piep schreef:volgens mij zijn er op dit forum net zoveel stamboomloze honden als honden met stamboom, daar wordt geen onderscheid tussen gemaakt. wel als iemand wil gaan fokken. en al helemaal als er NA de dekking voor de LEUK, de vragen komen. een ongewenste dekking is ook niet slim, maar dit is een gewenste ondoordachte dekking toch net even iets anders. zoals jullie weten heb ik een hekel aan het woord rasverbeteraar, krijg daar van die akelige snorretjes associaties bij, maar onderzoek en voorbereiding VOOR je ook maar aan fokken denkt is het minste wat je kunt doen. en ja dat gaat nu eenmaal beter als je de voorgeschiedenis weet en hoe gezond de voorouders waren/zijn en dat kun je nagaan door o.a de namen op een stamboom en onderzoeken die verder gaan dan bloedonderzoek. dat het dan met stamboomhonden en dat onderzoek toch nog fout kan gaan, daar heb ik hier twee voorbeelden van. maar de kans is stukken kleiner. net zoiets al oversteken bij een rood verkeerslicht. je hoeft niet aangereden te worden, maar de kans is groter dan als hij op groen zou staan. een stamboom is een afstammingsbewijs, waar je info uit kunt halen waar je vervolgens wat mee kunt doen. het is geen garantie voor een gezonde hond. snap je boemerang?
mochten deze pups ter werled komen, ga je dan onderzoek doen naar levershunt? of laat je dat aan de toekomstige baasjes over en weten zij dat? die vraag had ik al gesteld, maar geen antwoord gehad.
even over dat ene ik snap alles maar dat een stamboom geen garantie geeft
de fokker wist van de schild klier probleem van de moeder hond
werd ons er niet bij verteld vandaar mijn reactie
ik vind dat dat wel moest ,maar de fokker vond het niet nodig
als die hondjes ter wereld komen wat dus nog de vraag is
is het wel netjes dat alle gebreken boven tafel komt