Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond aan lijnen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Aantal honden: 1

Hond aan lijnen

Ongelezen bericht door eternal »

Lijnen jullie je hond aan als je een andere hond aan de lijn ziet aan komen?

Ik wel. sara loopt meestal los bij mij (gaat trouwens goed). Maar zodra ik een hond tegen kom die aan de lijn zit. Lijn ik sara ook aan. Ik wil namelijk niet dat andere honden eigenaar last hebben van sara omdat die zo nodig naar hun hond toe moet.

Maar ik ben het nu vaak genoeg tegen gekomen. Dat baasje met een los lopende hond hun hond gewoon laten lopen ook al zien ze dat ik sara vast heb. Ik laat sara tegenwoordig gewoon los als ik het zie.

Maar straks heb ik een of andere hond die niet met andere honden kan.
En zit ze niet voor niets aan de lijn.

Vind het een beetje aso om eerlijk te zijn.
Laatst gewijzigd door eternal op 06 dec 2006 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

In principe lijn ik ze inderdaad aan zodra ik zie dat een ander zijn honden aangelijnd heeft. Vind dat andersom ook fijn.
Als ik Nika aanlijn (en dat is niet voor niks) wil ik ook geen loslopende honden op haar af hebben :wink: . Als de eigenaar van de andere hond zijn hond weg kan houden van de mijne zonder hem aan te lijnen vind ik dat ook prima, maar ik wil ze niet in haar buurt hebben.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Presta
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Presta »

Ja ik vind het ook vreselijk irritant als mensen hun hond niet terug roepen of aanlijnen.
Heb er 2 meestal loslopen maar die luisteren goed dus roep ik bij me als ik "vreemde " honden tegenkom.
De andere 6 lopen wel aan de riem en als zo'n ander daar dan tussen gaat lopen etteren wordt het een zooitje en wordt ik erg boos.
Maar sommige mensen snappen dat dus echt niet.
Want tja......die van hun doet nooit wat :roll:
Agnes
Afbeelding
eternal
Zeer actief

Vind het eigenlijk niet meer dan normaal eigenlijk.

Maar misschien zijn wij daar de eenige in of zo.

Ik weet hoe sara kan zijn. nog pup he. Dus als ik een hond vast zie roep ik haar bij me en lijn haar aan.
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

Ik geef tegenwoordig een flinke brul, of ze aub de hond willen aanlijnen, doen ze dat niet en de hond komt naar me toe, ja dan hebben ze pech
Presta
Vaste gebruiker

herejede schreef:Ik geef tegenwoordig een flinke brul, of ze aub de hond willen aanlijnen, doen ze dat niet en de hond komt naar me toe, ja dan hebben ze pech
ja dat wordt uiteindelijk wel wat je moet gaan doen.
Heb hier ook zo'n irritant mens lopen met een rode zeer eigewijze cocker
Maar ze verrot het om hem vast te doen.
Roept dus steevast ...hij doet niks hoor en ...hij moet wel hond kunnen zijn :evil:
Agnes
Afbeelding
Presta
Vaste gebruiker

uuhhh ik verlies de controle niet .
Die 2 blijven naast me als ik ze roep maar als een hond dan mijn roedel induikt vind ik dat erg vervelend ja.
Is dat zo raar?? :denken:
Al loop ik er met 10 !!!
Ze lopen allemaal bij mij
Agnes
Afbeelding
eternal
Zeer actief

ik heb het inderdaad over een plek waar honden los mogen.

Maar ook gewoon op straat.

Sara loopt bij mij altijd los. In het bos over straat enz enz.
Maar als ik zie dat een hond ons te gemoed komt en die zit aan de lijn.
lijn ik sara dus ook aan. Maar als hij los is. Laat ik sara ook gewoon gaan.
Wel met toestemming van mij hoor.
eternal
Zeer actief

sara is nog een pup en vind andere honden ontzettend leuk.

Af en toe heeft ze schijt aan mijn commando en gaat gewoon op die hond af. Vandaar dat ik haar van te voren al bij me roep en aan lijn.

Soms gaat wel het wel goed dan blijft z ebij me . Maar we zijn nog lerende met haar he.
Presta
Vaste gebruiker

ik snap je !
Zal een situatie uitleggen die ik dus meemaakte.
Ik woon aan een dijk.
en loop op het fietspad met dus 6 aan de riem en 2 honden los.
De meeste honden uit de buurt ken ik.
Ik heb voornamelijk kleine hondjes.
Grote bekken dus.
Beneden loopt een meneer met een bordeaux dog (niks tegen de hond hoor).
Ik loop gewoon netjes door want die hond loopt tenslotte beneden LOS.
Die hond vliegt naar boven haar overeind en duikt tussen mijn honden!!
Wat doe jij dan???
Mijn hondne gaan dan tekeer . Logies natuurlijk.
De honden lopen om mijn benen heen.
Ik vraag meneer vriendelijk of ie zijn hond bij hem wil roepen want dit kan nooit goed gaan.
Ach...zegt ie....hij doet niks.
Ik zeg dat kan wel zo zijn maar die van mij zijn nu niet blij .
Nog een keer gevraagd wil je je hond roepen.
Diesel luisterde dus niet
Dit is een situatie waarin HIJ verkeerd zit (is mijn mening)
De 2 loslopers gaan hun gang en doen niks .
Maar die grote hond tussen mijn spul....dan mag ik toch een beetje pissig worden ?
Die hond zijn haar stond overeind en ik hoor hem grommen.
Ik kan geen kant op.
De situatie was onder controle totdat hij die verloor over ZIJN hond
Snap je
Agnes
Afbeelding
eternal
Zeer actief

@ Martijn. Volgens mij hou jij niet van kleine hondje zo te merken. :wink:
Presta
Vaste gebruiker

ja psies
en als ik ergens loop waar honden los mogen dan vind ik het geen probleem.
Er is nog nooit gevochten maar met zoiets ben ik echt niet blij.
Die rooie cocker uit de buurt die weet het nu wel
Maar vind het gewoon vervelend .
ik hou ze ook bij me dus waarom een ander dan niet :wink:
Agnes
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos lijn ik bijna altijd ook wel aan. Ik peil eerst even zijn reactie; als duidelijk is dat hij wel heeeeeeeeel graag even wil buurten met de aangelijnde hond in kwestie gaat hij aan de riem, en anders laat ik hem aan stukje volgen. Moos is soms bij de ene hond net een oud wijf, en de andere wil hij niet eens naartoe (en 9 van de 10 keer zijn dat de honden die niet zo gezellig reageren op gesnuffel; hij voelt dat meestal wel aan).
Ik roep trouwens ook wel vaak even "moet ik ze ook bij me houden?", en 8 van de 10 keer blijkt dat dus helemaal niet te hoeven en zit de andere hond alleen vast omdat hij net een lekker spoor had geroken o.i.d.

Saar gaat uit zichzelf absoluut niet naar honden toe die ook maar een pietepeuterig klein beetje uitstralen dat ze wel erg zeker van hun zaak zijn, of misschien niet zo vriendelijk, en haar laat ik dus ook veel vrijer. Ze gaat sowieso weinig uit zichzelf op andere honden af. Meestal blijft ze op een afstandje staan wachten en komt dan bij mij als ik d'r roep, of gaat naar de andere hond toe als ik zeg "toe maar, ga maar kijken".
Als ik een aangelijnde hond tegenkom laat ik Saar dus vaker haar gang gaan, of een stukje volgen, dan dat ik haar ook aanlijn.

Als iemand vraagt of ik mijn honden even bij me hou dan doe ik dat wel altijd meteen, ook Saar, omdat mensen ook niet kunnen ruiken dat zij uit zichzelf wel op een afstandje blijft.

Ik vind het er trouwens ook wel aan liggen waar je loopt. Als ik in een heel rustig losloopgebied loop roep ik met alle liefde mijn honden bij me voor een aangelijnde hond. Loop ik op zondagmiddag met mooi weer op het gruwelijke drukke hondenstrand dan vind ik het toch een wat ander verhaal.
Afbeelding
HeidiWeer

Ongelezen bericht door HeidiWeer »

Ik lijn mijn honden meestal aan als ik hond niet ken .
Heb ooit eens meegemaakt dat ik aan de wandel was met 5 honden los en toen zag ik in de verte een “bekende” hond aankomen. Zijn baas maar roepen rakker kom hier!!
Ik lijnde mijn honden aan en rakkertje luisterde niet naar baasje omdat hij mijn honden zag. Mijn honden zagen hem ook al aankomen en ik had zoiets van shitttt. Met een geweldige snelheid kwam hij eraan en ik dacht hoe gaan mijn honden hierop reageren…
Het enigste wat ik kon doen was mijn ogen sluiten en wachten op de “knal” Knal bleef uit en toen ik mijn ogen weer open deed lag rakkertje tussen ze in op zijn rug en mijn honden zaten hem eens goed te besnuffelen..
Was mazzel dat mijn honden hem kenden ,maar toch…
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

Vito en Gizmo zitten meestal aan de lijn die gaan alleen los op plekken waar ik volledig zicht heb! Ik vindt het behoorlijk aso ja als je, je hond los laat lopen als je iemand ziet die de hond aan de lijn heeft :boos: !! Helaas gebeurd het nog regelmatig hier in de buurt :roll:
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik lijn onze honden inderdaad aan als ik een andere hond aan de lijn zie aankomen. Ik vind dat eerlijk gezegd niet meer dan normaal. Loslaten kan dan altijd nog, maar wel in onderling overleg. Noeska is bijvoorbeeld erg onstuimig, dus dan vraag ik liever eerst of het wel kan. Max is niet erg gediend van overenthousiaste honden, dus heb ik echt geen zin om hem los te hebben als de ander opdringerig is en een plaat voor z'n koppie heeft.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Andor is bijna altijd aangelijnd, want anders ben ik hem kwijt.

Scooby loopt altijd los, maar als ik een hond zie, lijn ik hem altijd aan, omdat hij ze kan aanvallen.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Flip
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flip »

Ja, ik lijn Flip altijd aan als ik een andere hond zie, of die nou los of vast is.

Dit is omdat Flip enorm uitvalt naar ongecastreerde reuen, en ik het risico op een gevecht niet wil nemen.
Ik weet zeker dat Flip gaat bijten, en als de andere hond agressief terug reageert weet ik dat Flip niet bang is om een gevecht aan te gaan.

Als ik de andere hond ken en ik weet dat het een teef of gecastreerde reu is, en deze loopt los, dan lijn ik Flip niet meer aan.
Hij blijft keurig bij me, tot ik hem eventueel vrij geef waarop de honden samen gaan spelen.

Helaas laten veel mensen hier hun hond maar pierewaaien, waardoor Flip alsnog in zijn GL hangt om tekeer te gaan tegen reutjes.
Daar baal ik dan van, omdat we al zover zijn gekomen dat Flip niet meer uitvalt tegen teven en ongecastreerde reuen, maar het zijn vaak de intacte reuen die los blijven lopen.
Groetjes Marjolijn en Flip
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Martijn schreef:
eternal schreef:@ Martijn. Volgens mij hou jij niet van kleine hondje zo te merken. :wink:
Wel hoor! Die vind ik juist heel leuk!
Maar niet x10 en dan niet opgevoed. Een grote bek zit niet vast aan een klein hondje. Grote bekken zitten vast aan honden die gewend zijn met zijn alleen naar buiten te gaan en nooit eens in de minderheid zijn. :mrgreen:

Het is trouwens niet zozeer dat ik het vervelend vind..eerder gevaarlijk.
dat is het ook :mrgreen: daarom , als ik met 3 of meer mormels loop, ontloop ik van alles, duik paadjes, bermen, weilanden in, maar goed, soms lopen er mensen methun honden los en doen zelf geen enkele moeite hun hond bij zich te houden, tja. dan kan ik ook niks aan het gekrijs en geblaf en gesnauw doen..ik sta dan al ergens kniediep in een blubber land :wink:

kom je mij tegen met 1 of 2 jackies? is er weinig aan de hand, maar idd, in een groepje zijn ze meestal onuitstaanbaar en luid :mrgreen: (daarom loop ik ook bijna nooit met meer dan 2 door de wijk :wink: )
eternal
Zeer actief

honden die met meer zijn gaan functineren als een roedel.

En als er dan een loslopende hond voorbij komt. heb je de poppen aan het dansen.

heb zelfs een keer gehad. Na ja niet ik maar een meisje waar ik mee ben wezen wandelen.

Die wilde haar hond aan lijnen omdat we naar de auto gingen. Komt er een vrouw met haar hond aangelopen. En die hond liep los.

Die hond komt naar ons toe waardoor die vriendin moeite had om haar hond aan te lijn. En die vrouw roept haar hond maar niet terug. tot dat we er wat van zeiden. toen riep ze hem pas. Maar dat ging ook niet van harte.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas loopt alleen los in losloopgebieden en als ik daar een aangelijnde hond tegen zou komen dan lijn ik Vegas ook aan.
Vegas komt sowieso al zo min mogelijk in de buurt van andere honden omdat mijn vertrouwen in vreemde honden en hun eigenaren tot het nulpunt is gedaald.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Ik vind zeker dat je je hond moet aanlijnen als je een hond tegenkomt di eook aangelijnd is...
heb het veel meegemaakt dat toen laika nog pup was, er grote honden op dr af komen stormen terwijl ik ze vast heb, nu vind ze dat dus eng als honden op dr af komen rennen..
Daarom vind ik dat als je hond niet luisterd hem gewoon aan moet lijnen..
Groetjes Lianne
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk dat je honden alleen kunt loslaten als je ze goed onder appèl hebt staan. En of dat nou op straat is of in een hondenuitlaatgebied maakt gewoon niet uit.
Cody zit bij mij vrijwel permanent aangelijnd omdat hij de benen neemt en soms niet altijd even aardig tegen andere reuen doet (daar baal ik wel van maar het is niet anders). Alleen 's morgens heel vroeg of 's avonds laat laat ik hem in losloopgebieden vrij maar lijn hem weer direct aan als er een andere hond aankomt.
Kyra en Lyndie daarentegen lopen (bijna) altijd los omdat ze heel goed luisteren en omdat ze weten dat ze niet naar een aangelijnde hond mogen gaan, tenzij ze toestemming krijgen.
Kyra heb ik in deze tijd ook aangelijnd omdat ze zo verschrikkelijk bang voor vuurwerk is, dat ze linea recta terug naar huis rent en dus ook in haar angst de drukke verkeersweg oversteekt. Dus tot half januari gaat ze ook aan de lijn.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni lijn ik altijd aan, die is niet altijd even vriendelijk. Tuana lijn ik ook aan, als de hond bij de baas blijft lopen. komt er een overenthousiaste hond onze kant op stieren, laat ik Tuana loslopen. Dan laten ze Nanni tenminste met rust :ok:
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

ik lijn ze altijd aan als we vreemde honden tegen komen
in het bos, in het veld , maakt niet uit waar.
op straat zijn ze meestal wel aangelijnd
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Reini schreef:Vegas loopt alleen los in losloopgebieden en als ik daar een aangelijnde hond tegen zou komen dan lijn ik Vegas ook aan.
Vegas komt sowieso al zo min mogelijk in de buurt van andere honden omdat mijn vertrouwen in vreemde honden en hun eigenaren tot het nulpunt is gedaald.
Dat las ik laatst in je topic en gisteren heb ik iets soortgelijks meegemaakt in de duinen.
Twee kleppende dames, die absoluut geen oog hadden voor hun honden.
Die honden, 3 stuks, komen als gekken op Jagger afstieren, rollen over hem heen en de dames keken pas op toen ik een brul gaf of ze hun honden bij zich wilden houden. "Oh, maar ze doen niks hoor!". An me hoela, ze waren tig keer zo groot en Jagger lag te piepen :roll: .

Goed, Jagger loopt dus i.p. los waar het kan en mag en Boudewijn moet altijd aangelijnd blijven.
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Max loopt altijd aangelijnd, maar ik vind het wel heel fijn als andere bazen hun hond bij zich houden. Mensen roepen vaak: Hij doet niks hoor. Heb ik wat aan, mijn hond wel.
Nu roep ik al van te voren: Houd u uw hond bij u, ze bijt. De meeste honden worden dan heel snel teruggeroepen :wink:
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ja ik lijn Saffie aan of laat haar naast me lopen als ik een aangelijnde hond tegenkom, of ik moet van te voren weten dat het niet hoeft van de andere eigenaar. In het park loopt een man met twee tekkels, die heeft ze aan de lijn omdat ze weglopen, maar de tekkels vinden het wel gezellig als Saffie even komt buurten. Dus dan laat ik haar lopen.

Wat ik wel ontzettend irritant vind is als ik Saffie aanlijn omdat ik iemand met een hond aan de flexie zie lopen, en dan tijdens het passeren blijkt die flexie niet op de stop te zitten waardoor die andere hond op aangelijnde Saffie af rent, die daardoor over de zeik gaat. Dat vind ik vervelend, omdat ik Saffie probeer te leren om niet te blaffen naar andere honden als ze aan de lijn zit, en dat soort acties helpen daar niet echt aan mee.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

saffie schreef:
Wat ik wel ontzettend irritant vind is als ik Saffie aanlijn omdat ik iemand met een hond aan de flexie zie lopen, en dan tijdens het passeren blijkt die flexie niet op de stop te zitten waardoor die andere hond op aangelijnde Saffie af rent, die daardoor over de zeik gaat. Dat vind ik vervelend, omdat ik Saffie probeer te leren om niet te blaffen naar andere honden als ze aan de lijn zit, en dat soort acties helpen daar niet echt aan mee.
Vanwege dit soort dingen probeer ik de laatste tijd gewoon te overleggen of ik die van mij bij me moet houden of niet. Ik vind dat best lastig; want ik hou er niet zo van om van afstand naar een volkomen onbekend iemand te gaan roepen, maar ik merk wel dat voor mij dat het rustigste loopt :wink:
Ik vind het dan trouwens ontzettend opvallend dat ik zelden iemand tegen kom met een aangelijnde hond die wil dat ik die van mij ook bij me hou. Sterker nog, ik heb nu een aantal keer gehad dat mensen echt serieus verbaasd terugroepen "nee hoor, waarom??"
En dan blijkt dat ze hun hond vast deden omdat hij bijvoorbeeld aan komt rennen en tegen mensen opspringt, maar best met mijn honden mag snuffelen.
Afbeelding
Marloes

Ongelezen bericht door Marloes »

Robbie loopt los op de dijk en in het bos. Als ik dan andere mensen tegenkom, lijn ik hem aan. Vandaag deden de andere mensen op de dijk dat ook met hun hondje.
Laatst waren we dus in het bos, komt er een stuiter Leonberger aanzeilen. Die was los. Toen hebben we Robbie ook maar los gelaten.

Maar ja, ik lijn hem dus wel aan, andere mensen doen dat niet altijd. Maar dat zijn meestal mensen waarvan de honden absoluut niet in Robbie geinteresseerd zijn en die negeren hem dan ook.
Heb ik alleen een dol enthousiaste Robbie aan de lijn.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”