Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overeenkomsten uitingen van gedrag in rasgroepen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Overeenkomsten uitingen van gedrag in rasgroepen?

Ongelezen bericht door Tamara. »

In dit topic heb ik het niet over karakter maar meer over het uiten van bepaalde dingen en gedragingen van honden. Lastig uit te leggen :denken:

Wat mij soms opvalt is dat gedragingen en uitingen van gedrag bij honden overeenkomsten vertonen die in dezelfde rasgroep vallen. Dit zijn kleine subtiele dingen, maar wel iets waar ik al een tijdje aan zit te denken en wat mij soms opvalt.

Een voorbeeld van wat ik bedoel: Linda had een tijdje geleden een topic geopend over hoe je hond zich gedraagt als hij nat is geregend of als hij gewassen is. Veel honden gedragen zich gek en gaan als een dolle door het huis, schuren aan de bank, etc. etc. Honden van Inge O, Belle en ook Bowie vertonen dit gedrag niet.
Zo heeft Bowie soms nog meer overeenkomsten die overeenkomen met het gedrag van bijvoorbeeld Inge O d'r honden en Catootje van Belle en andere honden uit een de rasgroep waar Bowie ook in zit.

Is dit toevallig, zijn dit incidenten die mij toevallig zijn opgevallen of zijn er inderdaad overeenkomsten in een rasgroep in het uitten van gedrag en trekjes die honden hebben?
Tamara.
Zeer actief

Nanna schreef:Gemiddeld zitten er in een rasgroep zúlke verschillende rassen dat ik denk dat dat niet opgaat.
Daarbij maak ik een uitzondering voor rasgroep 4 die alleen uit teckels bestaat :wink:
Maar in een rasgroep zijn er wel rassen die veel overeenkomsten hebben natuurlijk, anders zitten ze niet in dezelfde groep, toch? :19: :mrgreen:

Maar begrijp je wat mijn vraag is? :denken: :mrgreen: Of denk ik gewoon helemaal verkeerd en uitten honden gewoon zoals ze zijn en zijn er geen overeenkomsten of er sowieso iets zinnigs over te zeggen?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

De retrievers hebben wel degelijk kenmerken gelijk. Maar dat is ook wel logisch toch?
Ze herkennen elkaar trouwens ook. Er zijn niet veel honden die tussen Saar en Miep in kunnen komen, maar die het kunnen zijn retrievers.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Een voorbeeld van wat ik bedoel: Linda had een tijdje geleden een topic geopend over hoe je hond zich gedraagt als hij nat is geregend of als hij gewassen is. Veel honden gedragen zich gek en gaan als een dolle door het huis, schuren aan de bank, etc. etc. Honden van Inge O, Belle en ook Bowie vertonen dit gedrag niet.
Dit bvb. kan ook te maken hebben met de vacht, dikke vacht houdt water beter tegen, hoe minder vocht de huid bereikt hoe minder "kriebels".
Tamara.
Zeer actief

Marion. schreef:De retrievers hebben wel degelijk kenmerken gelijk. Maar dat is ook wel logisch toch?
Ze herkennen elkaar trouwens ook. Er zijn niet veel honden die tussen Saar en Miep in kunnen komen, maar die het kunnen zijn retrievers.
Qua karakter geloof ik dat zeker. Maar ook qua uittingen van gedrag? Het hebben van dezelfde maniertjes enzo?
Marion.

Tamara en Bowie schreef:Qua karakter geloof ik dat zeker. Maar ook qua uittingen van gedrag? Het hebben van dezelfde maniertjes enzo?
Karakter vind ik dus duidelijk niet, anders ging ik niet zo expliciet voor de golden :mrgreen:
Maar qua uitingen wel. Qua graven bijvoorbeeld. Of het "hallo, hoezo, je riep... koppie" als ze aan komen rennen. Die onschuldige oogjes.
Tamara.
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Dit bvb. kan ook te maken hebben met de vacht, dikke vacht houdt water beter tegen, hoe minder vocht de huid bereikt hoe minder "kriebels".
Ok, dit is te verklaren, dat klopt. Maar wat ik dacht gaat dus gewoon niet op? Dit is namelijk 1 voorbeeld maar zo zijn er nog wel meer dingen die mij opvielen. Kan ze alleen nu 1,2,3 niet benoemen :roll:
Tamara.
Zeer actief

Marion. schreef:
Tamara en Bowie schreef:Qua karakter geloof ik dat zeker. Maar ook qua uittingen van gedrag? Het hebben van dezelfde maniertjes enzo?
Karakter vind ik dus duidelijk niet, anders ging ik niet zo expliciet voor de golden :mrgreen:
Maar qua uitingen wel. Qua graven bijvoorbeeld. Of het "hallo, hoezo, je riep... koppie" als ze aan komen rennen. Die onschuldige oogjes.
Ok, dat bedoelde ik ook een beetje!
Tamara.
Zeer actief

En de manier van omgaan met "barf" materiaal? De ene hond eet het voor de eerste keer maar gaat er mee om alsof die nooit anders gedaan heeft maar bij de andere hond moet je bijna gaan voordoen hoe hij er mee omgaat.

Zijn daar overeenkomsten in of zal dit ook per hond verschillen?
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Tamara en Bowie schreef:En de manier van omgaan met "barf" materiaal? De ene hond eet het voor de eerste keer maar gaat er mee om alsof die nooit anders gedaan heeft maar bij de andere hond moet je bijna gaan voordoen hoe hij er mee omgaat.

Ik denk dat dit gewoon per hond verschilt, gewoon hoe hij/zij is.
Max at gewoon vanaf het 1e moment alles, maar een Border Collie die ik ken wilde er helemaal niet aan. Dit kan natuurlijk ook gewoon uitzondering/toeval zijn.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Honden die gefokt zijn voor een bepaalde taak zullen meer gedrag vertonen wat met die taak te maken heeft.
Zo zullen bepaalde jachthonden uit zichzelf voorstaan wanneer ze op wild stuiten, zullen border collies bepaald typisch gedrag vertonen wanneer ze schapen zien (eye bv) etc. Mijn boxer weet niet eens wat eye geven is :mrgreen:
Veel honden gefokt voor een bepaalde taak zullen ook binnen dezelfde rasgroep vallen :wink: dus dan zul je inderdaad vast wel "typisch" gedrag zien.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Al komt de regen met bakken tegelijk uit de lucht vallen, mevrouw hiero intresseert zich er eigenlijk totaal niet ervoor, en valt na het wandelen door de regen tevreden op haar kussen weer in slaap, alsof het de normaalste zaak van de wereld is :ok:
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door eternal »

Je merkt wel overeen komsten denk ik hoor.

Als ik kijk naar de moeder van sara en haar jaar oude zus.
Lijkt sara qua uitting op hun.

Niet naar buiten willen als het regend. Niet met de kont in het gras iztten als deze nat is.

Het is niet zo dat zij alleen maar naar de RR trekt of zo. Maar ze hebben wel alleem deze trekjes het niet naar buiten willen in de regen.
(meerdere honden zullen het wel hebben hoor)
En ze vinden vies worden verschrikkelijk.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik herken wel dingetjes...

ik ken geen enkel ras dat "babbelt" zoals de stafford.

ik herken ze meteen al ken ik de hond zelf niet en zie ik hem niet kan ik zeggen dat het een staff is.

als ik op show ben weet ik ook meteen waar de staff hoek is omdat je daar het "habbahabba" vandaan hoort komen.

wat veel rassen doen maar volgens mij alle staffords is de kikkerlig. is zelf een website van http://www.sbtfun.com/Frogs.html
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

de bullige/boxer manier van spelen, dat heel veel slaan met de voorpoten??? :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk wel dat er kleine overeenkomsten zijn, maar misschien hangt het er ook vanaf hoe groot de rasgroep is.
Hier hebben we allebei een beetje uitzonderingen, en geen typische labrador of golden.

gr Aimee
Marion.

massam schreef:ik herken wel dingetjes...

ik herken ze meteen al ken ik de hond zelf niet en zie ik hem niet kan ik zeggen dat het een staff is.

als ik op show ben weet ik ook meteen waar de staff hoek is omdat je daar het "habbahabba" vandaan hoort komen.

wat veel rassen doen maar volgens mij alle staffords is de kikkerlig. is zelf een website van http://www.sbtfun.com/Frogs.html
Dan is Miep een Staff :19:
Ik denk dat ze het qua babbelen wint van jouw hondjes. Anders heb jij wel èrg veel herrie in huis :mrgreen:
Kikkerlig doen zowel Saar als Miep.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marion. schreef:
massam schreef:ik herken wel dingetjes...

Dan is Miep een Staff :19:
Ik denk dat ze het qua babbelen wint van jouw hondjes. Anders heb jij wel èrg veel herrie in huis :mrgreen:
Kikkerlig doen zowel Saar als Miep.
hier 1 babbelaar en 3 kikkers :mrgreen:

maar ik denk dat ik wel weet welk babbelen mas bedoeld, is ook weer per hond ( ras ) anders :wink:
Marion.

Tamara en Bowie schreef:En de manier van omgaan met "barf" materiaal? De ene hond eet het voor de eerste keer maar gaat er mee om alsof die nooit anders gedaan heeft maar bij de andere hond moet je bijna gaan voordoen hoe hij er mee omgaat.

Geen idee. Ik heb wel foto's van hun eerste botten. Maar ja, deze hebben wel dezelfde moeder :19:

Saar (2 jaar) met haar eerste ossestaart
Afbeelding

Miep (10 weken) met haar eerste bot
Afbeelding

Alsof ze nooit anders gedaan hebben dus :wink:
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef: tamara, ik denk dat jouw vraag juist wél opgaat voor wat karakter betreft, maar dat bedoelde je niet :mrgreen: .
ik vind het ook heel moeilijk om 'het karakter' van de rest van de hond z'n gedrag af te scheiden :denken: . ik probeer hard na te denken of ik nog wat rariteiten kan bedenken :mrgreen: .
Tsja, het een kun je eigenlijk ook niet zonder het ander bekijken. Dat is iets wat hand in hand samengaat.

Daar gaat m'n theorie :jank: :mrgreen:
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

De teckel is een van de weinige hondenrassen die oogcontact zoekt, waar andere rassen al snel wegkijken.
Sarah kan zo af en toe zowat tot in mijn ziel kijken.
Marion.

teckeltoos schreef:De teckel is een van de weinige hondenrassen die oogcontact zoekt, waar andere rassen al snel wegkijken.
Kunnen die van mij ook :19:
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

teckeltoos schreef:De teckel is een van de weinige hondenrassen die oogcontact zoekt, waar andere rassen al snel wegkijken.
Dat deed Laika ook. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn wolfs keeshond weet heel goed hoe hij met barf moet omgaan. De 1e keer dat hij een kippenbout at, deed hij alsof hij het vaker gegeten had. Even ruiken, goed kauwen, en weg was het.
Bij mijn Jack Russell kruising ging barf eten heel anders, hij moest het echt leren eten.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik weet niet of alle rassen in een rashondengroep hetzelfde gedrag vertonen, maar ik denk het niet. Anders zijn alle rassen 'onderling uitwisselbaar' en ik zou toch geen duitse of mechelse herder willen hebben omdat ik op collies val (niets ten nadele van deze rassen hoor :wink: ). Ze zullen wel grofweg wat karaktereigenschappen gemeen hebben zoals bij de herderachtigen het drijven/hoeden, beschermende en/of waakse gedrag. Maar het ene ras zal het een meer hebben dan het andere.
Wel vind ik dat binnen een bepaald ras bepaalde trekjes bij heel veel honden terugkomen. Zo hoor ik van andere collie-eigenaars/fokkers dat Kyra's neiging om zachtjes met haar tandjes in mijn achterwerk te bijten (als ik geen zin heb om met haar te spelen) bij heel veel collies voorkomt. En van achteren ineens de voorpoten om mijn been heen te slaan en zich vervolgens vol pret te laten voortslepen is iets dat bijna al mijn collies doen/deden.
De kop of poot heel voorzichtig op schoot leggen en je dan weemoedig aankijken (het liefst nog zuchtend bovendien :mrgreen: ) als ze aandacht willen hebben is ook zoiets collie-achtigs.
En kletsen doen ze ook hoor. Vooral Kyra, die gaat net zo lang door tot jij je mond houdt (wil altijd het laatste woord hebben :wink: ). En allemaal op verschillende toonhoogtes :mrgreen: .
Afbeelding
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

selian kijkt mij ook erg veel aan, en zoekt inderdaad ook oogcontact. HIj draait niet weg, tenzij hij merkt dat ik kwaad op hem ben dan durft hij mij niet aan te kijken.

xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”