Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthondpup aangelijnd of los?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

ranetje schreef:Precies :ok:
Anke geeft daar ook voorbeelden van.
Bijvoorbeeld bij over water sturen.
Als er te veel druk op de hond wordt gelegd kan hij het water in gaan en dan omkeren en in de rietkraag verdwijnen.
Trainers noemen dat vaak een "weigering" waarvoor je de hond moet "aanpakken". Het kan echter ook een "ontwijken" van de opdracht zijn door teveel stress. Een subtiel, maar heel belangrijk verschil. Want als je de hond dan zou "aanpakken" krijg je juist méér problemen.
Hoe zou je zo'n subtiel verschil kunnen zien, waar moet je dan op letten?

Britt is natuurlijk een heel ander type jachthond en ik doe geen jachttraining met haar maar G&G (gehoorzaamheid) maar ze heeft een wegloopprobleem. Ze kán de oefeningen op zich heel goed, dat heeft ze al bewezen, maar dan heeft ze een periode dat het een ramp is. Bijvoorbeeld de blijfoefening, ze blijft even braaf liggen/zitten maar je ziet eigenlijk al aan haar dat het fout gaat (soort van schichtige blikken) en dan huppa gaat ze ervandoor. Rennen rennen rennen, eigenlijk nergens heen, er lopen andere groepen honden op het veld, maar daar gaat ze niet eens heen. Ze rent een stuk, en kijkt dan weer zo wazig om haar heen :wink: Eerst was ze dan nooit terug te roepen ook, ondertussen wel met de fluit. De trainers kunnen er niks mee, ja ik moet maar hard oefenen op het hierkomen en de blijf etc. maar ze kan het wel. Het moeilijke is dat er wel eens vaker honden even ervandoor gaan of niet luisteren, maar die gedragen zich heel anders. Die rennen naar andere honden toe om te spelen, of ze volgen het spoor van een loopse teef die er toevallig heeft gelopen of van een konijn of weet ik veel wat, maar bij Britt is er niks te ontdekken waardoor het komt. Eerst dacht ik nog dat het gebeurde rond periodes dat ze normaal loops zou worden/schijndrachtig maar dat lijkt nu toch ook niet zo te zijn.
Dus ik vind dit wel interessant, hoe zie je of de hond de middelvinger opsteekt of de druk als het ware niet aankan op dat moment?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

marian* schreef:Ik heb het idee dat het zijn mix is :wink:
Jaap schreef:Ik heb het idee dat het daar iets mee te maken heeft :wink:
ranetje schreef:Ik denk het ook niet (gevoelsmatig), maar ik wordt wel steeds nieuwschieriger naar jouw volledige beschrijving van Felix :wink:
Ho!, misverstand :mrgreen: Ik denk dus dat het er wél iets mee te maken heeft :smile:
Maar niet in hoofdzaak, bij Felix gaat het vooral om een mengsel van eigenschappen, hij is 10 honden in 1. En we weten niet wat hij in de eerste 14 weken heeft meegemaakt (asielhond) maar hij was 'niet stabiel' om het maar voorzichtig uit te drukken :mrgreen: Ik bedoel niet te zeggen dat er iets mis was met het asiel trouwens, integendeel.
Ik moet er echt even voor gaan zitten (nu niet) om het verhaal goed neer te zetten, het is immers nogal eeuuh,..nouja,...complex :smile:

Geen echte drama's aan de orde geweest trouwens hoor, gewoon interessante wisselwerkingen op elkaars gedrag en de manier van omgang daarmee, wij hebben er heel veel van geleerd, vooral dat je heel erg open moet staan voor wat je hond je probeert te vertellen.
Een gedrags-cursus kan daarbij (complexe hond) ook hinderen, vooral omdat je "mee moet" in de vaart der volkeren van de overige deelnemers, in die zin begrijp ik Marijke(Moon) heel goed, dat is niet voor elke hond of hond/baas combinatie goed.
Voor een hypergevoelige hond die verkeerd wordt begrepen, en die kans is in een lesgroep nogal groot, kan dat vrij desastreuze gevolgen hebben....frustraties bij de baas enzo, de hond die niet weet wat te doen,...triest.
Het is jammer dat er vaak weinig aandacht is voor het "type" hond in zo'n lesgroep, alles gaat meestal over één kam.
Wij herkenden dat gelukkig redelijk op tijd, maar Felix heeft er wel een poos last van gehad.

De (positieve) jacht-opdrachten worden door Felix echter opgezogen en vol bravoure uitgevoerd, hij is er heel erg van opgebloeit en ontleent er veel zekerheid aan. Dat is dus met gedragscursussen wel eens heel anders geweest :(:
Hij moet, net als elke hond vind ik, een taakje kunnen vervullen, bij Felix is jacht de sleutel waarmee hij een bestaanreden, een reden om samen te werken en dus rust heeft gevonden.
Wij hebben in het verleden al besloten in het vervolg kritisch te zijn op eventuele trainers en om vooral voor ons eigen inzicht te gaan, want dat heeft ons en vooral Felix tot nu toe het meest opgeleverd,.....gewoon duidelijkheid, rust, vertier en plezier en veel communiceren met de hond.
Een baasje (van een energieke hond) die net wat sneller denkt dan zijn hond, hem daardoor vaak een stapje voor is en veel initiatief neemt tov de hond dwingt vanzelf de bewondering van zijn hond af.
Het is ook onze ervaring dat een energieke hond niet per definitie is gebaat met ontzettend veel lichaamsbeweging, misschien juist wel het tegengestelde. Op een rustige manier denkspelletjes doen brengt veel meer rust in de tent.

Wij kunnen nu met verschrikkelijk veel voldoening kijken naar hoe heerlijk ontspannen en natuurlijk onze hond zich gedraagt of ligt te slapen, juist omdat dat heel ver weg moest komen. Het is te danken aan 2 mensen die ons veel inzicht hebben verschaft, ze geven les hier in het noorden. Ook van het leesvoer van Anke en Tineke wordt dankbaar gebruik gemaakt.

Een gemiddelde hondencursus zou wel wat minder op de prestaties van de honden, en wat meer op het inzicht van de baasjes mogen zijn gericht wat mij betreft, zet in de regel meer zoden aan de dijk.
Er moet ruimte en tijd voor ontplooiing zijn, anders wordt het nooit wat.

Kijk nu eens naar die foto hieronder, zelfs ík kan niet zo zelfverzekerd kijken :smile:

(Zit lekker, zo'n stokpaardje :mrgreen: :wink: )
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

*Brenda*
Als jouw indruk juist is dat ze wat schichtig om zich heen kijkt, is dat al een signaal.
Ze zou zich dan best eens onzeker kunnen voelen en dat rennen kan afreageren van spanning zijn (door de onzekerheid). Ooit iets gebeurd terwijl ze af lag?
Met Teckels wel eens lastig omdat ze je ook behoorlijk in het ootje kunnen nemen :wink: :mrgreen:
Ik zou handelen alsof ze inderdaad gespannen is op dat moment.
Dus als je vermoed dat ze zal gaan rennen, de oefening wel laten doen, maar met de riem aan de halsband (of langere lijn). Je blijft zelf weer even in de buurt en zet je voet op de lijn.
Mocht ze opstaan dan leg je haar rustig terug.
Als ze dan wel blijft liggen beloon je dat (terwijl ze nog ligt hé?).
Neem eventueel een kortere tijd. Je kunt ook even de tijd in tweeën delen. Tussendoor even teruggaan, haar belonen, het commando blijf nog even herhalen, weer wegstappen en daarna gelijk met de anderen weer terug naar de hond en belonen.
Boos zijn en stevig terugleggen heeft doorgaans een negatief effect.
Snap je wat ik bedoel? :wink:
Help haar de oefening goed te doen. Dat is de beste methode. Al moet je helemaal terug naar het begin. Heb geduld :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 18 dec 2006 18:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Benji&Brenda schreef:
ranetje schreef:Precies :ok:
Anke geeft daar ook voorbeelden van.
Bijvoorbeeld bij over water sturen.
Als er te veel druk op de hond wordt gelegd kan hij het water in gaan en dan omkeren en in de rietkraag verdwijnen.
Trainers noemen dat vaak een "weigering" waarvoor je de hond moet "aanpakken". Het kan echter ook een "ontwijken" van de opdracht zijn door teveel stress. Een subtiel, maar heel belangrijk verschil. Want als je de hond dan zou "aanpakken" krijg je juist méér problemen.
Hoe zou je zo'n subtiel verschil kunnen zien, waar moet je dan op letten?

Britt is natuurlijk een heel ander type jachthond en ik doe geen jachttraining met haar maar G&G (gehoorzaamheid) maar ze heeft een wegloopprobleem. Ze kán de oefeningen op zich heel goed, dat heeft ze al bewezen, maar dan heeft ze een periode dat het een ramp is. Bijvoorbeeld de blijfoefening, ze blijft even braaf liggen/zitten maar je ziet eigenlijk al aan haar dat het fout gaat (soort van schichtige blikken) en dan huppa gaat ze ervandoor. Rennen rennen rennen, eigenlijk nergens heen, er lopen andere groepen honden op het veld, maar daar gaat ze niet eens heen. Ze rent een stuk, en kijkt dan weer zo wazig om haar heen :wink: Eerst was ze dan nooit terug te roepen ook, ondertussen wel met de fluit. De trainers kunnen er niks mee, ja ik moet maar hard oefenen op het hierkomen en de blijf etc. maar ze kan het wel. Het moeilijke is dat er wel eens vaker honden even ervandoor gaan of niet luisteren, maar die gedragen zich heel anders. Die rennen naar andere honden toe om te spelen, of ze volgen het spoor van een loopse teef die er toevallig heeft gelopen of van een konijn of weet ik veel wat, maar bij Britt is er niks te ontdekken waardoor het komt. Eerst dacht ik nog dat het gebeurde rond periodes dat ze normaal loops zou worden/schijndrachtig maar dat lijkt nu toch ook niet zo te zijn.
Dus ik vind dit wel interessant, hoe zie je of de hond de middelvinger opsteekt of de druk als het ware niet aankan op dat moment?
Ik weet niet of je het nou zo heel goed kunt zien :wink: en misschien weet Nettie daar veel meer over te vertellen (meer professioneel dus). Maar wat ik begreep uit het boek is het meer een kwestie van een andere aanpak proberen. Bij jouw probleem met de 'blijf' zou je misschien weer opnieuw kunnen beginnen met opbouwen (of heb je dat al geprobeerd). Dante heeft een hele goede 'blijf' gekregen door spelletjes. Van pup af aan deed ik zoekspelletjes met hem (op de gang, snoepjes verstoppen) ik zei dan 'blijf' (sloeg nergens op want hij kon nergens heen omdat de deur dicht was) en dat zoeken vond hij zo fantastisch dat dat commando er al heel vroeg in zat. Dus misschien is het mogelijk om er een heel positieve draai aan te geven?
Dat is ook de teneur van het boek; een heel andere draai geven aan de training waardoor de hond het weer leuk gaat vinden.
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ho!, misverstand Ik denk dus dat het er wél iets mee te maken heeft
Maar niet in hoofdzaak, bij Felix gaat het vooral om een mengsel van eigenschappen, hij is 10 honden in 1. En we weten niet wat hij in de eerste 14 weken heeft meegemaakt (asielhond) maar hij was 'niet stabiel' om het maar voorzichtig uit te drukken Ik bedoel niet te zeggen dat er iets mis was met het asiel trouwens, integendeel.
Ik moet er echt even voor gaan zitten (nu niet) om het verhaal goed neer te zetten, het is immers nogal eeuuh,..nouja,...complex
Een hond van 14 weken in het asiel? :roll:
Enige kennis omtrent de reden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef:Een hond van 14 weken in het asiel? :roll:
Misschien een impulsaankoop omdat het hondje van de buren pups had die er zo schattig uitzagen en toen pupje een beetje druk bleek te zijn of zo maar in het asiel gedumpt?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
Misschien een impulsaankoop omdat het hondje van de buren pups had die er zo schattig uitzagen en toen pupje een beetje druk bleek te zijn of zo maar in het asiel gedumpt?
:mrgreen: zou zo maar kunnen :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

ranetje schreef:
marian* schreef:
Op die manier zijn wij eens aan een hond gekomen:een man had een hondje voor zijn vrouw gekocht en toen hondje een plasje in de kamer deed werd ie door mevrouw van een tuintrapje af in de tuin gegooid.
Zijn volgende reisje was naar ons toe :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
ranetje schreef:
marian* schreef:
Op die manier zijn wij eens aan een hond gekomen:een man had een hondje voor zijn vrouw gekocht en toen hondje een plasje in de kamer deed werd ie door mevrouw van een tuintrapje af in de tuin gegooid.
Zijn volgende reisje was naar ons toe :mrgreen:
Dan boffen jullie èn de pup :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

marian* schreef:
Zoiets idd.... :roll:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
marian* schreef:
:jank:
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:*Brenda*
Als jouw indruk juist is dat ze wat schichtig om zich heen kijkt, is dat al een signaal.
Ze zou zich dan best eens onzeker kunnen voelen en dat rennen kan afreageren van spanning zijn (door de onzekerheid). Ooit iets gebeurd terwijl ze af lag?
Met Teckels wel eens lastig omdat ze je ook behoorlijk in het ootje kunnen nemen :wink: :mrgreen:
Ik zou handelen alsof ze inderdaad gespannen is op dat moment.
Dus als je vermoed dat ze zal gaan rennen, de oefening wel laten doen, maar met de riem aan de halsband (of langere lijn). Je blijft zelf weer even in de buurt en zet je voet op de lijn.
Mocht ze opstaan dan leg je haar rustig terug.
Als ze dan wel blijft liggen beloon je dat (terwijl ze nog ligt hé?).
Neem eventueel een kortere tijd. Je kunt ook even de tijd in tweeën delen. Tussendoor even teruggaan, haar belonen, het commando blijf nog even herhalen, weer wegstappen en daarna gelijk met de anderen weer terug naar de hond en belonen.
Boos zijn en stevig terugleggen heeft doorgaans een negatief effect.
Snap je wat ik bedoel? :wink:
Help haar de oefening goed te doen. Dat is de beste methode. Al moet je helemaal terug naar het begin. Heb geduld :wink:
Of het echt schichtig is weet ik niet, zo komt het iig wel over op mij :wink:
Het is niet zo dat er echt iets is gebeurd terwijl ze lag, ze doet het overigens ook bij zit bijvoorbeeld, bij het vooruitsturen weleens, dus niet duidelijk consequent bij een oefening.
Het is inderdaad lastig inschatten omdat het wel een teckelboeffie is :mrgreen:
Met de lijn eraan laten (los liggend) gaat het een stuk beter, dat doet ze het meestal niet, lijkt ook rustiger (misschien ook omdat ik rustiger ben omdat ik weet dat het niet fout kan gaan? Of puur omdat zij weet dat het wegrennen geen zin heeft omdat ze te stoppen is? Of omdat ze denkt dat ze niet los is? Of ???).
Ik ben op een gegeven moment zelf op het trainingsveld gaan oefenen (wist eerst niet dat dat mocht) en die eerste keer was een ramp. In die zin dat ze dus inderdaad ging rennen als een gek weer, van de andere kant van het veld ging kijken om vervolgens weer verder te rennen etc. Ik dacht van nu heeft niemand last van haar dus ik negeer het gewoon en ga zelf heel leuk doen in mijn uppie, wegrennen, wat met Bram doen. Ze keek af en toe maar het hielp niks. Uiteindelijk bij me gefloten maar ze was totaal niet bereikbaar, een verre blik en niks deed ze meer. Heb haar toen een time out gegeven (aan het hek vastgemaakt) en ben met Bram gaan trainen. Dat vond ze dus níet leuk :wink:
Daarna ben ik weer met haar aan de slag gegaan, en welke oefening ik ook deed, geen wegloopacties of weglooppogingen (en natuurlijk veel beloond). Later nog een aantal keren zelf op het veld geoefend zonder wegloopacties. Lekker balletje gooien als beloning en het ging allemaal prima. 1 keer wilde ze het weer op een rennen zetten en dat was toen ik de vooruit oefende en ze niet naar de riem rende maar half richting mijn tas die in de buurt op de grond lag. Ze leek toen echt in verwarring en toen was ze dus bezig de sprint weer in te zetten maar toen kon ik haar dus terugroepen (met de bal). Toen ik mijn tas weghaalde en het weer duidelijk was deed ze het niet. In dat geval leek de vertwijfeling toch wel de oorzaak maar of dat in de andere gevallen ook zo is :19:
In de lessen zelf ging ze er namelijk nog wel vandoor, hoewel er wel verbetering in zat. Maar op het moment als ik zelf naar het veld ga is er dus geen probleem meer.

Aan de ene kant vind ik dat het wat op onzekerheid lijkt ook vanwege die ene keer van het vooruit sturen, aan de andere kant, waarom zou die time out dan hebben geholpen, dat ze het sinds toen niet meer deed als ik met haar alleen bezig was?

Tjah, ik vind het lastig inschatten. Ik vraag me af of het uitmaakt hoor, want ja straffen kan ik haar er toch niet voor (zal ook geen zin hebben waarschijnlijk) want ze rent weg en ja dan roep ik haar terug en ben dan blij dat ze komt dus beloning, straffen voor dat eerdere wegrennen kan dan toch niet :wink: Overigens helpt foei roepen op zo'n moment ook totaal niet.
Het langzaam weer opbouwen deed ik dus ook, ik ging niet zo ver weg en ging tig keren terug om te belonen tijdens cursus. Alleen bij het zelf trainen was dat dan niet nodig...
Wat mijn idee is/was is dat ze tussendoor misschien wat meer echt de mogelijkheid moet hebben om even te ontspannen. Als ik zelf met haar train gooi ik de bal voor beloning. Helemaal geweldig vind ze dat, even keihard crossen. Op cursus kan dat minder en een beloning met wat lekkers is dat toch anders, misschien dat ze dat rennen nodig heeft? Of ze wil de bal afdwingen :smile:
De cursus is overigens afgelopen dus heb even de tijd om rustig met haar te trainen en dan ga ik ergens anders cursus volgen.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:Ik weet niet of je het nou zo heel goed kunt zien :wink: en misschien weet Nettie daar veel meer over te vertellen (meer professioneel dus). Maar wat ik begreep uit het boek is het meer een kwestie van een andere aanpak proberen. Bij jouw probleem met de 'blijf' zou je misschien weer opnieuw kunnen beginnen met opbouwen (of heb je dat al geprobeerd). Dante heeft een hele goede 'blijf' gekregen door spelletjes. Van pup af aan deed ik zoekspelletjes met hem (op de gang, snoepjes verstoppen) ik zei dan 'blijf' (sloeg nergens op want hij kon nergens heen omdat de deur dicht was) en dat zoeken vond hij zo fantastisch dat dat commando er al heel vroeg in zat. Dus misschien is het mogelijk om er een heel positieve draai aan te geven?
Dat is ook de teneur van het boek; een heel andere draai geven aan de training waardoor de hond het weer leuk gaat vinden.
De blijf was op zich een voorbeeld, maar opnieuw opbouwen was ik dus wel mee bezig op cursus zelf, aangezien ik verder geen tips kreeg leek me dat het handigste :wink:

Ik doe nu ook regelmatig zit en blijf en af en blijf tijdens het weggooien van een speeltje bijvoorbeeld en dan vrij als ze hem mag halen.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
marian* schreef:
:N:
Ik snap dat soort dingen echt niet, maarja hoor wel vaker dingen waarvan mijn mond echt openvalt :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benj&Brenda schreef:Wat mijn idee is/was is dat ze tussendoor misschien wat meer echt de mogelijkheid moet hebben om even te ontspannen. Als ik zelf met haar train gooi ik de bal voor beloning. Helemaal geweldig vind ze dat, even keihard crossen. Op cursus kan dat minder en een beloning met wat lekkers is dat toch anders, misschien dat ze dat rennen nodig heeft? Of ze wil de bal afdwingen
Hier wijs je zelf een punt aan dat wel eens heel belangrijk zou kunnen zijn :wink:
Verzin iets, wat dan ook, om haar tijdens de training even te kunnen laten ontspannen. Ik had zelf op een gegeven moment voor mijn Teckel (en ook voor Rana) een trekspelletje. Om de anderen niet te storen ging ik dan iets opzij staan een beetje achteraf.
Ik heb daarvoor een bal met een touw er aan.
Aan het einde van de les, als het veld is leeg gelopen (ga en ging) ik nog even gooien met de bal.
Dus dat zou ik zeker doen als ik jou was :wink:
Levert dat discussie op met de trainer?
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Hier wijs je zelf een punt aan dat wel eens heel belangrijk zou kunnen zijn :wink:
Verzin iets, wat dan ook, om haar tijdens de training even te kunnen laten ontspannen. Ik had zelf op een gegeven moment voor mijn Teckel (en ook voor Rana) een trekspelletje. Om de anderen niet te storen ging ik dan iets opzij staan een beetje achteraf.
Ik heb daarvoor een bal met een touw er aan.
Aan het einde van de les, als het veld is leeg gelopen (ga en ging) ik nog even gooien met de bal.
Dus dat zou ik zeker doen als ik jou was :wink:
Levert dat discussie op met de trainer?
Denk jij op basis van mijn verhaal ook dat dat weleens zou kunnen kloppen? Dan ga ik daar inderdaad meer mee bezig :wink:
Is het dan dat ze anders toch teveel spanning opbouwt waarschijnlijk?
Ze is meer van de apporteerspellen en dat maakt het lastiger. Trekspel wil ze meestal niet echt. Tegenwoordig soms wel een beetje trouwens, als pup liet ze echt direct los zodra ik het maar vastpakte. Heb toen wel discussie gehad dat ik wel een apportspelletje mocht doen in plaats van trekken, want spel tussendoor moest (was zelfs onderdeel van het examen) maar de baas moet het in de hand hebben en als je hond dan niet wil sta je daar met je hond die wel wil spelen maar weigert te trekken :wink:
Bij de oefeningen werd vrij snel achter elkaar doorgegaan waardoor er niet echt mogelijkheid voor spel tussendoor was. Af en toe werd wel vrij ingelast, maar de tijd daartussen is te lang. Bij de oefeningen waarbij we moeten wachten op elkaar is het ook niet gewenst ivm de afleiding en een aantal reactieve honden in de groep (hoewel Britt als lief klein meisje geen last van uitvallers had, alleen van opdringerige reuen :mrgreen: ), op het laatst gaf ik haar wel de bal in haar bek maar dat is toch net weer minder dan echt even kunnen rennen.
Wat me trouwens ook opgevallen is is dat ze dus tijdens het volgen nooit ervandoor is gegaan. En bij de beloning, dus als ik een keer een balletje gooide, dan gaat ze dus ook niet aan de haal, tenminste, tot nu toe niet bij de training :wink:

Ik ga het nieuwe seizoen ergens anders cursus lopen, waar dat hangt nog even ervan af of er plaats is, maar het is dus even kijken hoe de lessen daar verder worden gegeven.
Maarja ik hoop natuurlijk dat het wegrennen daar dan wegblijft want ze vind het zo leuk om te trainen en ik ook :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:Denk jij op basis van mijn verhaal ook dat dat weleens zou kunnen kloppen? Dan ga ik daar inderdaad meer mee bezig
Is het dan dat ze anders toch teveel spanning opbouwt waarschijnlijk?
Ja dat kan zeker.
Als je zelf op het veld traint heb je geen probleem (na de eerste keer, maar dat was waarschijnlijk haar associatie met de training).
Waarschijnlijk ben je zelf op de training in de groep anders bezig, dan wanneer je zelf traint. (Ik vergelijk het maar even met mezelf :wink: ).
Bovendien moet ze dan tussendoor wachten en rustig zijn enz.
Daarmee kan extra spanning en druk worden opgebouwd.
Dus wat spelen (ietsje achteraf buiten de goep) en af en toe gewoon een aandachtoefeningetje doen kunnen haar zeker helpen :ok:
Misschien leuk om haar te leren het balletje te vangen? Dan vliegt dat ding niet over het veld :wink:
In ieder geval iets om te proberen
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ja dat kan zeker.
Als je zelf op het veld traint heb je geen probleem (na de eerste keer, maar dat was waarschijnlijk haar associatie met de training).
Waarschijnlijk ben je zelf op de training in de groep anders bezig, dan wanneer je zelf traint. (Ik vergelijk het maar even met mezelf :wink: ).
Bovendien moet ze dan tussendoor wachten en rustig zijn enz.
Daarmee kan extra spanning en druk worden opgebouwd.
Dus wat spelen (ietsje achteraf buiten de goep) en af en toe gewoon een aandachtoefeningetje doen kunnen haar zeker helpen :ok:
In ieder geval iets om te proberen :wink:
Natuurlijk is het in de groep anders. We deden toch wel wat oefeningen gezamelijk en daarbij doe je met de groep mee. Als ik zelf train kan ik ook stukken volgen zonder probleem en blijf en alle oefeningen, maar als ze het dan goed doet vind ik het goed, soms doe ik de oefening wel vaak achter elkaar om dingen te perfectioneren enzo maar elke keer dat ze het goed doet mag ze een keer achter de bal aanscheuren. Vind zij leuk en ik eigenlijk ook wel :wink: Maarja dat kan op cursus veel minder natuurlijk.
En ik denk ook wel dat de onzekerheid van ow neej, ze zal toch niet weer wegrennen het er ook niet beter op maakt. En als je alleen traint is dat toch minder erg omdat er niemand geirriteert hoeft te kijken en nu helemaal nu ik merk dat ze het niet doet wordt je natuurlijk ook nog eens zelf relaxeder.
Aandachtsoefeningen bedoel je daar dan nog wat speciaals mee of puur het kijken. Dat is dus namelijk echt het probleem niet, ze is een en al aandacht voor mij :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

benji&Brenda schreef:Aandachtsoefeningen bedoel je daar dan nog wat speciaals mee of puur het kijken. Dat is dus namelijk echt het probleem niet, ze is een en al aandacht voor mij
Wat meer variatie aanbrengen met lopen, keren, draaien, armen wijd en toch oogcontact maken, wat dan ook en een balletje laten vangen.
Overigens is dat permanente aandacht hebben ook een puntje :wink:
Tijdens de les, als ze even moet wachten zou je haar even "vrij" kunnen geven (ook door te spelen).
Een uur lang echte constante aandacht is làng.
Snap je wat ik bedoel?
Ontspannen aandacht door spelen is een goede afwisseling.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Eigenlijk is dat de reden dat ik met Dante gestopt ben met gehoorzaamheid. Ik merkte steeds meer spanning bij hem. Nu was er ook wel het een en ander gebeurd. De trainster had (per ongeluk :N: ) op zijn poot gestaan, op het veld ernaast waren rotjes afgegaan, de trainster gooide een bos sleutels naar hem toen hij bij de 'vooruit' tegen een pion aanplaste :roll: . Hij vond het dus niet meer leuk. Dat uitte zich op verschillende manieren; raar gaan rollen als hij af moest, met zijn rug naar me toe gaan zitten en niet te bewegen om zich om te draaien. Met staart tussen de poten het trainingsveld op... Misschien de weg van de minste weerstand, maar ik ben gestopt. Ik kon trouwens dat mens met die sleutels ook niet meer uitstaan :pffff: Erg dom om dat bij een gevoelige jachthond te doen...(trouwens bij welke hond dan ook).

Brenda; is speuren niet iets voor jouw hondje? Zweetsporen uitwerken bijvoorbeeld, daar worden toch ook cursussen in gegeven?
Gr. Marijke
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Wat meer variatie aanbrengen met lopen, keren, draaien, armen wijd en toch oogcontact maken, wat dan ook en een balletje laten vangen.
Overigens is dat permanente aandacht hebben ook een puntje :wink:
Tijdens de les, als ze even moet wachten zou je haar even "vrij" kunnen geven (ook door te spelen).
Een uur lang echte constante aandacht is làng.
Snap je wat ik bedoel?
Ontspannen aandacht door spelen is een goede afwisseling.
Daarom geef ik haar ook de bal bijvoorbeeld, kan ze daarop bijten en doen :wink: :ok:
Maar ik denk inderdaad ook dat vanuit hele stukken volgen direct een blijfoefening van 2 minuten of langer teveel is en helemaal als de zit en blijf en af en blijf vlak achter elkaar gedaan worden.
Laatst gewijzigd door Benji&Brenda op 18 dec 2006 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:Eigenlijk is dat de reden dat ik met Dante gestopt ben met gehoorzaamheid. Ik merkte steeds meer spanning bij hem. Nu was er ook wel het een en ander gebeurd. De trainster had (per ongeluk :N: ) op zijn poot gestaan, op het veld ernaast waren rotjes afgegaan, de trainster gooide een bos sleutels naar hem toen hij bij de 'vooruit' tegen een pion aanplaste :roll: . Hij vond het dus niet meer leuk. Dat uitte zich op verschillende manieren; raar gaan rollen als hij af moest, met zijn rug naar me toe gaan zitten en niet te bewegen om zich om te draaien. Met staart tussen de poten het trainingsveld op... Misschien de weg van de minste weerstand, maar ik ben gestopt. Ik kon trouwens dat mens met die sleutels ook niet meer uitstaan :pffff: Erg dom om dat bij een gevoelige jachthond te doen...(trouwens bij welke hond dan ook).

Brenda; is speuren niet iets voor jouw hondje? Zweetsporen uitwerken bijvoorbeeld, daar worden toch ook cursussen in gegeven?
Ik hoop dat het op de nieuwe cursus beter zal gaan lukken en beter zal bevallen, maar we zullen zien.
Verder lijkt ze het namelijk echt heel leuk te vinden en ik ook alleen dit werkt niet :wink: Maar ik ga vol goede moed ergens anders beginnen. De hondenschool die ik op het oog heb werkt wel heel positief en hoor ik ook goede dingen over, alleen moet even afwachten of er plek is.
Speuren werd op de hondenschool waar ik nu zat ook gegeven. Omdat dat aangelijnd is wilden ze me dat ook laten doen. Het is niet speuren als bij jachtcursussen maar speuren op mensengeur. Maar heb een proefles gedaan en vond het niet zo geweldig. Britt deed het wel netjes hoor, maar de proefles flyball ging ook heel goed, behendigheid ook en G&G ook dus wat dat betreft :wink: Bovendien is dat dan op zondagmorgen en dan train ik al met Bram.

Speuren zoals zweetsporen dat wordt weleens gedaan vanuit de rasvereniging, maar dat is dan eenmalig een keertje. Ik denk dat Bram dat vooral heel erg geweldig zou vinden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Eigenlijk is dat de reden dat ik met Dante gestopt ben met gehoorzaamheid. Ik merkte steeds meer spanning bij hem. Nu was er ook wel het een en ander gebeurd. De trainster had (per ongeluk :N: ) op zijn poot gestaan, op het veld ernaast waren rotjes afgegaan, de trainster gooide een bos sleutels naar hem toen hij bij de 'vooruit' tegen een pion aanplaste :roll: . Hij vond het dus niet meer leuk. Dat uitte zich op verschillende manieren; raar gaan rollen als hij af moest, met zijn rug naar me toe gaan zitten en niet te bewegen om zich om te draaien. Met staart tussen de poten het trainingsveld op... Misschien de weg van de minste weerstand, maar ik ben gestopt. Ik kon trouwens dat mens met die sleutels ook niet meer uitstaan :pffff: Erg dom om dat bij een gevoelige jachthond te doen...(trouwens bij welke hond dan ook).

Dat gebeuren bij Dante op de training is nou net wat je een "opstapeling" van slechte ervaringen mag noemen.
Ik vind het bepaald niet de weg van de minste weerstand om dan te vertrekken. Eerlijk gezegd is het alleen maar een teken van gezond verstand om te stoppen :wink:

Goeie suggestie zo'n zweet training :ok:
Op de vorige KC had een trainster problemen met haar teckel bij het afliggen. Hij was een keer tijdens het afliggen door een hond gepakt, dus hij was erg onzeker geworden.
Ik heb haar een adresje aan de hand kunnen doen om te leren zweet met die hond te lopen, zodat hij weer wat gevoel van eigenwaarde zou krijgen.
Hij is een perfecte zweethond geworden :ok:
Heeft proeven afgelegd met een zeer goede uitslag en staat op de zweethondenlijst.
Hij is nu op het trainingsveld ook weer veel zekerder geworden :wink:
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Dat gebeuren bij Dante op de training is nou net wat je een "opstapeling" van slechte ervaringen mag noemen.
Ik vind het bepaald niet de weg van de minste weerstand om dan te vertrekken. Eerlijk gezegd is het alleen maar een teken van gezond verstand om te stoppen :wink:

Goeie suggestie zo'n zweet training :ok:
Op de vorige KC had een trainster problemen met haar teckel bij het afliggen. Hij was een keer tijdens het afliggen door een hond gepakt, dus hij was erg onzeker geworden.
Ik heb haar een adresje aan de hand kunnen doen om te leren zweet met die hond te lopen, zodat hij weer wat gevoel van eigenwaarde zou krijgen.
Hij is een perfecte zweethond geworden :ok:
Heeft proeven afgelegd met een zeer goede uitslag en staat op de zweethondenlijst.
Hij is nu op het trainingsveld ook weer veel zekerder geworden :wink:
Ik weet niet wat het echt exact inhoud zo'n zweetspoor lopen maar ik ken het alleen van een dagje via de NTC en niet echt als cursus sowieso.

Is het dan eigenlijk niet zo dat als je zoiets gaat doen dat je hond dan helemaal weet hoe het werkt en eerder zelf op jacht gaat?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Beji&Brenda schreef:Is het dan eigenlijk niet zo dat als je zoiets gaat doen dat je hond dan helemaal weet hoe het werkt en eerder zelf op jacht gaat?
Een beetje wel Brenda :mrgreen:
Maar ik ben er altijd maar van uitgegaan, dat samen iets doen misschien toch wat meer lijn brengt dan dat de hond er in zijn eentje op uit gaat.
Als het "knopje"om gaat, gaat het om.
Dat kan in principe bij elke Teckel (en andere rassen waar het ingefokt is) gebeuren.
De meeste voorjagers bemerken weinig verschil. (zeggen ze :wink: )
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Beji&Brenda schreef:Is het dan eigenlijk niet zo dat als je zoiets gaat doen dat je hond dan helemaal weet hoe het werkt en eerder zelf op jacht gaat?
Maar ik ben er altijd maar van uitgegaan, dat samen iets doen misschien toch wat meer lijn brengt dan dat de hond er in zijn eentje op uit gaat.
Dat kan in principe bij elke Teckel (en andere rassen waar het ingefokt is) gebeuren.
:wink:
Ik denk dat Bram zoiets echt helemaal geweldig zou vinden. Die is in het bos ook altijd bezig met muizenholletjes enzo. Britt boeit dat echt helemaal niks :wink:
Owneej, niet helemaal waar... Britt is 1 x een stukkie een konijnenhol in gegaan, daar had een andere hond blijkbaar zijn bal in verstopt dus toen was Britt helemaal happy met haar gevonden bal :smile:
Wie weet als het eens in de buurt wordt gegeven vanuit de NTC (geen idee waar je het anders zou kunnen doen hier in de buurt) dat ik erover nadenk. Maarja Bram is niet sociaal naar andere honden en ik weet niet hoe zwaar het is verder (hij is al 8, wel vitaal, maar toch), dus dan zou ik me eerst eens goed in moeten lezen wat het inhoud :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
ranetje schreef:
:wink:
Ik denk dat Bram zoiets echt helemaal geweldig zou vinden. Die is in het bos ook altijd bezig met muizenholletjes enzo. Britt boeit dat echt helemaal niks :wink:
Owneej, niet helemaal waar... Britt is 1 x een stukkie een konijnenhol in gegaan, daar had een andere hond blijkbaar zijn bal in verstopt dus toen was Britt helemaal happy met haar gevonden bal :smile:
Wie weet als het eens in de buurt wordt gegeven vanuit de NTC (geen idee waar je het anders zou kunnen doen hier in de buurt) dat ik erover nadenk. Maarja Bram is niet sociaal naar andere honden en ik weet niet hoe zwaar het is verder (hij is al 8, wel vitaal, maar toch), dus dan zou ik me eerst eens goed in moeten lezen wat het inhoud :wink:
Bij het uitwerken van een zweetspoor hoeft hij niet sociaal te zijn :wink:
Dat doet hij samen met jou en daar zijn geen andere honden bij als hij aan het werk is.
Ik moet nog even toevoegen aan mijn vorige verhaal, dat een hond zelden of nooit "zomaar" een zweetspoor zal tegenkomen. Dus trainen daarop heeft, op zich, niet zo veel invloed. Hij kan wel natuurlijk zijn neus meer gaan vertrouwen en ook de verse wildsporen interessant gaan vinden. :mrgreen:
Ik weet niet of de NTC plannen heeft om echt training te gaan geven in zweetwerk. Dacht het niet. Maar je kunt wel eens vragen of ze iemand voor je weten.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

:ghug:
ranetje schreef:...Ik vind het bepaald niet de weg van de minste weerstand om dan te vertrekken. Eerlijk gezegd is het alleen maar een teken van gezond verstand om te stoppen :wink:
Vind ik ook, wij zijn op een bepaald moment met de gedragscurcus gestopt, poos niks gedaan, en daarna helemaal opnieuw begonnen waarbij we alle commando's hebben vervangen door het Friese equivalent :ok: (om de negatieve associatie zoveel mogelijk weg te nemen :mrgreen: ), dat ging heel snel heel goed, er was weer vertrouwen en lol.
Daarna zijn we pas weer in een groep gaan trainen, vanaf de jachttraining gaat het super en Felix spreekt nu enkel Fries, zoals het hoort :wink:

Het zou je best eens mee kunnen vallen met Dante straks, na zo'n louterende periode van niksdoen.

Wij hebben toentertijd bij de trainingsgroep aangeven dat we best eens zouden vragen wat er net was besproken omdat we veel bezig moesten zijn met aandachtsoefeningen, (Felix was toen nog steeds wel een beetje een zenuwenlijder) daar was wel begrip voor gelukkig want de huidige trainster had dat in het begin al snel in de gaten :mrgreen:

In mijn glazen bol zie ik trouwens een cursusgroepje,......niet zo groot,.....wacht even,.....ik zie een vrouw die praat,......verrek, het is Nettie met haar eigen cursusgroepje :ok:
Geen tijd of zin Nettie??
marian*
Erelid
Contacteer:

Benji&Brenda schreef:Ik denk dat Bram zoiets echt helemaal geweldig zou vinden. Die is in het bos ook altijd bezig met muizenholletjes enzo. Britt boeit dat echt helemaal niks :wink:
Misschien kun je contact opnemen met deze mensen?
http://www.zweetwerk.nl/
http://home.planet.nl/~kamer904/myfav3.htm
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:

Ik hoop dat het op de nieuwe cursus beter zal gaan lukken en beter zal bevallen, maar we zullen zien.
Verder lijkt ze het namelijk echt heel leuk te vinden en ik ook alleen dit werkt niet :wink: Maar ik ga vol goede moed ergens anders beginnen. De hondenschool die ik op het oog heb werkt wel heel positief en hoor ik ook goede dingen over, alleen moet even afwachten of er plek is.
Speuren werd op de hondenschool waar ik nu zat ook gegeven. Omdat dat aangelijnd is wilden ze me dat ook laten doen. Het is niet speuren als bij jachtcursussen maar speuren op mensengeur. Maar heb een proefles gedaan en vond het niet zo geweldig. Britt deed het wel netjes hoor, maar de proefles flyball ging ook heel goed, behendigheid ook en G&G ook dus wat dat betreft :wink: Bovendien is dat dan op zondagmorgen en dan train ik al met Bram.

Speuren zoals zweetsporen dat wordt weleens gedaan vanuit de rasvereniging, maar dat is dan eenmalig een keertje. Ik denk dat Bram dat vooral heel erg geweldig zou vinden.
Dan is het echt heel anders dan ik met Dante ervaren heb :wink:! Een ander trainingsveld en andere trainer zal ws. heel veel uit maken. Je begint dan met een schone lei :ok: Mijn Dante is nogal goed in 'generaliseren', helaas :wink: De oefening waarbij hij de sleutels naar hem toegegooid kreeg heb ik helemaal anders moeten doen; hij weigerde ook op andere plaatsen (hartelijk bedankt, trainster :devil: ). Ik heb daar van geleerd om bij cursussen meer mijn eigen weg te gaan, dus kritischer wb. de aanpak van de trainer.

Wb. het 'zweten'; Marjan had al wat adressen en je zou ook eens kunnen kijken en informeren op www.jachttraining.nl , volgens mij zit er minstens een op de lijst met teckels die aan 'zweten' doet! Die zou je om meer info. kunnen vragen :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”