Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
raskeuze en gezondheid
Moderator: moderatorteam
-
Sassie
- Zeer actief
- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik ben het met je eens. Ik ben een keer naar een grote show geweest en was best verbaasd over dat getut met sommige honden. Krullers, haarlak, opkammen, strikjes.Stang schreef:Misschien ligt het aan het ras? Ik kan me best voorstellen dat bij bepaalde rassen de nadruk meer ligt op het uiterlijk (in het extreme) dan bij andere rassen.
Als ik kijk naar 'mijn' ras, dan is de shows lopen over het algemeen meer een verplicht gebeuren omdat je nu eenmaal die paar 'zg'tjes' of liever nog 'u'tjes' moet hebben om te mogen fokken (via de officiële weg).
Geen strikjes, geen haren die eindeloos geborsteld of geföhned moeten worden, want ja eerlijk is eerlijk: daar word ik ook altijd wat 'onwel' van als ik dat zie.
Gewoon de hond puur zoals ie is, wordt daar geshowd. Hooguit een extra wasbeurtje van te vorenDat vind ik dus heel normaal, want het is een rashond en behoort o.a. qua uiterlijk aan de rasstandaard te voldoen.
Maar ik ben ook een keer op een keuring van Stabijs en Wetterhounen geweest en dat was echt heel anders. Vooral bij de Wetterhounen waren een aantal die direct van de boerderij kwamen. Dan liep de baas op klompen en in plaats van een riem hadden de honden een touw om de nek.
Echt van het ene naar het andere uiterste. Maar het tweede vond ik wel veel mooier om te zien, een hond zoals hij echt is. Niet meer en niet minder.
Maar om even bij de discussie te blijven. Zoals ik zei heb ik geen verstand van showen, maar als de hond zich bijvoorbeeld niet wil laten betasten door de keurmeester heeft dat toch ook invloed op de punten?
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
het ligt aan het ras, laten we vooropstellen dat agressie onder geen beding toegestaan mag worden, honden die agressie naar de keurmeester tonen zullen dan ook gedisqualificeerd worden.saffie schreef: Maar om even bij de discussie te blijven. Zoals ik zei heb ik geen verstand van showen, maar als de hond zich bijvoorbeeld niet wil laten betasten door de keurmeester heeft dat toch ook invloed op de punten?
verder ligt het dus aan het ras, kijk mijn rassen mogen terughoudend zijn tegenover vreemden , als ze dan terugdeinsen als de keurmeester ze wil betasten dan mag dat niet afgestraft worden, extreme angst natuurlijk wel dat hoort bij geen enkel ras, maar vertoont bv een labrador of een golden deze terughoudendheid dan zal dat wel consequenties hebben voor het keurrapport lijkt mij, want dat hoort natuurlijk geenzins bij het ras .
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Het ligt er zo enorm aan wat voor ras er geshowd wordt, zoals je zelf al aangeeft. Er zijn inderdaad rassen die voor pak hem beet een kwartiertje in de ring minstens een uur of 3 op een kaptafel vertoeven. Om over het gekam en getut in de ring maar niet te spreken...saffie schreef:Ik ben het met je eens. Ik ben een keer naar een grote show geweest en was best verbaasd over dat getut met sommige honden. Krullers, haarlak, opkammen, strikjes.Stang schreef:Misschien ligt het aan het ras? Ik kan me best voorstellen dat bij bepaalde rassen de nadruk meer ligt op het uiterlijk (in het extreme) dan bij andere rassen.
Als ik kijk naar 'mijn' ras, dan is de shows lopen over het algemeen meer een verplicht gebeuren omdat je nu eenmaal die paar 'zg'tjes' of liever nog 'u'tjes' moet hebben om te mogen fokken (via de officiële weg).
Geen strikjes, geen haren die eindeloos geborsteld of geföhned moeten worden, want ja eerlijk is eerlijk: daar word ik ook altijd wat 'onwel' van als ik dat zie.
Gewoon de hond puur zoals ie is, wordt daar geshowd. Hooguit een extra wasbeurtje van te vorenDat vind ik dus heel normaal, want het is een rashond en behoort o.a. qua uiterlijk aan de rasstandaard te voldoen.
Maar ik ben ook een keer op een keuring van Stabijs en Wetterhounen geweest en dat was echt heel anders. Vooral bij de Wetterhounen waren een aantal die direct van de boerderij kwamen. Dan liep de baas op klompen en in plaats van een riem hadden de honden een touw om de nek.
Echt van het ene naar het andere uiterste. Maar het tweede vond ik wel veel mooier om te zien, een hond zoals hij echt is. Niet meer en niet minder.
Er zijn zoveel rassen te zien op shows (zoals bijvoorbeeld het mijne) waar voor het laatst een week voor de show een wekelijkse borstelbeurt aan gegeven is, die niet voor een show gewassen hoeven/moeten worden, waar geen lak en talkpoeder en weet ik wat ingaat, honden die gewoon zo zijn als ze zijn.
Dat soort honden vind ik zelf ook het leukste om naar te kijken op een show, niet rassen die van voren en van achteren zodanig beetgepakt worden of verplaatst worden totdat ze in de perfecte stand (gedwongen) staan.
Maar ieder zijn meug hoor, als iemand het leuk vind om zo aan zijn hond te frummelen, laat hij of zij het dan lekker doen. Daar heb ik geen last van.
Ik vind het geheel van gezondheid, karakter en exterieur belangrijk. Dus niet alleen het een, of alleen het ander. Bij mij heeft dan de prioriteit de gezondheid en het karakter. Dat mijn honden het prima doen op shows is meegenomen, maar geen prioriteit. Als ze maar gewoon netjes binnen de rasstandaard vallen en minimaal een ZG kunnen scoren.
Om te kunnen fokken bij mijn ras hoef je trouwens niet eens persé naar een show. Wij hebben exterieur-inventarisatiedagen waarbij gekeken wordt door 2 keurmeesters of de hond wel of niet geschikt is voor de fokkerij. Werkhonden kunnen hier ook aangekeurd worden, eventueel specifiek voor de werkhondenfokkerij (gebeurt bij Mechelaars nogal eens). Op deze exterieurinventarisatie wordt ook altijd de gedragstest gehouden, waarbij je om te mogen fokken via onze rasvereniging minimaal geslaagd moet zijn voor het sociale gedeelte van de test. De overige 2 onderdelen zijn verdediging (met een pakwerker) en de schotproef.
Om te fokken volgens de eisen van de rasvereniging is dus zeker meer van belang dan alleen het uiterlijk van de hond. Gelukkig maar!
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Dat is nou juist ook het enige nut van een stamboom, volgens mij!Yv*nn schreef:Wat je schrijft is voor mij dus het enige punt waarom ik wel waarde aan een stamboom hecht.
Juist door dat de bloedlijnen achterhaalbaar zijn, is het op de duur mogelijk bepaalde lijnen en combi’s uit te sluiten voor de fok.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou wel moeten, ja. Een hond moet betast worden om optimaal gekeurd te kunnen worden. Een keurmeester betast niet voor niets.saffie schreef:maar als de hond zich bijvoorbeeld niet wil laten betasten door de keurmeester heeft dat toch ook invloed op de punten?
Groetjes, Karen
- Youp
- Zeer actief
Helemaal mee eens!Scooby schreef:bullenmama schreef: Laten de fokkers eens kijken naar gezondheid in plaats van uiterlijk en showresultaten, dat zou heel goed zijn voor het ras.En dat geldt niet alleen voor Engelse Bulldoggen!
Mijn Diesel is misschien qua bouw niet de allermooiste dog(te rank), wel zit hij goed in elkaar en heeft hij een ontzettend gezellig karakter
Dat laat tegenwoordig nogal te wensen over, helaas.
Zoals het er nu voorstaat, zou ik zo weer een dog uit deze lijn kiezen
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Een hond die zich niet laat betasten, krijgt bij Kooikers niet hoger dan een G. Oftewel: niet mee fokken. Toevallig was er op de clubmatch van de Kooikervereniging een teefje waarbij dat gebeurde namelijk.saffie schreef:als de hond zich bijvoorbeeld niet wil laten betasten door de keurmeester heeft dat toch ook invloed op de punten?

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Dat zal idd per ras verschillen. Niemand kijkt er raar van op als een Kooiker wat terugdeinst bij het betastenPodenji schreef:het ligt aan het ras, laten we vooropstellen dat agressie onder geen beding toegestaan mag worden, honden die agressie naar de keurmeester tonen zullen dan ook gedisqualificeerd worden.saffie schreef: Maar om even bij de discussie te blijven. Zoals ik zei heb ik geen verstand van showen, maar als de hond zich bijvoorbeeld niet wil laten betasten door de keurmeester heeft dat toch ook invloed op de punten?
verder ligt het dus aan het ras, kijk mijn rassen mogen terughoudend zijn tegenover vreemden , als ze dan terugdeinsen als de keurmeester ze wil betasten dan mag dat niet afgestraft worden, extreme angst natuurlijk wel dat hoort bij geen enkel ras, maar vertoont bv een labrador of een golden deze terughoudendheid dan zal dat wel consequenties hebben voor het keurrapport lijkt mij, want dat hoort natuurlijk geenzins bij het ras .

Linda, Izzie en Bram
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Als ik het goed heb begrepen heeft Heidi Husky's waarmee ze ook sledehondenraces doet? Ik kan me dan voorstellen dat een stamboom niet zo belangrijk is maar dat je gaat voor ouderdieren die snelheid en uithoudingsvermogen hebben en dat ook vererven. Gene stamboom betekent dan niet automatisch geen informatie over bloedlijnen.Scooby schreef:Het nut van een stamboom is jou nog niet zo duidelijk, volgens mij?HeidiWeer schreef:wij hebben het "ras" gekozen omdat ze ons aanspraken.
Stamboom zegt ons totaal niks omdat we geen honden hebben voor de verkoop of willen gaan doen.
Net zoals men binnen de politiehonden ook nauwelijks waarde hecht aan een stamboom maar pups fokt uit bewezen ouders qua werkcapaciteit.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dus dan wordt er maar één generatie ver gekeken om te bekijken of de pups werkcapaciteiten zouden kunnen overerven? En verder erfelijke gebreken zijn dan niet meer van belang?Inge schreef:Als ik het goed heb begrepen heeft Heidi Husky's waarmee ze ook sledehondenraces doet? Ik kan me dan voorstellen dat een stamboom niet zo belangrijk is maar dat je gaat voor ouderdieren die snelheid en uithoudingsvermogen hebben en dat ook vererven. Gene stamboom betekent dan niet automatisch geen informatie over bloedlijnen.Scooby schreef:Het nut van een stamboom is jou nog niet zo duidelijk, volgens mij?HeidiWeer schreef:wij hebben het "ras" gekozen omdat ze ons aanspraken.
Stamboom zegt ons totaal niks omdat we geen honden hebben voor de verkoop of willen gaan doen.![]()
Net zoals men binnen de politiehonden ook nauwelijks waarde hecht aan een stamboom maar pups fokt uit bewezen ouders qua werkcapaciteit.
Groetjes, Karen
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
In het geval van de politiehonden zeker niet (van husky's weet ik niks en dat was slechts een veronderstelling).Scooby schreef:Dus dan wordt er maar één generatie ver gekeken om te bekijken of de pups werkcapaciteiten zouden kunnen overerven? En verder erfelijke gebreken zijn dan niet meer van belang?Inge schreef:Als ik het goed heb begrepen heeft Heidi Husky's waarmee ze ook sledehondenraces doet? Ik kan me dan voorstellen dat een stamboom niet zo belangrijk is maar dat je gaat voor ouderdieren die snelheid en uithoudingsvermogen hebben en dat ook vererven. Gene stamboom betekent dan niet automatisch geen informatie over bloedlijnen.Scooby schreef:Het nut van een stamboom is jou nog niet zo duidelijk, volgens mij?HeidiWeer schreef:wij hebben het "ras" gekozen omdat ze ons aanspraken.
Stamboom zegt ons totaal niks omdat we geen honden hebben voor de verkoop of willen gaan doen.![]()
Bij de x-MH en x-HH waarmee gefokt wordt binnen de KNPV-lijnen is juist heel veel bekend, kijk maar eens op www.bloedlijnen.nl
En daarbij is erfelijkheid zeker van heel groot belang.
Groetjes Inge

-
nance
- Erelid
Re: raskeuze en gezondheid
Ja ik ben stapel op de Bassethound, maar door het extreme wat er in gefokt is en daardoor veel gezondheidsproblemen, ben ik over gestapt op de Basset Artesien Normand. Het echte Basset karakter, maar nog wel een hond die rustig 10 km per dag kan lopen en geen uitgezakt lijf heeft met veel te veel vel.fabienne s schreef:wat ik me afvroeg is voor jullie de keus van een ras ook afhankelijk van de gezondheid van het desbetreffende ras?
- jsmn
- Vaste gebruiker
ik heb er wel een beetje op gelet, maar achteraf niet super veel. ik heb gezocht op karakter en toen kwam ik eerst uit op de flatcoat en later op de drentse patrijs en de duitse staande langhaar. het is uiteindelijk de langhaar geworden en daar prijs ik me gelukkig mee. later hoorde ik dat bij drenten ook erg veel ziekten voorkomen tegenwoordig.fabienne s schreef:wat ik me afvroeg is voor jullie de keus van een ras ook afhankelijk van de gezondheid van het desbetreffende ras?

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Die bloedlijnen kun je toch alleen maar achterhalen met een stamboom?!Inge schreef:In het geval van de politiehonden zeker niet (van husky's weet ik niks en dat was slechts een veronderstelling).
Bij de x-MH en x-HH waarmee gefokt wordt binnen de KNPV-lijnen is juist heel veel bekend, kijk maar eens op www.bloedlijnen.nl![]()
Groetjes, Karen
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoezo? Heb je gekeken? Staan echt heel veel honden op die geen stamboom hebben hoor, maar waar de bloedlijn soms heel ver terug te vinden is.Scooby schreef:Die bloedlijnen kun je toch alleen maar achterhalen met een stamboom?!Inge schreef:In het geval van de politiehonden zeker niet (van husky's weet ik niks en dat was slechts een veronderstelling).
Bij de x-MH en x-HH waarmee gefokt wordt binnen de KNPV-lijnen is juist heel veel bekend, kijk maar eens op www.bloedlijnen.nl![]()
Iemand is dat uit hobby gaan uitzoeken geloof ik en aangezien de KNPV een kleine wereld is is er heel veel bekend.
Groetjes Inge

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Zonder stambomen kun je gewoon nooit de zekerheid hebben dat het zo is, volgens mij. (Ook al heeft iemand het goed uit proberen te zoeken.)Inge schreef:Hoezo? Heb je gekeken? Staan echt heel veel honden op die geen stamboom hebben hoor, maar waar de bloedlijn soms heel ver terug te vinden is.
Iemand is dat uit hobby gaan uitzoeken geloof ik en aangezien de KNPV een kleine wereld is is er heel veel bekend.
Groetjes, Karen
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Contacteer:
De KNPV heeft een soort eigen systeem van stamboom, de bloedlijnen, als dat van het beginaf aan goed is bijgehouden is het net zo effectief als een stamboom vind ikScooby schreef:Zonder stambomen kun je gewoon nooit de zekerheid hebben dat het zo is, volgens mij. (Ook al heeft iemand het goed uit proberen te zoeken.)Inge schreef:Hoezo? Heb je gekeken? Staan echt heel veel honden op die geen stamboom hebben hoor, maar waar de bloedlijn soms heel ver terug te vinden is.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
maar dat is dus wel heel wat anders dan gewoon geen stamboomtura schreef:De KNPV heeft een soort eigen systeem van stamboom, de bloedlijnen, als dat van het beginaf aan goed is bijgehouden is het net zo effectief als een stamboom vind ikScooby schreef:Zonder stambomen kun je gewoon nooit de zekerheid hebben dat het zo is, volgens mij. (Ook al heeft iemand het goed uit proberen te zoeken.)Inge schreef:Hoezo? Heb je gekeken? Staan echt heel veel honden op die geen stamboom hebben hoor, maar waar de bloedlijn soms heel ver terug te vinden is.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- amelie
- Zeer actief
Dat ligt er maar net aan of je bij het woord stamboom meteen uitgaat van de stamboom van de raad van beheer, of dat je het hebt over de stamboom in zijn algemeenheid.
Want zonder die algemene stamboom weet je niet wie de ouders zijn en kan je ook geen info daarover hebben. Maar dan heb je het dus puur over de wetenschap wie de voorouders zijn, niet over een papiertje.
Want zonder die algemene stamboom weet je niet wie de ouders zijn en kan je ook geen info daarover hebben. Maar dan heb je het dus puur over de wetenschap wie de voorouders zijn, niet over een papiertje.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Met stamboom ook nietScooby schreef:Zonder stambomen kun je gewoon nooit de zekerheid hebben dat het zo is, volgens mij. (Ook al heeft iemand het goed uit proberen te zoeken.)Inge schreef:Hoezo? Heb je gekeken? Staan echt heel veel honden op die geen stamboom hebben hoor, maar waar de bloedlijn soms heel ver terug te vinden is.
Groetjes Inge

- Therese
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
De OudDuitseHerder is niet erkend en er wordt dus gewerkt met zgn. afstammingsbewijzen waar ik meen 3 generaties op staat vermeld?
Via o.a. het internet kun je aardig wat voorouders terug vinden en toch een redelijk compleet plaatje krijgen over de achtergrond van je hond... toch?
Ik denk dat je met zowel stambomen als afstammingsbewijzen wat informatie kunt liften over de voorouders en wellicht de eigenschappen die door pa of ma zijn doorgegeven.
(Qua gezondheid bied een stamboom of afstammingsbewijs volgens mij geen enkele garantie.)
Via o.a. het internet kun je aardig wat voorouders terug vinden en toch een redelijk compleet plaatje krijgen over de achtergrond van je hond... toch?
Ik denk dat je met zowel stambomen als afstammingsbewijzen wat informatie kunt liften over de voorouders en wellicht de eigenschappen die door pa of ma zijn doorgegeven.
(Qua gezondheid bied een stamboom of afstammingsbewijs volgens mij geen enkele garantie.)
Gr. Therese

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011
- son-pei
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
- Contacteer:
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Absoluut, maar dan er dus wel iets van een afstammingsbewijs en dat vind ik heel wat anders dan geen stamboom hebben. Dan weet je gewoonweg niets over de voorouders van een hond.tura schreef:
De KNPV heeft een soort eigen systeem van stamboom, de bloedlijnen, als dat van het beginaf aan goed is bijgehouden is het net zo effectief als een stamboom vind ik
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
In elk geval meer dan wanneer je helemaal niets van de voorouders van je hond weet, omdat er geen afstammingspapieren (in welke vorm dan ook) zijn!Inge schreef:Met stamboom ook nietScooby schreef:Zonder stambomen kun je gewoon nooit de zekerheid hebben dat het zo is, volgens mij. (Ook al heeft iemand het goed uit proberen te zoeken.)Inge schreef:Hoezo? Heb je gekeken? Staan echt heel veel honden op die geen stamboom hebben hoor, maar waar de bloedlijn soms heel ver terug te vinden is.
Groetjes, Karen
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Hoewel Beauty nog niet zolang geleden overleden is, vraag ik mij dit dus ook wel eens af. Ik ben gek op flatcoateds maar de vaak (te) jonge leeftijd van overlijden, inderdaad vaak door tumoren/kanker, zullen mij t.z.t. zeker gaan beinvloeden bij de keuze/aanschaf van een volgende hond.fabienne s schreef:wat ik me afvroeg is voor jullie de keus van een ras ook afhankelijk van de gezondheid van het desbetreffende ras?
zoals jullie weten heb ik nu 2flatcoateds maar de gezondheid van dat ras is niet al te jofel,veel honden overlijden aan kanker en tumoren en vaak ook nog op jonge leeftijd(neem b.v beauty van polanen topic medisch)
is gezondheid bij jullie ook een reden om wel of niet te kiezen voor een ras?
En de ouderdieren waren ten tijde van aanschaf gewoon gezond, maar ik hoorde vlak na het overlijden van Beauty dat haar vader op 9 jarige leeftijd overleden was ....... ook niet echt oud dus.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat klopt als je ervanuit gaat dat de stamboom ook klopt met de werkelijheid.Scooby schreef:In elk geval meer dan wanneer je helemaal niets van de voorouders van je hond weet, omdat er geen afstammingspapieren (in welke vorm dan ook) zijn!Inge schreef:Met stamboom ook nietScooby schreef:Zonder stambomen kun je gewoon nooit de zekerheid hebben dat het zo is, volgens mij. (Ook al heeft iemand het goed uit proberen te zoeken.)Inge schreef:Hoezo? Heb je gekeken? Staan echt heel veel honden op die geen stamboom hebben hoor, maar waar de bloedlijn soms heel ver terug te vinden is.
Groetjes Inge

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Gelukkig klopt een stamboom de meeste keren wel gewoon en kun je daar ook vanuit gaan.Inge schreef:Dat klopt als je ervanuit gaat dat de stamboom ook klopt met de werkelijheid.In de praktijk blijkt dit echter niet altijd te zijn en dan weet je dus niets (of je moet via via alsnog informatie kunnen achterhalen)
Groetjes, Karen
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ja voor mij de reden geweest waarom Ik Jola genomen heb. Ben altijd gek geweest op herders maar durfde het zelf niet aan met een duitse herder al denk ik dat vergleken met een hoop andere rassen deze hond nog enorm meevalt kwa risico factor als je de juiste fokker/lijn kiest.
Maar goed toch een onbekend ras genomen. Heeft zijn voordelen. Ik vind het ook wel leuk om met een hond te lopen die niet iedereen kent, en natuurlijk helemaal fijn is dat ze weinig erfelijke kans op ziektes hebben. en ik mag in mijn handen klappen. Op een lichtelijke gevoelige spijsvertering mankeert ze nog niets...
Toch ben ik verliefd geraakt op de duitse dog.... durf alleen niet te zeggen of er ooit wel of geen in huis komt. Maar dat aat ik niet alleen afhangen van de gezondheid!
Maar goed toch een onbekend ras genomen. Heeft zijn voordelen. Ik vind het ook wel leuk om met een hond te lopen die niet iedereen kent, en natuurlijk helemaal fijn is dat ze weinig erfelijke kans op ziektes hebben. en ik mag in mijn handen klappen. Op een lichtelijke gevoelige spijsvertering mankeert ze nog niets...
Toch ben ik verliefd geraakt op de duitse dog.... durf alleen niet te zeggen of er ooit wel of geen in huis komt. Maar dat aat ik niet alleen afhangen van de gezondheid!
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik denk dat het bij werkhonden zoiezo nog heel anders werkt. Een hond of een lijn waar HD in zit of wat voor gebrek dan ook kan nooit van zijn leven een slee trekken een goede politie hond worden of een dag lang schapendrijven.. Even vanuit mijn situatie beschrijven dan wat toch net iets anders licht als politie en slede honden denk ik.Scooby schreef:Dus dan wordt er maar één generatie ver gekeken om te bekijken of de pups werkcapaciteiten zouden kunnen overerven? En verder erfelijke gebreken zijn dan niet meer van belang?Inge schreef:Als ik het goed heb begrepen heeft Heidi Husky's waarmee ze ook sledehondenraces doet? Ik kan me dan voorstellen dat een stamboom niet zo belangrijk is maar dat je gaat voor ouderdieren die snelheid en uithoudingsvermogen hebben en dat ook vererven. Gene stamboom betekent dan niet automatisch geen informatie over bloedlijnen.Scooby schreef:Het nut van een stamboom is jou nog niet zo duidelijk, volgens mij?HeidiWeer schreef:wij hebben het "ras" gekozen omdat ze ons aanspraken.
Honden voor te hoeden of drijven zijn van oudher gefokt op karrakter en uithoudings vermogen als je ver genoeg terug gaat zul je merken dat er bij bijna geen elke hond gebreken voor kwamen. Omdat de meesten honden puur gefokt werden op functie. Als er een hond een gebrek had was hij niet bruikbaar een hond waar je zelf niet mee kan werken laat je ook geen pups krijgen vanwegen risico ( gebroken poot daar gelaten
Problemen zijn pas in zon grote maten onstaan toen de functie wegviel. En mensen op uitelijkheden gingen fokken. Wat groot was moest nog groter wat klein was nog kleiner wat lange oren had nog langere oren en ga zo maar door je ziet het ook al vaak aan rashonden omdat ze zo op elkaar lijken. Daarvoor zijn ze gefokt op uiterlijkheden. Nu hebben ze over het algemeen allemaal wel wat erfelijke ziektes en is het bij rashonden dus van groot belang om met stamboom te fokken zodat je kan herlijden waar ziektes vandaan komen en ze buiten te sluiten. Maar daarbij gaat het om veel honden nog altijd erg om uiterlijk in wil men dit ook niet verranderd zien.
Bij een werkhond maakt het niet uit hoe lang zijn neus is krom zijn staart staat enzenz. Zolang zijn uiterlijk zijn functie maar niet in de weg zit.
Dus als voorbeeld het "ras" waar ik mee rond loop. Hebben ze nooit gefokt om dat hij zo leuk was in huis en zo mooi om te zien. Alhoewel ze hebben er andere rassen uitgefokt. Maar de basis bleef voor de vele boeren ook bestaan want die konden deze werk hond goed gebruiken.
Deze honden verschillen enorm van uiterlijkheden en dat mag ook zolang hij het werk maar goed kan verrichten. De meeste schaapsherders die dit ras nog erg geliefd is zien deze honden ook liever niet in de handen van "gezinnen".
Mijn hond heeft wel een "stamboom" omdat er een overkoepelde organisatie is die alle gegevens bij houdt. Maar daar staat eigenlijk niets van erfelijke gebreken op omdat deze simpelweg te weinig voorkomen. Er staan gegevens op zoals de grip en welke beet er wordt gebruikt bij het hoeden. Bij werkhonden zijn er dus onderling vaak goede contacten waardoor er toch controle op de fok is.