleef 5 seconden piepen en hield toen weer op. Dat ging dus ook goed.
Met een rondje uitlaten trok hij wel zijn eigen plan, voorop lopen en gaan met die banaan. Loslopen gaat dan ook niet goed, want hij luistert dan totaal niet meer.
Met kinderen (ook niet geheel onbelangrijk) was hij heel voorzichtig, en liep erbij weg als hij er genoeg van had. Moet zeggen dat die kids wel heel netjes waren met de hond!
Entingsboekje ed waren allemaal in orde.
Hij was van de zus van die mensen, die ging scheiden en moest hondje de deur uit. Zij hadden hem opgevangen, waren van plan hem te houden, maar ze hebben nog 2 andere honden, en met eentje daarvan ging het totaal niet. Het andere hondje is er wel bij geweest en dat ging gewoon goed.
Volgens hun zeggen is het absoluut geen sloper, er stond ook geen bench in huis, en dat kan ik eigenlijk wel geloven.
Ik kon ook zo zijn koekje afpakken en hem weer teruggeven. Ook toen hij op zijn botje aan het kluiven was, mocht ik dat zo pakken. Later kwam ie zijn botje zelfs brengen.
Hierboven staan eigenlijk alleen maar positieve dingen, maar de dingen waarover ik niet goed weet wat te doen:
1) Het hondje is toch wel eigengereid. Kan het niet goed omschrijven, maar ik denk dat het moeilijk word (of veel tijd nodig heeft) om een band met hem te krijgen omdat hij gewoon zijn eigen plan trekt. Dat is op zich geen punt, maar wel iets om rekening mee te houden.
2) Of hij met katten kan is niet duidelijk. Met uitlaten doet hij niets als hij een kat ziet, maar hij is geen katten in huis gewend. Wat dat betreft, mocht het doorgaan, dan zal ik zeker een proeftermijn afspreken. Mocht hij de hele dag achter de katten aan gaan zitten, dan kan ik hem toch echt niet in huis houden.
Verder: het hondje is zeker heel erg leuk, ze hebben hem alleen kort laten knippen (was makkelijker

) dat vind ik wel erg jammer. Maar dat zal ook wel weer aangroeien. Op het moment heeft ie qua uiterlijk wel veel weg van een Dandie Dinmont

De mensen kwamen verder erg eerlijk over, en ook bij het hondje heb ik een goed gevoel.
Heb afgesproken dat ik vandaag laat weten hoe en wat precies. Wat denken jullie ervan?