Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Friese stabij?
Moderator: moderatorteam
- Maxiem
- Zeer actief
Friese stabij?
Ik kwam vanmiddag iemand met een friese stabij tegen waarmee ik een geprekje had.
Zij: Leuke hond, is dat ook een friese stabij?
Ik: Nee, volgens het asiel is het Boerenfox X Border Collie
Zij: Ja, klopt
Wat is een friese stabij nou? Is dat een gewoon ras, of wordt een kruising met het een of ander altijd friese stabij genoemd?
Ik dacht dat het gewoon een ras was, maar ik heb nu al twee van dat soort gesprekken gehad. Dit gaat dus over Max, de hond in mijn onderschrift.
Zij: Leuke hond, is dat ook een friese stabij?
Ik: Nee, volgens het asiel is het Boerenfox X Border Collie
Zij: Ja, klopt
Wat is een friese stabij nou? Is dat een gewoon ras, of wordt een kruising met het een of ander altijd friese stabij genoemd?
Ik dacht dat het gewoon een ras was, maar ik heb nu al twee van dat soort gesprekken gehad. Dit gaat dus over Max, de hond in mijn onderschrift.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Maxiem
- Zeer actief
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ach,zelfs mijn Max wordt weleens aangezien voor een Stabyhounmercedes2803 schreef:Je hebt de Wetterhound en de Friese Stabij...beiden een ras op zich.
Ik ken Stabijtjes en wetterhondjes...en ik zie daar nog wel degelijk verschil in...
dus idd wel een beetje een rare reactie van die persoon
En voor een Dalmatier,en voor een Fox en sommigen hebben het goed en zeggen dat het een kruising is
Laatst gewijzigd door marian* op 30 nov 2006 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Dipsausje
- Actief
- Contacteer:
De Stabyhoun/Friese Stabij is gewoon een erkend ras hoor. En de Friese Stabij is nou niet echt verwant aan de Boerenfox of de Bordercollie. De Stabij is wel verwant aan de Heidewachtel en de Drentse Patrijs. Deze 3 stammen namelijk waarschijnlijk af van de Spaniel die met de Spanjaarden naar Nederland waren gekomen.
Als je er nog meer van wil weten dan moet je even kijken op de site van de Nederlandse Vereniging voor Stabij- en Wetterhounen: nvsw.nl. En het staat ook hier op het forum bij de Rasstandaards.
Als je er nog meer van wil weten dan moet je even kijken op de site van de Nederlandse Vereniging voor Stabij- en Wetterhounen: nvsw.nl. En het staat ook hier op het forum bij de Rasstandaards.
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Tja...het is een vlekkenhond dus dan is het geoorloofd daar van alles van te makenmarian* schreef:Ach,zelfs mijn Max wordt weleens aangezien voor een Stabyhounmercedes2803 schreef:Je hebt de Wetterhound en de Friese Stabij...beiden een ras op zich.
Ik ken Stabijtjes en wetterhondjes...en ik zie daar nog wel degelijk verschil in...
dus idd wel een beetje een rare reactie van die persoon![]()
En voor een Dalmatier,en voor een Fox en sommigen hebben het goed en zeggen dat het een kruising is
je wilt niet weten waar Rimpel voor uitgemaakt wordt
- Annet
- Zeer actief
Ik kom zelf oorspronkelijk uit Friesland en daar worden heel veel honden 'stabij' genoemd. Als het een witte hond met zwarte vlekken is, als het een wetterhoun is of er op lijkt, als het een kruising stabij x wetterhoun is, maar ook de hond uit je onderschrift zou in Friesland makkelijk stabij genoemd kunnen worden. En ook heel veel ondefinieerbare bastaardjes worden daar gewoon stabij genoemd. Ik denk dat veel Friezen zelf niet eens weten hoe een echte 'Friese Stabij' eruit ziet.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Van oorsprong zat er ook nog geen eenheid in het ras, zoals dat vroeger vaak met gebruikshonden ging.Annet schreef:Ik kom zelf oorspronkelijk uit Friesland en daar worden heel veel honden 'stabij' genoemd. Als het een witte hond met zwarte vlekken is, als het een wetterhoun is of er op lijkt, als het een kruising stabij x wetterhoun is, maar ook de hond uit je onderschrift zou in Friesland makkelijk stabij genoemd kunnen worden. En ook heel veel ondefinieerbare bastaardjes worden daar gewoon stabij genoemd. Ik denk dat veel Friezen zelf niet eens weten hoe een echte 'Friese Stabij' eruit ziet.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
In Friesland komen ook nog veel "boeren" stabijhonden voorMarie-Josée schreef:Van oorsprong zat er ook nog geen eenheid in het ras, zoals dat vroeger vaak met gebruikshonden ging.Annet schreef:Ik kom zelf oorspronkelijk uit Friesland en daar worden heel veel honden 'stabij' genoemd. Als het een witte hond met zwarte vlekken is, als het een wetterhoun is of er op lijkt, als het een kruising stabij x wetterhoun is, maar ook de hond uit je onderschrift zou in Friesland makkelijk stabij genoemd kunnen worden. En ook heel veel ondefinieerbare bastaardjes worden daar gewoon stabij genoemd. Ik denk dat veel Friezen zelf niet eens weten hoe een echte 'Friese Stabij' eruit ziet.
Vaak een kruising tussen een wetterhoun en een stabijhoun.
Mevrouw heeft misschien bij jouw uitleg "boerenfox" verkeerd verstaan?
-
Selian
- Actief
- Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's - Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Zoals al uit een paar antwoorden naar voren komt, in Friesland wordt een middelgrote zwart witte hond met half lang haar al bijna direct als staby aangeduid. Ook in asiels worden (werden?) zwart witte kruisinkjes / bastaard heel snel voor kruising staby / wetterhoun aangeduid.
Ik weet nog goed een voorval bij mijn ouders in de straat. Mensen hadden een kruising en op een gegeven moment vroeg iemand aan hem: Is dat een staby? Antwoord: Ja hoor, dit is een zuivere staby. Het leek er echter in de verste verte niet op! In Friesland willen nog altijd veel (met name boeren) een erfhond en een stamboom is niet nodig. Ik krijg wel het idee dat het aantal bastaard staby's de afgelopen 15 jaar behoorlijk is gedaald. Cijfers zijn er denk ik niet, maar dat is wel het gevoel wat ik heb van de honden.
Ik weet nog goed een voorval bij mijn ouders in de straat. Mensen hadden een kruising en op een gegeven moment vroeg iemand aan hem: Is dat een staby? Antwoord: Ja hoor, dit is een zuivere staby. Het leek er echter in de verste verte niet op! In Friesland willen nog altijd veel (met name boeren) een erfhond en een stamboom is niet nodig. Ik krijg wel het idee dat het aantal bastaard staby's de afgelopen 15 jaar behoorlijk is gedaald. Cijfers zijn er denk ik niet, maar dat is wel het gevoel wat ik heb van de honden.
- Annet
- Zeer actief
Zelfs het effen zwarte hondje van mijn opa en oma wat tegenwoordig waarschijnlijk hoge ogen op een tentoonstelling voor Markiesjes zou gooien, werd (15 jaar geleden) als stabij aangeduid. Ik begon zelf ook pas een paar jaar geleden te beseffen dat de Stabij inderdaad een echt ras was en niet het woord voor 'boerenhondje'. Toen duurde het nog even voor ik doorhad dat de gevlekte krulletjeshonden wetterhounen waren en dat de echte Stabij inderdaad een golvende vacht heeft en meestal een zwarte kop.

- Jolinda
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 2
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Maxiem
- Zeer actief
- Dipsausje
- Actief
- Contacteer:
-
Selian
- Actief
- Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's - Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
dan zal het ook neit gek zijn als hij wordt aangezien als een border hihiMaxiem schreef:Max is ook half Border CollieSelian schreef:zover ik weet is een friese stabij een erkend ras.
Wordt hier vaak verward met de border collie, en dan vooral een mottled border collie.
xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's