Webborn schreef:Prachtige combi lijkt me, ik ben heel beniewd

Vind ik ook en ik ben het benieuwdst!
Wat betreft de behaarde honden vind ik het opvallend dat er zoveel verschil in zit, niet alleen in beharing want dat is niet zo moeilijk te snappen gezien de herkomst, maar ook qua bouw.
Dat is niet alleen bij de behaarde honden maar ook bij de naakte het geval. Er is gewoon heel veel diversiteit in het ras nog.
Bij de meeste behaarde honden gaan hun oren ook niet staan. Dat ziet er dan heel anders uit.
Op jouw site lijken de behaarde honden allemaal echt leuke kruisingen ipv de blote Peruanen die ik tot nog toe heb gezien (die van jou dus, de honden op show en die van Jip op de foto).
Deze zou mij bijv. absoluut niet aan een Peruaan doen denken qua uiterlijk. (zoals ie hier op de foto staan dan he)
Deze ook niet:
Maar deze dan weer wel:
Hoe komt dat, hangt het haarloos gen ook samen met een bepaald type? Of is het alleen maar heel erg vertekenend (op de foto) en zien ze er onder het haar (geschoren) wel weer uit als Peruanen.
Nee, dat hangt niet echt samen met een bepaald type. Wel hebben de behaarde honden vaak wel een beter front maar lang niet altijd.
Ze hebben ook iets vaker beter bone. Maar echt een ander type zijn ze niet.
Onder hun haar zien ze er echt uit als naakthonden hoor!
Wordt er binnen het ras ook wel gefokt met naakt x behaard zoals bij de Chineesjes gebruikelijk is of is het altijd naakt x naakt?
Dat wordt wel gedaan maar gelukkig (vind ik) niet veel.
Bij de Chineesjes wordt het gedaan om de volle kuifjes en sokken te bewerkstelligen. Bij ons is dat absoluut niet gewenst. Bovendien worden er oha ook meer behaarde honden geboren in die nesten.
Betere tanden krijgen ze er ook niet van.
Ik vind dat er alleen een behaarde honden moet worden gebruikt als die absoluut een aanwinst zijn voor het ras(tuurlijk, bij een naakte hond ook), waarvan je weet dat de ouders en voorouders goed kaal zijn en waarvan je er dus vanuit kan gaan dat hij goede kale honden geeft.
Ik heb begrepen dat een incompleet gebit samenhangt met het gen voor naaktheid. In hoeverre wordt er bij show en fokdieren gekeken naar het gebit en heeft de behaarde variant in de regel wel alle tanden?
De behaarde honden dienen wel een compleet gebit te hebben.
Bij de naakte honden wordt er vooral op gelet dat een gebit scharend is (of tang). Het hangt heel erg van de keurmeesters en van de fokkers af waar op gelet wordt. Goede gebitten fokken in naakthonden is gewoon erg moeilijk zoniet onmogelijk. Zelfs goede selectie van ouders en voorouders geeft nakomelingen nog geen erg goede gebitten. Er moet dus wel op gelet worden maar niet ten koste van alles.
Toen ik mijn honden uit ging zoeken in Peru heb ik wel streng op tanden gelet omdat je er bij een volwassen hond gewoon goed naar kan kijken.
Ik let er vooral op dat de tanden goed ontwikkeld zijn (stevige flinke tandjes), dat het scharend is of bij een hele goede hond tang. En dat de onderkaak goed ontwikkeld is. De onderkaak van een Peruaan is volgens de standaard minimaal ontwikkeld maar bij sommige honden is ie echt duidelijk onderontwikkeld en passen er amper tanden in. Hier ga ik dus wel streng op selecteren. Verder let ik dus niet heel streng op het aantal tanden als ze er maar normaal mee kunnen eten (rauwvoer). En er moet wel een minimum in staan
Op shows zijn keurmeesters iedere keer helemaal verbaasd enthousiast over het aantal tanden dat mijn honden hebben. Hahaha, nou dan kunnen jullie wel raden hoe de rest van de tanden zijn. Bij mij heeft degene met de meeste er 33 en de minste 18.