Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
..dat een Mechelse Herder met stamboom er zo uitziet?
Hij wordt vaak aangezien voor een Tervuerense Herder, maar is dus een Mechelse, met stamboom.
Het is misschien een domme vraag, maar ik vraag het me dus gewoon af, omdat de andere Mechsle Herders die hier rondlopen, allemaal zo dun en met superkort haar zijn.. En er schijnen fokkers van Tervuerense Herders naar de eigenaar toegestapt te zijn, om te vragen of Dino hun teef mocht dekken..
En ja, de tervuerense is een langhaar-variant van de mechelaar, en ook de groenendaeler behoort tot de belgische herder.
Vroeger had je vaak nestjes met zowel groenendaelers als tervuerense herders.
yamie schreef:ik dacht dat een tervueren uit mechelaar, op de stamboom als tervueren werd ingeschreven
Dat is volgens mij alleen als je daar specifiek om vraagt
Soms is het ook nauwelijks te zien bij pups, of lijken het langharen en blijken ze dat uiteindelijk niet te zijn.
Biènes broertje leek echt een langhaartje als pup
Het is geen langhaar geworden
Terwijl haar halfzusje Fajah duidelijk wél een langhaartje zal worden
Fajah krijgt dus inderdaad Tervueren op haar stamboom
JEANNETTEBO schreef:de tervuerense herder van mijn vader komt ook uit een groenendaeler nest. ze heeft wel een tervuerense stamboom
Klopt het dan wel om zomaar het ras te veranderen?
Als je een groenendaeler met stamboom een andere groendendaeler ook met stamboom laat dekken, dan krijg je toch automatisch groenendaelerpuppies met stamboom? Dan mag je toch niet zomaar gaan neerzetten; oh, die lijkt meer op een tervueren, dan op een groenendaeler, dus wordt het een tervueren met stamboom?
Ik heb jou dan maar even als voorbeeld genomen, om te verduidelijken..
JEANNETTEBO schreef:de tervuerense herder van mijn vader komt ook uit een groenendaeler nest. ze heeft wel een tervuerense stamboom
Klopt het dan wel om zomaar het ras te veranderen?
Als je een groenendaeler met stamboom een andere groendendaeler ook met stamboom laat dekken, dan krijg je toch automatisch groenendaelerpuppies met stamboom? Dan mag je toch niet zomaar gaan neerzetten; oh, die lijkt meer op een tervueren, dan op een groenendaeler, dus wordt het een tervueren met stamboom?
Ik heb jou dan maar even als voorbeeld genomen, om te verduidelijken..
De scheidingslijn tussen de vier varianten van de belgische herder is minder duidelijk dan tussen echte los van elkaar staande rassen.
Het ras is "de belgische herder" vindt men. Ik zie dat persoonlijk een beetje anders maar dat is de reden dat het zo kan.
Dus de tervuren, de mechelaar en de groenendaeler zijn niet echt losstaande rassen, zoals bv. de kooiker en de toller (die ook verwant zijn) en hebben dus wel een stamboom, maar die valt terug op 'belgische herder'?
Het ras heet de Belgische Herder, de variëteiten zijn Groenendaeler, Laekense, Mechelaar en Tervuerense.
Op shows in Nederland wordt iedere variëteit apart gekeurd, er zijn dus ook 4 BOB's, bij iedere variëteit 1. In Amerika en Canada wordt de Belgische Herder als 1 ras gezien en is er dus ook maar 1 BOB, die uit de 4 variëteiten gekozen wordt.
In een Nederlandse catalogus staat normaal gesproken ook altijd als ras: Belgische Herdershond, Tervuerense of Belgische Herdershond, Laekense vermeld.
Hetzelfde geldt overigens bij de Hollandse Herdershonden, daar heb je ook verschillende (3) variëteiten, de langhaar, de korthaar en de ruwhaar.
Ik vind het niet vreemd dat een zwarte langhaarpup in een Tervuerense nest een Groenendaeler stamboom krijgt. Ze verschillen tenslotte alleen qua kleur van elkaar, het exterieur hoort verder gewoon aan elkaar gelijk te zijn bij de 2 langharige variëteiten.
marsmallowtjuh schreef:Dus de tervuren, de mechelaar en de groenendaeler zijn niet echt losstaande rassen, zoals bv. de kooiker en de toller (die ook verwant zijn) en hebben dus wel een stamboom, maar die valt terug op 'belgische herder'?
Samen met de Laekense hebben ze als basis (dus wat bouw betreft) allemaal dezelfde standaard. http://www.nvbh.nl/nvbh/standaard.htm
Verschillen zitten m.n. in de vachtstructuur en -kleur. Maar ik denk dat kenners ongetwijfeld ook verschillen in de karakters kunnen aangeven.
marsmallowtjuh schreef:Dus de tervuren, de mechelaar en de groenendaeler zijn niet echt losstaande rassen, zoals bv. de kooiker en de toller (die ook verwant zijn) en hebben dus wel een stamboom, maar die valt terug op 'belgische herder'?
Samen met de Laekense hebben ze als basis (dus wat bouw betreft) allemaal dezelfde standaard. http://www.nvbh.nl/nvbh/standaard.htm
Verschillen zitten m.n. in de vachtstructuur en -kleur. Maar ik denk dat kenners ongetwijfeld ook verschillen in de karakters kunnen aangeven.
Ik durf mezelf absoluut nog geen kenner van het ras te noemen maar de verschillen in karakter tussen de varieten vind ik behoorlijk groot.
Volgens mij heb jij je al meer in de Belg verdiept dan de meeste anderen. Wat dat betreft ben je meer kenner. Zelf heb ik wel een vermoeden wat verschillen betreft, maar durf er geen uitspraken over te doen. Daarvoor beschouw ik mij wat dit ras betreft te veel als leek
kijk alleen maar naar welke varieteiten mee gewerkt wordt, over het algemeen zie je alleen de mechelaars in de sport en het werk, met sommige tervueren uitschieters en zo heel sporadisch nog een aantal Laekense herders...
Sommige fokkers zoeken zelfs specifiek Tervuerense herders die geboren worden in Mechelse werklijnen, om honden te krijgen die qua karakter meer geschikt zijn voor het werk/de sport.
Zelf hoor ik wel eens op KNPV clubs dat ze liever een korthaar hebben omdat ze vinden dat honden met een langere vacht er te lief uitzien, en dan is het soms blijkbaar moeilijker om een langhaarpup kwijt te kunnen dan de kortharen uit dezelfde combinatie.
Ik vermoed dat de karakterselectie in het fokken van langharen een beetje een andere kant ingegaan is dan bij de kortharen. In onze wijk lopen twee tervuerense die echt heel schichtig en schijterig zijn. Als ik die honden zie en vergelijk met onze stamboommechel (met iets te lang haar) uit een werklijn, dan denk ik dat die tervuerentjes niet slecht af zouden zijn met een beetje meer stevigheid in het karakter. Onze mechel is trouwens heel werklustig en fel in de africhting (in opleiding PH1), maar heel erg sociaal naar mensen en honden als de oefeningen afgelopen zijn.