marian* schreef:Ik heb het idee dat het zijn mix is
Jaap schreef:Ik heb het idee dat het daar iets mee te maken heeft
ranetje schreef:Ik denk het ook niet (gevoelsmatig), maar ik wordt wel steeds nieuwschieriger naar jouw volledige beschrijving van Felix
Ho!, misverstand

Ik denk dus dat het er wél iets mee te maken heeft
Maar niet in hoofdzaak, bij Felix gaat het vooral om een mengsel van eigenschappen, hij is 10 honden in 1. En we weten niet wat hij in de eerste 14 weken heeft meegemaakt (asielhond) maar hij was 'niet stabiel' om het maar voorzichtig uit te drukken

Ik bedoel niet te zeggen dat er iets mis was met het asiel trouwens, integendeel.
Ik moet er echt even voor gaan zitten (nu niet) om het verhaal goed neer te zetten, het is immers nogal eeuuh,..nouja,...complex
Geen echte drama's aan de orde geweest trouwens hoor, gewoon interessante wisselwerkingen op elkaars gedrag en de manier van omgang daarmee, wij hebben er heel veel van geleerd, vooral dat je heel erg open moet staan voor wat je hond je probeert te vertellen.
Een gedrags-cursus kan daarbij (complexe hond) ook hinderen, vooral omdat je "mee moet" in de vaart der volkeren van de overige deelnemers, in die zin begrijp ik Marijke(Moon) heel goed, dat is niet voor elke hond of hond/baas combinatie goed.
Voor een hypergevoelige hond die verkeerd wordt begrepen, en die kans is in een lesgroep nogal groot, kan dat vrij desastreuze gevolgen hebben....frustraties bij de baas enzo, de hond die niet weet wat te doen,...triest.
Het is jammer dat er vaak weinig aandacht is voor het "type" hond in zo'n lesgroep, alles gaat meestal over één kam.
Wij herkenden dat gelukkig redelijk op tijd, maar Felix heeft er wel een poos last van gehad.
De (positieve) jacht-opdrachten worden door Felix echter opgezogen en vol bravoure uitgevoerd, hij is er heel erg van opgebloeit en ontleent er veel zekerheid aan. Dat is dus met gedragscursussen wel eens heel anders geweest
Hij moet, net als elke hond vind ik, een taakje kunnen vervullen, bij Felix is jacht de sleutel waarmee hij een bestaanreden, een reden om samen te werken en dus rust heeft gevonden.
Wij hebben in het verleden al besloten in het vervolg kritisch te zijn op eventuele trainers en om vooral voor ons eigen inzicht te gaan, want dat heeft ons en vooral Felix tot nu toe het meest opgeleverd,.....gewoon duidelijkheid, rust, vertier en plezier en veel communiceren met de hond.
Een baasje (van een energieke hond) die net wat sneller denkt dan zijn hond, hem daardoor vaak een stapje voor is en veel initiatief neemt tov de hond dwingt vanzelf de bewondering van zijn hond af.
Het is ook onze ervaring dat een energieke hond niet per definitie is gebaat met ontzettend veel lichaamsbeweging, misschien juist wel het tegengestelde. Op een rustige manier denkspelletjes doen brengt veel meer rust in de tent.
Wij kunnen nu met verschrikkelijk veel voldoening kijken naar hoe heerlijk ontspannen en natuurlijk onze hond zich gedraagt of ligt te slapen, juist omdat dat heel ver weg moest komen. Het is te danken aan 2 mensen die ons veel inzicht hebben verschaft, ze geven les hier in het noorden. Ook van het leesvoer van Anke en Tineke wordt dankbaar gebruik gemaakt.
Een gemiddelde hondencursus zou wel wat minder op de prestaties van de honden, en wat meer op het inzicht van de baasjes mogen zijn gericht wat mij betreft, zet in de regel meer zoden aan de dijk.
Er moet ruimte en tijd voor ontplooiing zijn, anders wordt het nooit wat.
Kijk nu eens naar die foto hieronder, zelfs ík kan niet zo zelfverzekerd kijken
(Zit lekker, zo'n stokpaardje

)