Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oud-Duitse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

iemand bij mij op de vereniging heeft er 2 en traint er IPO mee :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Therese
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Therese »

Oke..mostert na de maaltijd natuurlijk omdat ik hier niet zo heel vaak langs kom :roll:

Toch wil ik ook nog graag even reageren.
En als ik het fout heb merk ik dat ongetwijfeld ook snel genoeg :idea:

Over het ontstaan van de ODH circuleren diverse therorie'en op diverse ODH websites maar volgens mij komt het allemaal op 1 punt samen.
De ODH is een rechtstreekse afstammeling van de Duitse Herder.
Langhaar uit kort/stokhaar nest.
Je kunt het ook omdraaien...
De stokhaar populatie heeft in vrijwel elke lijn het langhaar gen.

En natuurlijk zie je in de meeste ODH lijnen zeer bekende DH namen voorbij komen en is meteen het bewijs geleverd dat ook in de zgn. kampioen DH lijnen het langhaar gen nog steeds aanwezig is.

De DH en automatisch ook de ODH stammen voort uit een mengeling van diverse type honden die ooit voor het drijven/bewaken van huis en haard zijn gebruikt.

Over de zgn. croupe.
Als je een ODH in de showstand zet zie je ineens een sterker aflopende achterhand en als je een DH gewoon neerzet is die skihelling plotsklaps een stuk minder wat niet wegneemt dat die aflopende achterhand ooit is opgenomen in de rasstandaard omdat de afzet/kracht/sprong hierdoor beter zou worden heb ik ooit gehoord?.

Niet alle ODH's beschikken over een mooie rechte rug en staartaanzet hoger. Maar veel ODH's beschikken wel over een rechte(re) rug.
Op de 1 of andere manier lijkt het erop dat zodra 2 langharen worden gecombineert het genetische bouwpakket een aanpassing maakt.

Ik vind persoonlijk dat de ODH ongeacht afkomst/herkomt NIET gezonder is dan de DuitseHerder lijnen.
ELKE DH dus ook ALLE ODH's dragen vrijwel hetzelfde genenpakket met dezelfde erfelijke afwijkingen en aandoeningen waaronder HD/ED/OCD, maagdarm problemen, huidproblemen, immuniteits problemen etc.
Diverse aandoeningen openbaren zich over het algemeen op latere leeftijd of slaan 1 of meerdere generaties over.
Misschien dat we over een jaar of 10 een iets realistischer beeld zullen krijgen over de gezondheid van de ODH?

Zoek je een ODH maar wil je eerst veel meer informatie en andere ODH eigenaren/fokkers via het net ontmoeten?
http://http://www.codys-kingdom.nl/forum/index.php
Gr. Therese

Afbeelding

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011
hanneke prins
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door hanneke prins »

jidde schreef:Hanneke, bedankt voor je eerlijke antwoorden.
Ik moet wel bekennen, dat ik een ODH een indrukwekkende verschijning vind :ok: Vooral als het dan nog een reu is :mrgreen:
Graag gedaan hoor.
Ik zou jou willen verzoeken ons eerst te vragen of je onze links en foto's kan gebruiken mocht je ooit nog eens ergens deze willen gebruiken.

Groetjes, Hanneke
hanneke prins
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door hanneke prins »

Ik zou informeren bij de rasvereniging. Per slot van rekening zijn dat degene die het meeste van de honden en de populatie binnen Nederland afweten. Daarnaast worden er regelmatig wandelingen georganiseerd zodat je de honden in levende lijve kunt zien én met de eigenaren kunt praten.
www.nodhv.nl

Groetjes, hanneke
Therese
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Therese »

Craig schreef:
Dat verschilt dus duidelijk per hond. Haggis heeft totaal geen jachtinstinct, hij zit regelmatig bijna boven op een fazant en doet daar niks mee :smile: Ook hazen en reeën rennen op een meter of 20 langs en dan kan ik hem zonder tegenstribbelen bij me roepen.

Hij heeft wel een paar maal met de paarden meegerent als die aan het dollen waren, maar dat wijt ik meer aan het drijfinstinct.
Cody is ook niet geschikt voor de jacht..logisch vind ik zelf aangezien het een herder is en geen Duitse staande hond o.i.d.
Misschien bedoel je prooidrift? Katten proberen in te halen...kuch.. :mrgreen:

Cody (afkomstig uit een lijn waar van moeders kant verder niet mee is gefokt) is absoluut niet geschikt voor IPO.

Andere lijnen o.a. Tjechie, DDR en ook Engeland wel.
Zet Google maar aan het werk en je zult zien dat er een behoorlijke verscheidenheid is aan fokkers en liefhebbers die met behulp van een website of forum hun liefde voor de ODH etaleren.

De Nederlandse rasvereniging, diverse Duitse verenigingen en een Landgroep kunnen ook de nodige informatie verstrekken.

-------------------------------------------------------------------------------------
Gr. Therese

Afbeelding

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”