Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom couperen?!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Dobermannlover
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

malinois schreef:
loony schreef:Die honden van in de dierenwinkel waren wel om te verkopen en dat is verboden, maar ik heb nen goeie da die gauw een papiertje maakt van couperen wegens medische redenen of ik haal men honden uit duitsland daar nmogen bepaalde werkrassen wel gecoupeert worden.
Ik speel gewoon wedstrijden met een gecoupeerde hond en geen haan die ernaar kraait zo oplettend zijn ze dan in nl :19:
fijne da heb je.... :roll: en je hebt geen drol aan een dober uit duitsland ook daar kun je niks mee hier in nl als hij gecoupeerd is
Helemaal gelijk,hoor.
Je mag geen examens doen en geen wedstrijden.
Je kan volgens mij wel ermee naar de rasvereniging gaan voor trainingen,maar that' s it.
Bovendien mag het gewoon niet meer.
Wat ik wel weet is dat mensen in Nederland bv honden uit Hongarije laat overkomen en dat dat dan " legaal gecoupeerde " honden zijn,omdat het in het buitenland is gebeurd :roll: .
Waarom vragen naar wat men over couperen denkt>het mag toch niet meer,dus waar leidt deze discussie naartoe vraag ik me af?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dobermannlover schreef:
malinois schreef:
loony schreef:Die honden van in de dierenwinkel waren wel om te verkopen en dat is verboden, maar ik heb nen goeie da die gauw een papiertje maakt van couperen wegens medische redenen of ik haal men honden uit duitsland daar nmogen bepaalde werkrassen wel gecoupeert worden.
Ik speel gewoon wedstrijden met een gecoupeerde hond en geen haan die ernaar kraait zo oplettend zijn ze dan in nl :19:
fijne da heb je.... :roll: en je hebt geen drol aan een dober uit duitsland ook daar kun je niks mee hier in nl als hij gecoupeerd is
Helemaal gelijk,hoor.
Je kan volgens mij wel ermee naar de rasvereniging gaan voor trainingen,maar that' s it.
Wat ik wel weet is dat mensen in Nederland bv honden uit Hongarije laat overkomen en dat dat dan " legaal gecoupeerde " honden zijn,omdat het in het buitenland is gebeurd :roll: .
Waarom vragen naar wat men over couperen denkt>het mag toch niet meer,dus waar leidt deze discussie naartoe vraag ik me af?
precies vind ik ook en ik weet wie je bedoeld, daar zou ik toch nooit een hond halen... :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dobermannlover
Vaste gebruiker

malinois schreef:
Dobermannlover schreef:
malinois schreef:
Helemaal gelijk,hoor.
precies vind ik ook en ik weet wie je bedoeld, daar zou ik toch nooit een hond halen... :roll:
Nee,ik ook niet :wink:
Mocht mijn volgende hond weer een Dober zijn,dan is het sowieso ongecoupeerd.
Ik wil zo graag in Nederland trainen en meer dan dat ik nu doe(in woon pas een paar jaar in Belgie)
,maar ik kan niet veel met Jaia nu.
Wel kan ik hier in Brasschaat mijn speurcertificaat halen .Dus nu op voor mijn speurcertificaat :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door Dobermannlover op 15 nov 2006 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

malinois schreef:
Mol schreef:
puppy06 schreef:
Mol schreef: :denken: en dat lost op? in zijn werk?

mol :8):
Als je t even GOED leest :roll: , zul je zien dat er bedoeld wordt: als je de hond nou fokt zoals je em wilt, hoef je t er niet meer af te knippen. Aangezien de honden in zijn werk gecoupeerd worden, zou je op die manier de honden op een diervriendelijker manier kunnen 'aanpassen'.
als je de geschiedenis van het ras er nou eens op na leest zal je zien waarom de oren gecoupeerd werden en stande oren totaal geen nut gehad zou hebben :roll:

als ik de oren maat herder op een dober zet, zijn ze even groot als gecoupeerde oren dus ik zie het probleem niet dat het geen nut zou hebben eigenlijk :19: Want gecoupeerde dobers hebben nog behoorlijke oren hoor, vaak nog groter dan bovengenoemd voorbeeld.
tja omdat zoals al word aan gegeven ze gecouperd werden voor de mooi, en niet voor de functie.

dan gelijk op je andere andwoord, of de dober nog zou kunnnen werken zoals vroeger, hier in NL niet meer nee maar dat roep ik al zo lang de dober in NL is een subras in het ras zelf een fragiel stukje hond wat nergens meer op lijkt. maar is dat de fout van de hond? nee van de fokmentalitijd die er op na gehouden is door de RV

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
malinois schreef:
Mol schreef:
puppy06 schreef: Als je t even GOED leest :roll: , zul je zien dat er bedoeld wordt: als je de hond nou fokt zoals je em wilt, hoef je t er niet meer af te knippen. Aangezien de honden in zijn werk gecoupeerd worden, zou je op die manier de honden op een diervriendelijker manier kunnen 'aanpassen'.
als je de geschiedenis van het ras er nou eens op na leest zal je zien waarom de oren gecoupeerd werden en stande oren totaal geen nut gehad zou hebben :roll:

als ik de oren maat herder op een dober zet, zijn ze even groot als gecoupeerde oren dus ik zie het probleem niet dat het geen nut zou hebben eigenlijk :19: Want gecoupeerde dobers hebben nog behoorlijke oren hoor, vaak nog groter dan bovengenoemd voorbeeld.
tja omdat zoals al word aan gegeven ze gecouperd werden voor de mooi, en niet voor de functie.

dan gelijk op je andere andwoord, of de dober nog zou kunnnen werken zoals vroeger, hier in NL niet meer nee maar dat roep ik al zo lang de dober in NL is een subras in het ras zelf een fragiel stukje hond wat nergens meer op lijkt. maar is dat de fout van de hond? nee van de fokmentalitijd die er op na gehouden is door de RV

klopt maar niet alleen in NL, in heel europa, overal zie je dezelfde lijnen terug in de honden... ik kijk al een tijdje naar leuke dobers om ooit er weer een te nemen (m'n man dan)maar tot op heden heb ik nog weinig leuks gezien eerlijk gezegd...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

malinois schreef:
Mol schreef:
malinois schreef:
Mol schreef: als je de geschiedenis van het ras er nou eens op na leest zal je zien waarom de oren gecoupeerd werden en stande oren totaal geen nut gehad zou hebben :roll:

klopt maar niet alleen in NL, in heel europa, overal zie je dezelfde lijnen terug in de honden... ik kijk al een tijdje naar leuke dobers om ooit er weer een te nemen (m'n man dan)maar tot op heden heb ik nog weinig leuks gezien eerlijk gezegd...
de fout moet je toch zoeken hier in dit kikkerland hoor, deze rv staat voor aan in het fokken op de wijze die nu langzaam aan over gemomen word door de rest van europa, NL was immers de eerste met coupeer verbod van oren en staarten ze hebben zich zelf met de dober in een isolement gewerkt, ik weet me nog te herinneren dat toen ik pas op het forum kwam daar een hele discussie met martijn over heb gehad. lang geleden pfffff

ik blijf daar echt bij het ras is omzeep geholpen door het gezond te willen fokken en met namen NL stond voor aan in de rij op hun borst te kloppen hoe goed ze het allemaal niet deden, ze hebben zich nooit beseft dat het fok matriaal wat zij gebruikte en de honden die ze uit sloten van uit buitenland, en met namen land ven herkomst, een sub ras gecreerd, een fragiel hondje wat meer weg heeft van een greyhound dan van een robuste sterke hond die waneer nodig onverschrokken de anval koos tegen mensen.

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
malinois schreef:
Mol schreef:
malinois schreef: als ik de oren maat herder op een dober zet, zijn ze even groot als gecoupeerde oren dus ik zie het probleem niet dat het geen nut zou hebben eigenlijk :19: Want gecoupeerde dobers hebben nog behoorlijke oren hoor, vaak nog groter dan bovengenoemd voorbeeld.

de fout moet je toch zoeken hier in dit kikkerland hoor, deze rv staat voor aan in het fokken op de wijze die nu langzaam aan over gemomen word door de rest van europa, NL was immers de eerste met coupeer verbod van oren en staarten ze hebben zich zelf met de dober in een isolement gewerkt, ik weet me nog te herinneren dat toen ik pas op het forum kwam daar een hele discussie met martijn over heb gehad. lang geleden pfffff

ik blijf daar echt bij het ras is omzeep geholpen door het gezond te willen fokken en met namen NL stond voor aan in de rij op hun borst te kloppen hoe goed ze het allemaal niet deden, ze hebben zich nooit beseft dat het fok matriaal wat zij gebruikte en de honden die ze uit sloten van uit buitenland, en met namen land ven herkomst, een sub ras gecreerd, een fragiel hondje wat meer weg heeft van een greyhound dan van een robuste sterke hond die waneer nodig onverschrokken de anval koos tegen mensen.

ja klopt, zijn ook veel NL lijnen wat je ziet in het buitenland. De vroegere dober willen ze hier niet meer zien qua karakter dus ach... dan passen we hem toch aan... maken we er een mooie show- huishond van en klaar... :roll:
Afbeelding
puppy06
Actief

Ongelezen bericht door puppy06 »

Dobermannlover schreef: Waarom vragen naar wat men over couperen denkt>het mag toch niet meer,dus waar leidt deze discussie naartoe vraag ik me af?
Omdat het nog wel steeds gebeurt. En Waarom? :denken:
*Hoe meer ik de mens leer kennen, hoe meer ik van honden hou.*
Dobermannlover
Vaste gebruiker

puppy06 schreef:
Dobermannlover schreef: Waarom vragen naar wat men over couperen denkt>het mag toch niet meer,dus waar leidt deze discussie naartoe vraag ik me af?
Gewoonweg omdat mensen een gecoupeerde hond mooier vinden.
Afbeelding
Dobermannlover
Vaste gebruiker

Dobermannlover schreef:
puppy06 schreef:
Herstel>omdat sommige mensen een gecoupeerde hond mooier vinden en de regels die daar over bestaan negeren.
Afbeelding
puppy06
Actief

Ongelezen bericht door puppy06 »

Dobermannlover schreef:
Dobermannlover schreef:
puppy06 schreef:
Herstel>omdat sommige mensen een gecoupeerde hond mooier vinden en de regels die daar over bestaan negeren.
En de discussie gaat dus ook over DIE mensen.
*Hoe meer ik de mens leer kennen, hoe meer ik van honden hou.*
malinois
Zeer actief
Contacteer:

puppy06 schreef:
Dobermannlover schreef:
Dobermannlover schreef:
puppy06 schreef: Omdat het nog wel steeds gebeurt. En Waarom? :denken:
maar DIE mensen interesseert dat geen hol, die lopen blijkbaar geen shows of wedstrijden of kopen de DA om (lekkere DA trouwens dat ie dat zo makkelijk doet :roll: ) dus het heeft weinig zin :19:
Afbeelding
Dobermannlover
Vaste gebruiker

malinois schreef:
puppy06 schreef:
Dobermannlover schreef:
Dobermannlover schreef: Gewoonweg omdat mensen een gecoupeerde hond mooier vinden.
maar DIE mensen interesseert dat geen hol, die lopen blijkbaar geen shows of wedstrijden of kopen de DA om (lekkere DA trouwens dat ie dat zo makkelijk doet :roll: ) dus het heeft weinig zin :19:
Ik snap ook niet dat dierenarsten het risico willen lopen?
Daarbij zijn er ook nog eens broodfokkers die het doen,maar ja,ze doen al zoveel verkeerd ,dat couperen kan er nog bij waarschijnlijk :roll: .
Het mag niet meer,maar het gebeurd nog wel en zoals zoveel dat verboden word>gaat het verder achter"gesloten deuren".
Helaas is er dus weinig controle op hoe het gebeurd.
Afbeelding
Juba
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Juba »

Doordat er niet meer gecoupeerd word in nederland,
verdwijnd de bouvier ook zo langzamerhand uit ons straatbeeld...

Een zeermooie rashond die er niet meer uitziet (vind ik) met lange staart en ooren.
En ik ben niet de enige,want anders had je ze nog wel vaker gezien.

Maargoed zo kunnen we wel over verschillende rassen verder ouwehoeren...
Er zijn nou eenmaal mensen die met of zonder staart/ooren wel of
niet mooier vinden.
Als ze mij tegenkomen met de honden en ze zien de gecoupeerde
ooren.En ze zeggen dat mag toch niet,zeg ik altijd maar....
ja,je mag ook niet door het rode licht rijden!

Mzl Ed :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Juba schreef: En ik ben niet de enige,want anders had je ze nog wel vaker gezien.
nou, ik denk niet alleen daarom. Op de sportvelden zie je hem bijna ook niet meer omdat er bijna geen goede boef meer te vinden is die fatsoenlijk mee kan komen, helaas maar waar. Om die reden zullen de africhters dus eerder een ander ras gaan zoeken waar ze wel wat mee kunnen bereiken. :wink:
Afbeelding
Ken
Actief

Re: Waarom couperen?!

Ongelezen bericht door Ken »

puppy06 schreef:
idorh schreef:Ik vind couperen bij mensen dus beginnen bij de kinderen om een half oor er af te knippen ook veel mooier.
Gr Bertus.
Dat vind ik dus ook! :ok:
Waarom vinden mensen dat ze het recht hebben om bepaalde dingen gewoon maar af te knippen, alleen omdat ze dat 'mooier' vinden?
Dat je jezelf wilt vernielen (op wat voor manier dan ook) moet je zelf weten, maar bijv. een rottweiler wordt geboren met een staart, wat geeft mensen dan het recht om die er maar af te halen?! Dat recht heb je niet!!! :boos: :boos: :boos:
Helemaal eens. Tja, er zijn toch ook zat mensen die zichzelf verminken? Zie de vele tatoeages, piercings en weet ik wat allemaal! :smile:
Dat mensen dat zichzelf aandoen moeten ze zelf weten, maar dat dit om schoonheidsidealen bij dieren wordt gedaan is natuurlijk belachelijk :boos: .
Iets anders is couperen om "werk"redenen, zo werd bij jachthonden de staart half gecoupeerd om ervoor te zorgen dat deze niet breekt bij enthousiast kwispelen tijdens zoeken. Dat zijn vaak slecht helende breuken en daarom wordt die daarna om medische redenen vaak alsnog gecoupeerd.
gr. Ken
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Mol schreef:klopt maar de fout moet je toch zoeken hier in dit kikkerland hoor, deze rv staat voor aan in het fokken op de wijze die nu langzaam aan over gemomen word door de rest van europa, NL was immers de eerste met coupeer verbod van oren en staarten ze hebben zich zelf met de dober in een isolement gewerkt, ik weet me nog te herinneren dat toen ik pas op het forum kwam daar een hele discussie met martijn over heb gehad. lang geleden pfffff
Volgens mij was Duitsland al 2 jaar eerder met het coupeerverbod dan Nederland..... :wink:
tuureluur
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door tuureluur »

ik zag net een foto van een pitt met gecoupeerde oren,,ziet er cool uit,zo hoort het ook bij een pitt(vind ik)net als bij een dobberman of boxer,,
nou is mijn vraag:waarom heb ik nog nooooit een bullmastiff gezien met gecoupeerde oren??? ik heb met fotoshop zelf z'n oren gecoupeerd,lol..zag er echt wel cool uit.
ben ik dan de enige die dat mooi vindt,of zijn bullmastiff eigenaren te trots ????
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

tuureluur schreef: nou is mijn vraag:waarom heb ik nog nooooit een bullmastiff gezien met gecoupeerde oren??? ik heb met fotoshop zelf z'n oren gecoupeerd,lol..zag er echt wel cool uit.
ben ik dan de enige die dat mooi vindt,of zijn bullmastiff eigenaren te trots ????
Ik vind Zeeuwen zonder tanden het mooist.

Anne
tuureluur
geregistreerd lid

oh,ik dacht dat dit een hondenforum was .
tuureluur
geregistreerd lid

maar even voor de duidelijkheid,ik vraag mij alleen af waarom ik nog nooit een bullmastiff met gecoupeerde oren heb gezien
:denken:
tuureluur
geregistreerd lid

couperen werdt vroeger gedaan omdat het nodig was bij het werk wat de honden deden,een bullmastiff moest vroeger ook met de boswachter mee door de struiken,een jack russel ook.maar daar zie je het wel bij
starfleet
Erelid

tuureluur schreef:couperen werdt vroeger gedaan omdat het nodig was bij het werk wat de honden deden,een bullmastiff moest vroeger ook met de boswachter mee door de struiken,een jack russel ook.maar daar zie je het wel bij
Nooit gezien. Dat jij het mooier vind heeft enkel te maken met jouw idee van wat een hond stoer maakt. Jij houdt van een bepaald soort kop en bij die rassen werd vroeger altijd gecoupeerd. Bij de Bull Mastiff weer niet omdat die andere taken had dan bijvoorbeeld een Bouvier of een Bokser.

Anne
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

tuureluur schreef:couperen werdt vroeger gedaan omdat het nodig was bij het werk wat de honden deden,een bullmastiff moest vroeger ook met de boswachter mee door de struiken,een jack russel ook.maar daar zie je het wel bij
Een hond die per ongeluk een staart breekt kan daaraan worden geholpen, laat jij een arm op voorhand amputeren omdat je hem eventueel zou kunnen breken?
Ik denk dat het vooral om het servies van de jagersvrouw te doen was.
De honden waarmee ik vaak in contact kom doen regelmatig werk in zware omstandigheden, ik ben nog nooit een gebroken staart of gescheurd oor tegengekomen. Ik heb wel eens een gebroken staart gezien bij een hond door stress-kwispelen, gelukkig zorgen nieuwe inzichten qua training ervoor dat dat minder voorkomt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
tuureluur
geregistreerd lid

ik vind dat natuurlijke oren veel mooier staan bij een bullmastiff,omdat ze echt een vierkante kop hebben en daardoor houden,
ik krijg volgende zomer een pup en z'n oren blijven er gewoon aan.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Onze bullmastiff heeft gewoon hangende oren.
Het staat haar goed !
Met gecoupeerde oren zou ze er vast veel stoerder uit zien.
Dan zou ze een uiterlijk hebben wat niet past bij het karakter van een bullmastiff.
Ik vind couperen van oren of staart verminken. Die oren en staart hebben ze niet voor niks .
tuureluur
geregistreerd lid

ik vindt het wel jammer dat bij een hoop bullmastiffs de oren TE groot of te lang zijn,,dan ziet de kop er een heel stuk anders uit,
zou je bij een puppy al kunnen zien hoe de oren later worden??? :denken:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De Bullmastiff is toch nog nooit gecoupeerd geweest..... Heb je het goede ras wel voor tureluur??? Misschien bedoel je een Mastino?
starfleet
Erelid

tuureluur schreef:ik vindt het wel jammer dat bij een hoop bullmastiffs de oren TE groot of te lang zijn,,dan ziet de kop er een heel stuk anders uit,
zou je bij een puppy al kunnen zien hoe de oren later worden??? :denken:
Vind je dat nou echt belangrijk bij het kiezen van je maatje voor jaren :denken: Waarom neem je dan geen CC uit Italië als het je om de oren gaat.

Anne
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Al had Raisa oren tot op de grond, het maakt mij geen bal uit.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”