malinois schreef:Scooby schreef:Hutsje schreef:Daar worden de heupen toch niet anders van

Nee, maar met een ras met een kleine populatie moet je soms consessies doen op bepaalde gebieden.
precies en aangezien er maar heel weinig Laekense zijn en zeker in de sport zou ik hiervoor wel een uitzondering durven maken, zeker als het een goede hond zou zijn... dit in tegenstelling tot het ras van Selian.
Daarnaast zie ik totaal geen enig

bij haar van oh... ja dat kan best weleens een punt zijn om over te denken... ik weet zeker dat Suzanne dit wel doet.
ooh sorry zeg dat ik niet hardop nadenk op dit forum!
nogmaals zal ik het even groot herhalen voor het geval hier wederom over heen gelezen wordt:
Er wordt evt. alleen met mijn hond gefokt als deze een meerwaarde is voor het ras!
En daarvoor zijn er meer testen nodig dan alleen deze heupscore. Hij moet nog een ogen test ondergaan, een werktest en een functioneel exterieur of 2 keer een ZG op een show .
Daarintegen krijg ik de tranen in mn ogen als ik sommige border collie fokkers bezig zie met hun showpoppetjes.
Daarintegen is er een mogelijkheid dat mijn hond een meerwaarde kan zijn, helaas zie ik dat niet met de in de lucht geprezen barbie poppen die nog nooit een schaap van dichtbij hebben gezien.
Laat ik gelijk even duidelijk zijn voordat hier ook weer commentaar op komt; Ik heb niks tegen op mensen die showen met hun border collie's, ik doe het zelf ook wel eens. Maar er zijn fokkers die de honden daarna weer in de kennel stoppen en er amper naar om kijken.
btw. als mijn hond een beoordeling krijgt, krijgt hij de beoordeling die hij verdient, niet een beoordeling omdat ik vlak voor een show met de keurmeester uit eten ga en we dikke vriendinnetjes zijn.
De border collie is en blijft een werkhond. Er zijn inderdaad genoeg border collie's ja, ik meen dat er in 2005 al over de 1000 en stamboom hebben gekregen ( pups ), dan heb ik de borders zonder stamboom nog niet meegerekent. Daarom doe ik het ook alleen als mijn hond een meerwaarde kan zijn. Is selian dit niet, dan zal selian nooit een nest pups verwerken
Selian is in eerste instantie, mijn maatje waar ik lekker mee aan het sporten wil gaan. Selian heeft er super veel plezier in en dat vind ik belangrijker dan wat ook. Als ik Selian zie groeien op de behendigheids baan, als ik hem zie wachtten op het commando Hoog, dat hij de eerste hindernis mag nemen, en dan door de tunnel zie gaan en hem er dan uit zie komen met zijn staartje wild kwispelend in de lucht, mij aan zie kijken, welke mag ik nu dan is er niks anders dat mij blij kan maken als het koppie van hem dan zien!
ik heb nergens in dit topic gezegd dat ik zowieso met hem ga fokken. Er zijn plannen en gedachttes over ja. En alles zal hierbij in overweging genomen worden, heupuitslagen, cea dna testen, cea, pra testen, werktesten, functioneel cq showuitslagen.