Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oud-Duitse herder
Moderator: moderatorteam
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
-
jidde
-
boxersien
Ik vind ze veel leuker dan de gewone DH en ben er ook helemaal weg van!! Maak me niet uit of ze uit gewone DH komen of niet. Het lange haar trekt me gewoon aan.
Heb ze nog nooit met aflopende achterhand (rug) gezien, maar zou dit ook absoluut niet willen hebben! Vind ik echt niet mooi die kromme gevallen, over goed of slecht heb ik het maar niet, want helaas is er onder de ODH ook veel sprake van HD en dus zou ik zeer selectief te werk gaan als ik er één zou nemen.
Heb ze nog nooit met aflopende achterhand (rug) gezien, maar zou dit ook absoluut niet willen hebben! Vind ik echt niet mooi die kromme gevallen, over goed of slecht heb ik het maar niet, want helaas is er onder de ODH ook veel sprake van HD en dus zou ik zeer selectief te werk gaan als ik er één zou nemen.
-
jidde
even een willekeurig voorbeeld
http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamanouk.html
de oma van deze hond is een echte dh. Wienerau is een zeer bekende fokker in de duitse herderwereld. Nanni haar vader is ook een wienerau.
dan willen ze dus beweren dat ze rechtere ruggen hebben?? Terwijl oma gewoon een echte is
http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamangel.html
dan deze hond
hill v farbenspiel is een zeer bekende duitse herderreu. Zijn dochter is dan opeens een ODH??
Sorry, ik snap er dus echt niets van
http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamxam.html
En deze is helemaal erg! Zowel moeder als pap is een echte! zie zelfs dat deze hond familie is van Nanni! Opa van die hond is ook nog eens de opa van Tuana (ando)
Schiet mij nu maar lek :N:
de oma van deze hond is een echte dh. Wienerau is een zeer bekende fokker in de duitse herderwereld. Nanni haar vader is ook een wienerau.
dan willen ze dus beweren dat ze rechtere ruggen hebben?? Terwijl oma gewoon een echte is
dan deze hond
hill v farbenspiel is een zeer bekende duitse herderreu. Zijn dochter is dan opeens een ODH??
En deze is helemaal erg! Zowel moeder als pap is een echte! zie zelfs dat deze hond familie is van Nanni! Opa van die hond is ook nog eens de opa van Tuana (ando)
-
boxersien
Ik geloof je best, zeker wel.jidde schreef:even een willekeurig voorbeeld
dan willen ze dus beweren dat ze rechtere ruggen hebben?? Terwijl oma gewoon een echte is![]()
dan deze hond
-
jidde
hond Xam is gewoon een duitse herder hoor! Moeder van hond (isola) loopt schuin af en broer van haar ian heb ik persoonlijk gezien en is ook gewoon een echte. Paps van Xam is auslese geworden, dat is de hoogste titel in heel duitse herderwereld en waar vele fokkers over dromen.
Nanni loopt wel schuin af, ook Tuana. Tuana in iets mindere mate dan andere, maar die hoekingen zijn er wel degelijk ingefokt. vind het ook raar dat ze praten over rechtere ruggen, als je nagaat dat het vast generaties lang duurt voordat je dat eruit fokt.
Bij deze zie je duidelijk een croupe, die je bij gewone dh's ook ziet.
Het maakt mij verder niets uit, maar vind het zo een onzin dat ze betere ruggen zouden hebben
Nanni loopt wel schuin af, ook Tuana. Tuana in iets mindere mate dan andere, maar die hoekingen zijn er wel degelijk ingefokt. vind het ook raar dat ze praten over rechtere ruggen, als je nagaat dat het vast generaties lang duurt voordat je dat eruit fokt.
Bij deze zie je duidelijk een croupe, die je bij gewone dh's ook ziet. Het maakt mij verder niets uit, maar vind het zo een onzin dat ze betere ruggen zouden hebben
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Contacteer:
- Pola
- Zeer actief
- Contacteer:
- CKS
- Zeer actief
Bij de stamboek duitsers heb je ook honden met rechte(re) ruggen, al zullen die op een show geen hoge ogen gooien. Als je twee rechte stamboek duitsers bij elkaar zet heb je een goede kans dat er pups uitkomen met ook behoorlijk rechtere ruggen. Die enorm kromme ruggen heb je er dan ook zo uitgefokt: ik denk eerder dat het lastig is om die kromme ruggen er zo in toe houden.... zeker als je ook nog een beetje rekening wilt houden met gezondheid en zo.jidde schreef: vind het ook raar dat ze praten over rechtere ruggen, als je nagaat dat het vast generaties lang duurt voordat je dat eruit fokt.
Alos je naar de rest van de fotos op die site kijkt zie ik toch wel degelijk behoorlijk rechtere ruggen dat je bij de showduitsers ziet... als je na lang zoeken 1 hond vindt die een beetje een croupe heeft zegt dat natuurlijk niets.
Groetjes,
C.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Maar daar zit hem juist het probleem, die aflopende ruggen hebben niets te maken met HD en gezondheid.Casey schreef:Bij de stamboek duitsers heb je ook honden met rechte(re) ruggen, al zullen die op een show geen hoge ogen gooien. Als je twee rechte stamboek duitsers bij elkaar zet heb je een goede kans dat er pups uitkomen met ook behoorlijk rechtere ruggen. Die enorm kromme ruggen heb je er dan ook zo uitgefokt: ik denk eerder dat het lastig is om die kromme ruggen er zo in toe houden.... zeker als je ook nog een beetje rekening wilt houden met gezondheid en zo.jidde schreef: vind het ook raar dat ze praten over rechtere ruggen, als je nagaat dat het vast generaties lang duurt voordat je dat eruit fokt.
Alos je naar de rest van de fotos op die site kijkt zie ik toch wel degelijk behoorlijk rechtere ruggen dat je bij de showduitsers ziet... als je na lang zoeken 1 hond vindt die een beetje een croupe heeft zegt dat natuurlijk niets.
Groetjes,
C.
De werklijnen van de Duitse herder kennen ongeveer net zoveel HD en problemen als de showlijnen. Daar stond een tijdje geleden een onderzoekje van op het forum en de verschillen in HD in alle gradaties waren minder dan 5% zover ik me herinner. Werkhonden hebben haast nooit een aflopende rug maar dat is dus naast dat ze op lichaam en geest gefokt zijn zeker geen garantie voor een gezondere hond.
Daarnaast is die vacht niet alleen maar mooi, hij is ook lastig, zeker voor de hond zelf. Castreer je de hond niet en hou je alles goed bij dan gaat het wel. Laat je een langhaar Duitser gewoon lopen dan heb je binnen de korste keren een viltbaal met hotspots waar je het halve park tussen de vacht tegenkomt. Castreer je zo'n hond dan moet je soms aan scheren denken om de hond te verlossen van die extreem dichte dikke vacht. Een D-herder heeft nl lang uitgegroeid stokhaar met een zeer dichte onderwol. Die wol kan er niet meer uit door de lange dekkende vacht.
-
Craig
- Actief
- Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder
Hier een ODH bezitter

Er zijn hier vast meer mensen met een ODH, die meer kunnen vertellen over het ontstaan van de ODH dan ik, dus daar waag ik me niet aan, maar ik ben enorm blij met m'n ODH.
Hij is lief, stabiel, rustig van karakter maar geen doetje. Ik vind ze (persoonlijk) mooier dan een gewone DH omdat ze wat breder zijn en idd geen aflopende rug hebben. Mijn hond is nog jong, dus heeft nog geen enorme vacht, maar voorlopig houd ik hem klitvrij met 1 x in de week z'n broek en kraag kammen.

Er zijn hier vast meer mensen met een ODH, die meer kunnen vertellen over het ontstaan van de ODH dan ik, dus daar waag ik me niet aan, maar ik ben enorm blij met m'n ODH.
Hij is lief, stabiel, rustig van karakter maar geen doetje. Ik vind ze (persoonlijk) mooier dan een gewone DH omdat ze wat breder zijn en idd geen aflopende rug hebben. Mijn hond is nog jong, dus heeft nog geen enorme vacht, maar voorlopig houd ik hem klitvrij met 1 x in de week z'n broek en kraag kammen.

-
laeken
- Zeer actief
Maar dat is het 'm juist. Mensen zien deze honden niet snel als extreem bewerkelijk kwa vacht. Een bobtail ed wel natuurlijk maar dat staat ook overal. Ook wijst bijna nooit iemand een hondenbezitter op het gevaar van castratie bij een langhaar met ondervacht.Nanna schreef:Als je kiest voor een langharig ras ga ik er van uit dat je de vachtverzorging er graag bijneemt.Laat je een langhaar Duitser gewoon lopen dan heb je binnen de korste keren een viltbaal met hotspots waar je het halve park tussen de vacht tegenkomt.
"gewoon laten lopen" is voor geen enkel langharig ras een optie.
- cindy1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
Craig
- Actief
Ik heb zelf 2 paarden staan en buiten dat Haggis er heilig respect voor heeft (ze zijn een paar keer in volle galop op hem afgerend) probeert hij nu uit één bak met ze te eten
Het omgaan met de paarden is gewoon een kwestie van wennen van jongs af aan.
Wat betreft je andere vragen kan ik je alleen maar aanraden om bij verschillende fokkers te gaan kijken (overzicht van fokkers vind je hier ) en daar je wensen kenbaar te maken. Zij kunnen je het beste adviseren en een pup uitzoeken die qua karakter het best bij je past.
Ik vind het een geweldig ras, mijn hond is niet dominant, zacht van karakter, erg relaxed, ook als pup al
, leergierig en sociaal.
Wat betreft je andere vragen kan ik je alleen maar aanraden om bij verschillende fokkers te gaan kijken (overzicht van fokkers vind je hier ) en daar je wensen kenbaar te maken. Zij kunnen je het beste adviseren en een pup uitzoeken die qua karakter het best bij je past.
Ik vind het een geweldig ras, mijn hond is niet dominant, zacht van karakter, erg relaxed, ook als pup al

-
hanneke prins
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Hallo Jidde, ik heb gelezen wat je geschreven hebt. In dit 'willekeurige' geval gaat het om onze honden.jidde schreef:even een willekeurig voorbeeld
dan willen ze dus beweren dat ze rechtere ruggen hebben?? Terwijl oma gewoon een echte is![]()
dan deze hond
Eerst het volgende als het om de ODH gaat:
Van een ODH is pas sprake wanneer deze gedurende 4 generaties langharig is gefokt. Bij kruising van een ODH met een DH-L zal daarom aangegeven worden op de afstammingspapieren van de pups, hoeveel generaties er reeds langharig gefokt is.
De normen zijn als volgt:
ODH ´DH-L = pups ODH-1e generatie
ODH ´ ODH- 1e generatie = pups ODH-2e generatie
ODH ´ ODH- 2e generatie = pups ODH-3e generatie
ODH ´ ODH- 3e generatie = pups ODH
Wordt een ODH-1e generatie gekruist met een ODH-3e generatie, dan zijn de pups 1 generatie verder dan de "minst verre" ouder; in dit geval dus 2e generatie.
Ik denk dat dit al meer duidelijkheid geeft over wanneer een hond een ODH is. Overigens wordt op de afstammingsbewijzen altijd de ODH-generatie vermeld.
De ODH is geen erkend ras en er worden 'afstammingsbewijzen' uitgegeven voor deze honden.
Wat Anouk betreft, foto hieronder, ze is uit vacht.

Zij heeft wel degelijk een rechte rug ondanks dat er Wienerau bloed achter zit. (Niet elke kynologisch gefokte Duitse herder heeft een aflopende rug) Als je goed gekeken had had je gezien dat de opa (en niet oma) een langstokhaar Duitse herder is, geboren uit stokhaar DH's van inderdaad v.d. Wienerau, een zeer goede bloedlijn overigens.
De moederlijn is van heel ver terug allemaal langstokhaar en geselecteerd op o.a. de rechte rug.
Dat maakt dat Anouk een 2e generatie ODH is in tegenstelling overigens wat op haar fokcertificaat staat.
Dan Angel waar je naar verwijst.

Als je goed kijkt bij haar site zie je dat daar niet 'afstammingsbewijs' maar 'stamboom' staat wat al aangeeft dat zij geen ODH is. Angel is dus een langstokhaar Duitse herder. Ook haar moeder is net als haar vader een gewone stokhaar Duitse herder.
Angel is welliswaar wat gestrekt maar heeft niet een erg aflopende rug.
Angel is dus net zo 'erg' als Xam want ook hij is een langstokhaar Duitse herder zoals je kunt zien bij zijn pagina want ook daar staat 'stamboom'.
Overigens is Xam wel overhoekt zoals je veel ziet bij de kynologisch gefokte Duitse herdershond. Iets waar ik me zeker zorgen over maak waar het de rasstandaard van de ODH betreft. Ik heb contact met de eigenaar van zijn langstokhaar broer en deze hond heeft het juist weer niet.
Bij beide honden de SZ-nummers vermeldt van de ouders. Overigens hebben beide honden uitstekende bloedlijnen.
Daantje is de kleindochter van Anouk, zij is een 3e-generatie ODH en komt qua rasstandaard al aardig in de buurt van hoe een ODH eruit moet zien. Deze foto is wat onduidelijk en ze is op deze foto 8 maanden en nog uit proportie.

Op onze startpagina staat: "Door je interesse in de OudDuitse Herdershond en/of de langstokhaar Duitse Herder ben je waarschijnlijk op deze site terechtgekomen"
Feit is nu eenmaal dat als je langstokhaar x langstokhaar fokt je 1e generatie ODH's krijgt vandaar dat wij dus Oudduitse herdershonden fokken.
De bloedlijnen van de ODH's zijn smal en wij zijn genoodzaakt steeds op zoek te gaan naar nieuwe bloedlijnen. Wat bij ons voorop staat is gezondheid en karakter. De rasstandaard zoals ze eruit moeten zien komt daarna bij ons in beeld maar vinden wij ook wel belangrijk.
Ik hoop dat het je nu allemaal wat duidelijker is wat onze honden aangaat.
Groetjes, Hanneke
-
hanneke prins
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Deze foto heb je van de pagina van Ceryl afgehaald. De foto vertekend doordat ze aan die floss staat te trekken, er zijn betere foto's te vinden op onze site van Ceryl hoor.jidde schreef:hond Xam is gewoon een duitse herder hoor! Moeder van hond (isola) loopt schuin af en broer van haar ian heb ik persoonlijk gezien en is ook gewoon een echte. Paps van Xam is auslese geworden, dat is de hoogste titel in heel duitse herderwereld en waar vele fokkers over dromen.
Bij deze zie je duidelijk een croupe, die je bij gewone dh's ook ziet.
Het maakt mij verder niets uit, maar vind het zo een onzin dat ze betere ruggen zouden hebben
Ceryl is een langstokhaar Duitse herder (uit stokhaar ouders) waar niet mee gefokt wordt. Inderdaad heeft Ceryl een behoorlijke croupe. De andere hond is Angel, ook een langstokhaar Duitse herder en zie hier het verschil!
Overigens wil ik niet spreken van 'betere ruggen' als het de ODH aangaat. De fokkers van de ODH proberen rechte ruggen te fokken naar de rasstandaard van de ODH maar zoals bij alle honden bestaat een hond niet alleen uit een rug of uit heupen maar tellen er meer aspecten mee als het om fokken gaat.
Groetjes, Hanneke
-
hanneke prins
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Ik wil even ingaan op het dat jij stelt dat rechtere ruggen een vals gevoel van gezondheid geeft. Kan jij mij vertellen waar dit fabeltje vandaan komt? Voor zover ik weet maakt het niet uit of een hond een rechte rug heeft of niet, de HD (ik neem aan dat je daarop doelt) is genetisch bepaalt en heeft niet met een schuin of niet schuin aflopende rug te maken. Binnen Nederland gebruiken wij de Pennhip-methode om de HD te beoordelen. Deze methode geeft een prognose en helpt ons om zoveel mogelijk met honden te fokken die zo weinig mogleijk HD doorgeven. Dit systeem gebruiken we nog niet zo lang en staat nog in de kinderschoenen. Daarnaast is het systeem gewoon strenger. Mag je met de Duitse herder nog met honden met HD-C fokken dat is bij de ODH uitgesloten. In Duitsland bij verschillende verenigingen is HD-B geloof ik wel toegestaan.MARC_S schreef:Maar daar zit hem juist het probleem, die aflopende ruggen hebben niets te maken met HD en gezondheid.Casey schreef:Bij de stamboek duitsers heb je ook honden met rechte(re) ruggen, al zullen die op een show geen hoge ogen gooien. Als je twee rechte stamboek duitsers bij elkaar zet heb je een goede kans dat er pups uitkomen met ook behoorlijk rechtere ruggen. Die enorm kromme ruggen heb je er dan ook zo uitgefokt: ik denk eerder dat het lastig is om die kromme ruggen er zo in toe houden.... zeker als je ook nog een beetje rekening wilt houden met gezondheid en zo.jidde schreef: vind het ook raar dat ze praten over rechtere ruggen, als je nagaat dat het vast generaties lang duurt voordat je dat eruit fokt.
Groetjes,
C.Zoals Wendy al aangeeft, als de ouders gewoon showhonden zijn die een langharige pup hebben gekregen met een minder aflopende rug dan zit er in die pup niets genetisch wat hem gezonder zou maken. Langharige Duitse herders met rechte ruggen zijn niet-showwaardige bijproducten uit de Duitse herderfokkerij voor showhonden. Daarmee kan je niet showen en ze worden alleen verkocht omdat het toch wel mooi is met dat lange haar. Er wordt soms mee verder gefokt onder de naam ODH. Daar zijn overigens ook echte lijnen van maar vrijwel allemaal direct afstammend van de showlijnen.
Rechtere ruggen wekken dus een vals gevoel van gezondheid op.
![]()
De werklijnen van de Duitse herder kennen ongeveer net zoveel HD en problemen als de showlijnen. Daar stond een tijdje geleden een onderzoekje van op het forum en de verschillen in HD in alle gradaties waren minder dan 5% zover ik me herinner. Werkhonden hebben haast nooit een aflopende rug maar dat is dus naast dat ze op lichaam en geest gefokt zijn zeker geen garantie voor een gezondere hond.
Daarnaast is die vacht niet alleen maar mooi, hij is ook lastig, zeker voor de hond zelf. Castreer je de hond niet en hou je alles goed bij dan gaat het wel. Laat je een langhaar Duitser gewoon lopen dan heb je binnen de korste keren een viltbaal met hotspots waar je het halve park tussen de vacht tegenkomt. Castreer je zo'n hond dan moet je soms aan scheren denken om de hond te verlossen van die extreem dichte dikke vacht. Een D-herder heeft nl lang uitgegroeid stokhaar met een zeer dichte onderwol. Die wol kan er niet meer uit door de lange dekkende vacht.
Wat de vacht betreft: Wij hebben 6 langstokharen, 1 gecastreerde teef en 1 reu, de anderen zijn intacte teven. Op de gecastreerde teef na slapen alle honden buiten (ze hebben een nachthok tot hun beschikking) en zitten dus in de winter behoorlijk in hun vacht.
Allen hebben een andere vachtstructuur maar bewerkelijk zijn ze geen van allen, óók de gecastreerde teef niet.
Ik kam de honden als ze verharen zo'n beetje om de dag. Als ze niet verharen doe ik er niets aan. In het verleden heb ik altijd stokhaar Duitse herders gehad. Mijn ervaring is dat er niet veel verschil zit in stokhaar of langstokhaar.
De honden baggeren hier wat af en worden regelmatig erg nat maar ze drogen snel op en het zand valt er zo weer vanaf. Geen enkel probleem.
Groetjes, Hanneke
-
hanneke prins
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Xam heeft wel een aflopende rug en is overhoekt. Ik heb geen recente foto van hem waar je dat goed op kunt zien. Over het algemeen is het inderdaad zo dat de langstokhaar DH wat kortere croupe heeft.boxersien schreef:Ik geloof je best, zeker wel.jidde schreef:even een willekeurig voorbeeld
dan deze hond
Schiet mij nu maar lek :N:Maar wijs mij nu eens een van die honden aan (langharige van die site) die een strakke aflopende rug heeft. Heb vele foto's bekeken en geen enkele gevonden. Vind het super mooie honden om te zien! Schijnbaar maakt het dus dat langhaar ook geen sterk aflopende rug (achterhand) heeft of omgekeerd
![]()
snap de genetica niet. Maar hebben Tuana en Nanni wel zo'n aflopende rug?
Ik ben niet meer zo thuis in het wereldje van de DH maar ik neem aan dat er genoeg kynologisch gefokte Duitse herders zijn die stokhaar zijn en ook niet zo'n aflopende rug hebben.
Dit is een hond die wij eventjes opgevangen hebben.
Hier in stand:

Dit is dezelfde hond terwijl ze aan het rondsnuffelen was.

Tis ook maar net hoe je zo'n hond presenteerd. Overigens komt deze hond ook uit een zeer bekende en populaire kynologische lijn.
Groetjes, Hanneke
-
laeken
- Zeer actief
Hoi Hanneke, ten eerste vind ik het erg leuk dat je je verhaal komt doen omdat het schijnbaar jouw honden betrefthanneke prins schreef:Ik wil even ingaan op het dat jij stelt dat rechtere ruggen een vals gevoel van gezondheid geeft. Kan jij mij vertellen waar dit fabeltje vandaan komt? Voor zover ik weet maakt het niet uit of een hond een rechte rug heeft of niet, de HD (ik neem aan dat je daarop doelt) is genetisch bepaalt en heeft niet met een schuin of niet schuin aflopende rug te maken. Binnen Nederland gebruiken wij de Pennhip-methode om de HD te beoordelen. Deze methode geeft een prognose en helpt ons om zoveel mogelijk met honden te fokken die zo weinig mogleijk HD doorgeven. Dit systeem gebruiken we nog niet zo lang en staat nog in de kinderschoenen. Daarnaast is het systeem gewoon strenger. Mag je met de Duitse herder nog met honden met HD-C fokken dat is bij de ODH uitgesloten. In Duitsland bij verschillende verenigingen is HD-B geloof ik wel toegestaan.
Ik geloof dat je me verkeerd begrepen hebt in je stukje aangezien ik dus precies vertelde wat jij zegt. Een vals gevoel van gezondheid.
Ik denk dat jij net zo goed weet als ik dat weet dat mensen denken dat Duitse herders uit kynologenlijn vaker HD hebben door hun aflopende ruggen. Ik hoor regelmatig mensen zeggen, ook in deze topic, dat de honden met rechte ruggen minder HD zouden hebben. Dat is zoals jij zelf ook al aangeeft niet waar. Vandaar dat ik de rechte rug een vals gevoel van gezondheid noemde
Hmmm, dat kan, ik geloof je op je woord. Zelf heb ik heel andere ervaringen met langhaar Duitse herders. Met name gecastreerde reuen. Ik heb er twee gekend en zeker naar mate ze ouder werden was scheren de enige optie in de zomer. De ondervacht van een stokhaar zit vast onder een rechte laag haren. Dat kam/trek je er dus zo uit. De honden die ik gekend heb verloren hun vachten niet en bij hen bleef het wol onder de lange pluizige haren zitten. Daar was geen plukken of harken aan aangezien de lange haren snel klitte en dus niet doorkambaar bleven. De problemen onstonden overigens na castratie pas omdat voor die tijd de lange haren vetter en dikker waren en dus niet in de knoop raakten.Wat de vacht betreft: Wij hebben 6 langstokharen, 1 gecastreerde teef en 1 reu, de anderen zijn intacte teven. Op de gecastreerde teef na slapen alle honden buiten (ze hebben een nachthok tot hun beschikking) en zitten dus in de winter behoorlijk in hun vacht.
Allen hebben een andere vachtstructuur maar bewerkelijk zijn ze geen van allen, óók de gecastreerde teef niet.
Ik kam de honden als ze verharen zo'n beetje om de dag. Als ze niet verharen doe ik er niets aan. In het verleden heb ik altijd stokhaar Duitse herders gehad. Mijn ervaring is dat er niet veel verschil zit in stokhaar of langstokhaar.
De honden baggeren hier wat af en worden regelmatig erg nat maar ze drogen snel op en het zand valt er zo weer vanaf. Geen enkel probleem.
Groetjes, Hanneke
Hoe oud zijn jouw honden? Ik kan me voorstellen dat tot een jaar of 8 de problemen zowiezo minder zijn omdat de vachten tot die tijd veel beter zijn bij de gemiddelde hond.
Ik heb zelf een ruwhaar D-herderkruising gehad. Ook daar hetzelfde probleem. De bovenvacht was niet recht en niet vet dus de ondervacht kwam niet los en was ook niet uit te kammen. Alles werd pas echt erg nadat ze een jaar of 10 was. Er ontstond zelfs vilt hier en daar over de huid. Precies dat heeft er voor gezorgd dat de 2 eerder genoemde reuen hotspots kregen en later dus geschoren moesten worden.
-
jidde
Hoi Hanneke,
Bedankt voor je antwoord
Waar het mij voornamelijk om gaat is dat honden zoals Xam (een echte dh) word ingezet in de fokkerij. De pups ervan zijn odh, alleen dan 1e generatie. Toch spreekt "men" van dat odh betere ruggen hebben als dhs. Dat snap ik dus werkelijk niet! Want het zijn gewoon echte duitse herders waarmee gefokt word.
Ik raad mensen aan om een dh met langhaar te kopen. Dit omdat daar officieel gerontged word en omdat er een stamboom bij zit. Je kan alles wat je ook met een dh kan doen, behalve examens en shows lopen.

Dit is mijn Nanni, 10 jaar oud. Haar croupe is door leeftijd gaan zakken, en op de foto wilde ze gaan liggen. maar zoals je ziet, heeft zij geen overdreven glijbaan.

Tuana, teef van toen 1,5 jaar oud. Ze staat met der bips iets hoger, vanwege ondergrond. Maar ook bij haar geen overdreven glijbaan.
Het maakt mij verder weinig uit, maar ik blijf het de grootste nonses vinden dat ze rechtere ruggen hebben. Dat fok je niet in 1 of 2 generaties eruit.
Bedankt voor je antwoord
Waar het mij voornamelijk om gaat is dat honden zoals Xam (een echte dh) word ingezet in de fokkerij. De pups ervan zijn odh, alleen dan 1e generatie. Toch spreekt "men" van dat odh betere ruggen hebben als dhs. Dat snap ik dus werkelijk niet! Want het zijn gewoon echte duitse herders waarmee gefokt word.
Ik raad mensen aan om een dh met langhaar te kopen. Dit omdat daar officieel gerontged word en omdat er een stamboom bij zit. Je kan alles wat je ook met een dh kan doen, behalve examens en shows lopen.

Dit is mijn Nanni, 10 jaar oud. Haar croupe is door leeftijd gaan zakken, en op de foto wilde ze gaan liggen. maar zoals je ziet, heeft zij geen overdreven glijbaan.

Tuana, teef van toen 1,5 jaar oud. Ze staat met der bips iets hoger, vanwege ondergrond. Maar ook bij haar geen overdreven glijbaan.
Het maakt mij verder weinig uit, maar ik blijf het de grootste nonses vinden dat ze rechtere ruggen hebben. Dat fok je niet in 1 of 2 generaties eruit.
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
Amen!hanneke prins schreef:Hallo Jidde, ik heb gelezen wat je geschreven hebt. In dit 'willekeurige' geval gaat het om onze honden.jidde schreef:even een willekeurig voorbeeld
dan deze hond
Eerst het volgende als het om de ODH gaat:
Van een ODH is pas sprake wanneer deze gedurende 4 generaties langharig is gefokt. Bij kruising van een ODH met een DH-L zal daarom aangegeven worden op de afstammingspapieren van de pups, hoeveel generaties er reeds langharig gefokt is.
De normen zijn als volgt:
ODH ´DH-L = pups ODH-1e generatie
ODH ´ ODH- 1e generatie = pups ODH-2e generatie
ODH ´ ODH- 2e generatie = pups ODH-3e generatie
ODH ´ ODH- 3e generatie = pups ODH
Wordt een ODH-1e generatie gekruist met een ODH-3e generatie, dan zijn de pups 1 generatie verder dan de "minst verre" ouder; in dit geval dus 2e generatie.
Ik denk dat dit al meer duidelijkheid geeft over wanneer een hond een ODH is. Overigens wordt op de afstammingsbewijzen altijd de ODH-generatie vermeld.
De ODH is geen erkend ras en er worden 'afstammingsbewijzen' uitgegeven voor deze honden.
Wat Anouk betreft, foto hieronder, ze is uit vacht.
Zij heeft wel degelijk een rechte rug ondanks dat er Wienerau bloed achter zit. (Niet elke kynologisch gefokte Duitse herder heeft een aflopende rug) Als je goed gekeken had had je gezien dat de opa (en niet oma) een langstokhaar Duitse herder is, geboren uit stokhaar DH's van inderdaad v.d. Wienerau, een zeer goede bloedlijn overigens.
De moederlijn is van heel ver terug allemaal langstokhaar en geselecteerd op o.a. de rechte rug.
Dat maakt dat Anouk een 2e generatie ODH is in tegenstelling overigens wat op haar fokcertificaat staat.
Dan Angel waar je naar verwijst.
Als je goed kijkt bij haar site zie je dat daar niet 'afstammingsbewijs' maar 'stamboom' staat wat al aangeeft dat zij geen ODH is. Angel is dus een langstokhaar Duitse herder. Ook haar moeder is net als haar vader een gewone stokhaar Duitse herder.
Angel is welliswaar wat gestrekt maar heeft niet een erg aflopende rug.
Angel is dus net zo 'erg' als Xam want ook hij is een langstokhaar Duitse herder zoals je kunt zien bij zijn pagina want ook daar staat 'stamboom'.
Overigens is Xam wel overhoekt zoals je veel ziet bij de kynologisch gefokte Duitse herdershond. Iets waar ik me zeker zorgen over maak waar het de rasstandaard van de ODH betreft. Ik heb contact met de eigenaar van zijn langstokhaar broer en deze hond heeft het juist weer niet.
Bij beide honden de SZ-nummers vermeldt van de ouders. Overigens hebben beide honden uitstekende bloedlijnen.
Daantje is de kleindochter van Anouk, zij is een 3e-generatie ODH en komt qua rasstandaard al aardig in de buurt van hoe een ODH eruit moet zien. Deze foto is wat onduidelijk en ze is op deze foto 8 maanden en nog uit proportie.
Op onze startpagina staat: "Door je interesse in de OudDuitse Herdershond en/of de langstokhaar Duitse Herder ben je waarschijnlijk op deze site terechtgekomen"
Feit is nu eenmaal dat als je langstokhaar x langstokhaar fokt je 1e generatie ODH's krijgt vandaar dat wij dus Oudduitse herdershonden fokken.
De bloedlijnen van de ODH's zijn smal en wij zijn genoodzaakt steeds op zoek te gaan naar nieuwe bloedlijnen. Wat bij ons voorop staat is gezondheid en karakter. De rasstandaard zoals ze eruit moeten zien komt daarna bij ons in beeld maar vinden wij ook wel belangrijk.
Ik hoop dat het je nu allemaal wat duidelijker is wat onze honden aangaat.
Groetjes, Hanneke
-
hanneke prins
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Hoi Hanneke, ten eerste vind ik het erg leuk dat je je verhaal komt doen omdat het schijnbaar jouw honden betreft
Dat is goed want dan weet iedereen ook hoe het zit
Ik geloof dat je me verkeerd begrepen hebt in je stukje aangezien ik dus precies vertelde wat jij zegt. Een vals gevoel van gezondheid.
Ik denk dat jij net zo goed weet als ik dat weet dat mensen denken dat Duitse herders uit kynologenlijn vaker HD hebben door hun aflopende ruggen. Ik hoor regelmatig mensen zeggen, ook in deze topic, dat de honden met rechte ruggen minder HD zouden hebben. Dat is zoals jij zelf ook al aangeeft niet waar. Vandaar dat ik de rechte rug een vals gevoel van gezondheid noemde
Nou, dan is dat duidelijk:-)
Hmmm, dat kan, ik geloof je op je woord. Zelf heb ik heel andere ervaringen met langhaar Duitse herders. Met name gecastreerde reuen. Ik heb er twee gekend en zeker naar mate ze ouder werden was scheren de enige optie in de zomer. De ondervacht van een stokhaar zit vast onder een rechte laag haren. Dat kam/trek je er dus zo uit. De honden die ik gekend heb verloren hun vachten niet en bij hen bleef het wol onder de lange pluizige haren zitten. Daar was geen plukken of harken aan aangezien de lange haren snel klitte en dus niet doorkambaar bleven. De problemen onstonden overigens na castratie pas omdat voor die tijd de lange haren vetter en dikker waren en dus niet in de knoop raakten.
Hoe oud zijn jouw honden? Ik kan me voorstellen dat tot een jaar of 8 de problemen zowiezo minder zijn omdat de vachten tot die tijd veel beter zijn bij de gemiddelde hond.
Ik heb zelf een ruwhaar D-herderkruising gehad. Ook daar hetzelfde probleem. De bovenvacht was niet recht en niet vet dus de ondervacht kwam niet los en was ook niet uit te kammen. Alles werd pas echt erg nadat ze een jaar of 10 was. Er ontstond zelfs vilt hier en daar over de huid. Precies dat heeft er voor gezorgd dat de 2 eerder genoemde reuen hotspots kregen en later dus geschoren moesten worden.
[/quote]
Ik heb één ervaring met gecastreerde reu, die was 16 maar dat was een kruising Spaniel dus dat telt niet. LOL
Onze gecastreerde teef is nu ruim 6 jaar oud en is gelijk de oudste. Haar vacht is uiteraard wel verandert sinds haar castratie, ik vind het veel mooier geworden
Ik ken een ongecastreerde reu die zo'n gigantische vacht heeft dat daar ook geen doorkomen aan is. De hond is een jaar of 4 denk ik. Hij gaat twee keer per jaar naar de trimster en dat werkt prima.
Wij hebben behalve een herderharkje ook een ander soort harkje waarvan de pinnetje draaien. Met dit kammetje begin ik als eerste. Op zich denk ik dan altijd dat ik het voor niks doe maar blijkbaar haal ik er een hoop onderwol mee los want als ik daarna het herderkammetje gebruik komt er veel meer af dan wanneer ik het ding niet gebruik.
Groetjes, hanneke
Nou, dan is dat duidelijk:-)
Hmmm, dat kan, ik geloof je op je woord. Zelf heb ik heel andere ervaringen met langhaar Duitse herders. Met name gecastreerde reuen. Ik heb er twee gekend en zeker naar mate ze ouder werden was scheren de enige optie in de zomer. De ondervacht van een stokhaar zit vast onder een rechte laag haren. Dat kam/trek je er dus zo uit. De honden die ik gekend heb verloren hun vachten niet en bij hen bleef het wol onder de lange pluizige haren zitten. Daar was geen plukken of harken aan aangezien de lange haren snel klitte en dus niet doorkambaar bleven. De problemen onstonden overigens na castratie pas omdat voor die tijd de lange haren vetter en dikker waren en dus niet in de knoop raakten.
Ik heb één ervaring met gecastreerde reu, die was 16 maar dat was een kruising Spaniel dus dat telt niet. LOL
Onze gecastreerde teef is nu ruim 6 jaar oud en is gelijk de oudste. Haar vacht is uiteraard wel verandert sinds haar castratie, ik vind het veel mooier geworden
Ik ken een ongecastreerde reu die zo'n gigantische vacht heeft dat daar ook geen doorkomen aan is. De hond is een jaar of 4 denk ik. Hij gaat twee keer per jaar naar de trimster en dat werkt prima.
Wij hebben behalve een herderharkje ook een ander soort harkje waarvan de pinnetje draaien. Met dit kammetje begin ik als eerste. Op zich denk ik dan altijd dat ik het voor niks doe maar blijkbaar haal ik er een hoop onderwol mee los want als ik daarna het herderkammetje gebruik komt er veel meer af dan wanneer ik het ding niet gebruik.
Groetjes, hanneke
-
hanneke prins
- geregistreerd lid
- Contacteer:
En daarom wordt er erg goed gekeken naar de combinaties van honden. Verschillen binnen de ODH zijn er wel ook wel degelijk. Niet elke ODH is even recht of even kort of lang of voldoet precies aan de rasstandaard, dat is ook het geval bij de DH.jidde schreef:Hoi Hanneke,
Bedankt voor je antwoord
'Echte' DH's worden inderdaad ingezet maar vaak in combinatie met een teef die goed aan de rasstandaard voldoet. Dit om o.a. voor bloedlijnverbreding te zorgen.
Vergelijk de rasstandaard van de DH maar is met die van de ODH, die zijn heel verschillend.
Zouden we alleen maar met langstokhaar DH's fokken (van stokhaar ouders) dan zouden we nooit de rasstandaard van de ODH halen.
Het verschil tussen DH en ODH is niet alleen maar die rechte rug.
Ook de ODH kan officieel gerontgend worden bij de RvB, dat is geen punt tegenwoordig. De vereniging heeft vooralsnog gekozen om te pennhippen omdat dit een meerwaarde geeft. Daarnaast is men verplicht het hele nest te laten pennhippen zodat men weet wat de ouderdieren vererven.
Stamboom of afstammingsbewijs zegt mij niet zoveel. Het gaat mij om de hond, zijn (gezondheids- en karakter) kwaliteiten, capaciteiten en bloedlijn.
Ik vind beide honden erg mooi en inderdaad hebben ze geen glijbaan op deze foto's. Maar zet Tuana nu eens in stand? Dan nog zal ze die echte glijbaanrug niet gaan halen maar ziet het er wel anders uit.
Het is maar net bij welke fokker je je hond koopt en wat je zoekt.
Selecteren en dat is ook wat wij doen.
Groetjes, Hanneke
-
hanneke prins
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Hoi, wat een mooie ODH. Ik denk wel te weten waar hij vandaan komtCraig schreef:Hier een ODH bezitter![]()
Veel plezier met hem!
Groetjes, Hanneke
-
Craig
- Actief
-
boxersien
Super interessant allemaal
Ik zie hier een stel hele gave honden langskomen zeg. Begrijp nu ook beter hoe het zit. Toch ben ik nog steeds terughoudend om een herder te nemen (wij willen alleen asiel en eigenlijk de volgende allemaal herders hebben). Wist al wel dat rechtere ruggen niet maakt dat de HD minder voorkomt doordat er hier in de buurt ook een paar lopen met toch echt flinke HD helaas. Maar die aflopende ruggen vind ik gewoon niets. Hier één die zijn achterpoten langs zijn lichaam moet zwaaien omdat die niet gewoon eronder gezet kunnen worden. Dit vind ik enorm triest.
-
mar117
Boutje schreef:Ik vind ze in ieder geval mooi.
Maar zou hij qua karakter bij ons passen?
-Laila, schotse herder teef, vrij onderdanig karakter tegenover even grote en grotere honden, lief en speels en heel zacht met kleinere/jongere -honden
- kids tussen 4 en 11 jaar
-Ik meestal thuis (en anders gaan de honden gewoon mee, tenzij naar de winkel)
-Twee maal in de week hondenschool (clickertraining), een keertje agility en een keertje gehoorzaamheid.
Mogelijke problemen:
-tweede hond er bij dus misschien iets minder individueel thuis trainen
-met vier kids in huis kan je niet altijd superconsequent zijn, bij Laila geen probleem omdat ze zo'n zacht karakter heeft
-Laila nog onderdaniger wil ik echt niet
-vachtverzorging mag niet veel meer problemen geven dan die van de schotse herder, dit gaat prima maar uren per week kammen is echt niet nodig
Iemand een idee hoe ze met ponies/paarden zijn?
Ik blijf twijfelen tussen een ODH en een Cavaliertje... twee zeer verschillende rassen, maar ik vind ze allebei heel leuk en je kan met allebei veel dingen doen.
Zal er vanaf hangen wat best bij ons gezin en vooral bij Laila past.
Het wordt in elk geval een teefje, een reu zouden we moeten castreren omwille van Laila en dat doe ik liever niet.
Hoi,
IK heb ook een ODH. Als ik naar mijn eigen hond kijk:
*zijn kinderen geen probleem. ik heb nog nooit zo'n kindvriendelijke hond gehad. Ondanks dat er een stevige kop op zit (of misschien wel juist) is hij ontzettend vriendelijk van aard. En maakt zich niet zo snel druk. Superconsequent ...
*er zit een behoorlijke drift tot jagen in. Maar als je ze goed socialiseert met paarden is er geen enkel probleem. Onze Ivar gaat er goed mee om.
*gemiddeld besteed ik een uurtje per twee weken om even de broek en de oren te borstelen. (Iedere keer even een borsteltje erdoor.) Als ze verharen ben je er wel erg druk mee. Dan komen er ladingen vanaf.
Als je meer wil weten, wandel je toch een keer mee met een wandeling van de vereniging?
Op www.nodhv.nl staan alle wandelingen voor het hele jaar gepland.
Groetjes Marijke
-
Craig
- Actief
Dat verschilt dus duidelijk per hond. Haggis heeft totaal geen jachtinstinct, hij zit regelmatig bijna boven op een fazant en doet daar niks meeer zit een behoorlijke drift tot jagen in. Maar als je ze goed socialiseert met paarden is er geen enkel probleem. Onze Ivar gaat er goed mee om.
Hij heeft wel een paar maal met de paarden meegerent als die aan het dollen waren, maar dat wijt ik meer aan het drijfinstinct.

-
hanneke prins
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Ik zit hier nou twee dagen over na te denken wat ik je kan adviseren en ik vind het heel moeilijk. Vooral omdat er fokkers binnen de NODHV zijn die wat meer de werkhondenlijn fokken en er zijn fokkers die de 'huishond' fokken maar ook de huishond is geen doetje.Boutje schreef:Ik vind ze in ieder geval mooi.
Maar zou hij qua karakter bij ons passen?
-Laila, schotse herder teef, vrij onderdanig karakter tegenover even grote en grotere honden, lief en speels en heel zacht met kleinere/jongere -honden
- kids tussen 4 en 11 jaar
-Ik meestal thuis (en anders gaan de honden gewoon mee, tenzij naar de winkel)
-Twee maal in de week hondenschool (clickertraining), een keertje agility en een keertje gehoorzaamheid.
Mogelijke problemen:
-tweede hond er bij dus misschien iets minder individueel thuis trainen
-met vier kids in huis kan je niet altijd superconsequent zijn, bij Laila geen probleem omdat ze zo'n zacht karakter heeft
-Laila nog onderdaniger wil ik echt niet
-vachtverzorging mag niet veel meer problemen geven dan die van de schotse herder, dit gaat prima maar uren per week kammen is echt niet nodig
Iemand een idee hoe ze met ponies/paarden zijn?
Ik blijf twijfelen tussen een ODH en een Cavaliertje... twee zeer verschillende rassen, maar ik vind ze allebei heel leuk en je kan met allebei veel dingen doen.
Zal er vanaf hangen wat best bij ons gezin en vooral bij Laila past.
Het wordt in elk geval een teefje, een reu zouden we moeten castreren omwille van Laila en dat doe ik liever niet.
In elk nest dat wij tot nu toe gehad hebben zit natuurlijk een verschil in karakter, net als bij elk ander ras.
Ik ben niet iemand die erg consequent is, de meeste honden hier zijn zonder kleine kinderen opgegroeid maar zijn erg voorzichtig en vriendelijk met kinderen, iets wat binnen de ODH-eigenaren wel vaker als opvallend genoemd wordt.
Ik ken de Cavelier niet zo goed van karakter dus kan ook niet vergelijken maar als je voor een herder valt zou ik zeker op zoek gaan naar een fokker die honden fokt die jou qua karakter aanspreken en kijken of het goed voelt voor je.
Zoals Marijke al aangaf heeft haar hond wat meer drift als Haggis, verschil van achtergrond (ouders) en dus fokker.
Ik vrees dat ik je niet echt verder heb kunnen helpen hiermee
Groetjes, hanneke
-
jidde