Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Goede fokkers markiesjes, kooikers?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Goede fokkers markiesjes, kooikers?

Ongelezen bericht door Ianthe »

We willen over 1,5 jaar een hondje erbij. Als Xena 2 jaar is. Nu hebben we al kooikers in het echt gezien, en de meeste reutjes bevallen ons wel. Maar we willen toch eens een kijkje gaan nemen bij een fokker, voor dat we op de wachtlijst gezet worden. *bij de markiesjes duurt de wachttijd 8 mden + 2 mnden voor ze uit het nest mogen + in februari gaat de wachtlijst pas weer open = 14 mden wachten. Dus op zijn vroegst volgend jaar februari. Volgens het laatste mailtje van de kooiker vereniging duur het 3 mnden + 2 mnden nest = 5 mnden.
Dus wie weet een goede fokker? waar we eens een kijkje kunnen gaan nemen.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ik heb je al een pb gestuurd

Markiesjes worden bemiddeld door markiesjesvereniging waardoor je van te voren niet weet wie de fokker is. Je wordt dan na de geboorte van de pup gebeld dat er een pup voor je is waarna je contact opneemt met de fokker. Dan word zowel door fokker als door jezelf besloten of je een pup uit betreffende nest wilt. Met het markiesje word niet masaal gefokt vandaar de wachtlijst. Het zijn bijna allemaal gelegenheidsfokkers

Indien je een markiesje live wil zien moet je me maar pb en. Waar ligt steenbergen eigenlijk?
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bij de Kooikervereniging werkt het ook zo dat je een naam en adres krijgt van een fokker als je aan de beurt bent voor een pup.

Maar volgens mij is het inmiddels ook wel mogelijk om op de wachtlijst van een fokker te komen, maar dan hebben we het wel over de grotere fokkers.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik snap wel hoor dat jullie mijn vraag een beetje verkeerd opvatten. Ik had het namelijk niet helemaal duidelijk opgeschreven. Ik wil eigenlijk alleen maar even kijken naar de volwassen markiesjes en volwassen kooikers. Om te kijken of ze een beetje van het goede formaat zijn. En een beetje lief karakter hebben. Ik weet het, het karakter van de ene hond in een ras, wil nog niets zeggen van zijn andere rasgenoot.

En steenbergen ligt in Noord brabant, vlak bij Bergen op zoom als je dat kent. Of anders ongeveer 50 km onder Rotterdam.

je kan het ook opzoeken via www.routenet.nl dan voer je maar poscode 4651 in. Dan zie je meteen hjoeveel km het bij jou vandaan is.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Je bent bij mij altijd welkom als je een markiesje live wil zien.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Pink0Pink schreef:Ik snap wel hoor dat jullie mijn vraag een beetje verkeerd opvatten. Ik had het namelijk niet helemaal duidelijk opgeschreven. Ik wil eigenlijk alleen maar even kijken naar de volwassen markiesjes en volwassen kooikers. Om te kijken of ze een beetje van het goede formaat zijn. En een beetje lief karakter hebben. Ik weet het, het karakter van de ene hond in een ras, wil nog niets zeggen van zijn andere rasgenoot.

En steenbergen ligt in Noord brabant, vlak bij Bergen op zoom als je dat kent. Of anders ongeveer 50 km onder Rotterdam.

je kan het ook opzoeken via www.routenet.nl dan voer je maar poscode 4651 in. Dan zie je meteen hjoeveel km het bij jou vandaan is.
Waarom meld je je niet aan bij het Kooikerforum? Er worden vaak wandelingen georganiseerd en dan kun je direct een groot aantal exemplaren bij elkaar zien. Er zijn daar ook veel fokkers die je graag alles over hun honden vertellen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Waarom ga je niet eens naar een hondenshow?Kun je ze allebei in levende lijve zien.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Bij de Kooikervereniging werkt het ook zo dat je een naam en adres krijgt van een fokker als je aan de beurt bent voor een pup.

Maar volgens mij is het inmiddels ook wel mogelijk om op de wachtlijst van een fokker te komen, maar dan hebben we het wel over de grotere fokkers.
dat vind ik nou één van de rottige dingen aan een rasvereniging : ik kan me bij een heleboel rassen (eigenlijk bij allemaal) voorstellen dat ik met veel plezier een hond zou willen uit de fok van fokker a, en persé niet van fokker b, c, d enz.
maar daar heb je dus als toekomstige puppybezitter niks over in de pap te brokken - nee, het is ook niet belangrijk, je hebt het beestje maar zo'n 10 - 15 jaar :19: .
Maar toch raad ik mensen altijd aan om het via de RV te doen. Het is de makkelijkste manier om een gezonde pup te krijgen :wink:

Als je je meer verdiept in het ras, kom je wel bij bepaalde fokkers uit die je aanstaan, maar daar moet je dan echt veel tijd in steken.

(Bram heb ik overigens niet via de RV gekocht, de fokker van Bram is met flinke ruzie uit de RV gestapt)
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

marian* schreef:Waarom ga je niet eens naar een hondenshow?Kun je ze allebei in levende lijve zien.
Voor Kooikers zou ik aanraden om ze 'in het wild' te bekijken. Waar je echt tegen moet kunnen, is het terughoudende en gevoelige van het ras. En dat zie je veel minder op een show. Of zeg ik nou iets raars?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Bij de Kooikervereniging werkt het ook zo dat je een naam en adres krijgt van een fokker als je aan de beurt bent voor een pup.

dat vind ik nou één van de rottige dingen aan een rasvereniging : ik kan me bij een heleboel rassen (eigenlijk bij allemaal) voorstellen dat ik met veel plezier een hond zou willen uit de fok van fokker a, en persé niet van fokker b, c, d enz.
maar daar heb je dus als toekomstige puppybezitter niks over in de pap te brokken - nee, het is ook niet belangrijk, je hebt het beestje maar zo'n 10 - 15 jaar :19: .
:19:

Bij de kooikervereniging krijg je als je aan "de beurt" bent een lijstje met fokkers waar op dat moment pups van beschikbaar zijn. Als daar geen fokker bij zit wat jou aanstaat, dan kun je altijd wachten.
Voor iemand die niet thuis is in dit ras volgens mij een hele goede methode. Als je langer meeloopt dan weet je uit welke combinatie of van wie je een pup zou willen. Ik ken geen enkele fokker die niet op die manier pups plaatst :wink: .
Renske
Zeer actief

Re: Goede fokkers markiesjes, kooikers?

Pink0Pink schreef:Nu hebben we al kooikers in het echt gezien, en de meeste reutjes bevallen ons wel. Maar we willen toch eens een kijkje gaan nemen bij een fokker, voor dat we op de wachtlijst gezet worden.

Linda heeft al een en ander verteld.
Wat ik inderdaad aan zou raden is om eens bij een wandeling te komen. Dan zie je hoe kooikerhondjes zijn.
Ook is er op 24 februari een nestkeuring in Barneveld. Daar komen fokkers met de ouderdieren en de nakomelingen om deze te laten keuren. Er komen dus ook heel veel "huishondjes" die 1 keer gekeurd worden en die je verder niet op een show ziet. Op die manier zie je hoe de nakomelingen zijn geworden. Ook kun je dan een beeld vormen van wat je mooi vind en welk karakter jouw aanspreekt.
Het ene en het andere kooikerhondje, daar zit zo veel verschil in! Verder is er een groot verschil in honden van de ene en van de andere fokker. Als je een fokker gaat bezoeken heb je net kans dat die hondjes jou niet aanspreken en dan een ander beeld krijgt van het ras dan dat je zou krijgen als je een grotere groep zou zien.

Als je meer info wilt, je kunt me pb-en en/of je aanmelden op het kooikerforum!
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
marian* schreef:Waarom ga je niet eens naar een hondenshow?Kun je ze allebei in levende lijve zien.
Voor Kooikers zou ik aanraden om ze 'in het wild' te bekijken. Waar je echt tegen moet kunnen, is het terughoudende en gevoelige van het ras. En dat zie je veel minder op een show. Of zeg ik nou iets raars?
Het probleem van hondjes op een show kan wel eens zijn dat die zo getraind zijn dat ze daar alles accepteren en in "het wild" niet. Verder vinden veel kooikerhondjes een show helemaal niet leuk en gaan veel liever wandelen of met een bal spelen. Ook is een tentoonstelling geen normale situatie en kan een hondje wat in een ring staat een heel ander gedrag vertonen, dan als dit hondje buiten loopt.

De nestkeuring die ik noemde is ook wel een show, maar de baas kan daar veel relaxter naar toe gaan. Het gaat niet om puntjes en alles gaat daar veel relaxter aan toe.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Renske schreef:
Zoek stok! schreef:
Het probleem van hondjes op een show kan wel eens zijn dat die zo getraind zijn dat ze daar alles accepteren en in "het wild" niet. Verder vinden veel kooikerhondjes een show helemaal niet leuk en gaan veel liever wandelen of met een bal spelen. Ook is een tentoonstelling geen normale situatie en kan een hondje wat in een ring staat een heel ander gedrag vertonen, dan als dit hondje buiten loopt.

De nestkeuring die ik noemde is ook wel een show, maar de baas kan daar veel relaxter naar toe gaan. Het gaat niet om puntjes en alles gaat daar veel relaxter aan toe.
Ja,klopt.Een nestkeuring is veel informeler :mrgreen:
Bij de Drent gaat het precies zoals bij de Kooiker trouwens wat het kopen van een pup aangaat.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”